Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:55

Elisabeth32 schreef:
Citaat:
Wat zijn de negatieve ervaringen? Kun je er zelf gaan kijken wat ze voeren en eventueel je paard zelf voer geven?

Trouwens, wel super dat je er zo in staat voor je paard. _/-\o_

Haha dank je. Soms ook erg lastig om beslissingen te nemen…

Ik ben op de stal wezen kijken. Voelde wel goed alleen ik weet dat de doorloop erg groot is en er negatieve ervaringen zijn over hoeveelheid hooi en kwaliteit. Zelf bijvoeren zie ik niet zitten op een volpension stal en is ook lastig in een groep.

Die stal zeker niet kiezen. Grote doorloop bij een pensionstal is nooit een goed teken ( zelfde geldt voor werkgevers), want een goede pensionstal heeft juist amper doorloop. Als er veel doorloop is dan is er dus iets goed mis bij die stal en geen kleine dingetjes, want dan was de doorloop niet groot. Dus die gewoon afschrijven, hoe mooi de locatie ook is. Vooral omdat je al weet dat EN de kwantiteit EN de kwaliteit van het ruwvoer prut is. Dubbelnegatief imo; te weinig en daarbovenop ook nog matige tot slechte kwaliteit.

Hoe ver zit je van het bos af als je met de trailer rijdt? Als je op redelijk korte duur een flink bos hebt, zou ik gaan voor een eigen trailer.
Of doorzoeken en goed uitpluizen of beloftes na worden gekomen. Een gesprek met de al bestaande klanten buiten de pensionhouder om vertelt je vaak al wel wat je moet weten voor je beslissing.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:18

Het enige voordeel van mijn vorige stal was dat het naast een groot park lag waar we lekker naar buiten konden. Maar verder wilde ik daar al snel weg want voer was slecht, kwamen niet buiten en heeeel veel verloop (nu nog steeds). Dus na een jaar verhuisd, moest helaas inleveren op naar buiten (kan wel naar buiten maar moet over een brug en weg oversteken) maar paard staat hier zo heerlijk. Ga hier echt nooit meer weg. Op m'n vorige stal had ik altijd stress dat ze er niet uit kwam of als ik weer eens plastic uit haar kuil haalde (!). En nu ze goed staat, geeft dat zoveel rust. Ik ga nog wel naar buiten, maar iets minder vaak en altijd samen met anderen. Is minder flexibel en meer geregel, maar heb het er voor over.

Dus als een trailer een serieuze optie is, zou ik dat echt overwegen. Een goed plekje is zo zeldzaam!

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 14:20

Citaat:
Die stal zeker niet kiezen. Grote doorloop bij een pensionstal is nooit een goed teken ( zelfde geldt voor werkgevers), want een goede pensionstal heeft juist amper doorloop. Als er veel doorloop is dan is er dus iets goed mis bij die stal en geen kleine dingetjes, want dan was de doorloop niet groot. Dus die gewoon afschrijven, hoe mooi de locatie ook is. Vooral omdat je al weet dat EN de kwantiteit EN de kwaliteit van het ruwvoer prut is. Dubbelnegatief imo; te weinig en daarbovenop ook nog matige tot slechte kwaliteit.

Hoe ver zit je van het bos af als je met de trailer rijdt? Als je op redelijk korte duur een flink bos hebt, zou ik gaan voor een eigen trailer.
Of doorzoeken en goed uitpluizen of beloftes na worden gekomen. Een gesprek met de al bestaande klanten buiten de pensionhouder om vertelt je vaak al wel wat je moet weten voor je beslissing.

Ja je hebt gelijk. Dichtstbijzijnde bos is op ongeveer 20 minuten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:04

Dat is met een trailer echt heel erg goed te doen. En als ik je beschrijving lees van hoe je paard nu staat, dan zou ik daar echt niet weg willen.

xxCYNNxx

Re: Wel of niet verhuizen? Altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:15

met 20 minuten zou ik voor een trailer gaan. Je paard staat nu super zeg je. Vind maar eens direct iets weer waar je ook met een gerust gevoel naar huis kunt gaan.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:38

Ik vind dat mensen wel makkelijk over een trailer praten. Dat zijn toch best wel kosten en het is ook wel fijn als er iemand met je mee gaat. Kortom altijd iemand regelen en plannen.
Tenzij je ook rustig alleen gaat maar lijkt me niet heel fijn.

