Betaalbare rijbak op zandgrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:00

@Sp

nee ook niet vlak.
Hier ook rij voor rij gekeerd.
Hoe die beste man het deed weet ik niet, maar hij heeft wel gele en zwarte gemengd, zodat niet alles losse zware gele was bovenop.

Wit zand zat hier niet.
gele op een 50 cm diep en hij heeft 120 of zo gegraven, even goede gok?

Sproeien doe ik wel.
Mijn pompje is wat zwak, dus doe 1 helft tegelijk.
Net voor het rijden zet ik dat aan.
De ene kant een kwartiertje de andere kant 10 minuten.
Ondertussen pak ik mijn spullen, borstel en zadel ik.
En dan is hij nat genoeg voor totdat ik klaar ben.
Dus ik ben geen uren water aan het pakken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:06

Hier de bak ook laten keren, wij zitten ook op zandgrond.
Wat al gezegd is door anderen, in de nattere periodes is de bak super, in de droge periodes is het lang en veel en vaak sproeien, je kunt het sproeien beter bijhouden als de nattere periode op zijn einde loopt richting het mooiere weer, anders moet je echt lang sproeien wil hij toch niet zwaar zijn, je ziet het water gewoon verdwijnen en dan is de bovenlaag amper nat in de zomer bij droogte.
Het zand is zwaar, vergelijkbaar met het zand van bijvoorbeeld het natuurgebied van de zandverstuiving bij Kootwijk.
Bij ons zat het goede type zand best diep, een loonwerker is er een dag zoet mee geweest en heeft hem vlak afgeleverd. Wel heeft hij het gekeerde zand weer aangereden anders zakte we te diep weg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:15

Citaat:
Het zand is zwaar, vergelijkbaar met het zand van bijvoorbeeld het natuurgebied van de zandverstuiving bij Kootwijk.

Dit herken ik gelukkig niet.

Wij moeten met de kruiwagen door de bak om bij de mesthoop te komen.
Dat zou ons niet lukken in het bos, wel in de bak :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:34

pol013 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik woon net over de grens bij Drenthe. Hier heb je zwart zand, dan een laag wit zand en dan een hele harde laag, oersteen noemen ze dat. Hier is het zwarte zand verwijderd, het witte zand er eerst uit gehaald en toen dat oersteen zoveel mogelijk kapot gemaakt om het water goed weg te kunnen laten lopen. Daarna is het zand er weer op gegaan, de aarde niet. En daar bovenop is nieuw zand gekomen. Maar dat is dus geen aanrader want hij was mega zwaar, echt niet te doen. Achteraf had het aarde er gewoon weer onder gemoeten en dan het zand wat er uit gekomen was. Maar ja, die slimme boer heeft het zwarte zand zelf mee genomen om zijn land op te hogen. Nu lag er dus een mega dikke laag zand waar ik niets mee kon. Dus weer het nodige eraf laten halen en daarvoor in de plaats een paar kiepers leemzand. Voor mooi mag er nog wel wat op maar voor wat ik er nu mee doe, ik rij niet heel fanatiek meer, is het goed genoeg. Ik laat hem trouwens ook een paar keer per jaar goed aanrijden door een tractor. Dus niet slepen maar plat walsen. Sommige boeren hebben ook wel zo'n rol waarmee ze hem kunnen aanrollen.

Dat zwarte zand had het verschil ook niet gemaakt denk ik zo.

Een wit zand bak heeft vaak al minimaal 2 jaar nodig om zich echt te zetten. Er met een trekker doorheen rijden versnelt het proces wel. Maar je wil (blijkbaar) eigenlijk ook dat het zo veel mogelijk vanzelf gaat want dan houdt het zijn doorlatendheid beter.

