(Te) lang zonder ruwvoer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:47

Daancha schreef:
Popstra schreef:
Ik denk dat het de keuze van de eigenaar paard is of je je paard zonder heel de dag buiten laat staan,
of een aantal uren en dan naar binnen waar ze wel ruwvoer tot de beschikking hebben!?

Denk heel eerlijk dat je dit een stalhouder niet kunt aan rekenen. Hij verplicht je immers niet heel de dag buiten te staan

Als is afgesproken dat er hooi wordt gevoerd, is het natuurlijk onzin dat je het de stalhouder niet aan kunt rekenen en dat je het zelf maar moet regelen. Dat is voor de gemiddelde mens met een baan niet te doen.

TS wat vinden je stalgenootjes hiervan? Kan je samen niks regelen? Het gesprek aangaan en voor nu omstebeurt de paarden voeren en water geven? Het is nogal basaal dat dit niet kan natuurlijk.

Vwb ‘van ellende’ uit plassen drinken, dat doen ze hier ook, terwijl er schoon drinkwater beschikbaar is.

Stalgenoten heb ik er niet echt over gesproken, die staan er al jaren met veel plezier en die weten niet beter.. Veel zeggen: “ze zullen het wel weten.” Het is ook zo dat er veel kinderen komen voor manege lessen en een aantal pensionklanten wat er staat, waaronder ikzelf die ook hooi willen en water.
Wij proberen oplossingen te vinden en doen ons best, het is wel zo dat het de stal is van de staleigenaren en dat zij de beslissende factor zijn. Spijtig maar waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:51

Sim schreef:
Popstra schreef:
Ik denk dat het de keuze van de eigenaar paard is of je je paard zonder heel de dag buiten laat staan,
of een aantal uren en dan naar binnen waar ze wel ruwvoer tot de beschikking hebben!?

Denk heel eerlijk dat je dit een stalhouder niet kunt aan rekenen. Hij verplicht je immers niet heel de dag buiten te staan

Dat is wel kort door de bocht. Een staleigenaar bepaalt de regels, niet jij. Als er 20 pensionpaarden staat en elke persoon wil iets anders, dan moet de staleigenaar 20 keer iets anders doen. Dat doet er geeneen. Er is een beleid en dat wordt uitgevoerd. Ben je het er niet mee eens moet je weg wezen.
Het gebeurt zo vaak dat er allerlei beloftes worden gedaan mbt buiten staan, ruwvoer etc. Maar die afspraken blijken dan in de praktijk niet uitgevoerd te worden.

Dat is dus wat er nu gebeurd. Dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:55

Ik zou er toch echt weg gaan. In castricum en omgeving zitten best veel stallen. Wellicht kun je een oproep plaatsen. Op facebook/ marktplaats staan ook regelmatig nieuwe advertenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:56

Evamarie schreef:
Ik zou er toch echt weg gaan. In castricum en omgeving zitten best veel stallen. Wellicht kun je een oproep plaatsen. Op facebook/ marktplaats staan ook regelmatig nieuwe advertenties.

Ik zal eens kijken en mijzelf op wachtlijsten laten plaatsen. Ik heb geen idee van welke stallen er allemaal zijn, wellicht heeft u suggesties?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:57

YPri schreef:
marleen_88 schreef:
Hoezo noem je dit een fijne stal?! Je dier staat uren zonder eerste levensbehoefte: voedsel en water.

Ik zou nu toch kritischer zijn in een stalkeuze als je de afgelopen maanden al zovaak verhuisd bent.

Zo vaak verhuisd..? Ik ben in de afgelopen maanden exact 1x verhuisd. Daarnaast, zoals je kunt lezen waren ze duidelijk in dat mijn paard hooi zou krijgen op de paddock en water. Daarom heb ik ja gezegd. Daarbij, heb ik voordat ik hier stond 2 jaar bij een stal in Castricum gestaan waar ik niet kon blijven omdat het verbouwd werd en ging krimpen met pension paarden.

Je berichten hier op Bokt vertellen anders iets heel anders. Maar goed, jouw paard. Ik had het wel geweten en gisteren al weggeweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:59

Ik heb het hier niet over het feit het super slecht is voor je paard zo lang zonder te staan en als er vooraf beloftes worden gedaan zoals de TS zegt dan is dat niet netjes nee maar wij waren er niet bij en als andere eigenaren er zo al jaren met plezier staan vind ik het vreemd dat die belofte uberhoupt gedaan word terwijl dat dus al jaren niet zo blijkt te zijn!

Is er niet gewoon wat mis gegaan in communicatie zoals zo vaak het geval is?

En tja, zit niks anders op om wat anders te gaan zoeken dan. Hoe zuur ook.

