Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:10

Even een schop omhoog.
Ik heb een Haygain 2000 gekocht, alleen de bak, tweedehands. Nu heb ik een behangstomer van Wagner op het hoog van 2750 wat, 2,75 kw, dus in principe hetzelfde vermogen als de boiler van Haygain die bij de 2000 hoort.
Wat is dus het verschil eigenlijk, naar mijn idee eigenlijk niks, maar ik dacht ik vraag het even hier.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:28

Samantha89 schreef:
Even een schop omhoog.
Ik heb een Haygain 2000 gekocht, alleen de bak, tweedehands. Nu heb ik een behangstomer van Wagner op het hoog van 2750 wat, 2,75 kw, dus in principe hetzelfde vermogen als de boiler van Haygain die bij de 2000 hoort.
Wat is dus het verschil eigenlijk, naar mijn idee eigenlijk niks, maar ik dacht ik vraag het even hier.

Om te beginnen de degelijkheid. Plastic VS ijzer. De haygain is wat mij betreft een stuk robuuster.

manzano

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:46

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:52

manzano schreef:
Welke wagner? Er zijn er zo veel. Deze bijvoorbeeld https://www.gyzs.nl/behangstomer-wagner ... e-pro.html

Je moet iig wel een grote capaciteit hebben van 6L in de boiler.

Deze heb ik inderdaad op het oog!
En lijkt mij aardig qua materiaal overeen te komen met de boiler van de haygain.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:07

Samantha89 schreef:
Even een schop omhoog.

Geen!
Wij hebben een zelf gemaakte hooistomer en gebruiken al jaren de behangafstomer van Black and Decker met een inhoud van 4 liter, kost ca. 80,- en doet 2300 watt ; daarmee stomen we 1 tot 1,5 uur per keer. We hebben nu net een nieuwe stomer; de oude is ruim 10 jaar meegegaan.
Dus ik heb geen idee waarom de inhoud 6 liter zou moeten zijn; na 1,5 uur stomen is de B&D nog niet leeg en de temperatuur van de bak ( palletbox met deksel) is ruim boven de 80 graden (diverse keren gemeten).
Dus er is geen verschil met de schandelijke dure Haygain ;-); het resultaat is precies hetzelfde.

Dus je hoeft ook geen, vreselijk dure/ professionele, stomer aan te schaffen. Ik ken overigens meerdere mensen die de B&D stomer gebruiken en daar zeer tevreden over zijn. Voordeel van de B&D is dat die bijv. een droogkook beveiliging heeft; dat is wel belangrijk voor het geval er een keer vergeten wordt bij te vullen.
Deze bedoel ik: https://www.karwei.nl/assortiment/black ... lsrc=3p.ds

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:26

Maar redt een stomer met 2300 watt het ook op de haygain 2000? Ik had gebeld met horsefriend.nl en hun vertelde mij dat de 2,3 kw van de 600 het net wel net niet zou redden omdat de stoom over twee platen verdeeld moeten worden in een grote bak.
Ik heb vanmiddag even provisorische een behangstomer van 2000 watt aangesloten, er kwam een heeeel klein beetje stoom door de pinnen, maar ik verloor natuurlijk ook wat stoom.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:54

Ik verstoom op de Haygain 2000 rustig 5L water per keer. En heb graag wat marge, vandaar de 6L

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:58

Toen ik de 600 had kon ik 2 keer 1 uur stomen(totaal 1 uur inclusief verwarmen) en hield ik nog wat water over. Dus ik vind het lastig in te schatten want ik wil de stomer wel op een timer zetten zodat als ik ‘s ochtends aan kom het hooi al gestoomd is en ik gelijk kan voeren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:00

Wat kost de Haygain boiler eigenlijk? Die Wagner is ook niet goedkoop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:00

Ik zit ook te denken aan een behangstomer aan de bak van de haygain vast te maken (one). Ik vind het super stom dat mijn one nu alweer een nieuwe element moet, terwijl er in oktober een nieuwe in is gezet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:04

manzano schreef:
Wat kost de Haygain boiler eigenlijk? Die Wagner is ook niet goedkoop.