Maar uiteindelijk is het ook niet verbazend. Als een echt goede bak 20+K kost en alleen een loonwerker 800 euro.....
Daarom ben ik zo positief verrast door die XP4 vezel. Voor een factie van het geld benaderen we daarmee op de club een 20+K bak tot op 85%. Maar dat is weer lastig als je paarden er ook in lopen. Dus ik geniet van de winters met een droge bak en zoek in de andere seizoenen alle andere plekken op.

Sproeien kun je je wel van afvragen of dat nog veel toekomst heeft. Gezien klimaat en zakkende grondwaterstanden weet ik niet of je daar zelfs als particulier met sproeiverboden te maken gaat krijgen de komende jaren.

Ik kan het voor mezelf in ieder geval nu al niet meer verantwoorden om zo veel kostbaar grondwater te verknoeien aan mijn sahara in de zomer.

Dat zwarte zand had in zoverre wat uit gemaakt dat het een stuk goedkoper was geweest aangezien er dan veel minder gekocht zand bij op hoefde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:38

pol013 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik woon net over de grens bij Drenthe. Hier heb je zwart zand, dan een laag wit zand en dan een hele harde laag, oersteen noemen ze dat. Hier is het zwarte zand verwijderd, het witte zand er eerst uit gehaald en toen dat oersteen zoveel mogelijk kapot gemaakt om het water goed weg te kunnen laten lopen. Daarna is het zand er weer op gegaan, de aarde niet. En daar bovenop is nieuw zand gekomen. Maar dat is dus geen aanrader want hij was mega zwaar, echt niet te doen. Achteraf had het aarde er gewoon weer onder gemoeten en dan het zand wat er uit gekomen was. Maar ja, die slimme boer heeft het zwarte zand zelf mee genomen om zijn land op te hogen. Nu lag er dus een mega dikke laag zand waar ik niets mee kon. Dus weer het nodige eraf laten halen en daarvoor in de plaats een paar kiepers leemzand. Voor mooi mag er nog wel wat op maar voor wat ik er nu mee doe, ik rij niet heel fanatiek meer, is het goed genoeg. Ik laat hem trouwens ook een paar keer per jaar goed aanrijden door een tractor. Dus niet slepen maar plat walsen. Sommige boeren hebben ook wel zo'n rol waarmee ze hem kunnen aanrollen.

Dat zwarte zand had het verschil ook niet gemaakt denk ik zo.

Een wit zand bak heeft vaak al minimaal 2 jaar nodig om zich echt te zetten. Er met een trekker doorheen rijden versnelt het proces wel. Maar je wil (blijkbaar) eigenlijk ook dat het zo veel mogelijk vanzelf gaat want dan houdt het zijn doorlatendheid beter.

Maar uiteindelijk is het ook niet verbazend. Als een echt goede bak 20+K kost en alleen een loonwerker 800 euro.....
Daarom ben ik zo positief verrast door die XP4 vezel. Voor een factie van het geld benaderen we daarmee op de club een 20+K bak tot op 85%. Maar dat is weer lastig als je paarden er ook in lopen. Dus ik geniet van de winters met een droge bak en zoek in de andere seizoenen alle andere plekken op.

Sproeien kun je je wel van afvragen of dat nog veel toekomst heeft. Gezien klimaat en zakkende grondwaterstanden weet ik niet of je daar zelfs als particulier met sproeiverboden te maken gaat krijgen de komende jaren.

Ik kan het voor mezelf in ieder geval nu al niet meer verantwoorden om zo veel kostbaar grondwater te verknoeien aan mijn sahara in de zomer.

Die prijzen zijn een gemiddelde en aanname. Ik heb echt meer betaald om 20*40 te laten keren en daar ook nog een aantal vrachten zand door laten mengen.

Die 20k zit in meer, want zoals eb en vloed of drainage kan allemaal duur of goedkoop aan de hand van wat je zelf kan of iemand in de omgeving hebt die het kan doen.

Uiteindelijk moet iemand kennis van zaken hebben. Dan kan het in principe in 1 keer goed en netjes.

Sproeien is maar net hoe je het bekijkt. Als wij sproeien gaat het grondwater gewoon weer de grond in, dus in hoeverre kan je dan spreken van verspilling?