Edit; heb ook even naar je eerdere berichten gekeken en de betreffende stal op gezocht en zie op de fotos in elke paddock hooi aangeboden worden in grote bakken en automatische drinkbakken. Kun jij je paard ook niet appart laten zetten dan zodat die wel hooi heeft!?

Lughnassadh

Re: (Te) lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:09

Ik zou ook gaan verhuizen. Hoe zuur ook inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:10

Popstra schreef:
Ik heb het hier niet over het feit het super slecht is voor je paard zo lang zonder te staan en als er vooraf beloftes worden gedaan zoals de TS zegt dan is dat niet netjes nee maar wij waren er niet bij en als andere eigenaren er zo al jaren met plezier staan vind ik het vreemd dat die belofte uberhoupt gedaan word terwijl dat dus al jaren niet zo blijkt te zijn!

Is er niet gewoon wat mis gegaan in communicatie zoals zo vaak het geval is?

En tja, zit niks anders op om wat anders te gaan zoeken dan. Hoe zuur ook.

Edit; heb ook even naar je eerdere berichten gekeken en de betreffende stal op gezocht en zie op de fotos in elke paddock hooi aangeboden worden in grote bakken en automatische drinkbakken. Kun jij je paard ook niet appart laten zetten dan zodat die wel hooi heeft!?

Welke stal denk jij dat ik sta? Ik heb nergens een naam of locatie genoemd volgens mij?

Dit betreft een andere stal als waar mijn andere topic over gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-23 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:15

Jessix schreef:
Ik begrijp je overweging eigenlijk niet om daar nog te blijven staan. Geen eten, geen drinken, dat lijkt me toch wel eerste levensbehoefte.

Nou ik begrijp die overweging wel. Niet omdat ik het er mee eens zou zijn dat het paard zonder eten en water staat, maar omdat waarschijnlijk het alternatief minstens zo beroerd is. Bijvoorbeeld helemaal niet buiten komen, of twee uurtjes op een modder postzegel. Of kleine, donkere, vieze stallen etc etc
Als je paard happy is in de kudde en jij in staat bent om hem elke dag een uur binnen te halen om te voeren dan zou ik wel degelijk op zoek gaan naar een betere plek, maar niet weggaan voordat je een daadwerkelijk betere plek hebt gevonden.
En dat kan nog wel eens langer duren dan je zou wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:17

Nikass schreef:
Jessix schreef:
Ik begrijp je overweging eigenlijk niet om daar nog te blijven staan. Geen eten, geen drinken, dat lijkt me toch wel eerste levensbehoefte.

Nou ik begrijp die overweging wel. Niet omdat ik het er mee eens zou zijn dat het paard zonder eten en water staat, maar omdat waarschijnlijk het alternatief minstens zo beroerd is. Bijvoorbeeld helemaal niet buiten komen, of twee uurtjes op een modder postzegel. Of kleine, donkere, vieze stallen etc etc
Als je paard happy is in de kudde en jij in staat bent om hem elke dag een uur binnen te halen om te voeren dan zou ik wel degelijk op zoek gaan naar een betere plek, maar niet weggaan voordat je een daadwerkelijk betere plek hebt gevonden.

Dankjewel, ik houd zeker mijn ogen en oren open :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:20

Nikass schreef:
Jessix schreef:

Nou nu schrijf je uiteindelijk precies hetzelfde alleen dan in meer zinnen. Het komt er op neer dat jij hier je paard ook niet zou laten staan. Wat ik dus ook schrijf. Dat je morgen dan niet meteen weg kan zijn dat snap ik ook wel. Maar ik zou er wel alles aan doen om zo snel mogelijk te vertrekken. Zelfs naar een tijdelijke stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:22

YPri schreef:
Evamarie schreef:

Ik zal eens kijken en mijzelf op wachtlijsten laten plaatsen. Ik heb geen idee van welke stallen er allemaal zijn, wellicht heeft u suggesties?

Volgens mij heet er 1 de zonnehoeve? Komt dat je bekend voor?
Je kunt ook informeren door langs te gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:31

Als ook na overleg het beleid niet gaat veranderen dan zit er niets anders op dan je overal waar het beter is op wachtlijsten te laten zetten en wegwezen zodra het mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:33

Lindsey_99 schreef:
Als ook na overleg het beleid niet gaat veranderen dan zit er niets anders op dan je overal waar het beter is op wachtlijsten te laten zetten en wegwezen zodra het mogelijk is.

