Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:26

Ik zou graag willen dat als er een probleem is mensen naar me toe komen. Of we het dan naar ieders wens kunnen oplossen weet ik niet.

Zo geven we zelf gecombineerd verpakt en onverpakt hooi in de winter (ongeveer 50/50). Heb de opslag niet voor enkel onverpakt of heel groot in kopen. Dus ik heb wisselende partijen (wel goed) ruwvoer, ik kan dat niet veranderen maar wel uitleggen. En ook al kan ik het niet (altijd) veranderen creeërt het wellicht wel begrip als ik het kan uitleggen. Maar dan moet iemand wel naar me toe komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:34

Ik heb ook wel balen met zuring en braam en eens wat schimmel. Dit zijn de balen die van de rand vh weiland komen. Daar waar bomen staan en schaduw is.

Het kan nooit zo zijn dat alle balen zo zijn. Midden op een wei komen geen bramenstruiken voor. Enkel zuring kan over heel de wei voorkomen maar dat laten ze ook wel liggen.

Het kan mij niet voorstellen alle balen dus "slecht" zijn.

En waar moet de stalhouder het hooi laten wat jullie niet willen voeren?

Misschien nog even de tijd geven. Kijken of het verbeterd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:55

Nikass schreef:
996981 schreef:
Dat een klant niet bereid is normaal het gesprek aan te gaan of iets dat ze niet aanstaat, is niet het probleem van de klant? Hoezo is het communicatieprobleem van een individu het probleem van de pensionhouder?

Realiseer jij je dat als pensionstallen besluiten een normaal uurloon te willen verdienen jij al gauw €1.000 per maand gaat betalen?

Nee je leest niet goed.
Het is niet het probleem van de klant of de pensionhouder wel of niet voldoende kan verdienen met zijn stal. Je maakt een zakelijke overeenkomst, maar die wordt door veel pensionhouders met voeten getreden.
Als de stal eigenlijk 1000 euro kost dan moeten ze dát vragen. Dan weet je dat van te voren als je daar aan begint.

Ik kan prima lezen. Het is een wijdverspreid probleem in de paardenwereld dat iedereen die geld verdient met de hobby die velen zoveel geld kost, verketterd wordt. Of het nu de handelaar, dierenarts of pensionhouder is. Je kan wel de kostprijs + winst gaan vragen, maar omdat er veel aanbieders kiezen daaronder te gaan zitten houd je dan geen klandizie over. Dat kan je de stalhouder verwijten, maar de meeste mensen betalen toch echt liever zo weinig mogelijk.

Er is inderdaad een ongezond klimaat wbt stallingskosten. Die zou men collectief omhoog moeten doen. Helaas realiseren veel stalhouders zich niet dat ze een bedrijf runnen, omdat ze het leuk vinden en vanuit liefde voor het dier en hobby doen.

En ja, je maakt een zakelijke overeenkomst, waarbij je iemand toestaat op zijn erf te komen. Als je dan onjuist bejegend wordt, is het niet gek dat diegene jou niet meer in de tuin wil hebben. Bij een zakelijke overeenkomst hoor ook zakelijke communicatie. Iemand een beschimmelde boterham onder de neus schuiven valt daar niet onder.

Ik heb weinig stalcontracten gezien waarin de kwaliteit van het hooi beschreven staat. Mede omdat dit subjectief is. Wat de een prima te voeren hooi vindt, vindt de ander slecht. Die zakelijke overeenkomst wordt dus helemaal niet met voeten getreden, tenzij in die overeenkomst duidelijk staat van welke kwaliteit het hooi dient te zijn en dit structureel niet nageleefd wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:07

Braam en zuring in hooi vind ik toch ook niet meteen een probleem. En idd braam komt alleen van de zijkanten weg. Nooit van het midden.
Zuring is zonde in de zin dat je betaald voor een vol pak gras maar het niet is.
Maar de paarden eten er prima omheen.
Als het nu jkk of iets gevaarlijks zou zijn was het wat anders.

Schimmel hoort gewoon weg gepakt te worden. Komt ook niet van een nat stuk. Tenminste bij verpakt hooi.
Het komt er alleen in bij een kapotte pak.
En ja als er leuk een muis een hol in heeft gegraven is het wel eens een groot stuk.
Dikke pech voor de pension houder maar hoort niet in de stal thuis.

