verplichte stalrust...paard onhandelbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:28

Mijn paard heeft ook een peesblessure achter de rug.
Ik heb haar niet in de paddock gelaten. Je wilt niet weten hoe erg paarden kunnen draaien en mieren op een heel klein oppervlak. En dan op zachte bodem. Is absoluut niet bevordelijk voor een kapotte pees!

Brok zou ik helemaal weglaten of heel weinig geven. Mijn paard kreeg extra hooi, wortels en 2x daags 0.25 kg onderhoudsbrok. Zij viel wel in op de flanken en op de rug. Niet omdat ze mager was, maar omdat er op het laatst echt geen spieren meer op zaten. Dat voorkom je gewoon niet.

Aan de hand was ze behoorlijk fel. Voor de controle deed ik haar een hoofdstel om, een longeersingel om en deed ik er bijzetteugels aan. Verder een touwtje over de neus. Heel vervelend allemaal, maar was op dat moment gewoon nodig.

Op stal was ze wel aardig braaf. De laatste weken helaas niet meer.
Ze sloeg heel hard met haar benen tegen de stalmuur aan. (En dat met een peesbeschadiging in haar achterbeen Huilen ). Daarom heeft ze de laatste weken op een kalmeringsmiddel van de dierenarts gestaan.

Veel sterkte ermee!

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 09:52

hoi Boemel
Wat jij beschrijft doet de mijne exact hetzelfd. Haar peesblessure is gelukkig wel vooraan. Wat bedoel je met touwtje over de neus?

En is jouw paardje haar pees ook helemaal hersteld? Hoe gedroeg ze zich toen je er voor de eerste keer opstapte??

en ja, ze is niet aan het invallen, maar ter hoogt van de schoft en flanken zijn bij mijn Bel de spieren ook aan het verdwijnen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:04

Been there, done that. Meerdere malen zelfs.
(Gisteren weer op pad geweest op verdenking van... Maar gelukkig loos alarm!!! Party!! )

Als er centraal gevoerd wordt: een handje brok dat ze zich niet overgeslagen voelen en de schotten eruit rammen, anders gewoon helemaal geen brok, nergens voor nodig. De hele dag hooi (liever geen kuil) en wortels ofzo, eventueel (voor je eigen gemoedsrust Haha! ) een vitaminesupplement.

Dat ze invallen en 'uit model' raken voorkom je toch niet, die spieren houd je er niet op met alleen maar voeren en niet werken, dus laat 'm maar lekker buikig worden, worden ze mooi mak van!

Over die stapmolen: Het gaat erom dat je paard z'n gemak houdt. Een stapmolen is niet ideaal, aan de hand rechtuit is altijd beter, maar als hij aan de hand niet te hanteren is en in de stapmolen redelijk braaf, dan zou ik het wel weten... Als hij zich losrukt en uit z'n pan gaat ben je veel verder van huis! (Een stalgenootje van me doet het zo en ik geef haar groot gelijk!)

In de paddock zou ik never nooit doen. Beetje gekloot met een ander paard langs de omheining of eens flink uit z'n dak gaan en je bent terug bij af. Bodem is meestal ook niet echt optimaal, keertje flink in een kuil stappen ofzo... Doe ze dan met een peesblessure maar 24 uur per dag het land op, dan gaan ze in het begin misschien een keer, maar dan is het daarna ook over.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:18

Met een touwtje over de neus, bedoel ik dat je het halstertouw 1x om de neus hebt liggen -> gaat daarna naar linker bitring of halsterhaak. Als ze echt vervelend zijn, kan je net wat schermper inwerken.

Toen ik voor het eerst opstapte had ze muisjes (verdovingsmiddel) gehad, omdat ze die op dat moment nog kreeg vanwege het trappen tegen de muur aan. Ze was (dus) heel braaf Haha! .
De 1e paar keer dat ze de wei op ging had ze ook een lichte verdoving. Echt om te voorkomen dat ze helemaal uit haar dak zou gaan.

Het is eigenlijk heel goed gegaan allemaal. Toen ze eenmaal weer een beetje beweging mocht, was het ook gewoon goed. Ze was rustig op de wei en ook erg rustig met rijden. Net alsof ze wist, dat ze voorzichtig moest zijn.

