het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:46

@Belker die trec trainingen van jou zien er altijd zo leuk uit! Ik heb dat nog nooit gedaan maar ik ga dat eens op mijn wensenlijstje zetten. Volgens mij is het super leuk om te doen! Fijn dat het goedging ondanks de frisheid.

@ConnemaraP Welkom wat leuk twee witjes. Daar hebben de kids vast ook veel poetsplezier aan :))

@Getup welkom leuk dat je er bij bent.

@Dubbelfun buienradar is je vriend :+ om die reden zadelde ik altijd maar op. Alleen is mij ook vaak overkomen dat ik daarna weer snel ging afzadelen. :') of naar de plaatselijke manege zodat ik droog kon rijden. Maarja is wel extra tijd enzo :Y)

MarjanB schreef:
Dank je!!

Ik ben te druk geweest van t weekend dus ik lees alleen ff mee, nu helemaal naar de klote :') iets met dit..

Pad naar stal aangelegd
[ [url=m/JqvPrd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JA1qxo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hjFJXp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tuin vlak gemaakt voor gras zaaien en een border aangelegd.
[ [url=m/hnaN1K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er al goed uit! Geef jezelf maar even een schouderklopje na dit weekend. Was vast een flinke klus :9

En een brutale merrie. Ja soms moeten ze even weer weten welke plek ze hebben := loedertjes kunnen ze ook zijn hè.

@Lynn succes met de zoektocht. Ben zelf totaal niet bekend met gangenpaarden. Lijkt mij lastig…

@Jinte Hey leuk dat je er bent :wave:

Maartje_M schreef:
Hier vandaag met de baby gewerkt, 2e keer er op. Ze was erg braaf!
[ [url=m/7ZaQ4K.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vanmorgen in de kas gewerkt, was wel warm in de zon :+

Wat ziet dat er fijn uit! Toppie dat het zo goed gaat +:)+

@charaz spannend aftellen

@Donja wat een schattig veulentje. Wanneer komt nr 2 ongeveer?

@Dais
Ooh zware klus zeg!! Alles met de hand :+ respect… hier zouden we met zo’n soort klus ook op die manier aan de slag gaan :))
Welke hengsten heb je op het ook? :~

@ Danueh welkom terug. Mooie foto!

@belle-boef leuke foto’s en handig gevonden met die dubbele beugels!

@Tijn8 welkom :wave:

@joyce jammer dat de les niet doorging maar klinkt alsof je genoeg had om aan te werken. Zou ook maar saai zijn als het altijd alleen maar perfect gaat hè ;) ?

@boemel Bij Flor liggen ook niet alle dekens recht en moet ik soms even aantrekken. Bij haar heeft Bucas een mooie pasvorm. Soms is het even zoeken naar de juiste match… heb haar overigens dit seizoen geen deken op gedaan omdat ze ook niet meer in training staat en zat ze lekker onder een teddyvacht. Wil ook net zo goed :j . Dus snap je zeker wel als je het er dan lekker bij laat. Sommige paarden vinden nat worden ook echt heerlijk dus achja :j . Qupido trouwens totaal niet die gaat echt bij het hek gillen dat hij geen deken op heeft en naar binnen wil als het hard regent :+

Karin_deB schreef:
@Dais, ik moest keihard lachen om je baarmoeder opmerking, klotste zo mn drinken over mezelf heen _O-

_O- _O-

Karin_deB schreef:
Heb de offerte van Dirks Fourage terug. Best prijzig :=
Misschien gewoon verwend met mn huidige prijs of het is zo duur omdat ik kleinere opslag heb :=

Ja die groothandels hanteren wel echt wat andere prijzen. vooral als je klein inkoopt. Anders een oproepje plaatsen? Misschien vind je bij toeval iemand die klein kan leveren wat je zoekt :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:05

Ik heb net een nieuwe fourage handel ontdekt.

Vlasbalen eur 7,00 bij afname 10 stuks.
Kleine hooibalen (18kg) eur 5,00 per stuk.
Gratis thuis bezorgd vanaf waarde eur 70,00.
Valt me enigszins mee. Aangezien ik vlas toch nodig heb, bestel ik eerst een paar proefbalen hooi. Dan weet ik of de paarden het lusten.

