Mijn paard kost te veel geld!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:25

nou ik moet er wel bij zeggen dat ik dus wel heb gezien van een paard wat twee emmers geweekte slobber achter elkaar naar binnen werkte, en daarna dus wel een koliek kreeg omdat het gewoon echt teveel was.

een beetje alsof je zelf teveel van het lopend buffet hebt gegeten zeg maar.
volgens veearts gevaarlijk omdat de maag dan kan scheuren ofzo.
zou daar dus wel een beetje mee uitkijken.

coentjuh, voor de nacht wel hooi geven, is altijd nog goed als ze er oo sabbelen.
en eventueel iets van grasmix of andere ruwvoermix.
savonds laat slobber en meteen smorgens weer,dan staan ze in principe niet te lang zonder eten.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:35

Oh, dat is niet okay. Mijn pony's aten het niet in een keer op. Die aten het meer als hooi. Beetje eten, beetje dutten, rondje lopen, weer eten. Dus ik heb er nooit zo bij nagedacht. Dan maar beter niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:46

ja dat is wel handiger als ze rustig aan eten.
mijn merrie laat het laatste beetje ook haast altijd wel liggen.
meest zijn dat dan net de fibrenuggets.
dan loopt ze er bij weg als ze vol zit en geef ik haar later nog wat.

prugelpiet

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:36

Ik zie wel dat veel bokkers TS vergelijken met hun oude paarden met een slecht gebit.

TS haar paard eet prima hooi hè? Dus die zou niet zoveel SP moeten eten om er een complete ruwvoervervanger van te maken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 23:53

SP is indd duur geworden ik verbruik 1 zak in de 3 dagen :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 02:16

prugelpiet schreef:
Ik zie wel dat veel bokkers TS vergelijken met hun oude paarden met een slecht gebit.

TS haar paard eet prima hooi hè? Dus die zou niet zoveel SP moeten eten om er een complete ruwvoervervanger van te maken.

Ik vind dit ook gek inderdaad. Je zou eerder denken dat ie dan wormen heeft of iets anders waardoor ie niet op gewicht blijft

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 09:29

Misschien is een foto van het paard handig, hij zou toch bolletje rond moeten zijn met wat hij krijgt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 09:35

Terwijl haar paard soms dus ingevallen flanken heeft en dan dus niet genoeg hooi eet.. als dat regelmatig gebeurd is de energie inname onvoldoende. Ik zou je stalhouder vragen of alle zachte balen specifiek meer aan je merrie gevoerd mogen worden.

Niet grof hooi eten kan wel voortkomen uit maagzweren dus mogelijk is je merrie niet volledig genezen.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:11

Mijn paard krijgt in de ochtend 2 scheppen SP met 6 liter water geweekt en in de middag 2 scheppen SP en 1 schep slobbermash met 7,5 liter water geweekt en krijgt dit met gemak naar binnen, is ook wel een groot paard van 1.75m.
Hier doet hij het heel erg goed op, ziet er super uit. Hij kan nog wel wat hooi eten maar veel minder doordat hij 7 kiezen mist.. Enige nadeel is dat hij met regelmaat dunne mest heeft maar weet niet of dat door de SP komt of door het hooi wat hij niet goed kan kauwen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:20

Als je al duidelijk merkt dat je paard bij de ene baal veel meer eet dan bij de andere baal en je duidelijk ziet dat je paard afvalt/invalt zou ik me toch achter mijn oren krabben over de kwaliteit van het ruwvoer. Snap dat je het op deze stal niet zelf in de hand hebt, maar soms moet je jezelf dan afvragen of deze stal passend is voor jouw paard.

Is niet helemaal hetzelfde maar ik heb een pony die op de vorige stal op mooi voordroog stond. Deed hij het super op en ik voerde hem nauwelijks bij, alleen wat vitamines en losse supplementen en een handje fibrebreet om het in te mengen. Nu staat hij op zijn huidige stal op graszaadhooi en voer ik scheppen eten op een dag en een heleboel olie extra. Hoewel hij sinds de zomer gelukkig wel wat aangekomen is, blijven zijn ribben tonen en ik zit nu wel een beetje op de max wat ik financieel kan bijvoeren met de huidige stalprijs. Daarom ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als hij komende maand weer op mooi voordroog gaat op zijn nieuwe plekje. Ik gok zomaar dat ik per direct moet afbouwen met al dat eten en weer mijn fijne, energieke sobere pony terugkrijg (maar dat is puur een gevoelsmatige gedachten).

