Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaBD1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 16:47

Brainless schreef:
Joh mijn vriendin heeft haar paard nu staan voor 220 all incl (incl stal)
Voor dat geld ga ik geen 4 paarden in eigen zorg staan zonder stalling en dat je in overleg gebruik mag maken van een buitenbak.
De meeste mensen hebben geen 4 paarden waarvoor ze stalling zoeken, die hebben vaak al een eigen plek.

Mag ik vragen, is dat een vergelijkbare locatie en accommodatie?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:03

Ik zocht gezelschap voor mijn eigen paard. Zo ben ik met iemand in contact gekomen.
Zij heeft haar paarden hier staan. Mijn paard staat niet alleen.
Ik werk kantoor uren dus ben er s avonds en in het weekend. Zij werkt in de zorg en is er overdag en door de week.
We zien elkaar amper maar ik vind het fijn om samen voor de paardem te zorgen. Zij heeft overdag meer tijd dus ze regelt hooi, hoefsmid en dierenarts. En ik geniet van mijn paard. En zij geniet van het kroelen met haar vriendjes.
Qua privicy merken we er weinig van.
Qua financiën heb ik de kosten van mijn eigen paard eruit.

Voor grote winst moet je het niet doen denk ik. Maar het kan ook juist heel fijn zijn om iemand erbij te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:17

Ik zou me niet druk maken over wat men elders betaald. Gewoon de prijs vragen die je wilt ontvangen. Als er niemand interesse heeft: pech.
Maar uit ervaring zijn er altijd mensen die niet bezig zijn met wat iets kost, zolang het maar goed is.
Ken een stal in Duitsland met een grote paddock paradise achtige opzet waar je haast 1000 euro betaalt per paard, ze hadden een wachtlijst.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:35

Autumnn schreef:
BrendaBD1985 schreef:
De weide heeft een wateraansluiting met automatische waterbak, nieuwe omheining en een ruime schuilstal met opberghok (afsluitbaar). Wij doen zelf al het onderhoud van de weide (bemesten, slepen etc.), verzorging moet wel zelf gedaan worden. Eigenlijk heb je dus een geheel eigen plekje inclusief rijbak.

Dus je wilt hier 500 euro voor vragen? En vaste tijden voor het gebruik van de bak? :=
Ik vind dat wel heel veel geld.

Je hebt geen enkel omkijken naar onderhoud van de wei, automatische drinkbak ipv het doorgaans met jerrycans water slepen, je hoeft hier enkel nog het voer en hooi bij te tellen.
Stroomvoorziening voor de afrastering, geen kosten voor een duur apparaat of omheining.
Plus een fatsoendelijke rijbak, dus nee ik vind dit niet te veel.

Denk dat mensen doorgaans onderschatten wat dit voor kosten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Advies verhuur weide: wat zijn jullie ervaringen als (ver)huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:41

Das echt niet veel geld voor die plek en wat je er voor krijgt.
Tenminste dat vind ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:51

Kanttekening bij geen onderhoudt: maak afspraken of de wei uitgemest moet worden of dat jullie hoe dan ook gewoon met de maaier erover gaan.
Tevens over het volledig kapot lopen van de wei en hoe om te gaan met omheiningslopers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:14

Persoonlijk vind ik het wel aan de prijs, maar als je het niet probeert weet je het ook niet. 2x een weide van 5000 m2 met 4 paarden is zo leeg gegeten, dus dat omweiden om het gras wat rust te geven zal niet zo heel veel schelen, zeker als paarden 24/7 er op lopen. Ik zit ook op zandgrond, het heeft voor- en nadelen, met warm droog weer is de groei er zo uit. Een automatische drinkbak is leuk, maar in de winter zal je denk ik met vorst evengoed met water moeten sjouwen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:26

Spaansepony schreef:
Ik teken voor 500 hoor. Mijn huur is heel stuk hoger en dat betrof alleen weide en 4 stallen. Lag een mesthoop van 30 jaar op geloof ik zonder ooit weg gehaald te hebben. Alle onderhoud zoals sloten, omheining enz allemaal voor mijzelf. De rijbak en overige stallen zelf moeten plaatsen evenals bestrating en omheining. En geloof mij betaal 3x meer.

Dus jij betaalt 1500 euro per maand voor je "eigen" weiland met stallen. Hoe dan? Daar komen dan nog kosten aan voer strooisel smid ed bij. Zover rijkt mijn maandsalaris niet eens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:06

meggiemeg schreef:
Persoonlijk vind ik het wel aan de prijs, maar als je het niet probeert weet je het ook niet. 2x een weide van 5000 m2 met 4 paarden is zo leeg gegeten, dus dat omweiden om het gras wat rust te geven zal niet zo heel veel schelen, zeker als paarden 24/7 er op lopen. Ik zit ook op zandgrond, het heeft voor- en nadelen, met warm droog weer is de groei er zo uit. Een automatische drinkbak is leuk, maar in de winter zal je denk ik met vorst evengoed met water moeten sjouwen.

Dat ligt er maar net aan wat voor drinkbak, ik heb ze met verwarming, en heb de laatste jaren dus nooit meer met water hoeven sjouwen.
Nee, ik vind het echt niet duur :n
Alleen zit ik hier zelf ook op zandgrond en ik zou dus écht geen 4 paarden op mijn hectare wei zetten, is voor mij echt te veel.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:27

TO, vraag gewoon de prijs die het voor jou de moeite waard maakt. Als iemand dat er voor over heeft dan heb je wat je wil, komt er niemand op af dan kan je altijd nog wat anders gaan bedenken.