En is het elke keer doffe ellende dan is vertrekken toch de enige optie. En is het overal wat. Dan in eigen beheer gaan doen.
En die mensen ken ik ook... Om vervolgens te stoppen met paarden want het is zoveel werk... Tja...

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:52

Ik wil graag het gesprek aan gaan.
Ik snap dat we een enorm nat jaar hebben gehad en dat veel hooi te nat verpakt is.
Met alle gevolgen van dien voor iedereen.
Dit hooi is er al, van eigen land.
Maar als 3/4 van een baal echt compleet wit met zwart uitgeslagen is en stinkt dan kan dat imo niet gevoerd worden.
Ik weet ook dat de stalhouder dit niet doet om ons te plagen.
Ik wil samen met de stalhouder opzoek naar een passende oplossing. Het zij door als klanten zelf hooi te kopen en te bekostigen of dat de stalhouder hooi koopt en we wat overeenkomen over de kosten hiervoor.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:59

Chicken01 schreef:
Ik snap dat we een enorm nat jaar hebben gehad en dat veel hooi te nat verpakt is.
Maar als 3/4 van een baal echt compleet wit met zwart uitgeslagen is en stinkt dan kan dat imo niet gevoerd worden.
Ik wil samen met de stalhouder opzoek naar een passende oplossing. Het zij door als klanten zelf hooi te kopen en te bekostigen of dat de stalhouder hooi koopt en we wat overeenkomen over de kosten hiervoor.

Maar precies wat je hier nu neer gezet hebt kun je toch zeggen aan de stalhouder. Dit is heel helder en ook netjes verwoord denk ik.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:04

Als het echt zodanig is uitgeslagen en beschimmeld is het idd niet ok om dit te voeren.
Schimmelplekjes hebben wij ook regelmatig in de balen en trekken we er uit en gooien we weg. Maar echt volledig zwart/wit uitgeslagen is compleet voor de vuilbak natuurlijk. (Overigens ook niet zo eenvoudig… ik heb er hier al een jaar zo een staan… wil het niet voeren maar krijg het niet versleept met de traktor en dat vergaat blijkbaar echt zielig traag :') ). Ik zou het gewoon op een rustige toon verwoorden zoals je het hier zet, zonder verwijten.

Overigens is het helaas niet zo dat paarden altijd rond de schimmelplekken eten. Ik heb nu al 2x voor gehad dat we een groot deel hooi van een baal moesten weggooien, op de mesthoop gegooid, en dat de paarden niet beter hadden gevonden dan dat langs de andere kant allemaal van de mesthoop te trekken en aan te peuzelen. (Uiteraard was er ook goed hooi en haalde ik dit weg zodra ik het zag maar was zelfs niet in mij opgekomen dat ze de mesthoop zouden uitpluizen).

Popstra

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:47

Ik denk dat als je het zo voor stelt als in je laatste post TS je het prima zo kunt voor leggen aan de pensionhouder als jullie gewoon met zn allen netjes om de tafel gaan zitten en jullie het vriendelijk overleggen met hem.
Zulk erge schimmel is niet o.k
Daar moet wel een oplossing voor komen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:36

Melzazu schreef:
Chicken01 schreef:

Maar precies wat je hier nu neer gezet hebt kun je toch zeggen aan de stalhouder. Dit is heel helder en ook netjes verwoord denk ik.

Ja ik vind dit ook netjes gezegd ts, en als je erbij zegt dat iedereen wil bijdragen aan het vervangen van de balen die niet goed blijken te zijn, dan is dat een mooi begin van het gesprek.

Ik ben ooit weg gegaan o.a. om deze reden bij mijn vorige stal, hooi van bermen met asfaltsteentjes er in, hooi dat hij zelf uit natuurgebied had gemaaid, met jkk er in, echt een ramp. Het moest op, en er viel niet te praten. Hij had ook goed hooi, dat was voor de verkoop!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:02

996981 nee je leest echt niet goed want je haalt er van alles bij wat ik niet heb gezegd. Dus dan gaat het nergens meer over.

