Kosten paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:46

Ik heb 2 Shetlanders en 1 fjord aan huis staan,
Uitloopstal met rubberen matten en eb en vloed paddock, ideaal!
Kwa kosten heb ik maandelijks alleen hooi en ‘krachtvoer’ oja en beetje stroom en kraanwater.

Mest kan ik gratis afvoeren bij een kennis.

En de kosten van het aanleggen ervan… daar hebben we het maar niet over :z
Laatst bijgewerkt door Sonraffie op 22-11-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:48

Dat is waar.
Maar veel willen ook verhuizen voor meer rust en ruimte.
Als paarden liefhebber is dan het paard erbij ook lekker :)

2 naaste buren hier wonen zoals veel paarden liefhebbers. Toch rijden ze geen paard :D

Poekkie schreef:
Voor 14 euro per paard onbeperkt ruwvoer? Hier eet een paard bijna 80 per maand weg aan hooi alleen.

Ligt aan hoe duur je pak is. En of je nog gras hebt staan.

Hier kost grote pak me 16 euro.
Eten ze zeker 3 weken van.
1 is te dik. Ander mooi.
Dus ze zouden er misschien beter nog langer mee doen :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:12

Poekkie schreef:
Voor 14 euro per paard onbeperkt ruwvoer? Hier eet een paard bijna 80 per maand weg aan hooi alleen.

Ligt eraan hoe duur je inkoopt, wij hebben al jaren vaste hooi leveranciers, en die zitten gemiddeld op 25 euro de rondbaal.. daarvan voeren we 4 rondballen per maand op, dus 100 euro, dit gedeeld door 5 grote paarden en 2 shetten = ongeveer 14 euro per paard..

Dit jaar hebben we door heel veel overschot een heleboel gratis hooiballen gekregen en ergens een partij kunnen kopen voor 10 euro de rondbal... dat is dan 40 euro per maand gedeeld door 5 grote paarden en 2 shetten...

Ik kom echt niet eens in de buurt van pensionstalprijzen, en we kunnen daardoor ook zoveel paarden hebben, als ze net zoveel zouden kosten als op een pensionstal dan had ik echt niet zoveel paarden gehad..

Poekkie

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:33

Tsja vroeger betaalde ik 35 euro voor een grote baal (de grootste vierkante), nu is dat 50 euro en de kwaliteit is minder. Zo goedkoop als jullie heb ik het nooit gekend.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:46

Poekkie schreef:
Tsja vroeger betaalde ik 35 euro voor een grote baal (de grootste vierkante), nu is dat 50 euro en de kwaliteit is minder. Zo goedkoop als jullie heb ik het nooit gekend.

Heerlijk voordelig het hooi, hier 60€ per pak inclusief leveren tot 6 pakken . Zijn ongeveer 400 kilo en zit aan 2 pakken in de maand met 3 pony’s. Vind ik zelf ook een prima prijs, losse baaltjes was ik al gauw 250€ in de maand kwijt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:27

_Lorette_ schreef:
Ik snap de vergelijking tussen een duur grachtenpand en een boerderijtje met meer grond dan weer niet. Natuurlijk koop je wat je kunt betalen en natuurlijk kun je zonder paarden nog veel duurder wonen dan met paarden. Maar de gewone woning zonder grond is goedkoper dan de gewone woning met grond. Als je nu in een doorsnee woning woont en je wil graag verhuizen om paarden aan huis gaan houden, dan ben je in de meeste gevallen duurder uit. Niet altijd, maar wel in veel gevallen. Is het niet in aanschaf, dan wel in aanpassingen om van een oud boerderijtje iets moois te maken.

Het is gewoon een vergelijking.

Normaal gaan mensen naar de bank en krijgen ze te horen wat ze kunnen besteden aan een huis. In die prijsklasse of iets lager gaan mensen dan zoeken. De één wil in een appartement wonen, de ander een eengezinswoning. De één kiest voor een duurdere omgeving en de ander wil meer huis voor minder geld in een ander gebied.
Daar heeft de bank verder geen boodschap aan, want je kan lenen naar wat je verdient en evt aan geld hebt, overwaarde etc.