Al met al: ruwvoer is de basis en als je paard dat nog goed kan eten is het belangrijk om te zorgen dat het ook kwalitatief is en passend is bij de voerbehoeftes van je paard. Omdat ze er vele kilo's van eten per dag is het bijna niet te doen om dat met voer op te lossen, behalve als je inderdaad kilo's brok of iets soortgelijks voert.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:12

ruin_lover schreef:
Mijn paard krijgt in de ochtend 2 scheppen SP met 6 liter water geweekt en in de middag 2 scheppen SP en 1 schep slobbermash met 7,5 liter water geweekt en krijgt dit met gemak naar binnen, is ook wel een groot paard van 1.75m.
Hier doet hij het heel erg goed op, ziet er super uit. Hij kan nog wel wat hooi eten maar veel minder doordat hij 7 kiezen mist.. Enige nadeel is dat hij met regelmaat dunne mest heeft maar weet niet of dat door de SP komt of door het hooi wat hij niet goed kan kauwen.

Als een paard in goede conditie blijft, geen koorts heeft en niet uitdroogt, dan is de kans dat de dunne mest door een te hoog zetmeelgehalte in het voerbeleid komt aanzienlijk.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:23

prugelpiet schreef:

Ja sorry heb je gelijk in! Maar denk dat de meesten inhaakten op de SP die qua prijs niet zo leuk meer is als je paarden hebt waar het gebit niet meer goed werkt.

PS. Bedankt bokkers voor de adviezen/antwoorden op mijn vraag. Ben nog een beetje aan het zoeken aangezien ze nu voor de nacht naar binnen gaan en even aan het aftasten hoeveel hooi hij 's nachts eet. Mijn paardje heeft trouwens altijd het gehele jaar door onbeperkt hooi, ookal gaat het niet altijd zo makkelijk meer, er ligt genoeg, hij krijgt allicht iets binnen. Ik heb ook de Wiesencobs grasbrokken waar ik nu een flinke hand door de SP doe, maar daar zou ik ook een paar kg in een grote emmer kunnen doen en die neerzetten voor de nacht.

@ TS; Zijn er inderdaad niet andere dingen die je verder kan onderzoeken zoals wormen, maagzweren. Ik snap je titel volkomen, dit is erg pittig zo! Maar als je paard goed hooi kan eten (ik bedoel mankeert niets aan haar gebit) dan moet ze daar toch een heel eind mee komen. Als ze zoveel SP krijgt, zal ze ook niet al te veel honger meer hebben om dan nog kilo's hooi te eten..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:49

Ik heb alleen even de berichten van jou gelezen TS.

Maagzweren betekenen niet automatisch dat je paard veel soorten voer niet meer mag. Maagzweren zijn negen van de tien keer een gevolg van stress.
Ik zou dus kritisch kijken naar stalling en pas in de tweede instantie naar je voer.

Is de stal waar ze in staat druk? Staat ze veel op stal, of juist veel buiten? Kudde? Alleen? Etc. Etc.

Uiteraard is onbeperkt ruwvoer een voorwaarde ter voorkoming van (nieuwe) maagzweren. Belangrijk hierbij is om te vermelden dat invallen bij de flanken ruwvoer is en niet persé te weinig voer in het algemeen.

Wij hebben hier ook picky hooi-eters. Die laten gerust hooi staan wat ze niet blieven. En wij voeren onverpakt, goede kwaliteit hooi. Soms is het even roeien met de riemen die je hebt. Onze fries heeft een tijd sprinkles over haar hooi gehad (ja echt :roll: ) in de vorm van kruidenmuesli zodat het hooi toch wat aantrekkelijker was om te eten.

Als je puur op zoek bent naar dikmakers zijn er genoeg alternatieven voor seniores om bij te voeren. Zoals eerder benoemd inderdaad bietenpulp bijvoorbeeld. Pavo heeft fibrebeet, dat is een mengsel van luzerne en bietenpulp, vaak eten ze dat wat makkelijker.

Maagzweren is een soms ingewikkelde puzzel van factoren. Wat ik gemerkt heb is dat die van ons steady (bewezen) maagzweervrij zijn omdat ze nu op een stal staan die past bij wat ze nodig hebben.
Onbeperkt ruwvoer in de vorm van goed hooi en/of voldoende gras, kleine kudde, rust op stal en afwisselend in het werk staan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:55

De hoeveelheid SP is hier voldoende om zo ongeveer in de gehele ruwvoerbehoefte te voorzien.