De peesblessure heeft ze vorig jaar eind januari opgelopen.
Pas eind februari wist ik dat het een peesblessure was. Ik heb haar aan de hand gestapt tot vorig jaar mei en de maanden juni/juli/augustus heel rustig opgepakt. Vorig jaar september ben ik weer wat meer gaan vragen.
(Voor de zekerheid in oktober weer een controle van de dierenarts gehad).

Het lijkt tot nu toe goed genezen. Het blijft altijd een kwetsbaar punt, vrees ik. Ze is vaak knettergek in de bak (los), ik heb al een bosrit gemaakt, wat sprongetjes gemaakt en ze wordt meestal weer 5x per week gereden en dat houdt tot nu toe prima. Ik hoop dat jij hetzelfde geluk hebt! *LOL*

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:09

nou ik hoop het ook, vanavond komt de DA, let's hope
gistern ging niet wegens gifwolk boven Antwerpen en bijhorende verkeerschaos. ik raakte niet op tijd in de stal en mijn geduld werd weer op getest...

ik heb wel het idee dat het bij ons ook zo goed zal aflopen, in elk geval wist ik niet dat 3 maanden zooo lang konde duren!!!!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:18

muisjes kan je bij de da vragen en geloof me daar worden ze super stoned van

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:40

Als je de mogelijk hebt de paddock op 3x3 af te zetten en er geen rennende paarden in de buurt zijn kan dat nog wel een leuk uitstapje zijn voor paarden met boxrust. Staan ze even in een openluchtbox Lachen
Moet je 'm wel echt stevig af kunnen zetten, anders ben je inderdaad verder van huis..
sterkte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:26

Heb je enig idee hoe idioot een paard kan doen op 3 x 3 ? Een paard kan piouettes draaien al bokkend en steigerend in zn box....... zou het risico niet lopen

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:54

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, stappen was voor mij absoluut geen doen, totaal gestoord! Ik heb toen van de dierenarts van die gele muisjes gekregen (naam ben ik even kwijt) , deze moest ik een uur voor het stappen geven.....dan ging het prima!
Na ca 4 maanden heb ik hem (toen 3 jaar) onder stevige verdoving naar een soort van paardenrusthuis gebracht waar hij de hele zomer met de oudjes dag en nacht in de wei heeft gelopen. September opgehaald en langzaamaan weer opgepakt!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:32

Mijn paard heeft op dit moment ook een peesblessure. Ik ben er al 5 maanden mee bezig en heb net gisteren de 3e scan laten maken. Ik heb een paard dat je niet op rust kan zetten, hij moet gewoon elke dag voldoende beweging hebben, dus in het begin was dat een hele overgang. Qua voer werd hij op een handje brok gezet en zelf gaf ik hem veel wortelen en een half schepje Pasture mix voor de vitamines. Na ongeveer anderhalve maand kon hij niet meer buiten gestapt worden en was ik gedoemd tot rondjes stappen binnen op stal (bij ons op de manege is dat gelukkig mogelijk). In het weekend kreeg hij dan Vetranquil, de zgn. muisjes, anders was hij niet rustig te houden en verbouwde hij zijn box.
Nu sinds 3 weken mag ik weer wat stappen in de binnenbak, dus er weer op. Viel me alles mee hoe braaf hij eigenlijk is, ik had dat heel anders verwacht (meer rodeo!). Voorlopig nog 2 maanden zo stappen, hopelijk kan ik als het weer wat mooi weer is eens buiten proberen, maar alleen als hij echt rustig kan blijven. En als het over 2 maanden nog niet 100% genezen is dan denk ik erover om hem op het land te zetten en dan maar een tijd met rust te laten.
Het is een hele zorg, maar als ik zo verhalen van anderen lees is het wel alle moeite waard en heb ik straks weer een paard om heerlijk mee buiten te rijden en van te genieten. En dan hoop ik dit niet nog een mee te moeten maken!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:47

Hmm ook heel herkenbaar, ik heb haar nu los op het stalpad (is beton).
Werkelijk dat is mijn uitvinding van de eeuw, want ze doet niks!!! Alleen wat stappen over het pad en met een paar vriendinnetjes praten die in de box staan.
Zodra mevrouw buiten komt wordt ze gek en in de binnenbak wordt ze ook knetter.
Nu heeft ze het gevoel dat ze toch nog opgesloten zit.
Ze heeft gisteren haar 2e scan gehad en ze mag weer onder het zadel, alleen in stap Boos!
Dat wordt nog een groot feest.

