Kan gras na 1.5 dag in balen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Kan gras na 1.5 dag in balen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:44

Fijn dat je het kan proberen! Anderhalve dag is normaal gesproken natuurlijk gewoon te kort.
Maar als het al zowat hooi was voor het maaien.... en dan met deze temperaturen + wind + droge grond... lijkt het me niet onmogelijk dat het spul wel okee is :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:46

Anderhalve dag is misschien wat kort, maar ik hoorde mijn leverancier toevallig ook van de week zeggen dat hij een keer schudden zou overslaan. Het hooi was al zo droog dat het alleen maar zou breken met nog een keer schudden.

Ik denk dat de weersomstandigheden dus wel een rol spelen. Hier was het warm en waaide het ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:57

Vriend van mijn dochter is loonwerker.
Ze persen/wikkelen ook veel voor paarden.
Maar hij zei ook al. Het gaat veel sneller dan andere jaren.
Moet echt eerder in de balen en wikkelen om geen stof bende te krijgen.

Ook hadden ze met maaien al dat het al flink aan het stuiven is door de droogte.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:25

Ff wat anders, vind ik dan hilarisch.
Het is 5 weken lang droog. En dan ga je maaien (voor hooi) terwijl er regen voorspeld wordt…
Dan doe je het er wel om :').
Maar wij doen veul met gras, en ik denk dat je je niet drukt hoeft te maken en er mooie baaltjes vanaf komen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:35

Balko schreef:
Het is 5 weken lang droog. En dan ga je maaien (voor hooi) terwijl er regen voorspeld wordt…
Maar wij doen veul met gras, en ik denk dat je je niet drukt hoeft te maken en er mooie baaltjes vanaf komen.

Het gras kwam wat laat op gang dit jaar he.

Denk dat het wel mooi voordroog kan worden TS. De bodem is steeds droog gebleven. Later in het jaar heb ik vaak dat het weiland 's avonds laat wat vochtig is. Wel kleigrond. Dan kan het verdag wel droog lijken, maar dan heb je welveel zonuren nodig.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:33

imaudy schreef:
Balko schreef:

Het gras kwam wat laat op gang dit jaar he.

Denk dat het wel mooi voordroog kan worden TS. De bodem is steeds droog gebleven. Later in het jaar heb ik vaak dat het weiland 's avonds laat wat vochtig is. Wel kleigrond. Dan kan het verdag wel droog lijken, maar dan heb je welveel zonuren nodig.

Nou die laatste week heeft niet veel betekend voor de groei van gras, tenzij je beregend.
Zelfs bij ons op zware klei zit er echt al weken nauwelijks groei in.
Eerste snede is echter al 2 weken geleden gehooid.

Maar ieder zn keuze maar vind het gewoon geen hele doordachte keuze. Maar wij zijn de hele zomer obsessief met weer ivm het voer :').

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:23

Natuurland mag toch pas vanaf half juni gemaaid worden? Onze loonwerker heeft bij zichzelf en bij ons een paar weken geleden al gemaaid, maar was sinds eind vorige week ook weer erg druk vanwege het natuurland waar het eindelijk af mag. En ze wilden het nog graag voor de regen proberen binnen te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:13

bribro schreef:
Natuurland mag toch pas vanaf half juni gemaaid worden? Onze loonwerker heeft bij zichzelf en bij ons een paar weken geleden al gemaaid, maar was sinds eind vorige week ook weer erg druk vanwege het natuurland waar het eindelijk af mag. En ze wilden het nog graag voor de regen proberen binnen te krijgen.

Ja, is wel enigzins afhankelijk van het pakket maar bij ons op de pensionstal is het na 15 juni. Dat was dus afgelopen week, eerder mag niet.