Is dan niet zo gek dat hij niet veel hooi meer eet? Hij is wss vol.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:53

Nibbit schreef:
De hoeveelheid SP is hier voldoende om zo ongeveer in de gehele ruwvoerbehoefte te voorzien.

4 a 5 kilo droog gewogen SP is geen “gehele ruwvoer behoefte”.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:03

Eigenlijk snap ik niet waarom je niet gewoon zelf rijkere voordroog aanschaft. Je zegt zelf al dat hij bij dat wat fijnere spul wel goed op gewicht blijft. Voordroog, zelfs in belachelijk dure kleine pakjes, is een stuk goedkoper dan SP a €18 per zak. Ik vind dat overigens ook echt veel te duur voor wat het is, overpriced voer met goedkope ingrediënten.

Als dat paard 5 kg drooggewicht SP weg moet stouwen elke dag is het ook wel logisch dat hij nog amper hooi eet. Vind het maar een vreemd advies van de dierenarts, eerlijk gezegd.

Gewoon onbeperkt hooi of voordroog passend bij de behoefte en een vitaminebrokje. Moeilijker hoeft het niet te zijn bij een paard wat een beetje recreatief door het bos banjert en nog goed kan kauwen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:09

Hannanas schreef:
Nibbit schreef:

4 a 5 kilo droog gewogen SP is geen “gehele ruwvoer behoefte”.

Advies is 1kg per 100 kilo paard.
Dan komt ze aardig in de buurt met de 4 of 5 kilo...

Subli;
"Indien jouw paard of pony niets anders meer kan eten, dien je 1 kg Subli Seniores Priores per 100 kg gewenst lichaamsgewicht te voeren."

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:39

Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb eruit gehaald waar ik iets mee kan en zal kijken hoe het gaat de komende tijd! :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:49

Je hebt de tip al gekregen en je ziet direct verschil bij je paard.

S ze invalt eet ze haar ruwvoer slecht e bij het lekkere ruwvoer ziet ze er goed uit.

Oplossing: in plaats van veel bij te voeren met sp zorg je dst ze ruwvoer bij krijgt wat ze lekker vind.
Als stal daar geen rekening mee wil of kan houden doorceen deel van declekkere baaktjes voor haar apart te zetten, dan koop je het zelf!

Kleine pakjes hooi (€4,- tot €7,- per pakje van 15 tot 20kg) is vaak wel een plekje voor te vinden. Of een midibaaltje hooi (€15,- a €20,-) of voordroog (€22,50 tot €30,- per stuk). Die zijn makkelijk per 2 tot 4 met een kar of trailer te halen en de dichte kunnen buiten staan.

SP is voer als een paard niet goed ruwvoer meer KAN eten. Als een paard invakt net onbeperkt ruwvoer check je eerst de kwaliteit en smaak en de voedingswaarde (ruwvoer analyse van dat groffe hooi) of 1 van die dingen het probleem is. Zo ja, dan is de beste oplossing om als eerste het ruwvoer aan te passen.

Ze krijgt al extra in een net.
Als ze invalt met dat grofweg hooi zou zelfs alleen maar aanvullen met 1 net lekker hooi al voldoende verschil kunnen maken.

Hier krijgen de paarden voor de nacht 4kg droog hooi en 1kg gerstestro onder in het net. Dat is echt ruim voldoende naast wat ze overdag krijgen.
Kan ze overdag met de andere paarden mee eten en in de avond/nacht op stal eet ze wat ze lekker vind.

Als je haar volledige ruwvoer zelf moet gaan betalen zou ik wrk korting vragen op je stalgeld. Want goed ruwvoer 10/12 kg per dag is ook ergens flink bedrag per maand, qat inclusief jouw stalgeld zou moeten zijn normaalgesproken. Als je 1 net voor de nacht bij voert die je 4 of 5 dagen met een pakje hooi of ongeveer 2 weken met een midibaaltje voordroog.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:55

Mijn hemel wat krijgt hij veel!

Mijn shire is ook moeilijk op gewicht te houden naast onbeperkt ruwvoer.

Die kreeg 1 schep ongeweekt en dat verdeelde ik dan over de ochtend en de avond!

Daar is ze mega mooi van bijgetrokken!
Nu krijgt ze de luzerne brokken van hartog zodat ik geen slobber meer hoef te maken. Maar als jou sa SP adviseer ivm maagzweren zou ik daar lekker op blijven.