Ik ga mij morgen op wachtlijsten laten plaatsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:36

Probeer ook zeker facebook groepen. Daar zitten ook wel particulieren die misschien een plekje vrij hebben maar dat niet gelijk openbaar willen zetten.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:40

Het is wel een beetje vreemd allemaal, TS je hebt volgens eigen berichten al een paar keer moeten verhuizen dit jaar (moest met spoed) en informeert naar het laten invliegen van je paard in Bonaire. Het komt een beetje raar over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:48

Daancha schreef:
Het is wel een beetje vreemd allemaal, TS je hebt volgens eigen berichten al een paar keer moeten verhuizen dit jaar (moest met spoed) en informeert naar het laten invliegen van je paard in Bonaire. Het komt een beetje raar over.

Euh dat overvliegrn naar Bonaire was meer nieuwsgierigheid en omdat er iemand is die ik ken die dat overwoog .
En verhuizen met spoed was aangezien ik bij mensen aan huis stond en daar weg moest omdat zij een veulen kregen. Daarvoor was ik nog bij een stal weg gegaan vanwege dus een verbouwing en inkrimpen. Moet ik nog meer verantwoorden hier of wat?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:00

Ik zou ook echt absoluut verhuizen, zeker als ik zijn reacties zo lees..

Het zou zelfs zo zijn, dat ik mijn paard liever 50 km verderop heb en (tijdelijk) minder zie, dan elke dag in dergelijke omstandigheden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:01

YPri schreef:
marleen_88 schreef:
Hoezo noem je dit een fijne stal?! Je dier staat uren zonder eerste levensbehoefte: voedsel en water.

Ik zou nu toch kritischer zijn in een stalkeuze als je de afgelopen maanden al zovaak verhuisd bent.

Zo vaak verhuisd..? Ik ben in de afgelopen maanden exact 1x verhuisd. Daarnaast, zoals je kunt lezen waren ze duidelijk in dat mijn paard hooi zou krijgen op de paddock en water. Daarom heb ik ja gezegd. Daarbij, heb ik voordat ik hier stond 2 jaar bij een stal in Castricum gestaan waar ik niet kon blijven omdat het verbouwd werd en ging krimpen met pension paarden.

Niet zo consistent hè. Dat komt dan op mij gek over.
Hopelijk snel een goede plek voor je paard! En dat je stalgenootjes ook even gaan Googlen op voerbeleid en ook aan de bel trekken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:38

YPri schreef:
Daancha schreef:

Euh dat overvliegrn naar Bonaire was meer nieuwsgierigheid en omdat er iemand is die ik ken die dat overwoog .
En verhuizen met spoed was aangezien ik bij mensen aan huis stond en daar weg moest omdat zij een veulen kregen. Daarvoor was ik nog bij een stal weg gegaan vanwege dus een verbouwing en inkrimpen. Moet ik nog meer verantwoorden hier of wat?

Een uur geleden zeg je toch iets heel anders... Ik heb mijn sterke twijfels bij dit hele verhaal, het klopt voor geen meter.
En sowieso vind ik het absurd te noemen wanneer de neergezette waterbak weg wordt gehaald.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:03

YPri schreef:
Sim schreef:
Heel snel wegwezen. Ik verbaas mij er elke keer weer over dat staleigenaren ruwvoer niet belangrijk vinden. Bizar! En geen water is echt not done.

Ik vind ruwvoer zeer zeker WEL belangrijk! Helaas is mij de belofte gegeven dat er hooi op de paddock was, dit is niet het geval.

mondelinge afspraken gelden ook he.
ik zou toch echt me niet laten wegjagen maar zorgen dat de stalhouder zijn afspraken na gaat komen.
en dat kan soms een heel gedoe zijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:04

marleen_88 schreef:
Een uur geleden zeg je toch iets heel anders... Ik heb mijn sterke twijfels bij dit hele verhaal, het klopt voor geen meter.
En sowieso vind ik het absurd te noemen wanneer de neergezette waterbak weg wordt gehaald.

En toch gebeurt het. Deed de staleigenaar op de stal waar ik stond ook. Bizar, maar waar!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:07

ellepel schreef:
mondelinge afspraken gelden ook he.
ik zou toch echt me niet laten wegjagen maar zorgen dat de stalhouder zijn afspraken na gaat komen.
en dat kan soms een heel gedoe zijn.

En ondertussen lijdt je paard eronder.
Tuurlijk gelden mondelinge afspraken, maar als je staleigenaar het vertikt, gaat het gewoon niet gebeuren. Kan je hoog of laag springen, maar dat komt de verhoudingen en sfeer ook niet ten goede. Als de eigenaar afspraken nu niet nakomt, zal ie dat later ook niet doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:08

Laat je inschrijven op wachtlijsten van stallen naar keuze, TS, en tot die tijd vooral zelf je paard tussendoor naar binnen halen.
Een paard met maagzweren 10 uur zonder ruwvoer laten staan is garantie voor problemen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:56

Moderatoropmerking:
De topicstarter van dit topic heeft helaas besloten haar account op Bokt stop te zetten. Vandaar dat ik dit topic ga sluiten.