Ratten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 21:14

Ik snap niet waarom ik me moet gaan verantwoorden (waarom er dus mensen maar blijven zagen dat ze nog steeds geen antwoord hebben gezien op hun vraag waarom de ratten weg moeten). Daar gaat dit topic helemaal niet over. Waarom vinden jullie dat zo interessant om te weten?
Er zijn al heel wat redenen door anderen aangedragen waarmee ik het dus ook eens ben.
Maar goed, omdat er een aantal zijn die zo nieuwsgierig zijn naar het waarom:
1. Het loopt niet prettig als je elk moment een rat langs je voeten verwacht te zien schieten. (Vanavond in de schemering zag ik er weer een paar uit de kippenwei wegrennen.
2. Ze ondergraven mijn kippenhok en mijn waterton., De waterton staat op pootjes en is dus al aan het verzakken door de gangen die eronder door lopen.
3. Het zijn verspreiders van ziektes.
4.Ze zitten ook aan de eieren van de kippen, want die liggen vaak niet meer in/bij het legnest, maar zijn al bijna naar buiten gerold of zijn zelfs al leeg gegeten. En nee dat hebben de kippen zelf niet gedaan, want als die een kapot ei opeten, dan vindt ik daar niks meer van terug en is zeer zeker niet heel mooi alleen het kopje van het ei af en de rest eruit gelikt.
5. Aangezien ze ook in mijn kippenhok komen, voordat ik de kans heb gekregen om het hok dicht te doen, vreten ze ook mee aan het kippenvoer. Ik vond al dat het tonnetje in het hok snel leeg was afgelopen week.

Maar, ondanks dat ik ze dus elke keer in de schemering zie lopen, vind ik er geen 1 in de vallen. Pindakaas valt niet in de smaak.

Vananvond heb ik er dus een kruidig geurend restje rijst met groenten op de val en er omheen gemikt. Ik ben benieuwd of ze nu zo nieuwsgierig en hongerig zijn, dat het wel lukt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 21:17

Maaaarije schreef:
https://www.beltagri.nl/goodnature-a24-multi-kill-rat

Zoiets proberen en anders zou ik idd iemand inschakelen die ze schiet. Al klinkt het al als een behoorlijk probleem als ik je verhaal zo lees.

Jee, dat heb ik nog nooit gezien. Ziet er idd heel snel en "humaan" uit. Maar dan moet ik me iets gaan verzinnen hoe ik dat ga neerzetten zodat ze erbij kunnen én dat ze eruit kunnen vallen, want hier in de wei staat niets waar ze in klimmen. Alles is vlak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:18

Isabonny schreef:
Maaaarije schreef:
https://www.beltagri.nl/goodnature-a24-multi-kill-rat

Zoiets proberen en anders zou ik idd iemand inschakelen die ze schiet. Al klinkt het al als een behoorlijk probleem als ik je verhaal zo lees.

Jee, dat heb ik nog nooit gezien. Ziet er idd heel snel en "humaan" uit. Maar dan moet ik me iets gaan verzinnen hoe ik dat ga neerzetten zodat ze erbij kunnen én dat ze eruit kunnen vallen, want hier in de wei staat niets waar ze in klimmen. Alles is vlak.

Die hebben wij al 3 jaar. Of langer.

De eerste rat of muis moeten wij daar nog mee vangen....

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:43

DuoPenotti schreef:
Die hebben wij al 3 jaar. Of langer.

De eerste rat of muis moeten wij daar nog mee vangen....

Misschien een andere lokstof proberen? Ik weet dat ze er sowieso met pindakaas en chocolade smaak zijn.
Wij horen er vooral veel positieve ervaringen mee maar dat zegt natuurlijk niet alles.
De lokstof moet ook na x aantal tijd vervangen worden.

Voor ts mogelijk wel een oplossing, humaner dan klemmen/gif en in elk geval niet gevaarlijk voor andere dieren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:45

Hier chocolade. Ook vervangen voor vers.
Heeft op verschillende plekken gestaan. Maar de teller heeft alleen maar opgelopen bij een test vam onszelf.
Met klapvallen lukt het wel.

KimD

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:30

Een rattenhotel is ook nog een optie, alleen het spul voor erin krijg je volgens mij niet particulier. Het zou ook alleen met water kunnen maar dan hebben ze een lange verdrinkingsdood, lijkt me dan weer niet gewenst.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 22:52

Yes! 1 dode rat. Ik ging net kijken en de rijst om en op de val heeft geholpen. Rat zat niet vast in de klem, maar lag er naast. Had blijkbaar wel een flinke klap opgelopen want ze leefde echt niet meer. Was best een flinke jongen. Heb de val niet opnieuw gespannen, want er staat er nog 1 naast op scherp. Ik ben benieuwd.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:26

Vervelend probleem!
Maar als ik zo lees hoe de situatie in je omgeving is, qua water en verschillende dieren buiten, dan is het dweilen met de kraan open.
Voor elke rat die je eventueel weet te vangen komen er weer nieuwe.

Een gezamenlijk plan met de buren en gemeente lijkt me de enige optie. Of dat haalbaar is dat is een tweede.

Fijn dat je over de opties nadenkt en niet gaat voor de opties die een lijdensweg veroorzaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:34

rien10 schreef:
Beginnen bij het begin: Wering. Alles schoon opbergen, slootkanten maaien. Schoon werken .Voer in tonnen. Google maar eens op Integrated Pest Management.

Zo heb ik ze zover gekregen te verhuizen...

Af en toe zie ik er nog wrl 1 lopen langs de stal ons bos weer in, of vanuit ons bos richting de sloot. Maar geen nesten meer met stuk of 10 ratten van meerdere generaties.ze zaten eerst achter een schot in de stal. Toen onder een o.gekeerde plastic bak onder een rubber mat onder autoband...

Ik heb ook de pallets waar het strooisel etc. Op stond allemaal van hun plek gehad, er onder schoon gemaakt en teruggelegd. Ookschoon gehouden er onder. In de stal ook steeds de pakket van de hooibaal weer optillen, schoonmaken er onder en dan pas nieuwe baal er op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 08:46

Isabonny schreef:
Yes! 1 dode rat. Ik ging net kijken en de rijst om en op de val heeft geholpen. Rat zat niet vast in de klem, maar lag er naast. Had blijkbaar wel een flinke klap opgelopen want ze leefde echt niet meer. Was best een flinke jongen. Heb de val niet opnieuw gespannen, want er staat er nog 1 naast op scherp. Ik ben benieuwd.

Heb je het recept van de rijst met groenten? Mijn pindakaas wordt opgevroten maar de kooien vallen niet dicht.

Eens wat anders proberen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 14:00

Gewoon Kip siam van Knorr wereldgerechten :D . Met paprika en ui erin. De kip heb ik eruit gevist voor de hond en de rest (met name de rijst met wat saus, beetje om en wat meer op de val gestrooid. Als ze eenmaal om de val aan het eten zijn, en het is lekker, dan willen ze dat wat op de val ligt ook wel hebben.
Gisteren geen val gezet. Het regende me te hard om de val te gaan zetten.