Ik zou in jouw situatie kijken of je een samenwerking aan kan gaan met hotels en B&B's uit de buurt om vakantiegangers hun paard te laten weiden. Je hebt dan veel meer controle. Je kan bijvoorbeeld bepalen dat je 2 weekenden per maand en een aantal weken in de zomer gasten wil.

Je behoudt je privacy, mensen zijn op vakantie dus die willen buitenrijden dus geen gebruik van de bak. De contacten zijn gezellig en positief, je weet wanneer iemand komt en weer weg gaat. Betaling is gegarandeerd en je verdient er waarschijnlijk net zoveel aan. (Of zelf een B&B starten als je dat leuk vindt!).

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:56

pillow schreef:
Spaansepony schreef:
Ik teken voor 500 hoor. Mijn huur is heel stuk hoger en dat betrof alleen weide en 4 stallen. Lag een mesthoop van 30 jaar op geloof ik zonder ooit weg gehaald te hebben. Alle onderhoud zoals sloten, omheining enz allemaal voor mijzelf. De rijbak en overige stallen zelf moeten plaatsen evenals bestrating en omheining. En geloof mij betaal 3x meer.

Dus jij betaalt 1500 euro per maand voor je "eigen" weiland met stallen. Hoe dan? Daar komen dan nog kosten aan voer strooisel smid ed bij. Zover rijkt mijn maandsalaris niet eens.

Zo beetje wel, en dan nog eens excl. voerrage kosten en legen mesthoop. Ik heb een goede baan ernaast en mijn partner is zelf ook dol op de beesten en heeft ook een goede baan. Hierdoor is het mogelijk maar ik ben zeker jaloers op de mensen met lage huur. Ik zit dan wel midden in de randstad wat niet helpt.

Deveenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:43

Ik lees even mee.. Heel interessant, wij hebben echt een soortgelijke situatie en zijn nu ook aan het nadenken hoe we het willen verhuren! Ook op de Veluwe (Epe) op een super fijne locatie naast het bos.

Onze huidige huurster is net vertrokken, zij had twee mini paardjes en een grote haflinger op 1 ha staan met schuilstal. Mijn ervaring is wel dat als ze er 24/7 op staan de weide het dan snel zwaar heeft dus denk dat wij het toch in twee gaan opdelen. Qua arbeid vond ik het overzichtelijk, maar je bent toch altijd wel bezig met het onderhoud en dat kost al snel tijd en geld.

Ik vind 500,- echt geen raar bedrag, zou voor mij ook wel afhangen welke diensten/verzorging erbij komen kijken. En waar vind je tegenwoordig nou een privé land met buiten rij mogelijkheden inclusief accommodatie. Daarnaast verschuift de behoefte van paarden op stal volgens mij ook steeds meer naar weiland en veel buiten kunnen staan.

Denk ook dat je het over een ander budget hebt als iemand daarnaast ook bedrijfsmatig de paarden inzet voor bijv. coaching.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:49

Er is ook nog de mogelijkheid als je extra inkomsten wilt om het te verpachten aan een boer zodat deze er bijvoorbeeld mais op zet, dat brengt ook aardig wat op maar geeft geen overlast.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:02

Ik woon zelf op de Veluwe en ben bekend met een aantal van dit soort vergelijkbare situaties in de omgeving.
Ik vind 500 euro per maand dan helemaal geen gek bedrag, zeker als ik zie wat jullie ervoor doen.
Voor dat bedrag kan je er dan wel 3 of 4 paarden kwijt.

Als jullie er nog wat mee verdienen als je 500 pm vraagt, dan zou ik dat gewoon proberen. Ik denk dat er wel interesse voor zal zijn.

Wish23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:33

ts ik heb je een pb gestuurd :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:33

Hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, weet iemand dat?

Als de eigenaar van de paarden de weide en hekken onderhoudt, maar een paard eet toch iets verkeerds (giftige plant oid), of breekt uit en bezeert zich, of er komt illegaal en ongewenst bezoek in de wei.

Wie is dan verantwoordelijk, juridisch gezien?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:03

De huurder, want die heeft het in gebruik.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:38

pillow schreef:

Jawel, maar het ligt bij mijn huis, en er lopen al sinds jaar en dag twee oude landgeiten (van mij). Zijn pony's komen er dus bij in.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:48

Hevonen schreef:
pillow schreef:

Jawel, maar het ligt bij mijn huis, en er lopen al sinds jaar en dag twee oude landgeiten (van mij). Zijn pony's komen er dus bij in.

Maar wat is nu dan de vraag, hoe dan? Verhuur jij je land en doet hij er mee wat hij wil of schaart hij de pony's bij jou in en betaald weidegeld. Dat zijn 2 verschillende dingen. In het laatste geval ben jij verantwoordelijk.

Angel_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:15

Wauw dit lijkt me geweldig, zou er alleen voor jaarrond maar 2 paarden opzetten denk ik, of bv 3 niet te grote.. geen idee hoe je grond is en of die redelijk droog blijft in de winter..

Ben benieuwd of je doorgezet hebt en wat de eindstand is geworden qua prijs. Weet ik ook een beetje waar ik naar opzoek kan gaan op den duur. Mooie situatie nl

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:50

Ik heb doorgezet, is nog niet helemaal rond, maar denk dat het allemaal wel goed komt. Ik zit op klei... echt heerlijk als het veel regent :D

Maar heb de wei in drieën gedeeld en een deel ervan is een 'bak', ooit gekeerd en woudzand erop gestort. Zie je nu niets meer van, maar is wel droger dan de weitjes. Ik heb altijd de bak plus 1 wei open, zodat er veel loopruimte is en water en hooi bij de hand. De (inloop)stal grenst ook aan de bak.

Als het erg nat is kunnen de dieren in de bak, zijn de weiden dicht. Rondom de stal is een stuk verhard zodat ze altijd droog kunnen staan.