Van de mensen die ik ken met trailer gaan ze echt hooguit 2 keer per jaar op pad voor een buitenrit.
Kortom, dat moet je wel liggen.

Ik heb trouwens op een stal gestaan aan het bos, op zich fijne stal en vergeleken met andere stallen goede uitrijmogelijkheden, maar eigenlijk viel het nog tegen :')
Hele stukken over de weg omdat het ruiterpad pas verderop begint en je er niet op een andere manier kan komen, ruiterpaden slecht tot niet onderhouden, en telkens hetzelfde rondje met heel veel stappen vanwege de paden. Alleen als je minstens anderhalf uur de tijd had kon je wat mooiere ritten maken.

Oftewel de tip: kijk niet alleen of er bos is maar ook of er daadwerkelijk met een paard te rijden is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:44

Ik ga bijna altijd alleen op pad met de trailer, thuis eerst goed oefenen met je paard met laden en dan is het een feest alleen weg! Het voordeel van niet bij het bos op stal, is dat je ook misschien makkelijker naar een ander bos kunt gaan. En dus nieuwe stukken ziet.
Een goede plek voor je paard is goud waard.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:06

Temeraire schreef:
Ik vind dat mensen wel makkelijk over een trailer praten. Dat zijn toch best wel kosten en het is ook wel fijn als er iemand met je mee gaat. Kortom altijd iemand regelen en plannen.
Tenzij je ook rustig alleen gaat maar lijkt me niet heel fijn.

Van de mensen die ik ken met trailer gaan ze echt hooguit 2 keer per jaar op pad voor een buitenrit.
Kortom, dat moet je wel liggen.

Ik heb trouwens op een stal gestaan aan het bos, op zich fijne stal en vergeleken met andere stallen goede uitrijmogelijkheden, maar eigenlijk viel het nog tegen :')
Hele stukken over de weg omdat het ruiterpad pas verderop begint en je er niet op een andere manier kan komen, ruiterpaden slecht tot niet onderhouden, en telkens hetzelfde rondje met heel veel stappen vanwege de paden. Alleen als je minstens anderhalf uur de tijd had kon je wat mooiere ritten maken.

Oftewel de tip: kijk niet alleen of er bos is maar ook of er daadwerkelijk met een paard te rijden is.

Ja je hebt gelijk hoor, ik vind het ook een hele uitgave. Maar ik kan alleen laden en alleen op pad dus dat maakt het wel heel makkelijk en het overwegen waard. Vooral omdat hij nu dus wel erg goed staat.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:07

Sanet schreef:
Ik ga bijna altijd alleen op pad met de trailer, thuis eerst goed oefenen met je paard met laden en dan is het een feest alleen weg! Het voordeel van niet bij het bos op stal, is dat je ook misschien makkelijker naar een ander bos kunt gaan. En dus nieuwe stukken ziet.

Ja dit is ook zeker zo!

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:08

xxCYNNxx schreef:
met 20 minuten zou ik voor een trailer gaan. Je paard staat nu super zeg je. Vind maar eens direct iets weer waar je ook met een gerust gevoel naar huis kunt gaan.

Ja inderdaad. Ik ben blij dit topic geopend te hebben, geeft toch even een frisse goede blik erop.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:34

Ik ging ook altijd alleen op pad met de trailer naar het bos. Opgezadeld de trailer op. Hoofdstel op locatie in de trailer om doen. Paard eraf. Klep dicht. Opstappen en rijden. Bos was hier ook een kwartier met de trailer. Is best goed te doen op zo'n manier. Wij stonden precies ver genoeg van het bos om minder steekbeesten voor de paarden te hebben in de zomer.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:50

Als je het alleen kan dan scheelt dat zeker! Dan ga je toch makkelijker even weg.

