Wat helpt tegen hengstigheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:11

Avalanche schreef:
Het is die wetenschappelijke uitleg waar ik geïnteresseerd in ben. IMO kun je zonder dat niet bepalen of iets werkt. Zonder die wetenschappelijke uitleg kun je volgens mij niet bewijzen of iets werkt of niet.

Ooit van empirisme gehoord?

Je punt is inmiddels duidelijk. Er nog verder over doorgaan lijkt mij niet veel toevoegen.

c_alsemgeest

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:25

Gezien de leeftijd van de merrie en dat ze voorheen niet zo heftig hengstig was zou ik het eea willen uitsluiten. Bv cystes en andere ellende aan de eierenstokken kunnen ook opeens veel heftigere hengstigheid veroorzaken.
Merrie van een vriendin die ik vaak voor haar deed had dat ook, opeens mega hengstig en veel gepiep. Daarvoor niet, verder geen andere klachten.
Maar na nakijken bleek zij cystes te hebben op een eierstok en in de baarmoeder.

Waidida

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 13:27

Maar ze was wel gewoon altijd heftig hengstig, maar nog rijdbaar. Nu was het geoon nog een tikje erger. Ze heeft nu ook nergens meer last van en is super lief dus lijkt me sterk at het dan dat zou kunnen zijn? dan zou ze er toch altijd gevoelig op zijn? Zoals ik al zei was ze 2 a 3 dagen zo heftig en was het daarna weer weg en was het de eerste hengstigheid van het seizoen die bij haar vaak wel iets heftiger is

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:24

Avalanche schreef:
Dat is niet mogelijk pillow. Er moet een reden zijn dat het lichaam denkt dat het drachtig is in de eerste plaats. Je draait oorzaak en gevolg om. Het lichaam denkt dat het drachtig is omdat het progesteron aanmaakt, niet andersom. Maar dat hormoon moet ergens vandaan komen en een knikker geeft geen hormonen af.

De reden dat het lichaam denkt dat het drachtig is, is dus die knikker. Daarom gaat het progesteron aanmaken. Ik draai dus niks om. Maar waarom moet het zo nodig wetenschappelijk onderbouwd zijn. Als blijkt dat het werkt is dat toch voldoende. Ooit heeft iemand het bedacht en diegene zal wel nagedacht hebben over het waarom.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:44

Koper schreef:
Avalanche schreef:
Het is die wetenschappelijke uitleg waar ik geïnteresseerd in ben. IMO kun je zonder dat niet bepalen of iets werkt. Zonder die wetenschappelijke uitleg kun je volgens mij niet bewijzen of iets werkt of niet.

Ooit van empirisme gehoord?

Je punt is inmiddels duidelijk. Er nog verder over doorgaan lijkt mij niet veel toevoegen.

Je hoeft er niet op te reageren he :)

Maar pillow reageert, dus reageer ik terug, dat is hoe een gesprek werkt normaal gezien :+ ik hoef ook geen punt duidelijk te maken, ik had een vraag, die imo niet voldoende beantwoord werd, en dus vraag ik door.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 18:55

Koperspiraal geeft ook geen hormonen af ;)
Die glazen knikker bij mijn paard werkt gewoon. Maar iedereen moet zelf weten hoe ze de extreme hengstigheid bij zijn paard behandeld. Ik had geen zin in dure hormonen, kruiden ed.