Zoals het vb; willen sommigen mensen graag in een grachtenpand a X mln wonen en wil een ander daar een boerderij voor zonder buren en met veel grond. Er is van alles te koop. Dat staat nog steeds los van wat je kan krijgen aan lening of te besteden hebt.

Vaak willen mensen door veranderingen of groei in budget later naar een groter huis of willen 2 onder 1 kap, een garage naast het huis, vrijstaand, grotere tuin, meer kamers etc. Het zal de bank worst wezen, als alles maar volgens hun regels gaat.

Als mensen op een gegeven moment paarden aan huis willen houden, krijgen ze echt niet meer geld geleend dan ze normaal ook kunnen lenen. Je kan alleen maar kopen wat binnen je budget past en de wensen binnen dat budget zijn persoonlijk.

Wij paarden mensen vinden dan dat we er zoveel voor over hebben. En natuurlijk zou nu de helft gewoon in hun simpele eengezinswoning of flatje zijn blijven wonen anders.
Maar ik ken echt geen mensen die 5 tont, 8 ton en meer te besteden hebben en in een mindere buurt, in een klein huisje blijven wonen.

Kan ook niet, want er staan overal grote, dure en luxere huizen die gekocht worden door mensen die geen paarden aan huis willen.

Hoeveel je aan dat oude boerderijtje moet doen, hangt natuurlijk er vanaf wat je koopt en wat je wensen zijn. Er zijn zat huizen compleet en af. En er zijn ook genoeg "gewone" huizen waar ook flink veel geld tegenaan moet.

Wij hebben dan in een goedkopere omgeving gekocht, maar verbouwen erg flink. Maar ken toch echt meer dan genoeg mensen die voor hetzelfde geld of zelfs meer een simpele woning hebben gekocht in een bepaalde plaats en er bijna evenveel geld tegenaan gooien voor verbouwen en naar wens maken. Tegenwoordig wil ook bijna iedereen isolatie, vloerverwarming, uitbouw, dakkapel, zonnepanelen, luxe keukens en badkamers, nieuwe ketel/warmtepomp etc etc.

Wij zijn al een aantal keren verhuisd en we gingen sowieso weg waar we woonden. Voor dat budget hadden we genoeg keus 3,5jr geleden en lag het aan onze wensen dat we nu hier wonen met de paarden aan huis. Maar had anders zo ongeveer hetzelfde uitgegeven voor een woning, misschien iets meer, misschien iets minder.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:49

Dit gaat wel erg ver in op één mogelijk aspect van de kosten waarmee je rekening moet houden als je paarden aan huis wil gaan houden... Negeer 'm dan voor het gemak. Voor mijn part ga je goedkoper wonen met paarden. Dan houd je de andere kostenposten nog over. Alles is afhankelijk van de keuzes die je maakt. De mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben met een schuilstal zonder stalbedekking heb en daar geen kosten aan, dat betekent niet dat het voor niemand van toepassing is wat vlas/stro/houtkrul kost.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:54

Wij hebben de paarden sinds 5-6 jaar aan huis, de kosten zijn duidelijk gestegen met het stijgen van de prijzen voor ruwvoer, vlas en krachtvoer. Ik heb 2 e ponys en een minishet.
Ik betaalde dit jaar al 75 euro voor een grote gesealde baal voordroog en al meer dan 100 euro voor een grote baal hooi.
Ik ben dus zeker 170 euro per maand aan ruwvoer kwijt, 10-14 baaltjes vlas a la 6,50 euro per maand, krachtvoer gok ik op 60 euro per maand.
Voor het gemak vergeet ik even de investeringen voor het perceel (dit jaar geen loonwerker nodig gehad, maar afgelopen jaren voor aanleg v weiland, doorzaaien, spuiten, extra zand op de paddock etc), hekwerk (hout, draadjes, verbinders etc) en binnen nu en 3 maanden gaan we een schuur verbouwen tot stallen omdat we in verband met de wolf. Ik heb dus net stalwanden besteld a la 4000 euro :').
In alles eromheen hebben we de laatste jaren zoveel extra geld besteed dat ik gok dat ik het kostenverschil met een pensionstal er nog niet uit heb...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:14