Gisteren kreeg ik te horen 800 euro ex btw, maar ik weet nu dus niet of dat de 2,3 kw variant is of de 2,75. Ik vroeg wel specifiek om de boiler voor de 2000, en dat die nog op voorraad is. Maar toen ik vanmiddag belde(kreeg iemand anders aan de lijn dan gisteren) bleek dus de 2,3 kw variant op voorraad te zijn en niet de 2,75. Ik ben verder vergeten te vragen wat daarvan de prijs is, dus ik ga nu maar uit van tussen de 1000 en 1200 euro inclusief btw.

En nu denk ik dus als het met een behangstomer ook kan, dan ga ik dat gewoon doen. Mijn man kan de aansluitingen vervangen etc dus dat komt wel goed. Ik zit alleen ermee of dat 2300 watt sterk genoeg is om goed te kunnen stomen in 1 uur omdat de 2000 in principe en dubbele hoeveelheid is in verhouding met de 600.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:10

Missch via MP eerst eens een kopen om te testen?

Edit:
Zal zo eens kijken maar ik dacht dat de Haygain 2000 een 2.9kw boiler heeft trouwens.
Edit: verschilt per website zie ik. Zal zo eens op de boiler zelf kijken.
Edit3; net even op stal gekeken en hij is 2750w idd.

Incl. opwarmen staat hij hier bijna altijd 5 kwartier aan. Stoom liefst tot 90 graden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:41

Ja ik ben toch een beetje bang dat 2300 watt niet sterk genoeg is. Aan de telefoon zei hij al dat ook al, hij zei ook dat als je een baaltje dicht erin legt er dan niet heel goed binnen in gestoomd wordt. Bedankt allemaal! Ik ga nog even marktplaats afstruinen, en even overwegen of dat ik wacht tot dat de boiler van 2,75 kw er over 2 weken weer is of dat ik een behangafstomer van 2,75 kw koop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:44

Ja dat maakt echt verschil. Ik doe een dichte baal van zo'n 22kg. Los hooi gaat veel sneller. Maar ik stoom liever een baal zodat ik hem er makkelijk uit kan halen en op een droge plek open kan leggen. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:54

Dan even een technische vraag. Stel ik sluit twee behangstomers aan, dus 1 behangstomer op 1 zo’n plaat met pinnen, verbruikt dat dan net zoveel water als de haygain boiler die aangesloten staat op beide platen met pinnen? Want de haygain boiler is 8 liter voor beide platen. Als ik twee behangstomer doe heb ik bij elkaar ook 8 liter, 4 liter per pin. Met de haygain 600 kon ik twee keer stomen en hield ik nog water over, en dat is 1 plaat met pin. Dus als ik het daarmee vergelijk denk ik persoonlijk dat mijn idee met twee behangstomer wel moet lukken.

Ik heb Nuveq ook een berichtje gestuurd wat een losse boiler bij hun kost en dat is 1275 ex btw. Hun boiler heeft een apart watervat van 10 liter en de boiler heeft 3,2 kw.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:15

Er is maar 1 aansluiting aan de buitenkant die binnen splitst naar de 2 platen. Je kan dus in principe niet 1 behangstomer per plaat aansluiten.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:53

Nee hoor je kan er twee van maken, er zit nog een gat ernaast, normaal is dat gat dicht maar je ziet wel dat je daar een gat kan maken. Toevallig is dat in de bak die ik gisteren gehaald heb al open.

Edit:
Hierbij een foto van sportpaardenarts waar je kan zien dat je er twee aansluitingen op kan maken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Samantha89 op 13-07-24 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:54

De vraag is of je stroom het trekt als je 2 apparaten tegelijk aansluit

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:57

belle_boef schreef:
De vraag is of je stroom het trekt als je 2 apparaten tegelijk aansluit

We willen dan 1 nieuwe groep met extra aardlek voor alleen die stomers in de meterkast maken, vanuit daar twee aparte draden met twee aparte stopcontacten doortrekken zodat iedere stomer een aparte stopcontact heeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:05

Geloof dat ik dan liever wat meer geld uitgeeft voor het gemak van 1 stomer :=

De richtlijn is 3500W per groep dacht ik. Dus met 2x2300 zal je dan 2 groepen moeten bijleggen.