En als je kijkt hoeveel tijd we wateroverlast hebben tegenover de droogte kan er nog naar oplossingen gekeken worden om niet steeds van het ene uiterste naar het andere te gaan. En wij hebben 1 poel op grondwater niveau en zitten naast sloten, dus zien wat het grondwater doet.

Daarbij kan je bijv ook regenwater opvangen en gebruiken. Dat wat nu overlast bezorgd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:01

Kweepeer schreef:
LaDonna75 schreef:
Je zou kunnen overwegen een proefboring/kering te kunnen doen om te kijken of er goed zand onder zit. Wij zitten heel laag, het is snel nat en hebben ontdekt dat keren bij ons niet werken zou omdat de gele grond veel te diep zit. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen de bak op het maaiveld op te bouwen, met drainage. Dus het gras afgeegraven, daar de drainage op gelegd, daarop drainagezand en daarop toplaagzand. Totaal 20cm zand bovenop het maaiveld. En de vak is perfect mits nat genoeg. Dus er zit een afsluiting op de afvoerbuis van de drainage, en we hebben de aanvoer van water ook via de drainage gemaakt. Dus een eb en vloed-idee, maar zonder afvoerpomp en zo. Helemaal in eigen beheer en deels zelf aangelegd.

Mag ik vragen wat hiervoor de kosten waren?

Natuurlijk mag dat. Grofweg:
- 5000 euro zand aanvoeren
- 2000 euro loonwerker (afgraven maaiveld, sleuven voor drainage graven, zand opbrengen, 2x laser-egaliseren en uitvlakken, ook nog een sloot graven voor afvoer van water).
- 1000 euro materialen, zoals drainagebuizen.

We hebben dus zelf de drainage in de gleuven gelegd, en het zand op de buizen aangebracht. We hebben de gleuven laten graven door de loonwerker maar als je zelf een minigraver hebt of huurt, kan dat goed zelf.
We hebben ook nog een diepe put laten slaan (niet in bovenstaande overzicht meegenomen), met het idee daar drinkwaterkwaliteit water op te pompen. Dat is niet gelukt, maar deze put gebruiken we om de bak te bewateren. De drainagebuizen voeren af op een verzamelbuis en via die vezamelbuis pompen we zo nodig water terug de bak in. Dit werk bij ons echt mooi. Nu voeren we het water af maar in de zomer/ bij droog weer staat de pomp een uur per dag water in te pompen. We sproeien dus niet. Alleen in het begin, om het zand in te laten klinken, hebben we flink gesproeid.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:18

Fijn topic met alle ervaringen!

Als leek: is het nog een betaalbare optie om gleuven te graven gewoon in de zwarte grond voor drainage buizen, en dan zo’n 15 cm zand te laten storten?

Evt met gronddoek tussen de zwarte grond en het aangeleverde zand?

Ik lees hier namelijk als betaalbare optie op zandgrond enkel keren (maar vaak dus in de zomer niet echt te gebruiken), zijn er niet meer opties?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:59

Afbeelding

Ziet dit er onbruikbaar uit?
Oké een achterberg wordt het niet.
Expres een foto met veel zand te zien.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:47

Wieke schreef:

Als leek: is het nog een betaalbare optie om gleuven te graven gewoon in de zwarte grond voor drainage buizen, en dan zo’n 15 cm zand te laten storten?

Ik lees hier namelijk als betaalbare optie op zandgrond enkel keren (maar vaak dus in de zomer niet echt te gebruiken), zijn er niet meer opties?

Ja, zeker kun je sleuven in de zwarte grond graven, daar drainage in leggen (dun laagje drainagezand in de sleuf, daarop de drainagebuis en daarover drainagezand) en dan zand er op. Dat is precies wat wij ook gedaan hebben, alleen moesten wij eerst het gras weg laten graven maar verder is dit onze procedure geweest. Inderdaad 15-20cm zand boven op de zwarte grond, zo’n 7 cm drainagezand op de buis en 10 cm toplaagzand. Wij hebben overigens geen doek gebruikt, dit werd ons afgeraden.

