Schuilstal met of zonder bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:56

Villanelle schreef:
Ja dat is wel belangrijk :j

Die van mij zou dan ook strokorrels moeten hebben ivm stofallergie. Vinden ze dat aantrekkelijk om op te liggen dus of maak jij ze vooraf 'nat' zodat het uiteenvalt?

Edit; zaagsel of vlas kan ook voor mn merrie, maar weet nog niet of dat mag ivm mestafvoer.

Mijn ijslander nestelt met winderige en gure dagen als een soort kat een holletje in de strokorrels om te slapen. Die vindt het dus echt wel prettig heb ik het idee!

Beide fjorden lijken het net zo prima te vinden om op de matten te liggen. Die ploffen gewoon neer.

Ik gooi als ik geheel opnieuw begin 1,5 a 2 zakken korrels, en daar kieper ik 1 of 2 gieters water over uit. Als ik bijvul dan doe ik dat met droge korrels die ik onder een laag oude droge losse strokorrel stop. (Als ik korrels bijvul dan is het vaak ''te vochtig'' ivm urine/uitgedrupte regenpaarden dus dan vallen de korrels uiteen op het aanwezige vocht).

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:26

Akshay schreef:
Villanelle schreef:
Ja dat is wel belangrijk :j

Die van mij zou dan ook strokorrels moeten hebben ivm stofallergie. Vinden ze dat aantrekkelijk om op te liggen dus of maak jij ze vooraf 'nat' zodat het uiteenvalt?

Edit; zaagsel of vlas kan ook voor mn merrie, maar weet nog niet of dat mag ivm mestafvoer.

Mijn ijslander nestelt met winderige en gure dagen als een soort kat een holletje in de strokorrels om te slapen. Die vindt het dus echt wel prettig heb ik het idee!

Beide fjorden lijken het net zo prima te vinden om op de matten te liggen. Die ploffen gewoon neer.

Ik gooi als ik geheel opnieuw begin 1,5 a 2 zakken korrels, en daar kieper ik 1 of 2 gieters water over uit. Als ik bijvul dan doe ik dat met droge korrels die ik onder een laag oude droge losse strokorrel stop. (Als ik korrels bijvul dan is het vaak ''te vochtig'' ivm urine/uitgedrupte regenpaarden dus dan vallen de korrels uiteen op het aanwezige vocht).

Goed te weten, bedankt :j

_Lorette_

Re: Schuilstal met of zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:29

Ze staan 's nachts op stal, maar wij hebben alsnog bodembedekking in de schuilstal. Wel een rare mix van vlas, stro en hooi dat ze versmeren... De schuilstal staat naast de mestbult en het is voor ons eigenlijk makkelijker dat ze alles daar deponeren dan in de paddock. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:04

Ik heb er rubber matten in liggen. Bodembedekking gebruiken ze inderdaad als Wc, dus dat heb ik liever dat ze op de paddock of in het zand doen. De rubbermatten zijn zacht genoeg om op te liggen als het buiten te nat is, maar meestal liggen ze gewoon in het zand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:08

reina schreef:
Wat een leuk topic. Ik merkte bij mijn paard dat hij uitgeput raakte in een paddock paradise, omdat hij onvoldoende tot rusten kwam. Met name in de natste seizoenen. Het waren subtiele signalen: hij werd erg rustig, wat naar binnen gekeerd en stijf en wat trager bij het rijden. Later viel hij ook af, vooral in spieren. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij s nachts op een box stond, en een groot weiland, ipv tracks, ging hij opvallend veel liggen. In korte tijd was hij weer vrolijk, soepel en energiek.

Sindsdien denk ik veel na over slaaptekort in groepshuisvesting. Ik denk dat een goede schuilstal waar een paard zich veilig voelt en een comfortabele bodembedekking heeft heel belangrijk is.

