Beste hulpmiddel voor buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie gebruiken ?

Pessoabit
7 (9%)
Slofteugel
18 (23%)
Scherp bit
Geen stemmen
Andere hulpteugel
16 (21%)
Anders, namelijk ..
35 (46%)

Totaal aantal stemmen: 76

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:08

Ik heb gekozen voor anders.
Ik neem geen extra hulpmiddelen mee. Liever een betrouwbaar, ervaren paard dan een bit of hulpteugel.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:13

martingaal of thiedeman.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:36

ha sily clubje oprischten?

het maakt buddy ook niet echt wie of wat er mee is.. hij is over het algemeen hartstikke braaf, maar ik moet hoe dan ook een stukje langs een drukke weg. en daar rijden soms obstakels waar hij zo van schrikt... en dan vind ik het voor ZIJN en mijn veligheid gewoon het beste..

Je moet inderdaad wel weten hoe je slof moet gebruiken, oefen dat anders eerst goed in de bak.
Denk dat als je geen ervaring hebt met een slof je nog aardig in de knoop kunt komen.

Ben het ook wel met jullie eens dat je met een slof om moet gaan, maar niet elk paard schrikt minder als er een ander paard bij is..

En sinds ik de slof bij buddy om heb gedaan als ik langs de weg ga rijden we lekkerder dan ook.. we hebben geen gevaarkijke race partijen meer gehad Lachen
En dat vind ik belangrijk.. lekker VEILIG samen buiten rondrijden..

*edit* als we nu vaker normaal langs de weg kunnen rijden gaat de slof ook weer lekker richting kast Knipoog

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:56

Ik heb zelf in het beging ook altijd de slof er aan gehangen als ik met mijn paardje ging rijden. Ze had namelijk de neiging om op onverwachte momneten er vandaaor te gaan en dan niet het gevaar te zien van auto's ect. Dus dan had ik de slof er voor de zekerheid aan maar nu hoeft dat niet meer. Ze is er nu aan gewend Haha!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:56

ikke een zweepje!!
ik loop dan wel stage bij een internationaal eventingruiter en rijd buiten op internationale paarden, maar dat zijn nog van die schijterds!!ide overal wat ze al 1000 x hebbe gezien voor om!
en sommige rij ik ook wel met slofteugel buiten.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:57

Princess schreef:
ikke een zweepje!!
ik loop dan wel stage bij een internationaal eventingruiter en rijd buiten op internationale paarden, maar dat zijn nog van die schijterds!!ide overal wat ze al 1000 x hebbe gezien voor om!
en sommige rij ik ook wel met slofteugel buiten.

maar met een zweepje rem je niet doorgaans Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:26

Martingaal of slof, ligt aan: welk paard, wat voor omstandigheid.

Er is geen standaard in, volgens mij. Je moet dat per situatie bekijken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:03

Ik heb het topic niet gelezen, maar het zal wel al gezegd zijn, een heel mak paard met dikke billen Knipoog waar je met je paardje veilig achter blijft.
Eventueel een martingaal.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:44

Ik ga voor martingaal of thiedeman..
Met slof heb ik heel slechte ervaring,..
Je kan m niet zomaar loslaten, en als je er mee aan trekt
(wat in enge situaties kan gebeuren)
trek je je paard gewoon om..

Martingaal geeft net wat bescherming,
maar ook voor jezelf en goed idee,
en is verder niet zo heel scherp voor het paard

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:46

Cealli schreef:
Je kan m niet zomaar loslaten,
en als je er mee aan trekt

nee een thiedeman laat je even los? die zit met klipjes aan je teugels vast, daar kan je niets aan verstellen! en een martingaal zit ook vast.

slof is juist het enige wat je los kan laten, maar als je het perongeluk te strak trekt, of ineens loslaat kunnen er ongelukken gebeuren
paard met zn been in de slof enzo...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:48

met 1 of 3 andere betrouwbare paarden meegaan

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:50

met een betrouwbaar paard mee, en voor de zekerheid een martingaal. dat heb ik ook gedaan de eerste keer naar buiten en de eerste keer naar het strand, ook voor m'n eigen onzekerheid.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:06

Ik zou voor de zekerheid ook een ander betrouwbaar paard (incl ruiter Knipoog )meenemen zoals anderen ook zeggen

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:56

Renske20"]
[quote="Cealli schreef:
Je kan m niet zomaar loslaten,
en als je er mee aan trekt

nee een thiedeman laat je even los? die zit met klipjes aan je teugels vast, daar kan je niets aan verstellen! en een martingaal zit ook vast.

slof is juist het enige wat je los kan laten, maar als je het perongeluk te strak trekt, of ineens loslaat kunnen er ongelukken gebeuren
paard met zn been in de slof enzo...
[/quote]

In principe zitten thiedeman en martingaal dusdanig dat het paard er pas hinder van heeft als het iets doet wat niet aan onze verwachtingen voldoet
In tegenstelling tot slof die veel directer in je handen zit en waardoor dus ook meer mis kan gaan (IMO)

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:19

Volgens mij moet je gewoon met je paard met zijn standaard uitrusting naar buiten kunnen. Anders vertrouw jij je paard of andersom niet genoeg en heb je zowiezo een grote kans op ongelukken. Als je problemen op een buitenrit moet gaan oplossen met scherper bit of dergelijke zit waarschijnlijk iets niet goed in de relatie tussen jou en je paard.
Iig zou ik voor de eerste keer naar buiten samen met een ander ervaren paard gaan, zodat jou paard zich misschien wat veiliger voelt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:34

Waterkippie zegt:
Citaat:
ha sily clubje oprischten?