75 voor een baal voordroog?
Ik geloof dat ik mijn verkoopprijs omhoog moet gooien.
Met mijn goede geteste balen.
Denk alleen niet dat iemand dat ooit gaat betalen hier in de regio.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:16

Die 16 euro van je is anders maar max 1/3 van de huidige marktprijs hoor :)

Als je het echt peperduur wil hebben moet je voor de grap maar eens op de site van venhorst fourage kijken ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:45

Ik verkoop ze ook niet voor 16, dat dan ook weer niet :)

Ja Venhorst is echt duur ja.
En ik hoor daar zelfs dat de kwaliteit wisselend is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:30

Als die fourage handelaren zijn duur, ook door de transportkosten.
Maar hier in de buurt vroeg iemand ook 60/70 euro en alles was weg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:39

Ik betaal ook 80 euro voor een grote baal hooi aan huis gebracht. Getest hooi en zo’n 400 kilo. Als ik het terug ga rekenen naar kleine baaltjes altijd nog goedkoper uit.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:53

Zit nu op 70 euro voor een pak hooi van iets onder de 300 kg. En dan zelf halen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:27

Hier is het ook zelf halen, dus niet brengen.
Zo raar dan heb je ze in de zomer te koop staan en met moeite raak je ze zowat kwijt.
Incl analyse.
En dan nu zou je er een stuk meer voor kunnen vragen dus

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:40

Die van 65 euro worden bij mij per stuk aan huis gebracht, maar ze komen wel van 2 straten verderop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:33

Het lijkt goedkoper dan op pension maar wel meer werk en minder luxe....
Maar eigenlijk zijn de kosten gewoon heel anders verdeeld.

Tel je de aanschaf van een trekker mee? Het plaatsen van een omheining, de afschrijving en onderhoud? Als je alles keurig uittelt kan het natuurlijk nooit goedkoper zijn dan (vergelijkbaar) pension. Maar het voelt wel anders. Er zijn ook heel 'goedkope' maanden bij. En als de rekening van je bodemverbetering/afrastering etc betaald heb je er dagelijks meer plezier van dan wanneer je pensioneigenaar hetzelfde doet en dat verrekend zit in je stalprijs.

Het kan zelfs stiekem duurder zijn dan pension omdat die iets efficiënter kunnen inkopen.

Maar dat is bijna nooit de hoofdmotivatie om ze wel of niet aan huis te willen hebben. De echte waarde zit hem in het kunnen doen zoals je zelf wil en het genot van je paarden zo dichtbij te hebben. Als je daar niet warm voor loopt zou ik er gewoon helemaal niet aan beginnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:43

Ik betaal Eur 72,50 voor een vierkant pak gesealed lava hooi, per pak vlas betaal ik 7,25 op het moment. Ik heb bijna geen gras dus voer zowel zomer als winter wel ongeveer gelijk. Mijn Shet krijgt aparte pakjes oud hooi van die kleine baaltjes, die kosten per stuk 7,50. Ik heb twee oude paardjes die ook voornamelijk op Seniores Priores staan a 3 zakken per week a Eur 18,50 per zak. Dus voor drie E ponys en een shet ben ik gruwelijk veel kwijt in de maand, durf het niet eens hardop te zeggen...Wij zitten dan wel in Zuid Holland / Hellevoetsluis

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:45

De hypotheek voor een grotere woning met grond moet je eigenlijk niet meerekenen. Ook investeringen in stallen, een goede buitenbak en verbouwingen etc niet. Aan het einde van de rit als je stopt met paarden en je verkoopt de hut komt dat gewoon weer naar je toe en met een beetje geluk met winst/overwaarde.

Wat je wel zou moeten meenemen in de kosten van paarden aan huis is specifieke dingen die je niet gekocht zou hebben/gedaan zou hebben als je geen paarden had gehouden. Je had geen tractor gekocht misschien, geen schrikdraadapparaat, mogelijk zelfs niet eens een afrastering maar gewoon de grond verhuurd aan een boer of misschien nog net zelf (laten) hooien voor de verkoop (als je wel een huis met grond zou hebben gekocht).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:50

pol013 schreef:
Het lijkt goedkoper dan op pension maar wel meer werk en minder luxe....
Maar eigenlijk zijn de kosten gewoon heel anders verdeeld.