Fijn dat je er wat aan gehad hebt :)

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:47

Elisabeth32 schreef:
Citaat:
Mijn paard heeft nu veel verrijking: een poel, heuvel, bomen… als ik paarden op een vierkantje in een wei zie staan bekruipt me echt het gevoel dat ik hem dan van alles ontneem… maar of dat echt zo is in zijn beleving weet ik niet…

Citaat:
Ik snap dat je dat gevoel dan hebt hoor!
Die van mij stond (overleden met 33 jaar) in een natuurgebied met verschillende poeltjes.
Geen heuvels, wel hier en daar een boom. :')
Voor mijn gevoel heeft ze nooit wat gemist.

Het is denk ik ook maar net wat je paard gewend is. En natuurlijk ook wat je zelf gewend bent!

Ja bij de vorige eigenaar stond hij snachts op stal en overdag in een weitje. Dus heel anders dan nu 24/7 buiten in een rijke omgeving, maar bij de vorige eigenaar was hij volgens mij ook wel ‘happy’.

Maar ik wil gewoon niet anders meer dan hoe het nu is… is ook wel mijn beleving over paardenwelzijn. Niet zaligmakend

Ik vind ook alleen maar dat die beleving over paardenwelzijn alleen maar positief is! :D
En ik snap ook zeker dat je dan niks anders meer wilt.
Er zijn natuurlijk ook verschil tussen weilanden en weilanden.
Je hebt weilanden waarbij je elke dag een strookje gras geeft.. en weilanden zoals mijn paard tot haar beschikking had.
Bij het laatste voelde ik mij prettiger dan het eerste maar inderdaad wel het idee dat het paard in beide situaties wel happy was.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:15

Pien63 schreef:
misschien een idee om eens een weekje vakantie met je paard te boeken zoals de Cantharel bij Apeldoorn, gelijk uit stal het bos in. Misschien blijkt dat je dat na 4 dagen wel zat bent... :D

Hoeft ze niet ver voor, hotel villa nova in zorgvlied is dichterbij.
Maar dat is juist leuk om te doen, dan ben je uit en op vakantie maar dan rij je 4 dagen ook geen 4 uur in het bos.
Nouja ik niet hoor.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:19

Ik ben precies om die reden zelf met mijn 2 ponys verhuist. Van een full-pension met stalling. Naar een DIY stal waar ze 24/7 buiten staan. Moet 2x zover fietsen, en doe nu alles samen met mijn stalgenoten. Voeren, wei uitmesten, track bijhouden.

Maar heb er wel een groot bos voor terug, letterlijk achter de wei! Hoe de wei maar uit te rijden en zit al op het pad het bos in. Waar ik gerust 3/4 uur kan rijden zonder dat ik 10x hetzelfde rondje moet rijden.
Dus ja, ik zou het zelf wel doen. Als je er echt een betere plek voor terug krijgt dan zal het zeker de moeite waard zijn.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:18

Elisabeth32 schreef:
Sanet schreef:

Ja dit is ook zeker zo!

En volgens mij is er op facebook een groep waar je evt een buiten rij maatje kunt opzoeken en mee kan afspreken.
Kan ook heel gezellig zijn en dan hoef je niet altijd alleen.
Een goed pensionplek is echt goud waard ik zou dat niet opgeven voor het bos.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:02

Trailer is zeker een aanschaf.
Maar ik ben net zoals TS echt tevreden met de plek waar mijn paarden nu staan, en waar ze het echt goed hebben. Dat ga ik niet inruilen voor buitenrij gemak, als ik dmv de trailer toch wel bij een bos kan komen om buiten te rijden. Alleen buitenrijden doe ik niet. Ik spreek dan af met een rijmaatje die ofwel zelf naar de afgesproken plek komt, of wel met me mee rijd ( heb 2 paard trailer)

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 22:09

Benfan schreef:
Ik ben precies om die reden zelf met mijn 2 ponys verhuist. Van een full-pension met stalling. Naar een DIY stal waar ze 24/7 buiten staan. Moet 2x zover fietsen, en doe nu alles samen met mijn stalgenoten. Voeren, wei uitmesten, track bijhouden.