Akshay ook heel flauw dat je mijn schrijven hier nu doet alsof ik zo tegen de pensionhouders praat.
Ik heb niet eens met iedereen gesproken, de ervaringen zijn niet van mij alleen.

De pensionstallen leveren gewoon onder de maat. Kijk even naar de topics waar stallen gezocht worden; waarom is het zo moeilijk en valt het grootste deel af?
De wensen die mensen hebben zijn goed ruwvoer, voldoende naar buiten, en HET NAKOMEN VAN AFSPRAKEN door de stalhouder.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:14

@nikass: communicatie bestaat niet alleen uit hetgeen je typt of hardop uitspreekt hoor. Dus ik blijf bij het jammere wat ik typte ;)

@ts; vind jouw bericht heel prettig overkomen, hoop dat je het gesprek in kunt en dat de stalhouder ook wil en kan meedenken!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:17

Nikass schreef:
996981 nee je leest echt niet goed want je haalt er van alles bij wat ik niet heb gezegd. Dus dan gaat het nergens meer over.

Akshay ook heel flauw dat je mijn schrijven hier nu doet alsof ik zo tegen de pensionhouders praat.
Ik heb niet eens met iedereen gesproken, de ervaringen zijn niet van mij alleen.

De pensionstallen leveren gewoon onder de maat. Kijk even naar de topics waar stallen gezocht worden; waarom is het zo moeilijk en valt het grootste deel af?
De wensen die mensen hebben zijn goed ruwvoer, voldoende naar buiten, en HET NAKOMEN VAN AFSPRAKEN door de stalhouder.

Wat zeg ik wat jij niet gezegd hebt dan?
Mijn post inderdaad uitgebreider dan strikt op jou woorden. Mag dat niet? Text en uitleg geven?

“De pensionstallen leveren onder de maat” dat is nogal een uitspraak. Leveren pensionstallen onder de maat, of verwachten veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten, wat achteraf vaak toch tegenvalt?

Echt, als je een keer gaat rekenen zul je zien dat de meeste mensen te weinig betalen voor wat ze verwachten.

Je kunt niet topkwaliteit op alle vlakken verwachten voor de €200 - €350 die de meeste mensen betalen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:36

Staan er meer pensionklanten, wat vinden die er van? Mijn paarden stonden ooit ergens waar ze veel te weinig hooi kregen. Ik was de enige die het veel te weinig vond, dus ik werd gezien als zeur. Ik moest zelf hooi kopen om bij te voeren.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:27

Ja ok je hebt een zakelijke overeenkomst. Mijn ervaring is niet perse dat ze niet doen wat in het contract (als dat er al is) staat, maar wel dat het vaak zo vaag geformuleerd is dat het voor interpretatie vatbaar is en je er als klant iets anders onder kan verstaan dan de pensionhouder.

Desalniettemin heb ik helaas ook de ervaring dat de meeste pensionhouders niet netjes communiceren, je buiten “pesten”, … eerste stal waar mijn pony stond gaf onregelmatig voer (sommige dagen werden de paarden gevoerd, sommige dagen niet) en om een of andere reden kwam mijn pony niet meer op de weide en stond hij als enige binnen. Meermaals gevraagd waarom hij binnen stond en ik kreeg daar altijd een “smoesje” als antwoord op (hij zou net naar buiten gaan, was net binnen gezet, …). Geen probleem als er iets aan de hand was en mij dit werd gemeld zodat ik er iets aan kon doen, maar op deze manier was het echt niet prettig. Na vertrek is de pensionhouder op de nieuwe stal “komen kijken hoe het met mijn pony ging”. Volgende stal was in het begin ok. Na verloop van tijd kwamen de paarden nog amper buiten, kregen beschimmeld hooi, stallen waren zo smerig als wat, paarden werden ziek, we werden niet verwittigd als ons paard ziek was oid daar moest je zelf maar achterlopen, mijn hooinet werd doorgesneden toen ik zelf het hooi dat ze voerden in het hooinet stopte, … geprobeerd dit aan te kaarten, maar het werd enkel erger. Netjes opgezegd en afspraken gemaakt ivm vertrek (zoals het uur van vertrek en aangegeven dat als ze de stal die dag eerder nodig hadden om te reinigen voor de volgende klant dat ze dan prima op de paddock mochten. Bij aankomst op de dag van vertrek hebben we een behoorlijke uitbrander gehad en konden we niet snel genoeg buitengezet worden (we hadden ons aan de afspraak gehouden overigens). Dus tja echt positieve ervaringen heb ik helaas niet en dat is ook een van de redenen waarom er geen volgend paard meer komt als mijn pony overlijdt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:32