Dat gat is bij mij ook open trouwens. Dacht dat die kleiner was en voor overdruk. Niet de link gelegd met extra aansluiting.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:45

Maar het wordt dat 2 keer 2000 watt, en met nog iets er tussen wat voor vertraging zorgt(geen idee hoe dat heet :') )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:19

Ik snap echt niet waarom je al dit soort fratsen gaat uithalen terwijl je dus met 1 stomer van 2300 watt exact hetzelfde resultaat krijgt. Onze palletbox is qua inhoud hetzelfde als die peperdure haygain bak, het hooi wordt net zo goed gestoomd ( is zelf getest door iemand die we kennen) en die B&D stomer gaat ruim 10 jaar mee.........
Maar het is jouw keus natuurlijk, wel erg zonde van het geld; daar kan je leuk een weekendje van weg ;-)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:49

Maar hoeveel stoomgaatjes(weet even niet hoe ik het anders moet noemen) heb jij dan in je bak zitten? En doe jij een klein baaltje er in z’n geheel in? Nog vast in touwtjes dan. En wordt het dan van binnen ook goed gestoomd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:17

Samantha89 schreef:
Maar hoeveel stoomgaatjes(weet even niet hoe ik het anders moet noemen) heb jij dan in je bak zitten? En doe jij een klein baaltje er in z’n geheel in? Nog vast in touwtjes dan. En wordt het dan van binnen ook goed gestoomd?

Ik weet niet precies hoeveel gaatjes, maar dus genoeg, in een koperen pijp die over de bodem van de bak loopt.
We doen het er altijd los in, zeker als het om vast geperst baaltjes zou gaan; we hebben altijd grote balen hooi dus halen maar we stomen het equivalent van een kleine baal ( 2 paarden die er van eten); zal rond de 20 kg zijn.
Ja, het hooi is van binnen en buiten goed gestoomd.
We hebben het gemeten met meerdere vleesthermometers en die gaven steeds tussen 80 en 85 graden aan; dat is genoeg om schimmels te doden en daar gaat het om. De stoom zelf is heter omdat die van het kokende water afkomt. Het hooi is in 1e instantie, als het dus net gestoomd is, ook echt niet met blote handen aan te pakken.
Mijn man, die ingenieur is en machines ontwerpt en bouwt ( ook stoommachines) heeft onze stomer ontworpen en hij is zelfs getest door een kennis van ons ( die kan meten hoeveel schimmels, etc. er nog in het hooi zaten na stomen; bij onze stomer kwam dat op 0............

Dus, als ik jou was, zou ik mezelf een plezier doen en het niet te moeilijk maken en een B&D stomer kopen en die er aan hangen ;-). Ik ken mensen die een kliko gebruiken met een dergelijke stomer en ook dat werkt prima.
Zolang er maar stoom is die goed door het hooi omhoog kan; daarom is het enigszins los schudden ook van belang.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:26

Als je geen pinnen hebt moet je idd losschudden.
Dat hoeft gelukkig niet met de Haygain.
Ach ieder zn voorkeur.

Bij zelf bouwers moet je iig letten op materiaal dat tegen de hitte kan. Ken iemand die ook een kliko had gebruikt en daar kwam giftig materiaal vrij omdat het plastic niet tegen de dagelijkse hitte van stoom kon. Dus hou daar wel rekening mee als je zelf gaat knutselen.

@Samantha; ik zou gewoon beginnen met 1 stomer van 2300W. Je merkt snel genoeg of het voldoende is. De boel helemaal ombouwen kan altijd nog, maar het scheelt je veel geld en moeite als het niet nodig is.