Supplementen voor het "hogere" werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:30

Sky_As schreef:
Ja, als ik een mens opsluit in een wc hokje met 2 uurtjes per dag er uit maar verder goed eten geef blijft die persoon ook gewoon leven....

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat 2 uurtjes per dag de stal uit niet meer van deze tijd is en dat we beter weten inmiddels.
Dat stukje goedpraten zegt weer heel veel over de mens en de reden waarom sommige paardensport willen verbieden.

Als je zo veel geld voor een dier over hebt iedere maand wil je toch het beste voor je dier? 18 tot 20 uur per dag op hok strookt daar gewoon niet mee.

En vis in een veel te kleine vissenkom blijft ook in leven zo lang hij eten krijgt.....

Dat staat er toch helemaal niet? Ze rijdt haar paard en dan komt ie er 3 uur uit. Met het hele poetsgebeuren en alles erbij. Daarnaast staat ie nog 2 uur in de paddock en als het lukt haalt ze m er nog extra uit. Het paard doet het er goed op dus wat heb je te zeuren dan eigenlijk?

Sky_As

Re: Supplementen voor het "hogere" werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:33

Dat mensen zoals jullie uiteindelijk zorgen dat paardensport verboden gaat worden met dat soort denkwijzes.... En als ik dit soort dingen lees, weet ik niet eens of ik daar treurig om moet zijn.....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:43

Mbt supplementen en voeren zou ik niet aanmodderen maar je DA om advies vragen en een bloedonderzoek doen.

Met goed ruwvoer (weet je de waardes?) wat krachtvoer (sportbrok of sportmuesli) en een liksteen kom je een heel eind.

Mbt rijden: ik rij ook 5 a 6 keer per week. Daar doet die van mij het het beste op. Maar maximaal 3x per week echt dressuurtraining. De andere dagen wat balkjeswerk, een buitenrit of lichte beweging.

Mbt het buiten staan: 2 uur vrije beweging per dag is echt heel heel erg weinig. Dat zou niet mijn keuze zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:48

Sky_As schreef:
Dat mensen zoals jullie uiteindelijk zorgen dat paardensport verboden gaat worden met dat soort denkwijzes.... En als ik dit soort dingen lees, weet ik niet eens of ik daar treurig om moet zijn.....

Hoewel ik het eens ben met de visie betwijfel ik of dit de manier is. We willen allemaal goed voor ons paard zorgen, TS ook. Anders opent ze dit topic niet. En dit te horen krijgen is niet leuk. Ze vond het al lastig dit te vermelden zo te zien gezien ze dit detail wat leek te verzwegen (aanname, wie weet gewoon niet eerder gelezen). Als je dit soort teksten schrijft denk ik dat de kloof alleen nog maar groter wordt. Hiermee ga je niets bereiken. Wie weet wilt TS dolgraag naar een andere stal en is dit een tijdelijke situatie. Denk dat dit soort uitspraken enorm kort door de bocht zijn en uiteindelijk de situatie totaal niet gaan helpen.

Succes TS! Denk dat er al wel veel goede adviezen zijn gegeven en je een mooi startpunt hebt :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:59

Misschien moet je even lezen op wie dit een reactie was....
Maar laten we vooral allemaal onze kop in het zand steken, het is allemaal dichterbij dan iedereen door heeft. Of waar denk je dat die stikstof verhalen + paarden registreren op uit gaan draaien?

De paarden volgen in veel dingen de koeien.....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:06

Sky_As schreef:
Maar laten we vooral allemaal onze kop in het zand steken, het is allemaal dichterbij dan iedereen door heeft. Of waar denk je dat die stikstof verhalen + paarden registreren op uit gaan draaien?

We staan aan dezelfde kant. Ik wil ook verandering, het gaat mij om de manier waarop het verkondigd wordt. En als een topic betreft waarbij het niet specifiek om 1 geval gaat soit maar natuurlijk wijs je indirect nu naar TS. Ik zie ook dat het een reactie naar babootje is. Maar het zet in het algemeen de toon. Hoeveel mensen lezen wel niet mee en denken: oliebol mijn paard staat ook zo en durven niet mee te praten? Je gooit de boel compleet op slot. En in dit geval is het ts, maar de volgende keer een ander. Het enige wat je creëert is een tegenreactie.

Anyways. Gaat om TS, wil niet het topic kapen. PB mag altijd natuurlijk :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:09

Sky_As schreef:

+:)+

Verdejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 19:50

Ik dank jullie voor je reactie en de tijd die je erin stopt om mij te helpen.

Wel vind ik impact over intentie. Jullie intentie is super goed, iedereen wenst zijn paard het beste toe, de impact van jullie woorden is echter vrij hard en veroordelend. Niet alleen naar mij, maar ook naar andere op die mij helpen (super lief, merci).

Ik ben er heilig van overtuigd dat iedereen het beste voor heeft voor zijn of haar paard. Iedereen vult dat in op zijn eigen manier rekening houdend met de middelen die ze hebben. Zo ook ik. Dus laten we geen kanten kiezen maar elkaar het beste toewensen. <3

De merrie is happy en dat wil ik graag zo houden. Daarom was ik benieuwd of ik in de toekomst tegen dingen aan kan lopen die andere al hebben meegemaakt. Ik ben jullie dan ook heel dankbaar voor jullie tips en adviezen, super handig en kan ik zeker voor later gebruiken!

Dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:31

Sky_As schreef:

"Mensen zoals wij" houden zich gewoon aan de richtlijnen van de sectorraad paarden voor paardenwelzijn.
Dus hoezo zouden "mensen zoals wij" er dan voor moeten zorgen dat paardensport verboden gaat worden?
Altijd die eeuwige discussie die altijd weer op hetzelfde uitdraait :Z

Ik kan nog veel meer zaken aanwijzen die ik veel en veel erger vindt dat een paard dat niet 24/7 buiten staat.
Bv de enorme tegenzin van paardenbezitters om met een paard naar de veearts te gaan als ze kreupel zijn, of een behoorlijk zadel te moeten kopen, of een goede (en meestal dan ook wat duurdere) smid want hij moet maar op blote voeten kunnen, slechte bekapbeurten.... onkunde....
Wat ik hier zo tegenkom op bokt is vaak echt om te huilen. Wat die arme paarden t verduren hebben. DAT is een veel grotere reden om de paardensport te verbieden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:32

Babootje schreef:
Sky_As schreef:

"Mensen zoals wij" houden zich gewoon aan de richtlijnen van de sectorraad paarden voor paardenwelzijn.
Dus hoezo zouden "mensen zoals wij" er dan voor moeten zorgen dat paardensport verboden gaat worden?
Altijd die eeuwige discussie die altijd weer op hetzelfde uitdraait :Z

Ik kan nog veel meer zaken aanwijzen die ik veel en veel erger vindt dat een paard dat niet 24/7 buiten staat.
Bv de enorme tegenzin van paardenbezitters om met een paard naar de veearts te gaan als ze kreupel zijn, of een behoorlijk zadel te moeten kopen, of een goede (en meestal dan ook wat duurdere) smid want hij moet maar op blote voeten kunnen, slechte bekapbeurten.... onkunde....
Wat ik hier zo tegenkom op bokt is vaak echt om te huilen. Wat die arme paarden t verduren hebben. DAT is een veel grotere reden om de paardensport te verbieden.

Maar die paarden staan wel lekker 24/7 buiten... :+

Ik ben van mening dat het vooral belangrijk is dat een paard gespreid over de dag een aantal keer eruit komt. Een paard wat in de winter 'de hele dag' buiten staat als het licht is, staat meest van +/- 09.00- 17.00 buiten. Dat betekent dat zo'n paard weer van 17.00-09.00u binnen staat en dat is echt 16 uur aaneengesloten ondanks dat die 8 uur buiten heeft gestaan... Ik denk dat het dan beter is als het paard er verdeeld over de dag meerdere uren uit komt en dan dus ook nog in de avond.

Mijn paard wil ik dit jaar ook nog Z starten, die staat overigens wel in de wei in de zomer (8 uur) en in de winter in de paddock (6 uur). Wel in een privé landje/paddock naast andere paarden en niet in de kudde. Ik ondersteun de spieren en gewrichten met TRM Kurasyn, MSM/glucosamine van HorseAdds en elektrolyten als hij veel zweet. Hij krijgt 2kg sportbrok per dag en vrijwel onbeperkt ruwvoer. Ik werk hem ongeveer 4 keer per week.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:04

Z is geen hoger werk, dat is gewoon basis. Zelf ben ik van het simpele type. Voor een paard is de basis hooi of gras, en water. Je kunt er een vitaminebrokje bij geven als je bang bent dat er niet genoeg in het hooi of gras zit. En als je merkt dat hij iets tekort komt, kun je dat aanvullen, maar verder geen rare fratsen wat mij betreft.
Mijne liep zware tour op hooi, gras en een kwartje krachtvoer omdat ik zijn magnesium ergens in moest stoppen. Die magnesium had hij bewezen nodig... de dag na een wedstrijd was hij altijd stijf en letterlijk meteen nadat ik begonnen was met magnesium bijvoeren, was dat verleden tijd. Ik heb kort daarna bloed laten trekken en die liet dat magnesiumtekort ook zien.
Verder geen fratsen, het kan wat mij betreft eerder kwaad dan goed.
Voor jouw paard zou ik vooral aanraden hem veel meer buiten te zetten en af en toe wat vakantie te geven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:05

Sky_As schreef:

Het is waarschijnlijker dat mensen met jouw denkwijze een probleem vormen voor de paardensport om de simpele reden dat je je bemoeit met zaken die je geen bal aan gaan en omdat je vindt dat je anderen moet veroordelen. Houd je bij je eigen zaken.

Ts, volgens mij krijgt je paard wat hij nodig heeft en zou hij geen tekorten moeten hebben. Ik zie eerder dat je wat dingen voert waar je paard niet zoveel aan heeft en die voornamelijk geld kosten. Je zou kunnen overwegen om vaker sportbrok te geven ipv de basisbrok, maar als ze er goed uitziet en voldoende uithoudingsvermogen heeft is er geen probleem.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:24

Ik zou ook eerder minder doen dan meer.
Niet te veel voer, minder vaak intensief trainen en vaker op de wei/paddock.
Basis blijft ruwvoer en vrije beweging, vanuit daar zou ik gaan kijken wat er bij moet.