Ik heb nu sinds kort stro in de schuilstal van de pp van mijn andere paard. Het valt me op dat alleen de oudere paarden erin gaan staan en liggen sinds er (dik!) stro ligt. Zij gebruiken de stal duidelijk meer dan toen er geen stro lag. De andere paarden zijn er nog steeds niet graag om te rusten. Ik denk niet dat dat aan de bodembedekking ligt, maar aan de positie van de stal. De stal staat op de wind, met "zn kont" naar het open terrein toe, dus er is wel van alles te horen bij guur weer, maar niet uit te kijken. Ik heb het gevoel dat de oudjes daar wat minder van onder de indruk zijn (doof?)en misschien ook meer behoefte hebben aan (zacht en warm) slapen. Ik wil nu gaan onderzoeken of het uitmaakt als ik er een soort raampjes in maak, zodat ze wel kunnen zien wat er is aan de "open" kant.

Als ik dit topic lees, hoor ik veel mensen die zeggen: ze gebruiken hem toch niet om te liggen. Maar ligt dat aan de bodembedekking of aan de stal? Uit de meeste onderzoeken komt naar voren dat paarden meer slapen bij een comfortabele bodembedekking en dat ze behoorlijk veel ruimte nodig hebben in een schuilstal om comfortabel te slapen in het geval van groepshuisvesting.

Als ik dan naar ons klimaat kijk in Nederland en hoeveel pp uit modderpaden bestaan, met vaak ook nog kuddes die weinig stabiel zijn. Dan maak ik mij wel eens zorgen over hoeveel rust en slaap die paarden krijgen. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen te zijn.

Wij hebben onze paarden al jaren 24/7 buiten of met keuzemogelijkheid en nu ook een pp aan huis.

Ten eerste moet ik eerlijk zeggen dat het modderverhaal enorm meevalt. Heel veel mensen die tegenwoordig een pp aanleggen zijn er enorm bewust mee bezig om het zo droog mogelijk aan te leggen of iig voldoende droge plekken te behouden bij regen.

Onze grond ligt lager en 1x pj staan we 2 weken onder water voor de helft, maar dat is zo weg en er blijft voldoende over wat wel droog is. Ja, dan kan je zeggen dat er modder is, maar het is een keus om er toch doorheen te lopen.

Onze oudste was 29 en die stond helemaal niet meer graag binnen. We hadden een groep oudjes en die stonden al vrij lang samen en waren erg hecht.
In die samenstelling hadden we er 5 en die sliepen ook regelmatig allemaal tegelijk.
Maar kan wel zeggen dat het echte zonaanbidders zijn. Waar ik ze overdag met de hitte weg wilde halen, bleven ze juist de zon opzoeken.

Het is ook geen bezuinigen. Je leest ook hier en dat is vaak de ervaring, dat paarden graag op bodembedekking plassen en mesten. Als je het dus aanbiedt om te liggen, ligt het er niet om zacht op te gaan liggen.
Mijn ervaring is ook bij voldoende ruimte dat ze niet snel op ene vieze plek gaan liggen.

Ook zie ik dat ze juist graag liggen op een plek waar veel overzicht is en dat is juist bij veel stallen niet. Er was ook ooit juist een onderzoek gedaan dat paarden in een box minder tot goede slaap komen, omdat ze alleen liggen en niks kunnen zien.

Het meeste gaat denk ik toch echt mis in de samenstelling van de kudde.

Onze nu oudste is 24 en we hebben sinds Mei 2 mini shetjes. Het moedertje was wat beschermend en ook bang. Daarom apart gehouden en daarna na samen lopen weer wel apart gehad om haar rust te vinden.
Nu slaapt ze inmiddels met en bij de rest en haar zoon ploft overal wel neer.

Maar zeker met nieuwe paarden en in kuddes is het belangrijk om daar naar te blijven kijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:20

DuoPenotti schreef:
deze is 8x5 ongeveer.
Maar ook in de zomer lekker laag er in.
Bij de deur veeg ik het wat terug.