Tel je de aanschaf van een trekker mee? Het plaatsen van een omheining, de afschrijving en onderhoud? Als je alles keurig uittelt kan het natuurlijk nooit goedkoper zijn dan (vergelijkbaar) pension. Maar het voelt wel anders. Er zijn ook heel 'goedkope' maanden bij. En als de rekening van je bodemverbetering/afrastering etc betaald heb je er dagelijks meer plezier van dan wanneer je pensioneigenaar hetzelfde doet en dat verrekend zit in je stalprijs.

Het kan zelfs stiekem duurder zijn dan pension omdat die iets efficiënter kunnen inkopen.

Maar dat is bijna nooit de hoofdmotivatie om ze wel of niet aan huis te willen hebben. De echte waarde zit hem in het kunnen doen zoals je zelf wil en het genot van je paarden zo dichtbij te hebben. Als je daar niet warm voor loopt zou ik er gewoon helemaal niet aan beginnen.

precies, dit is het gewoon.

Natuurlijk heb je er 7 gaat het echt wel goedkoper zijn.
Maar ik met 2?

Van die omheining (gazen hekwerk) hier 18 jaar geleden bijna 25.000 kan ik best veel pensiongeld betalen :D
Maar die is ook geplaatst voor gemoedsrust dat als ze daar door doen, zijn ze wel zo in paniek dat niets ze meer houd.
Dat ook onze honden niet meteen op straat staan en ook vreemde honden met wandelen niet hier lopen.
En mensen/kinderen ook moeten inklimmen of poorten openen om in de wei te komen.
Het had een stuk goedkoper gekund, maar de keuze was duurzaam wat lang mee zou gaan met gemoedsrust.
(en nu met de wolf is het ook net wat moeilijker voor hem dan 3 draadjes)

Dus dan is het ook maar net, wat wil je zelf.

Net ook met een trekker, is het nodig, of doe je het met de auto, die zijn er ook genoeg.

Ik las eerder je moet meerekenen dat je een grotere auto moet kopen...bij ons was dat al niet want we hadden al een trek auto en trailer om op concours te gaan.

Het is zo verschillend.

Maar als je geen zin hebt in het werk, dingen moeten regelen bij vakantie oid
Dan gewoon niet doen, want de luxe van een pensionstal is naast ook wel eens ergernis ook wat waard

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:55

Ibbel schreef:
De hypotheek voor een grotere woning met grond moet je eigenlijk niet meerekenen. Ook investeringen in stallen, een goede buitenbak en verbouwingen etc niet. Aan het einde van de rit als je stopt met paarden en je verkoopt de hut komt dat gewoon weer naar je toe en met een beetje geluk met winst/overwaarde.

Wat je wel zou moeten meenemen in de kosten van paarden aan huis is specifieke dingen die je niet gekocht zou hebben/gedaan zou hebben als je geen paarden had gehouden. Je had geen tractor gekocht misschien, geen schrikdraadapparaat, mogelijk zelfs niet eens een afrastering maar gewoon de grond verhuurd aan een boer of misschien nog net zelf (laten) hooien voor de verkoop (als je wel een huis met grond zou hebben gekocht).

Buitenbak en stalinvesteringen betwijfel ik aangezien zowat 75% van de particuliere infrastructuur in mijn omgeving bouwovertredingen zijn. Een deftige particuliere piste krijg je gewoon niet vergund dus nemen velen toch maar het risico, idem voor verharding en ook sommige schuilstallen. Ik zou gokken dat dit juist waardeverminderend werkt als de hersteltermijn nog geldig is tijdens de verkoop (10-15 jaar)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:58

Ibbel schreef:

Dan hou jij geen rekening met afschrijven/ andere eisen in de toekomst.
Stallen van de 'verkeerde' afmeting? Hebben geen meerwaarde meer. Een binnenrijbaan van 20x40? is commercieel al niet meer zo aantrekkelijk. Een houten omheining die begint te rotten/ gaas wat niet meer strak staat/ omheining te laag ivm de wolf? etc etc.