Qimm

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:07

Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond, ik kom even meelezen en kletsen. Ik heb 2 paarden aan huis (moeder en dochter).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:16

boemel schreef:

Valt me enigszins mee. Aangezien ik vlas toch nodig heb, bestel ik eerst een paar proefbalen hooi. Dan weet ik of de paarden het lusten.

Dirks uit beneden Leeuwen? Ik ben erg tevreden. Heb 65 per baal betaald van 280/300 kg. In plastic. Super mooi droog spul.
Nu een slechte maat die ruilt hij om met de volgende levering.
Laatst bijgewerkt door horsii op 24-04-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:22

Goedemorgen, ik meld mij ook graag aan. Ik heb mijn twee paarden ook aan huis staan. De oudste is een kruising van 28 en de jongste een bijna 7-jarige Lusitano. Beiden ruin en de jongste was het droompaard dat ik kon kopen omdat mijn oudje aan huis kwam te staan.
Vriend is akkerbouwer, waardoor stro b.v. niet hoeft te worden gekocht.
De stallen zijn een langduriger project gebleken, maar komen hopelijk dit jaar af. Dan kunnen de auto’s weer onder de carport die zolang is omgebouwd tot stal.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:29

boemel schreef:

Klinkt goed! Weet je of het hooi dan getest is? Mijn pony is gevoelig voor hoefbevangenheid. Voor mij is het suikergehalte dus erg belangrijk

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:41

Nee, niet getest. Maar deze fourage handel doet alleen achterhoek. Daar zit jij niet toch?

Volgens mij kan ik hier in de buurt voor getest hooi alleen terecht bij Venhorst.
En daar hoor ik niet zulke goede dingen over, dus die sla ik als het even kan over.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:30

Ik kom ook weer meevolgen. Vooral lezen en af en toe wat meekletsen.

Hier heb ik overigens hooi van om de hoek, in kleine baaltjes; Dat kan ik opslaan. Ik test mijn hooi niet, omdat het zelfs per lading kan schelen en omdat me dat te ver gaat. Hooi is met momenten zo schaars, dat ik goed hooi niet weg ga doen om ander hooi ergens te gaan zoeken. Dus het stopt bij mij bij ergens goed hooi aankopen en daar elk jaar opnieuw kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:53

@boemel: mooi dat je een fijne fouragehandel in de buurt gevonden hebt.
@Stephanie: ik heb notabene een pensionstal als buurman (nou ja zit nog 1 huis tussen), maar die wil geen 'vreemden' in de binnenbak en met onze gezamenlijke leeftijd van 94 hoeven we ook niet zo nodig meer te 'trainen' :D

De smid is net weg en ze staan weer mooi op de hoefjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:56

Ik ben er ook weer bij met mijn twee pony's.

Links Nilay, quarter(pleasure) x NRPS(veel Welsh), bijna 20 jaar oud waarvan ik hem 18,5 jaar in eigendom heb. Met pensioen.

Rechts Roos, stamboek NRPS, Arabier(62,5%) x NAS , 6 jaar oud waarvan 3,5 jaar in mijn eigendom. Nog onbeleerd.

Afbeelding

En beide heerlijk aan het verharen nu!

Ik geniet echt van alle vogeltjes die haren komen halen voor hun nestjes. <3

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:50

Ik wil mij ook wel graag melden en meekletsen! :o

Ik ben Kayleigh, 29 jaar jong en een fanatieke amateur springruiter. Ooit Z niveau gereden maar paard is helaas toen plotseling overleden aan een interne bloeding dus nu al een jaar of 2 uit de sport.
Op dit moment in bezit van een een hele leuke 3 jarige valk ruin die ik als jaarling heb gekocht. Nu rustig aan begonnen met het zadelmak maken enz. super leuk! En ik heb nog een 11 jarige ruin staan van mijn juf die ZZ gelopen heeft, ik rijd hem nu een paar maanden en neem hem mee naar springles en rijd er lekker mee buiten maar deze is 'kapot' voor de sport en staat nu te koop als recreatiepaard. Onwijs fijn dier en ik ben dankbaar dat ik weer wat kon rijden dankzij hem laatste maanden voor ik op de 3 jarige stap :j

