Weide kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:00

DuoPenotti schreef:
Als ik alleen maar een pension had kunnen vinden waar ze maar max 4 uurtjes buiten zouden staan had ik al nooit een paard gehad.

Als ik alleen maar een pension had kunnen vinden waar ze op een postzegel buiten stonden had ik nooit een paard gehad.

Dus een stuk grond van 2000 m2 is nooit een verrijking geweest.

Een paard is niet verplicht om te kopen...

In jou ogen.
Het lijkt er wel erg op of je er een goed of fout van lijkt te maken.

Maar er zijn zoveel mensen en zoveel wensen.

Maar al die modder topics gaan in mijn ogen niet over de grote van het stukje maar over het verkeerd gebruiken van het stukje. Want ook op 2000m kunnen ze gewoon met droge voeten staan. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

tengeltje11

Re: Weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:04

Dat zal er toch vanaf hangen.

Stel het is kleigrond en je mag niet verharden…. Je kan dals leggen of andere dingen, maar als je ze bewegingsruimte wil geven, kan je niet alles betegelen en staan ze ofwel op de postzegel tegels, of zr verzuipen bijna in de blubber… dat is de realiteit op kleigrond in België…

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:06

Celestexxxxx schreef:
Waarom koop je het niet voor eigen hooi? Het is misschien niet veel, maar als je 2 sneedes eraf kan halen? Misschien kan de eigenaar van de stal waar je staat daarom de prijs wat naar beneden doen?
En anders kan je het hooi altijd nog verkopen voor eigen geldwinning.

Denk niet dat dat financieel interessant is: denk dat TS geen landbouwmateriaal heeft, dus moet je boer of loonwerker inschakelen om alles te laten doen, en daar haal je geen winst op hoor, integendeel Als ik hier de kostprijs voor mijn grote pakken hooi reken, kom ik toch op 50 euro per grote baal van 400 kg, en dan heb ik een oppervlakte laten maaien van ongeveer 1 ha.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:13

Ik denk dat de discussie over oppervlakte zal blijven.

Ik heb 8000m2 voor mijn paarden. Maar dit zijn 2 afzonderlijke stukken. In de zomer lopen ze op de zomer track. Die is het grootste met 5000m2, ingedeeld als paddock paradise met heerlijke paddock om te slapen, slinger pad, maar ook lange stukken waar ze voluit rennen. Het is grotendeels kleigrond, dus in de winter niet te doen.

Het andere stuk is 3000m2, waarvan de helft gras is. En gras is hier alleen toegankelijk als ik er ben. Dus effectief 1500m2 ruimte. Dat is aanzienlijk kleiner, maar wel altijd droog/gedraineerd/verhard. Hier heb ik een mini track en een 25x18 gedraineerde paddock. Het stuk weiland mogen ze vrijwel altijd op als ik er ben, dat is 100 meter naar achteren dus kunnen ze inderdaad even lekker de benen strekken. Verder heb ik 7 voerplekken (op de zomertrack 10 voerplekken) en verschillende hoekjes gemaakt zodat elk paard zich terug kan trekken indien nodig.

Op de top had ik 6 paarden (waarvan 2 veulens) op de zomertrack en tegelijk 4 op de winter track. Dat was qua werk teveel, maar qua ruimte en sfeer onder de paarden absoluut prima, ondanks dat mijn dekhengst er ook liep.

Ik heb er nu 4 op de winter track (zomertrack uiteraard in dit seizoen buiten gebruik), en dat gaat prima. Ja, de paarden moeten eerlijk naar elkaar zijn. Maar omdat mijn alfa merrie echt een prettig regime geeft en de andere drie alledrie in kudde bij haar geboren zijn, is het echt een een-eiig kwartet. En tuurlijk doen mijn 2 jarigen wel eens stom tegen elkaar of tegen mijn veulen, en is mijn alfa wel eens klaar met de jonge idioten. Maar dan schuiven ze gewoon een hooiplek op of rennen een paar rondjes.