Hahaha dan wel met slof als je het niet erg vind Knipoog

Cealli zegt:
Citaat:
Je kan m niet zomaar loslaten, en als je er mee aan trekt

Dat is nou net mijn bedoeling....dan maar om, liever dat dan onder een auto oid

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:02

Ik zou voor een slof gaan, gewoon losjes laten hangen en als het nodig is erbij pakken. Denk ook dat het voor haar het beste is trouwens (ja, ik ken de pony Knipoog ) ...

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:38

ik heb anders gestemd.. namelijk je paard gewoon opvoeden..! met jonge paarden oudere betrouwbare meenemen zodat ze leren dat buiten lopen eigenlijk niet anders is dan in de bak... ik vind dat je paarden moet leren om gewoon rustig te wandelen en af te wachten tot je een hulp geeft.. ze kunnen natuurlijk schrikken maar dan gewoon loslaten.. ze een paar meter laten rennen en rustig op je zit en iets teugeldruk terug nemen.. dan heb je niets geen hulpteugels/bitten nodig..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:56

An_J schreef:
Niks. Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat het niet lukt ben je zowiezo te gespannen. Kortom waarom paard lastigvallen met allerlei hulpmiddelen omdat het aan een wederzijds vertrouwen schort.

Dat vind ik ook. Ik neem ook niks mee eigenlijk. Ik rijd liever met de spullen die het paard gewend is, en een cappie op Knipoog , zweepje dr bij en gaan!

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:26

An_J schreef:
Kortom waarom paard lastigvallen met allerlei hulpmiddelen omdat het aan een wederzijds vertrouwen schort.

Als je het zo bekijkt kan de helft van de bokkers (incl mezelf) beter thuisblijven. Veel mensen hebben situaties meegemaakt waarin ze de controle hebben verloren en zich nu veiliger voelen met hulpteugels. Ook al worden ze niet gebruikt, als ze een veiliger gevoel geven straalt dit ook uit naar het paard. Ik denk dat sommige paarden ook een hulpteugeltje nodig hebben. Als je idd alleen kunt buitenrijden door eerst langs een mega drukke weg of wat dan ook te rijden, dan geef ik ook de voorkeur aan een hulpje Haha! Gewoon als veiligheidsmaatregel..

Voor buitenrijden zou ik zeggen: of de martingaal of de slof. Ligt net aan het paard. Als ze geneigd zijn het koppie omhoog te doen idd de martingaal. Maar wanneer ze niet te houden zijn geef ik de voorkeur aan de slof Bloos Maar misschein is het een idee om te vragen aan een bekende van de pony hoe hij buiten is? Wie weet is het helemaal niet nodig (tenzij ik over dingen heen heb gelezen en het wel nodig is Haha!)

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:37

martingaaltje is het makkelijkst en best effectief

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:22

Ik kan weinig met een martingaal. Heb een paard gereden dat érg heet was in het bos en erg graag hard wou, die reed ik met een ophaaltrens: ideaal!! Kan je gewoon los laten hangen tot je m nodig hebt, en als je er af valt hoef je niet bang te zijn dat zoals bij de slof de teugel helemaal tot de grond glijdt en het paard er in gaat staan.

Niet dat ik wat tegen heb op een slof..!!

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:17

ik heb nog een tip voor als je geen ander betrouwbaar paard kan meenemen, dat heb ik veel zien doen bij een nog niet helemaal verkeersmak paard, iemand mee op de fiets. Knipoog

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:27

Ik ben zelf de eerste paar keer met mijn vriend gegaan. Hij hield Choco aan de longeerlijn vast. Na een paar keer liep hij alleen nog mee. Daarna ben ik pas met een ander betrouwbaar paard gegaan.
Nou moet ik wel bekennen dat ik een ontiegelijke schijtlijster ben buiten (slechte ervaring) en daarom ook niet meer alleen naar buiten ga en buiten alleen stap en soms een klein stukje draaf.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:19

ik ben al op verschillende paarden naar buiten geweest.. hele rustige, maar ook hele drukke. wist ook niet hoe ze zouden reageren. heb er eigenlijk nooit over gedacht om hulpteugels te gebruiken voor 'als' er iets mis zou gaan.. wel heeft er de eerste keer dat ik ging met een pony iemand naast gelopen of gefietst. de keer erna met een andere pony. toen dat goed ging (wat vertrouwen opgebouwd) lekker alleen als dat kon met de pony.
ik denk dat wanneer je eenmaal met hulpteugels naar buiten begint, dat je dan moeilijk over zal gaan op zonder, want er kan altijd wel iets gebeuren buiten. misschien gaat het de eerste keren goed buiten, maar ben je nog geen trekker tegengekomen ofzo.. en je weet niet hoe die daar op reageert.. zou je dan met bijvoorbeeld de slof blijven rijden tot je een keer een trekker tegen bent gekomen en je weet hoe die daarop reageert?? ik bedoel, wanneer zou je het dan wel aandurven om zonder hulpteugels naar buiten te gaan? elke keer is anders. zowel de omgeving als de bui van je paard..
ik zou gewoon zonder hulpteugels gaan, maar met iemand ernaast. desnoots houdt diegene ernaast contact met je paard dmv een halstertouw ofzo in het begin..
gaat je paard gek doen, dan heb je altijd de persoon ernaast nog waardoor je paard niet zomaar kan gaan rennen.
het gaat gewoon om een stukje vertrouwen dat je moet krijgen in paard buiten..
begin gewoon met alleen stappen. je hoeft toch niet gelijk hele ritten te gaan maken?
en stel dat je paard moeilijk blijft doen buiten en je toch heeeel graag naar buiten wil, dan kan je altijd nog naar een oplossing zoeken in een hulpteugel..

succes ermee en hoop dat je er iets aan hebt!