Maar heb er wel een groot bos voor terug, letterlijk achter de wei! Hoe de wei maar uit te rijden en zit al op het pad het bos in. Waar ik gerust 3/4 uur kan rijden zonder dat ik 10x hetzelfde rondje moet rijden.
Dus ja, ik zou het zelf wel doen. Als je er echt een betere plek voor terug krijgt dan zal het zeker de moeite waard zijn.

Dat klinkt echt super! Ik ben die perfecte plek alleen nog niet tegen gekomen. De stallen die ik heb bezocht hebben allemaal wel meerdere dingen waarom ik twijfel om mijn paard weg te halen waar hij nu staat.

Met dit topic wilde ik ook even zien of ik niet ‘te moeilijk’ doe en niet zo ‘moet zeuren’. Maar dat is volgens mij niet zo

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:14

Elisabeth32 schreef:
Benfan schreef:

Dat klinkt echt super! Ik ben die perfecte plek alleen nog niet tegen gekomen. De stallen die ik heb bezocht hebben allemaal wel meerdere dingen waarom ik twijfel om mijn paard weg te halen waar hij nu staat.

Met dit topic wilde ik ook even zien of ik niet ‘te moeilijk’ doe en niet zo ‘moet zeuren’. Maar dat is volgens mij niet zo

Je doet zeker niet zeuren en je doet zeker niet moeilijk!
Zo lang je niet een goed gevoel hebt bij die andere stal of plek waar je op dat moment kijkt moet je het ook zeker niet doen.
Zowel je paard als jij moet er blij mee zijn.
Blije ruiter, blij paard!

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:13

Ik heb mijn paard 5 jaar geleden om die reden verhuisd van een stal met 0,0 uitrijmogelijkheden naar een stal aan de rand van het bos. Ik moet veel verder rijden, het is 17 km bij mijn huis vandaan, maar geen seconde spijt gehad. Ik ga elke week meerdere keren het bos in en mijn paard geniet van de afwisseling en is gelukkig met z'n leventje. Onderzoek voor je zo'n beslissing neemt wel goed hoe de paarden erbij staan, hoeveel uren buiten, hoeveel ruimte, alleen of in groepen, voerbeleid etc etc. En ga altijd eerst kijken en peil hoe de sfeer is. Succes

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:03

Dat verder weg vind ik juist weer een groot nadeel. Pony staat goed èn op 15 minuten fietsen, ik kan zo even ‘extra’ aanwippen om bv een deken op of af te doen. Daar heb ik het naar het bos moeten gaan met de trailer graag voor over.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:45

Ik heb mijn pony's 3 maanden geleden verhuisd naar een plekje super dicht bij huis (ik rij niet, het zijn shetten). Op papier een perfecte stal.
Maar al heel snel kwam ik erachter dat er veel minder gevoerd werd dan in eerste instantie vertelt werd. En de kwaliteit van het hooi was om te huilen.
Het verloop bleek ook erg groot te zijn.
Het "droomplekje" bezorgde me enorm veel stress. Gelukkig een ander plekje gevonden en 2 weken geleden weer mijn pony's verhuisd.
Helaas voor mij weer een stuk verder weg, maar op goed hooi wil ik geen concessies doen.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 22:59

TinkerTreas schreef:
Ik heb mijn pony's 3 maanden geleden verhuisd naar een plekje super dicht bij huis (ik rij niet, het zijn shetten). Op papier een perfecte stal.
Maar al heel snel kwam ik erachter dat er veel minder gevoerd werd dan in eerste instantie vertelt werd. En de kwaliteit van het hooi was om te huilen.
Het verloop bleek ook erg groot te zijn.
Het "droomplekje" bezorgde me enorm veel stress. Gelukkig een ander plekje gevonden en 2 weken geleden weer mijn pony's verhuisd.
Helaas voor mij weer een stuk verder weg, maar op goed hooi wil ik geen concessies doen.

Nee dat is ook mijn angst. Ik weet nu wat hij heeft, genoeg ruwvoer en een goede plek. Het perfecte plaatje is misschien onmogelijk ☹️

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:45

Even extra naar stal, alleen om een deken op of af te doen, hoeft niet want er is altijd wel een stalgenoot die dat wil doen. We hebben een groepsapp waar we zulke vragen ingooien.