Wat is het ent beleid op jouw stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 18:16

Heb je hier bronnen van? Een zeer gerenommeerde DA praktijk meldde mij anders namelijk dus boeiend!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:20

ruitje schreef:
Heb je hier bronnen van? Een zeer gerenommeerde DA praktijk meldde mij anders namelijk dus boeiend!

Gewoon de data van EMA en de bijsluiter.
Het immuun geheugen is bijna een jaar maar de bewezen bescherming tegen koorts en hoesten is 2 maanden tot nu toe.
Data voor verslagen droes bestaat uiteraard nog niet omdat dit niet veel voorkomt. De klinische data is gebaseerd op iets van 30 ponies, de incidentie van verslagen droes is erg laag dus daarvoor zijn er te weinig getest.
Wellicht zouden ze het kunnen induceren door de bacterie in de bloedbaan te spuiten maar dat zou wel een niet de de ethische commissie kunnen komen.

Op dit moment zegt de leverancier dat je bij hoge infectiedruk het liefst boost.
Ik zou dan denken dat het nuttig is om rond november/december te boosten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-05-23 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Re: Wat is het ent beleid op jouw stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:26

Op een grote stal met regelmatig verloop zou ik het liefst willen dat influenza vaccinatie verplicht is, dat is zo'n nare en zeer besmettelijke ziekte. De overige vaccins vind ik te weinig effectief om verplicht te stellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:29

Sizzle schreef:
ruitje schreef:
Droes hoeft niet 4 keer per jaar hoor volgens mij. Als je 2 keer per jaar doet kun je enten als er een uitbraak is en zijn de verschijnselen milder en is je uitbraakperiode minder lang. Precies wat Babootje zegt, het kan het verschil maken tussen heel erg ziek en een beetje ziek.

Er bestaat nog geen goede data voor.
De leverancier heeft alleen klinische data geleverd tot 2 maanden na vaccinatie.
Het immuunsysteem blijft wel een actief geheugen houden zodat de booster snel werkt maar niemand weet nog hoe effectief het vaccin is als het langer dan 2-3 maanden geleden is. En niemand weet nog of je kwade droes ermee voorkomt.

Kwade droes is een zoönose en dus meldplichtig, de droes waar het hier over gaat is niet besmettelijk voor mensen.
( https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... roes-1.htm )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:31

Tamary, ik bedoelde verslagen droes :o

Ik zie overigens ook een verspreidingsrisico bij mild droes verloop.
Als de paarden geen typische verschijnselen tonen met koort en hoesten (zoals die van mij) dan kan het zijn dat je niet weet dat het droes is maar ze blijven wel infectieus. (Net als bij covid)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:08

Eerste stal waar ik heb gestaan was influenza verplicht en Rhino verplicht als je van het erf af wilde. Vanuit stal zorgden ze dan ook voor een ent moment 2x per jaar waar je aan mee kon doen. Vond het wel heel fijn dat daar een groot deel van de stal voor Rhino geënt was. Het zou toch de infectiedruk lager houden bij eventuele besmettingen en dan heeft het ook veel nut om mee te doen. Het quarantaine beleid was daar 2 weken apart, maar dat werd niet echt nageleefd. Een korte quarantaine vind ik wel belangrijk, maar wordt eigenlijk bijna nergens echt nageleefd.

Momenteel sta ik op een stal waar volgens contract influenza en Rhino verplicht is, maar waar Rhino eigenlijk niet echt nodig is om te enten. Niet iedereen doet het dus, dat vind ik zelf weer jammer. Anderen zijn er juist blij mee.

Ik snap dat als je paard altijd heftig reageert op de enting dat je dan niet graag ent. De Rhino enting schijnt daar wel wat naar in te zijn.

Droes vind ik zelf ook wel eng trouwens. Zeker door de onwetendheid en laksheid van veel mensen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:18

Bij ons is influenza en rhino verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:23

Bij ons is ook enkel Influenza verplicht en de rest eigen keus.
Je kunt het zelf regelen of er is 2x per jaar een mogelijkheid om je aan te sluiten.
Vind ik prima.

Bij de opfok was rhino ook verplicht en werd streng op gecontroleerd.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:34

Even geheel off topic: ik heb mijn paarden aan huis staan. Ik bepaal zelf wat welk paard nodig heeft qua vaccin of ontworming. Ik heb vorige week ze laten titeren op tetanus omdat het vaccineren met het tetanusvaccin al "eventjes" geleden was. Bij het ene paard inmiddels 9 jaar en bij het andere paard 4 jaar geleden. Beide dieren zijn nog steeds voldoende beschermd, volgens de testuitslagen.
Dit vaccin doet dus precies wat het moet doen; langdurig beschermen.
Overigens is tetanusvaccinatie niet verplicht vanuit de KNHS.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:14

Gelukkig niets verplicht op ons eigen kleinschalige plekje. Wij bepalen alles gewoon zelf voor onze eigen paarden, geen verplichte regeltjes.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:54

Rocamor schreef:
Maar niet alle veeartsen werken even lekker mee met ontwormen.

Een vriendin van me heeft een stuk of 10 dieren staan. Die vond paar weken terug spoelwormen. Uitgezocht van welk dier. Veearts op de hoogte gebracht.
Ze wilde alle dieren ontwormen. Mocht niet omdat ze de weides elke dag schoonmaakt, eerst mestonderzoek. 3 paarden besmet, rest negatief.

Dus 3x ontwormd. Week of wat later, weer spoelwormen. Moest ze weer laten testen en kreeg echt niet voor alle (niet ontwormde) dieren mee.

En vanmiddag heb ik getest voor een kennis, kwam op >8000 egp bloedworm uit :wow: :oo. Dierenarts gebeld, ja zet alles maar op schrift, kijkt de veearts er binnenkort wel naar.
Nog maar de vraag of ze voor de anderen wel meekrijgt of niet

Heel zinnig vind ik dit van de da. Je ontwormt de hoge uitscheiders. :j

Wat betreft vaccineren: ik vind de tetanus vaccinatie het 'zinnigst' en dat is nu net niet overdraagbaar...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:03

Ik was blij dat ik weg kon van mijn vorige stal. Hier gingen ze de rhino enting verplichten zonder zich in te lezen of te laten informeren over de werking en betrouwbaarheid. Puur en alleen zodat een tweetal mensen konden lessen op een stal waar dit werd verplicht. Daardoor werd ik dus verplicht om elk halfjaar 60€ voor die rhino prik te betalen. Influenza en af en toe tetanus is meer dan zat.