Begin gewoon eens met 2x daags een halve schep.. Daar moet al 1,5 schep water bij dus is al een hele maaltijd, zeker naast hooi! Omhoog zetten kan altijd nog.

En hier idd met oudjes ook goede ervaring met die fibre nuggets van pavo ;) maar dar zou ik dan wel overleggen met je da.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:11

1 schep ongeweekt is zo veel niet hoor als ze echt moeten aankomen. Mijn paard kreeg toen hij écht moest bijtrekken na ziekte (moest zo’n 100 kilo aan) 4 scheppen verdeeld over 4 momenten op een dag. Als ik hem 1 schep had gegeven, was winter, dan had hij die niet gehaald. Laatst moest ie weer aankomen na maanden boxrust. Dus een “stootkuur” SP gegeven, zo’n 1,5 maand lang, van 2 scheppen ongeweekt gewogen per dag. Dat werkt als een trein, paard is echt enorm aangekomen en ik ga het nu alweer afbouwen.

Het ligt er ook maar net aan of je paard gezond is of niet. Toen hij ziek was kon ik er in stoppen wat ik wilde, hij kreeg naast onbeperkt zeer rijk hooi of goed voordroogkuil ook nog die 4 scheppen bietenpulp én 4 scheppen krachtvoer. Allemaal op andere momenten dus hij had 8 voermomenten op een dag, naast dus dat onbeperkt ruwvoer. Nu is hij gezond, enkel geblesseerd, staat ie op onbeperkt hooi waar niet zo bijzonder veel in zit, die SP en een basisbrokje, stukken minder dan toen. En wat denk je, binnen een maand er even veel aan als toen ik daar het driedubbele in gooide en dat heeft een half jaar geduurd.

Mijn paard at ook met vlagen het ruwvoer niet. En op slecht ruwvoer komen ze niet aan. Ik heb destijds wel drie keer onze leverancier laten komen en het hooi terug laten nemen omdat de kwaliteit gewoon niet goed genoeg was, mijne stopte als eerst met eten en daarna de hele stal. Mijn advies is om over te schakelen op kwalitatief goed ruwvoer, dat is altijd je basis… Dat kun je niet op een (goedkope) manier ondervangen met bietenpulp. Mocht je dat hebben gedaan en je paard blijft zulke absurde hoeveelheden nodig hebben om op gewicht te blijven (en dus niet te komen, dat is een ander verhaal), zou ik m echt (opnieuw) door de medische molen trekken. Kun je dat goede onbeperkte ruwvoer niet kunnen krijgen op deze stal, zou ik snel op zoek gaan naar wat anders. Succes, het is allemaal lastig hoor!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:28

Vanavond heeft de welkoop 20% korting op alles. Dus ook op sp
Als je meteen 10 zakken meeneemt scheelt veel

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:01

OleJon schreef:
Vanavond heeft de welkoop 20% korting op alles. Dus ook op sp
Als je meteen 10 zakken meeneemt scheelt veel

Dank voor de tip!

Wilde hier ook schrijven: als het gebit nog goed is, zou SP niet nodig moeten zijn. Vaak ontbreekt er dan iets in het ruwvoer.

En als je paard niet meer goed kan kauwen, kun je altijd nog zelf mengen (bietenpulp, Luzerne, zemelen, grasbrok) dan kom je per kilo een stuk goedkoper uit.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:10

Coentjuh schreef:
Je mag toch helemaal niet zoveel SP in 1x voeren tegelijk, beter verdelen over de dag. Dacht dat het op de zak stond. Hoe doen jullie het in de nacht voor oudere paardjes met slecht gebit? Tandarts kan niet meer veel doen, en veel hooi heeft hij niet gegeten (in de nacht) als ik 's ochtends aankom..

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt… toen ik noodgedwongen te grof hooi had voor ons oudje ( en perfect voor de jonkies) voerde ik snachts ruwvoermixen. Zo’n 4/5 kilo. Dat is ongeveer een speciekuip. Sochtens en eind vd middag de emmers SP en zo kwamen we dat door. Maar uiteindelijk voor kort gehakseld hooi gegaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:42

toevallig hadden ze afgelopen week weer 20% korting op alles bij de welkoop en dan haal ik meteen wat extra zakken seniores voor mijn merrie, scheelt toch weer een 3,70 per zak :j
dus dat kun je ook nog doen.