[ Afbeelding ]

Ik vind dit wel echt netjes zo. Mooi proper ook.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:55

Ik heb 4 shetten en een grote tinker. Ik heb een grotere en een kleine paddock en twee schuilstallen.
In de schuilstallen ligt vlas ivm eentje met hoestklachten, voorheen stro. Ze eten en liggen in de stallen, soms liggen ze in het zand, inderdaad afhankelijk van het weer. En ja er wordt in de stallen geplast en gemest, maar met 2x daags mest ruimen blijven ze wel schoon. Er wort in ieder geval goed gebruik van gemaakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:01

Zo hoort het ook. Ik heb niets tegen 24/7 buiten, super fijn, maar paard heeft wel een schone, droge zachte plek nodig om te liggen. Ze moeten ook echt hun rust kunnen krijgen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:04

Avalanche schreef:
Zo hoort het ook. Ik heb niets tegen 24/7 buiten, super fijn, maar paard heeft wel een schone, droge zachte plek nodig om te liggen. Ze moeten ook echt hun rust kunnen krijgen.

Maar dat kan ook prima een schone droge zachte zandpaddock zijn en hoeft niet per definitie een binnenruimte te zijn natuurlijk.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:24

reina schreef:
Wat een leuk topic. Ik merkte bij mijn paard dat hij uitgeput raakte in een paddock paradise, omdat hij onvoldoende tot rusten kwam. Met name in de natste seizoenen. Het waren subtiele signalen: hij werd erg rustig, wat naar binnen gekeerd en stijf en wat trager bij het rijden. Later viel hij ook af, vooral in spieren. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij s nachts op een box stond, en een groot weiland, ipv tracks, ging hij opvallend veel liggen. In korte tijd was hij weer vrolijk, soepel en energiek.

Sindsdien denk ik veel na over slaaptekort in groepshuisvesting. Ik denk dat een goede schuilstal waar een paard zich veilig voelt en een comfortabele bodembedekking heeft heel belangrijk is.

Ik heb nu sinds kort stro in de schuilstal van de pp van mijn andere paard. Het valt me op dat alleen de oudere paarden erin gaan staan en liggen sinds er (dik!) stro ligt. Zij gebruiken de stal duidelijk meer dan toen er geen stro lag. De andere paarden zijn er nog steeds niet graag om te rusten. Ik denk niet dat dat aan de bodembedekking ligt, maar aan de positie van de stal. De stal staat op de wind, met "zn kont" naar het open terrein toe, dus er is wel van alles te horen bij guur weer, maar niet uit te kijken. Ik heb het gevoel dat de oudjes daar wat minder van onder de indruk zijn (doof?)en misschien ook meer behoefte hebben aan (zacht en warm) slapen. Ik wil nu gaan onderzoeken of het uitmaakt als ik er een soort raampjes in maak, zodat ze wel kunnen zien wat er is aan de "open" kant.

Als ik dit topic lees, hoor ik veel mensen die zeggen: ze gebruiken hem toch niet om te liggen. Maar ligt dat aan de bodembedekking of aan de stal? Uit de meeste onderzoeken komt naar voren dat paarden meer slapen bij een comfortabele bodembedekking en dat ze behoorlijk veel ruimte nodig hebben in een schuilstal om comfortabel te slapen in het geval van groepshuisvesting.

Als ik dan naar ons klimaat kijk in Nederland en hoeveel pp uit modderpaden bestaan, met vaak ook nog kuddes die weinig stabiel zijn. Dan maak ik mij wel eens zorgen over hoeveel rust en slaap die paarden krijgen. Leuk om te lezen wat jullie ervaringen te zijn.

Ik heb precies ook deze ervaring. Ik had mijn oude paard (met artrose in zijn SI) tijdelijk verhuist en toen lag hij heel veel in stal en werd hij energieker.
Dus deze winter maar een laag stro (met een ondergrondje van henep strooisel) in een hoek van de schuilstal gelegd (5*4m). Het duurde even voordat hij er ging liggen, maar nu zie ik bijna elke dag een ligplek of stro in zijn staart etc. Zelfs mijn 4 jarige heb ik een keer op stro in zn staart betrapt maar volgens mij ligt hij altijd buiten in het zand (droge paddock met paddock roosters). Hij is niet heel graag in de schuilstal.