Samen met mijn ouders hebben we sinds 2005 een privé stal met nu 2 'pension' klanten en 4 eigen paarden en 2 shetlanders. Mijn vriend/schoonzus hebben 1 paard samen, ik zelf momenteel 2 rijpaarden en een shetlander en mijn moeder 1 rijpaard. Deze staan in de stal met 4 boxen en een mega grote paddock. 's Nachts op stal en overdag lekker met elkaar. De andere paddock word dus verhuurd en staan 2 e-pony's van bekende.

Dit is een (oudere) overzicht foto. De zadelkamer is verplaatst, waar het kruis doorheen staat en het rode pijtje is het woonhuis. Mijn vriend en ik wonen ook op het perceel in een aparte recreatiewoning, uiteindelijk willen we wel graag iets voor onszelf maar de plek en de paarden in de tuin is wel echt <3
Op dit moment worden de weitjes opnieuw ingedeeld en zijn we eigenlijk elk weekend wel lekker bezig met onderhoud en verbeteringen. Dit stopt nooit is onze ervaring :Y) Ik ben benieuwd of hier nog tips voorbij komen die we ook mooi kunnen gebruiken.

Afbeelding

Op dit moment ben ik aan het onderzoeken hoe we makkelijker/slimmer enz. ruwvoer kunnen geven. Dit krijgen ze nu onbeperkt in zakken/netten en ik wil eigenlijk mooie bakken timmeren met een net constructie erop oid maar er zijn zoveel opties dat ik er nog niet helemaal uit ben.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:58

Het is vandaag maar somber weer hier. De bak ik ook weer kletsnat. Gelukkig blijven de paddocks kurkdroog. Vriendlief was vroeg uit de veren en had al de helft van de stallen uitgemest. Wat een mazzel heb ik :)) . Zometeen komen er loodgieters om een klus aan te nemen. En een spoelprobleempje te verhelpen. We hebben waarschijnlijk tijdens het klussen iets gesloopt :+

Welkom Qimm leuke ava!

Welkom Brankaz, leuk een Lusi! Ik heb er ook 3 (merries) :+: . Stallen zijn nooit af toch :P ?? Wel fijn dat er een eindstadium in zicht is voor dit jaar.

Welkom terug Neile

Hihi Dubbelfun, je bent nooit te oud voor een goede training :Y) . Maar ik snap je, afzadelen terwijl je 15+ minuten van stal bent is een stuk lastiger dan wanneer je in de bak rijdt. Mooi dat de paardjes er weer goed opstaan.

Malenka, leuk is dat hè! Van de week zat er een vogeltje op de kont van Flair losse haren te plukken. Ik was net te laat voor een filmpje. Jammer, ziet er zo schattig uit.

Capriooltje welkom, ziet eruit als een heel fijn plekje. Ruwvoer bakken… hier inmiddels allerlei dingen geprobeerd. Maar veel van onze creaties worden uiteindelijk gewoon gesloopt. Ondankbare paarden :+ Voor nu gewoon weer terug naar netten en voeren in de lengte op rubberen matten… heb wel eens gekeken naar die automatische voerplekken maar je ziet toch wel dat slimme paarden daar ook wel weer een manier voor hebben om het te slopen door het dichtdraaiende hek met de nek tegen te houden etc :+ … dat soort filmpjes en foto’s motiveren niet zo hard om zoiets te gaan bouwen. Ik zie die van mij dat namelijk ook wel doen _O-

Edit: dit is trouwens een Leuke fb groep om in te neuzen. Wel Duits: https://m.facebook.com/groups/164542366 ... ?ref=share

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:10

Stephanie, ja super leuk. Het is me hier helaas geen ik nog niet gelukt het vast te leggen. Maar het is echt een komen en gaan van vogels.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:24

Welkom alle nieuwe!