Hier in de buurt staat een paardenobject wat nu voor de 2e keer in 4 jaar helemaal laag getrokken wordt omdat de nieuwe eigenaar het nét anders wil. Beide dressuurmensen...... Die hebben echt niet méér betaald omdat er wel of niet een mooie houten omheinding stond. De nieuwe vierkanten houten palen werden zonder pardon uit de grond gehaald en vervangen door.... houten ronde...
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-11-22 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:58

Ibbel schreef:

hoezo niet? Weet niet hoe het in NL zit maar in BE zijn je belastingen en schrijfgeld veelal ook een stuk hoger en die zie je echt niet meer terug. Komt nog bij dat je het uiteindelijk wél elke maand gewoon aan het betalen bent dus het zijn toch gewoon kosten die er bij horen?

Als wij de paarde niet aan huis gewilt hadden, hadden we in een heel ander (goedkoper) huis gezeten hoor. :+ Dat was nu afbetaald geweest én hadden we overwaarde op gehad. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:08

Toch, ik meen dat het superpony was, die aangaf dat er maar weinig mensen kleiner/goedkoper wonen dan ze kunnen lenen. Fors goedkoper dan.

En ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit.
Ik werd knettergek van onze buren in het dorp en wilde zo graag een vrijstaand huisje.
Ik denk als ik geen paarden had gehad we dat ook hadden gekocht.
Oke met minder grond dan nu, maar waarschijnlijk wel weer een moderner huis. Dus uiteindelijk een ongeveer gelijke hypotheek.

Kijk ik naar buren om ons heen, 1 was boer, de andere particulieren met een tuin van ongeveer 5000m2 grond. 1 zelfs wel een 1,5 hectare en daar lopen wat geiten en schapen enz op.
Geen paardenliefhebbers.
Dus die hypotheek nemen veel mensen toch wel.
Genoeg huizen in de dorpskern van 5-8 ton....dat hebben wij niet betaald....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:17

Wij houden echt helemaal niks over van de investeringen in het paardendeel. Renovatie huis, dat wel. Maar de rest? Het ziet er al lang niet meer uit als hoe het was na aanleg/plaatsing. Alleen de stal heeft mij al 45.000 euro gekost. Ik ben bang dat er niet ineens een halve ton bij komt bij verkoop van de woning, puur omdat er 4 doodgewone boxen staan. Maar ik snap wel wat jullie bedoelen met het gegeven dat mensen vaak lenen wat ze kunnen en dat het in die zin niet uitmaakt wat voor een object je daarvoor koopt.

De specifieke huizen (zoals een paardenobject) zijn vaak minder commercieel (beperkte markt) en daardoor in verhouding vaak goedkoper. Wij zouden onze woning ook het best kunnen verkopen als niet-paardenobject. Dus zonder wei, stallen en mestbult verwijderen. Maar in ons geval hebben we het ook gekocht als gewone woning met een ruime tuin. Het grensde toevallig aan onze wei van 2 hectare, waar we jarenlang naar hebben moeten zoeken (want zoek je land, dan is het niet te krijgen!). In onze woonplaats zijn niet/nauwelijks paardenobjecten te koop. Wij wilden hier per se blijven. En dan weet je dat het geld gaat kosten, omdat je iets zoekt wat niet bestaat. We hebben dus niet het voordeel gehad van het kopen van een paardenobject dat niet iedereen wil én we hebben investeringen gedaan die we nooit meer terugverdienen. Dat is hopelijk voor lang niet iedereen het geval. In ons geval hadden we zonder paarden echt goedkoper gewoond. In aanschafwaarde en met betere investeringen. Woon je in een normale gezinswoning in een dure regio, zoek je een huis met ruimte voor paarden én zit je niet vast aan een bepaalde regio... Ja, dan kan het echt wel gunstig zijn.

Het grote voordeel van paarden aan huis is de vrijheid. Ik vind het fijn dat ik zelf kan bepalen welk voer ze krijgen, hoe de stallen gedaan worden en hoe (lang) ze buiten staan.
De nadelen zijn dat je alles zelf moet bedenken, regelen en betalen. Ik kan ook wel veel willen, maar als ik het niet kan betalen, dan houdt het op. Daarnaast werken we gewoon overdag en zijn er geen stalhouders of stalgenoten die iets voor me kunnen betekenen tijdens die uren.