Ze gebruiken het stro wel enorm als toilet, vooral om te plassen. En het is wel heel veel werk om het te mesten. Dus als het weer lekker weer is en de grond weer warm, mogen ze weer lekker buiten slapen en gaat het stro er uit. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:05

Akshay schreef:
Avalanche schreef:

Maar dat kan ook prima een schone droge zachte zandpaddock zijn en hoeft niet per definitie een binnenruimte te zijn natuurlijk.

Dat ligt aan het paard. Sommige paarden gaan echt niet liggen op zand, wel op stro of vlas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:57

Maar rust betekent normaal voor paarden dat ze samen slapen en er ook paarden op wacht staan. vd week bij de eerste echte zon lagen ze hier alle 5, dus dat is best bijzonder. Dat gebeurt wel vaker en in andere samenstelling gebeurde dat eerder ook wel, maar normaal blijven er 1 of 2 wel staan. Dat is ook wat rust geeft.

Hier wachten ze wel tot het warm en droog is met op het zand liggen. Maar hun moeder die vorige jaar op 29e is overleden lag zelfs in de sneeuw en de 2 vorige ruinen ook.
Ik heb serieus een keer een paniekaanval gehad dat ik bang was dat ze vastgevroren was........:o

Als je paarden volwassen krijgt kan je niet altijd meer alles veranderen. Onze shet was 22 dat ze kwam in Mei en die plast dus op steen en dat hoeft hier echt niet. Ik vind het ook vies, maar ze miste ook wat zorg en onderhoud.

Mijn merrie was anti stal, maar 2 dagen voor de bevalling wilde ze alleen maar in stal en de eerste dagen na de bevalling wilde ze er niet uit. Prima, haar feestje. Daarna wilde ze echt nog een paar weken de stal in om te plassen, dus die weer open gezet.

Nu met de wolven in de buurt, kreeg ik haar de stal weer niet in en bij haar verschilt het dus in welke stal ze staat en wat de volgorde is en hebben we dus geschoven, want de rest boeit het niet zo.

Er zijn zoveel meer dingen waar men naar moet kijken. Zeker in pension en hele grote groepen worden dit soort zaken gemist.

Maar las een stal waar ze echt weinig buiten komen, die deelde dat paarden op stal moeten om te kunnen slapen.........Dat is dus echt niet voor elk paard zo, maar helpt dat soort stallen wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 06:50

Als er niet genoeg geschikte slaapruimte en rust is op het terrein buiten de stallen, dan kan ik me best voorstellen dat ze hun stal nodig hebben om veilig en comfortabel tot slapen te komen. Maar het is wel heel jammer als ze niet gewoon lekker samen kunnen slapen op momenten dat ze dat zelf willen.

Hier liggen ze liefst in de loop van de ochtend in het zonnetje hun schoonheidsslaapje te doen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 07:03

Hier 2 shetten met een grote schuilstal van 7x4 waarin een hooi automaat staat en een box van 3x4 met rubber matten en een dikke laag stro.

Ze doen inderdaad veel hun behoefte in de box maar ze slapen er ook veel, zeker in de nacht. Overdag liggen ze weleens op het zand maar snachts altijd in de box. Ik mest savonds uit zodat ze een schone box hebben.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 08:07

Hoe zit dat met dik opstrooien, hebben jullie dan een hoge drempel tegen het naar buiten lopen?

Ik heb sinds december een schuilstal van 8x5 voor 4 ponies.
Er wordt ook hier veel in gepoept, geplast en gegeten. Ik heb ook beton, er ligt nu een laagje oud hooi op. Liggen doen ze tot nu toe buiten, maar met slecht weer wil ik ze ook graag een droge ligplek geven.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:01

Ik heb indd een hoge drempel
Dit is alle uitloop (met 2 kleine pony’s) die ik heb per 24u met vlas in de stal
Afbeelding

En zo ziet de binnenkant er bij mij uit
Afbeelding

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:39

Afanaisa91 schreef:
Hoe zit dat met dik opstrooien, hebben jullie dan een hoge drempel tegen het naar buiten lopen?