LaDonna75

Re: Betaalbare rijbak op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:49

Afbeelding
Hier zie je onze bak goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 03:08

LaDonna75 schreef:
Natuurlijk mag dat. Grofweg:
- 5000 euro zand aanvoeren
- 2000 euro loonwerker (afgraven maaiveld, sleuven voor drainage graven, zand opbrengen, 2x laser-egaliseren en uitvlakken, ook nog een sloot graven voor afvoer van water).
- 1000 euro materialen, zoals drainagebuizen.

We hebben dus zelf de drainage in de gleuven gelegd, en het zand op de buizen aangebracht. We hebben de gleuven laten graven door de loonwerker maar als je zelf een minigraver hebt of huurt, kan dat goed zelf.
We hebben ook nog een diepe put laten slaan (niet in bovenstaande overzicht meegenomen), met het idee daar drinkwaterkwaliteit water op te pompen. Dat is niet gelukt, maar deze put gebruiken we om de bak te bewateren. De drainagebuizen voeren af op een verzamelbuis en via die vezamelbuis pompen we zo nodig water terug de bak in. Dit werk bij ons echt mooi. Nu voeren we het water af maar in de zomer/ bij droog weer staat de pomp een uur per dag water in te pompen. We sproeien dus niet. Alleen in het begin, om het zand in te laten klinken, hebben we flink gesproeid.

Klinkt ook goed. Onze put is alleen tussen schuur en huis geslagen, dus stukje van de bak af.

Wat zit er in de put om water te bewaren? Of hoe moet ik dat zien dat je het eigen water hergebruikt?

LaDonna75 schreef:
Wieke schreef:

Ja, zeker kun je sleuven in de zwarte grond graven, daar drainage in leggen (dun laagje drainagezand in de sleuf, daarop de drainagebuis en daarover drainagezand) en dan zand er op. Dat is precies wat wij ook gedaan hebben, alleen moesten wij eerst het gras weg laten graven maar verder is dit onze procedure geweest. Inderdaad 15-20cm zand boven op de zwarte grond, zo’n 7 cm drainagezand op de buis en 10 cm toplaagzand. Wij hebben overigens geen doek gebruikt, dit werd ons afgeraden.

Maar je hebt de laag waar de buizen in liggen niet vlak laten maken?

Mijn man wil altijd drainage kopen en in de bak en paddock ervoor leggen, maar ik heb te vaak mensen gesproken die het verstopt hadden, dat ik het een beetje af hou.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:57

Als je dus af en toe (of vaker) water inpompt, verstoppen de buizen niet. Je moet wel omhulde buizen hebben, zoals deze https://witway.nl/drainage-pp450-80mm-p ... 0YQAvD_BwE

Ook de onderlaag is vlak gemaakt. Anders zou het al scheef beginnen.

Onze put ligt 50m van de bak af en met een buis loopt hij naar de bak, dat kan prima. Als het veel geregend heeft, en de klep dus open gaat, loopt het water de sloot in en wordt niet hergebruikt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:31

LaDonna75 schreef:
Wieke schreef:

Hoe lang ligt jullie bak al?

Bij mijn huidige huurplek hebben ze iets gelijkwaardigs gedaan voor de paddock. Dat is 2 à 3 jaar heel leuk maar wel te zwaar geweest en nu is het 1 grote ellende van verstopte drainage, omhoogkomende grond en privé zwembad ipv droge grond.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:38

Onze bak ligt nu anderhalf jaar en is nog steeds prima. De drainage verstopt niet, omdat we ook water terugpompen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:59

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:52

Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen om de bak te laten keren, en dan kijken we wel of er daarna nog aanpassingen nodig zijn. Het gele zand bevindt zich in ieder geval op een centimeter of 60.