Dat is zo leuk he, de kauwen zitten echt het haar uit de paarden te plukken en de meesjes hun nestjes in de nestkastjes zitten ook vol paardenhaar <3

Hier somber en grijs weer, regen blijft er met bakken uitvallen.. ze gingen normaal eind deze week terug fulltime het gras op maar ik twijfel.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:33

Het is nu gelukkig droog maar ik had vanochtend vroeg de hoefsmid op bezoek. Daarna had ik wat tijd om te overbruggen want daarna had ik les met een van de paarden. Het was een nieuwe instructrice voor de IJslander en ik vond het wel geslaagd. Volgende week weer.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:55

Stephanie : Jep heel herkenbaar :+ Hier ook al veel geprobeerd en een paar slopers dus wil niet weer iets maken en dan erachter komen dat het toch niet zo goed werkt als gedacht. De netten werken opzich prima maar ze knoeien/vertrappen wel weer meer dan met een bak.
Ga die groep even bekijken, dankje!

Solleke_Noah : Hier hetzelfde met de wei.. ze waren net mooi opgebouwd en gewend maar er is nu zoveel water gevallen dat ze alles kapot trappen. Zit hier op veen grond dus dan nog maar een paar dagen paddock en hopelijk voor het weekend weer erop.

Na de 1e dag 1 uurtje op de wei hadden ze het meteen alweer door, de ingang voor onze paarden zit dus helemaal aan het einde van de paddock en het lange pad maar ze gingen vanuit stal direct daar 'kijken' of het hek open was :') Dat ging pas 's middags open maar ze zijn echt verdomd slim :Y)

MarloesHJ : Fijn dat de les goed bevallen is en er al een vervolg gepland is. Leuk *\o/*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:05

Hier een grijze kunstof palletbak. Daar ligt een groot hooinet in. Ideaal. Wil er binnenkort wel een frame met net in maken zodat ik er meer hooi in kwijt kan.
Ik vind ze hufterproof.Afbeelding

Welkom alle nieuwe, gezellig.

Hier druk met studie , werk en verbouwing.
Dak komen ze einde vd week afmaken.
Vergunning voor de stal is opnieuw aangevraagd, duimen draaien maar weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:23

@horsi: je hebt de bak met een spanband vaststaan ??

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:25

Ja klopt omdat het een geautomatiseerde bak is. Moet die op die plek blijven.
En ik heb nu even beperkte ruimte om niet op het zand te hoeven voeren dus even de meest logische plek.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:30

Net de paardjes toch maar naar buiten gestuurd. Het regent hier al de hele dag. Stallen zijn inmiddels weer aan de kant.

Pfff verbouwen gaat weer van een leien dakje. De muur waar we de hang toilet aan willen bevestigen is volgens de loodgieters niet stevig genoeg. Nu moeten we die muur uitbreken en opnieuw opmetselen. Ik denk dat ik maar even opzoek ga naar een camping toiletje. Een of twee dagen zonder WC vond ik nog te overzien... maar ik zie mijzelf nog niet een week lang boven een gat in de grond hangen en met emmers doorspoelen met mijn inmiddels al op gewicht komende zwangere buik. :') :') :')

Malenka schreef:
Stephanie, ja super leuk. Het is me hier helaas geen ik nog niet gelukt het vast te leggen. Maar het is echt een komen en gaan van vogels.

Helaas.. maar we hebben nog even om met een camera in de aanslag te staan *-:)

Solleke_Noah schreef:
Hier somber en grijs weer, regen blijft er met bakken uitvallen.. ze gingen normaal eind deze week terug fulltime het gras op maar ik twijfel.

Oh wat een mazzel! Ik heb ze hier enkel 5 minuten op de wei gehad en kwam er toen achter dat het toch echt nog te nat was... Maar ik wilde het zo graag voor ze... -O- Met deze buien van afgelopen week zal het voor mijn paardjes wel halverwege mei worden |(

MarloesHJ schreef:
Het is nu gelukkig droog maar ik had vanochtend vroeg de hoefsmid op bezoek. Daarna had ik wat tijd om te overbruggen want daarna had ik les met een van de paarden. Het was een nieuwe instructrice voor de IJslander en ik vond het wel geslaagd. Volgende week weer.

