reina schreef:Wat een leuk topic. Ik merkte bij mijn paard dat hij uitgeput raakte in een paddock paradise, omdat hij onvoldoende tot rusten kwam. Met name in de natste seizoenen. Het waren subtiele signalen: hij werd erg rustig, wat naar binnen gekeerd en stijf en wat trager bij het rijden. Later viel hij ook af, vooral in spieren. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij s nachts op een box stond, en een groot weiland, ipv tracks, ging hij opvallend veel liggen. In korte tijd was hij weer vrolijk, soepel en energiek.
Sindsdien denk ik veel na over slaaptekort in groepshuisvesting. Ik denk dat een goede schuilstal waar een paard zich veilig voelt en een comfortabele bodembedekking heeft heel belangrijk is.
Ik heb nu sinds kort stro in de schuilstal van de pp van mijn andere paard. Het valt me op dat alleen de oudere paarden erin gaan staan en liggen sinds er (dik!) stro ligt. Zij gebruiken de stal duidelijk meer dan toen er geen stro lag. De andere paarden zijn er nog steeds niet graag om te rusten. Ik denk niet dat dat aan de bodembedekking ligt, maar aan de positie van de stal. De stal staat op de wind, met "zn kont" naar het open terrein toe, dus er is wel van alles te horen bij guur weer, maar niet uit te kijken. Ik heb het gevoel dat de oudjes daar wat minder van onder de indruk zijn (doof?)en misschien ook meer behoefte hebben aan (zacht en warm) slapen. Ik wil nu gaan onderzoeken of het uitmaakt als ik er een soort raampjes in maak, zodat ze wel kunnen zien wat er is aan de "open" kant.
Als ik dit topic lees, hoor ik veel mensen die zeggen: ze gebruiken hem toch niet om te liggen. Maar ligt dat aan de bodembedekking of aan de stal? Uit de meeste onderzoeken komt naar voren dat paarden meer slapen bij een comfortabele bodembedekking en dat ze behoorlijk veel ruimte nodig hebben in een schuilstal om comfortabel te slapen in het geval van groepshuisvesting.
Als ik dan naar ons klimaat kijk in Nederland en hoeveel pp uit modderpaden bestaan, met vaak ook nog kuddes die weinig stabiel zijn. Dan maak ik mij wel eens zorgen over hoeveel rust en slaap die paarden krijgen. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen te zijn.
Wij hebben onze paarden al jaren 24/7 buiten of met keuzemogelijkheid en nu ook een pp aan huis.
Ten eerste moet ik eerlijk zeggen dat het modderverhaal enorm meevalt. Heel veel mensen die tegenwoordig een pp aanleggen zijn er enorm bewust mee bezig om het zo droog mogelijk aan te leggen of iig voldoende droge plekken te behouden bij regen.
Onze grond ligt lager en 1x pj staan we 2 weken onder water voor de helft, maar dat is zo weg en er blijft voldoende over wat wel droog is. Ja, dan kan je zeggen dat er modder is, maar het is een keus om er toch doorheen te lopen.
Onze oudste was 29 en die stond helemaal niet meer graag binnen. We hadden een groep oudjes en die stonden al vrij lang samen en waren erg hecht.
In die samenstelling hadden we er 5 en die sliepen ook regelmatig allemaal tegelijk.
Maar kan wel zeggen dat het echte zonaanbidders zijn. Waar ik ze overdag met de hitte weg wilde halen, bleven ze juist de zon opzoeken.
Het is ook geen bezuinigen. Je leest ook hier en dat is vaak de ervaring, dat paarden graag op bodembedekking plassen en mesten. Als je het dus aanbiedt om te liggen, ligt het er niet om zacht op te gaan liggen.
Mijn ervaring is ook bij voldoende ruimte dat ze niet snel op ene vieze plek gaan liggen.
Ook zie ik dat ze juist graag liggen op een plek waar veel overzicht is en dat is juist bij veel stallen niet. Er was ook ooit juist een onderzoek gedaan dat paarden in een box minder tot goede slaap komen, omdat ze alleen liggen en niks kunnen zien.
Het meeste gaat denk ik toch echt mis in de samenstelling van de kudde.
Onze nu oudste is 24 en we hebben sinds Mei 2 mini shetjes. Het moedertje was wat beschermend en ook bang. Daarom apart gehouden en daarna na samen lopen weer wel apart gehad om haar rust te vinden.
Nu slaapt ze inmiddels met en bij de rest en haar zoon ploft overal wel neer.
Maar zeker met nieuwe paarden en in kuddes is het belangrijk om daar naar te blijven kijken.