Wat raden jullie aan als low budget oplossing voor het beregenen van de bak als dat nodig blijkt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:11

Alle soorten grond c.q. scheidingsdoek slibben op termijn dicht. Dat is althans mijn ervaring. Drainages slibben ook dicht ondanks de buitenkant met kokos bijv, regelmatig schoonspuiten is ongeveer de enige remedie. De heel fijne deeltjes zand en/of humusdeeltjes, restanten van mest dringen overal in en verstoppen de boel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:18

Nina1999 schreef:
Wat raden jullie aan als low budget oplossing voor het beregenen van de bak als dat nodig blijkt?

Wij hebben een bron laten slaan en zelf beregening aangelegd mbv een sleuvengraaf ding. Achteraf spijt dat we de buizen niet meteen met het keren erin hebben gelegd, idem voor electra voor verlichting.
Beregening sproeit niet helemaal mooi egaal, waardoor we een drogere ruit bij de X hebben :+ maar gezien de staat van de rest van de bak is dat totnutoe het minste probleem geweest.
Buizen via witway besteld geloof ik

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 15:05

Kun je misschien precies vertellen hoe je dat gedaan hebt? Ik heb hier echt totaal geen ervaring mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:15

Wij hebben het sproeien met pop up sproeiers die eigenlijk voor in het gazon zijn. Die zijn makkelijk af te stellen en maken geen herrie.
Links van de bak een buis, rechts van de bak een buis en dan een buisje omhoog met de sproeier.
Dat rode is een kraan, zo kan ik ook een sproeier uitzeten als ik wil.
Doe ik wel eens, alleen voor sproeien als ik daar longeer.

Spullen zijn bij van cranenbroek gehaald

Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:35

Die hebben wij ook, van die rainbird dingen. We hebben een ringleiding om de bak heen met een grotere diameter, exacte diameter is ons geadviseerd door de verkoper op basis van t vermogen van de pomp. T stuk omhoog waar de popup sproeier aan zit. Wij hebben ze net boven de grond uit laten komen, achteraf gezien zou ik ze denk ik zoals DP hoog doen, want ik ben toch elke keer aan t kijken of ze er niet per ongeluk op gaan staan

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 22:00

Bedankt! Welke pomp raden jullie aan? Welke druk moet hij kunnen leveren enzo? Hebben jullie de beregeningsinstallatie verder zelf helemaal gemaakt of laten aanleggen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 08:27

Hier op net dezelfde manier gedaan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:50

Wij hebben een Tsjechisch merk bronpomp die 6 kuub water p/u pompt, dacht 9 bar. We hebben m via de loonwerker die ook de bron heeft geslagen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:40

Nina1999 schreef:
Bedankt! Welke pomp raden jullie aan? Welke druk moet hij kunnen leveren enzo? Hebben jullie de beregeningsinstallatie verder zelf helemaal gemaakt of laten aanleggen?

Kies voor een dab-pomp. Deze zijn betrouwbaar en heel simpel in gebruik. Kijk goed naar het vermogen van de pomp, of deze een droogloop beveiliging heeft en een oververhittingsbeveiliging. Kijk ook naar hoe lang een pomp maximaal aan 1 stuk mag draaien.
Wij zijn door schade en schande wijs geworden. De beregening hebben we aan laten leggen door een tuindersbedrijf welke hier thuis in is en waar ik goed aangegeven had wat mijn wensen waren en wat ik allemaal met de geslagen grondwaterpomp wilde doen. Hij heeft toen een pomp geïnstalleerd welke maar maximaal 1 uur aan een stuk mocht draaien en totaal geen beveiligingen had. We waren gelukkig thuis toen het fout ging en tijdens het beregenen van de borders op onze oprit. Pomp is te warm gedraaid en in de brand gevlogen, gelukkig waren we er op tijd bij anders was de houten schuur er aan gegaan met alles er in, tractor, menwagen, tuigen, zadels enzovoorts.