Super! Nieuwe instructie is altijd even afwachten. Mooi dat het naar meer smaakt.

Capriootje schreef:
Stephanie : Jep heel herkenbaar :+ Hier ook al veel geprobeerd en een paar slopers dus wil niet weer iets maken en dan erachter komen dat het toch niet zo goed werkt als gedacht. De netten werken opzich prima maar ze knoeien/vertrappen wel weer meer dan met een bak.
Ga die groep even bekijken, dankje!

Heb nog even een oude foto opgezocht van een contructie die ik nog wel eens in ijzeren frame verankerd in de grond zou willen proberen... Het idee beviel goed alleen toen werd het als schuurpaal gebruikt... -O-
Nu ik die oude foto's ging bekijken ben ik echt zó blij met alle verbeteringen die we ondertussen hebben door gevoerd haha. Man man, wat hadden we een vreselijke vloer hier, inclusief boomstronken in de stal :x :') . En dat touwtje... lol 8)7
Afbeelding

horsii schreef:
Hier een grijze kunstof palletbak. Daar ligt een groot hooinet in. Ideaal. Wil er binnenkort wel een frame met net in maken zodat ik er meer hooi in kwijt kan.
Ik vind ze hufterproof.[ [url=m/IkbqSR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom alle nieuwe, gezellig.

Hier druk met studie , werk en verbouwing.
Dak komen ze einde vd week afmaken.
Vergunning voor de stal is opnieuw aangevraagd, duimen draaien maar weer.

Ziet er mooi uit... maar bij mij zou dit dus echt gesloopt worden. :') Denk aan deksel opeten en met volle gewicht op die bak gaan zitten _/-\o_ . In welke zin is deze geautomatiseerd? Dat idee trekt mij nog steeds heel erg. Daarom mag ik ook graag neuzen in die FB groep die ik eerder deelde. :j

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:35

Welkom voor alle nieuwelingen. Gaat altijd hard zo’n nieuw topic :-)
Oei die slowfeeder hierboven, daar zouden die van mij ook van aan de sloop gaan.

Heeft er iemand toevallig ook iets zo geautomatiseerd dat er een zak naar beneden valt? Zou voor de shetten een extra voerbeurt willen als ik weg ben. De paarden kunnen daar niet bij en het is op de noord kant dus blijft wel droog.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:13

Hij werkt met een rolluik motor. Via de app de instelling gedaan. De bak gaat na elke 1,5u een half uur dicht.
Mijn twee haflingers houden m heel en zijn toch sloopkogels.

Hier ook een gure natte dag. Paardjes zijn toe aan lente.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:18

Interessant zo'n voersysteem. Heb je die zelf gemaakt Horsii?

Hier is het ineens fantastisch weer geworden.
Tess is de grasjes aan het inspecteren.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:12

@boemel: er staat ook al genoeg zo te zien :)

Ik heb Jasmijn 3 dagen geleden een m2 gras laten happen en die is nu al 2 dagen aan de dunne. Dus zo de staart maar weer even in een vlecht doen, want meststaarten borstelen is niet mijn ding :r

Net was er nog een zonnetje, nu al niet meer.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:48

horsii schreef:
Hij werkt met een rolluik motor. Via de app de instelling gedaan. De bak gaat na elke 1,5u een half uur dicht.
Mijn twee haflingers houden m heel en zijn toch sloopkogels.

Hier ook een gure natte dag. Paardjes zijn toe aan lente.

Tof! Op basis van Femke Dolle? Bij mij ligt de motor al klaar, nu nog tijd vinden en uitvogelen hoe dat ding werkt en hoe ik hem het beste vast kan maken. :=

Ik lees chronisch mee hier trouwens, vaak loop ik 6 bladzijdes achter met bijlezen en zijn mijn reacties al niet meer relevant. :+