Ik heb sinds december een schuilstal van 8x5 voor 4 ponies.
Er wordt ook hier veel in gepoept, geplast en gegeten. Ik heb ook beton, er ligt nu een laagje oud hooi op. Liggen doen ze tot nu toe buiten, maar met slecht weer wil ik ze ook graag een droge ligplek geven.

Ik heb een hark, en hark elke dag even het stro bij elkaar. Is niet zo veel wat ze meeslepen eigenlijk. Maar ze komen in die hoek ook alleen maar om te plassen en te slapen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:49

Nou, ik heb de schuilstal weer eens opgeschud met een mooi bedje er in. De houtkorrel werd helaas wel een beetje karig en is al een poos niet meer te verkrijgen helaas, dat beviel echt verreweg het beste +:)+

Dus dan maar even richting de lokale ruitershop / dierenwinkel om te kijken wat daar voor opties zijn momenteel. Dat was dus vlas of houtkrul. Ik vind die vlas stal hierboven er wel heel mooi uitzien. En snel composteren en een beetje potten klinken ook wel heel goed. Maar dat ze het mogelijk kunnen eten en je dan met koliek kan komen te zitten vond ik dan weer niet zo'n strakke combinatie met een mini-Shet.... :=

Ik krijg niet echt het Zwitserleven gevoel van het risico om straks met een verstopte mini te zitten.
Dus dan toch maar voor de houtkrul gegaan. Twee pakken op de houtkorrel erbij gegooid. Ziet er wel als een lekker bedje uit, ook nauwelijks stoffig dus wel mooi spul +:)+

Maar vanochtend zag het er onbeslapen uit en ook geen drollen in de stal... :=

Misschien moeten de mutsen er even aan wennen O:)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:02

Dank Elaine en Linda.

Bij die van mij is de lange zijde open, dus misschien levert dat iets meer harkwerk op.

Maar als de oudjes zo blij zijn met een ligplek in de schuilstal, dan lijkt het me zeker het proberen waard.
Wie weet valt het onderhoud toch mee :)

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:36

Ik had in mijn container met 2 uitgesneden “ deuren” aan de lange zijden stro liggen in de wintermaanden. Om op te liggen en om van te knabbelen ze gebruikten de stal aanzienlijk meer met de bodembedekking er in. Mijne gebruikten het niet als toilet ook niet toen ik er stro ging in doen. Zomermaanden geen stro.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:52

Ik heb inderdaado ok een hoge drempel en zelfs met 1 lange zijde helemaal open valt het mee wat ze eruit lopen. Bij mij ligt er vlas in, er is hooi en ze slapen er regelmatig (mijn merrie is ook van de liggende vreters :D )
Helaas wordt er ook gemest en geplast, aan de andere kant heb ik die urine ook liever niet op het zand.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:05

Wij zijn nog aan het kijken wat in de schuilstal, er ligt nu zand in en er is er 1 die er ligt. Bij mooi weer mesten en plassen ze buiten, bij veel regen mesten ze ook binnen. Wij hebben 2 ingangen/uitgangen.
1 op het zuidwesten en wil buiten nog een takkenril maken zodat de wind niet keihard binnen komt en de grote in/uitgang meer west. Helaas geen optie dit aan te passen.
Stal is 8x5 voor 4 paarden maar we hebben ook nog een overkapping waar geen wanden inzitten.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:20

Van de zomer laat ik de schuilstal leeg, tenzij het erg nat is buiten. Van het najaar heb ik een hoop bladeren erin geveegd, stro erover heen gelegd en oud hooi wat ze niet meer aten, er door heen gemengd. Als het nat werd, wat stro erbij opgegooid. Deze winter heb ik de stal 2 keer leeggeschept en opnieuw op gestrooid. Als het erg nat is buiten, gaan ze in de schuilstal liggen, maar zodra het weer droog is, gaan ze toch liever buiten liggen..