996981 schreef:
Je kunt niet topkwaliteit op alle vlakken verwachten voor de €200 - €350 die de meeste mensen betalen.

Dit dus!

Voor goede kwaliteit van stal, zorg,voer ruwvoer en goede fasciliteiten kom je al snel op rond de 500...500+/maand.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:42

Sorry TS, even off-topic. Tem maar als het ongepast is.

Heel eerlijk? Ik hoop dat de prijzen gemiddeld naar 500-700 euro per maand gaan. MITS! de kwaliteit dan ook omhoog gaat: goed en ruim voldoende ruwvoer, voldoende weidegang of buiten, veilige omheining, goede ventilatie in stallen etc…er ontstaat dan een natuurlijke selectie: niet iedereen zal meer een paard kunnen houden. Dat is jammer, maar het is nu eenmaal een enorm luxe hobby waar je niet per se recht op hebt.
Anderzijds wordt hopelijk het aanbod pensionstallen in kwaliteit beter omdat er ook een zekere schaarste in aanbod van klanten ontstaat. Mensen gaan minder hoppen en je wordt dus genoodzaakt beter je best te doen voor je klanten. Vraag en aanbod komen beter in balans bij hogere prijzen. En de stalhouder kan daarmee hopelijk ook zichzelf veel beter voorzien in levensonderhoud.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:04

Marigo schreef:
Sorry TS, even off-topic. Tem maar als het ongepast is.

Heel eerlijk? Ik hoop dat de prijzen gemiddeld naar 500-700 euro per maand gaan. MITS! de kwaliteit dan ook omhoog gaat: goed en ruim voldoende ruwvoer, voldoende weidegang of buiten, veilige omheining, goede ventilatie in stallen etc…er ontstaat dan een natuurlijke selectie: niet iedereen zal meer een paard kunnen houden. Dat is jammer, maar het is nu eenmaal een enorm luxe hobby waar je niet per se recht op hebt.
Anderzijds wordt hopelijk het aanbod pensionstallen in kwaliteit beter omdat er ook een zekere schaarste in aanbod van klanten ontstaat. Mensen gaan minder hoppen en je wordt dus genoodzaakt beter je best te doen voor je klanten. Vraag en aanbod komen beter in balans bij hogere prijzen. En de stalhouder kan daarmee hopelijk ook zichzelf veel beter voorzien in levensonderhoud.

Maar al die mensen die hun paard dan niet kunnen houden... wat gebeurt er dan met die paarden?

Want verkopen is dan ook een dingetje, als een paard houden zo duur wordt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:32

Ik denk dat vooral paarden met een blessure of pensioenpaarden daar grote nadelen van gaan ondervinden, de rest verkoopt wel

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 01:21

Als iemand dit verteld over zulke acties bij zijn huidige stal, dan komt die er bij mij bij voorbaat al niet in.

Ik heb echt geen trek in zulke reacties.

Ik doe mijn best om de dingen goed te doen, maar er zal echt af 3n toe een keer iets vergeten worden, een slechte baal tussen zitten of een slecht stuk in een baal.
Over het algemeen halen we wat slecht is er uit en gaat de mestkar op, maar als de rest van de baal gewoon mooi droog spul is en goed voelt en ruikt, dan voeren we dat gewoon op.

Heb nu eem partij gerstestro waar ik niet zo blij mee ben, maar bijna de hele oogst is verregend in juli/augustus. Tja. Het meeste is wat grijzige, maar wel goed gedroogd en nog wel smakelijk en redelijk goed van kwaliteit maar ik had laatst ook een pak waar ik 3 plakken van aan de kant heb gegooid voor op een plasplek omdat het aan elkaar geplakt zat en stof er uit kwam bij Lostrekken. Dat wil ik niet voeren en kan dus niet de hooinetten in.