Ps. Ons paard krijgt helaas nog een halve kilo van de 2 kilo.
Het invallen valt denk ik wel mee want je verbruikt haar energie niet.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:59

gijsenkim schreef:
Heb je enig idee hoe idioot een paard kan doen op 3 x 3 ? Een paard kan piouettes draaien al bokkend en steigerend in zn box....... zou het risico niet lopen

Een box is toch ook 3x3? Dan zou hij daar toch evenveel risico lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:03

Ik vind een stapketting vele maler effectiever dan het door boemel omschreven touw.

Nog belangrijker is om de energietoevoer heel laag te houden, dus voeren met verstand. Pas als die dingen allemaal niet helpen kom je aan muisjes/sedalin.

Ik vind het belachelijk om een paard vol te proppen met brok, en hem dan vervolgens muisjes gaan geven als ie er van ontploft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:32

batje"]
[quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

in een binnenbox zijn er minder prikkels van buitenaf.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:08

Die van mij kan compleet exploderen in zijn box van 3 x 3 m Boos! ! Er hoeft maar een ander paard te passeren of ... dus prikkels kan je overal hebben!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:36

Je hebt altijd uitzonderingen nandoman Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:56

gijsenkim"]
[quote="batje"][quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

in een binnenbox zijn er minder prikkels van buitenaf.
[/quote]
Ik merkte juist dat het voor het paardje bij ons op stal veel rustgevender was om de andere paarden buiten te zien, al stond ze zelf op een klein stukje, dan om alleen binnen te blijven staan.
Maar goed, je hebt altijd uitzonderingen Haha! En iedereen kent zn eigen paard het beste Lachen

scallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 20:41

de DA is geweest!!!super goei nieuws!!!!

het gaatje in de pees is helemaal weg en ik mag beginnen opbouwen met 10 minuten longeren!! Verder moet ik wel zoveel mogelijk stappen op het harde... Scheve mond

Ze mag volgende week ook al een half uurtje in de paddock en dan binnen de 2 weken op de wei!!!

Gelukkig dat ik al kan beginnen longeren, want vanmiddag stonden er weer eens 3 auto's stil op de straat omdat mevrouw haar kuur weer kreeg..Dit keer was ze echt bang, want er kwam iemand al rennend aangelopen met 2 pitt-bull terriers. Staart in de lucht, neusgaten weid open... We waren weer in aktie. He longeren ging vrij goed op een enkele bokkesprong na. We zijn nu ook wel net verhuisd, dus de omgeving is ook wel vreemd he.

Maar er valt zo een gewicht van men schouders nu ik weet dat ze er bovernop komt, dit is het eerste goeie nieuws in maanden!!!

Aan alle bokkers met peesproblemen (met hun paardjes Haha! ): ik wens jullie meer kracht en sterkte dan ik heb gehad en dank jullie voor alle tips!!

Ik ga wel heel rustig opbouwen, de eerste boswandeling zal maar voor begin juni zijn!

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:20

Gefeliciteerd met het goede nieuws! Lachen

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:38

Heel goed nieuws, gefeliciteerd OK dan! ik weet wat je doorstaan hebt; sta zelf al negen maanden stil en mocht deze week ook voor het eerst weer opstappen Haha! met dank aan Margreet die de eerste twee keer meegelopen heeft met een longeerlijn aan 't bit vast - vanochtend voor het eerst zelf opgestapt en 10 minuutjes rondgelopen, dat ging gelukkig goed en dat is bijzonder want mijn paardje heeft in een eerder stadium bewezen dat alles wat jullie nu hier beschrijven ook op hem van toepassing is ~~}> ik heb er flink naast gelegen. Nu gaat het tot nu toe goed. Voor iedereen die met deze ellende aan het tobben is; houdt moed OK dan! en veel geduld toegewenst.