Bramen staan hier ook langs de wei, ze mogen gerust komen helpen om alle scheuten voor of na het maaien te verwijderen. Ik grijp liever ook niet in de stekels bij het voeren en ze uit een hooinet trekken is ook geen leuke klus.
Onkruid als ridderzuring of boterbloem staat hier ook wel. steken of afknippen voor de bloei. Graag zelfs! Scheelt zaad in het land.

De zeldzame jakobskruiskruid rozetten of plantjes langs de randen van de track of de wei zie ik meestal ruim voor het de pensionklanten op valt. En verwijder ik zelf.

Mensen kunnen gerust bij me komen en hun zorgen uiten, als dat vriendelijk en rustig gebeurd. En dan luister ik, kijk ik of en wat ik er mee kan of wat ze er zelf mee zouden kunnen of mogen. En als ik er niets mee kan, dan zal ik dat ook vriendelijk aangeven. En dan is het aan die mensen of ze om die reden iets anders gaan zoeken of niet.

Maar als ze komen met een grote mond en op hoge poten of beginnen te schreeuwen of schelden, dan kunnen ze per direct het erf af en zoeken ze maar een andere plek. Ik laat mij op mijn eigen erf niet onheus bejegenen.

Ik woon hier en de ander is er te gast en kan verhuizen naar een betere plek als het niet passend is.

Liannetje86 schreef:
Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.

Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer :') (Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 06:46

Ik sta op goede voet met de stalhouder hoor.
We gaan goed met elkaar om en kunnen alles wel bespreken.
Heeft wel eens gedachten bij dingen die ik voor mijn paarden wil aanpassen (stalmatten, paddock platen) maar laat me wel doen en bied ook wel hulp.
Gisteren, zonder dat er anderen bij waren, troffen we elkaar op stal.
Even staan praten en ook over het hooi gehad.
Het hooi dat niet ok blijkt na openen van het pak gaat weg.
Mocht het zo zijn dat we dan tekort blijken te hebben dit seizoen dan moeten we gaan inkopen.
Ik weet al dat stalgenoten hier aan mee willen betalen.
Heb ook aangegeven bij stalhouder dat dit het geval is.
Het is immers voor onze paarden.
Hadden we ze thuis gehouden dan had dit ook gemoeten, dus gewoon een kwestie van dikke pech.
Een fijn gesprek gehad, de lucht is geklaard.
Hoewel er altijd stalgenoten zijn die er met gestrekt been in gaan en het vervolgens vreemd vinden dat pensionhouder niet meer goed met hen communiceert.
Jammer.
Maar voor nu is dit probleem opgelost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:46

Super!dat is fijn gegaan! Zo hoort het!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:05

Fijn dat het zo gegaan is TS. Hier werd mijn paard incl die van hun zelf ondervoed. Nu heeft mijn paardje aanleg tot dikke billen. Maar degene die dat niet hadden waren om het netjes te zeggen echt brood mager. Na een net gesprek met de vraag of ik zelf hooi mocht aankopen om dit extra te voeren kon ik vertrekken. Hun voer beleid was prima. 8)7

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:12

Wat fijn ts!
Dus de pension houder zag ook wel in dat het niet helemaal oké was zo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:44

Phoe TS: keurig opgelost zo.

En eerlijk? Als het verder een goede stal is en dit een uitzondering is qua ruwvoer vind ik het ook echt een eerlijke oplossing.
Het risico van een misoogst alleen bij de stalhouder neerleggen is eigenlijk ook niet echt een lange termijnoplossing. Als de stalhouder rekening moet houden met jaren waarin je heel veel moet weggooien, kan eigenlijk alleen de stalprijs structureel omhoog gaan (afhankelijk van hoe strak die nu op de marge zit natuurlijk). Kan zomaar zijn dat je huidige oplossing ook daadwerkelijk goedkoper uitpakt.

Goed gedaan dus!

En de oplossing van een staldag organiseren waarbij je bramen en zuring gaat verwijderen is op zich nog niet eens zo'n slechte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:55

Fijn ts! Goed opgelost door een goed gesprek aan te gaan.