Ik heb geen hectares, maar wel ingedeeld om uit te leven, altijd hooi, altijd maatjes, elke dag aandacht, elke dag gras en elk paard heeft op eigen niveau uitdaging qua training. Ze voelen zich dankzij mijn alfa altijd veilig en kunnen droog staan en liggen. Elkaar opzoeken of elkaar uit de weg gaan. Wat mij betreft stuk beter dan menig paard wat een deel van het jaar wordt opgehokt of staat weg te kwijnen in een grote kudde of met een maatje waar hij zich niet veilig bij voelt.

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, het oppervlakte op zich is met de juiste indeling een prima plekje van te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:15

tengeltje11 schreef:
Dat zal er toch vanaf hangen.

Stel het is kleigrond en je mag niet verharden…. Je kan dals leggen of andere dingen, maar als je ze bewegingsruimte wil geven, kan je niet alles betegelen en staan ze ofwel op de postzegel tegels, of zr verzuipen bijna in de blubber… dat is de realiteit op kleigrond in België…

In Nederland niet anders.

En Ts geeft niet aan wat voor grond het is.
Doet alleen maar giftig naar mensen die het wel kunnen betalen..

Tja.. Eigenlijk een verspild topic dus

En de grootte doet er ook toe.
Ik zit op droge zandgrond.
Maar zou ik ze hier zonder drainage op een stuk van 2000 zetten word dat met veel regen ook een zooi.
Maar juist omdat ze meer ruimte hebben vertrappen ze het niet.

Vaak zie ik helaas wel afgunstige reacties tegen de mensen die wel een droog ruim stuk grond hebben...
Jammer...
Misschien laten die wel andere dingen.. Ooit dat bedacht?

.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:43

DuoPenotti schreef:
Vaak zie ik helaas wel afgunstige reacties tegen de mensen die wel een droog ruim stuk grond hebben...
Jammer...
Misschien laten die wel andere dingen.. Ooit dat bedacht?

Zo jij durft.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet blij voor jou ben. Ik ben alleen ook blij voor iemand die een mooi paradijsje maakt op een minder groot stuk.
Dat is het verschil tussen ons.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:52

Wie zegt dat ik daar niet blij voor ben? Dat maak jij er van.
Maar persoonlijk, nee voor mij zou het Geen verrijking zijn geweest. Dat schreef ik. Meer niet.

Maar ts geeft geen info.
Dus op een stuk klei zonder dat er wat mag van de gemeente word het geen mooi stukje maar een grote bende.
En laten we nu niet gaan doen of we dat soort "prachtige plekjes" niet allemaal kennen.

Maar ts geeft ipv info over dat stuk wel een bericht met sneren.. Daar heeft ze wel tijd voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:44

Popstra schreef:
Ik zou eerst maar eens informeren of de verhuurder het allemaal wel o.k vind met wat je allemaal wil gaan doen op dat stukje gras.

Oh zie nu pas dat je het kan kopen ;)
Dan zou je zeker de boel goed moeten laten draineren als je daar de kans voor hebt.
Dat is een investering maar daar ga je wel plezier van hebben op langere termijn.
Tracktorje zou ik niet kopen voor onderhoud van 2 paarden op die meters.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:08

Het lijkt vaak alsof de eigenaar van de pensionstal niets of weinig doet, totdat je de paarden zelf onder eigen beheer krijgt. Dan zie je pas werkelijk wat alle kosten zijn en wat er allemaal gedaan moet worden. Vaak wordt het onderschat, zeker als de stal vol pension is en je eigenlijk alleen maar hoeft te komen om te poetsen en te rijden. Ik heb ze nu ruim 11 jaar aan huis, juist door al het extra werk wat erbij komt is het rijden/mennen er meer dan genoeg bij in geschoten. Ik werk vanuit huis dus kan vaak genoeg overdag even naar buiten om een plakje hooi te geven, een waterbak vullen, kijken of alles goed is, in de middagpauze in de winter de mest opruimen omdat het dan nog licht is en na 17.00 uur niet meer. Alle materialen en spullen wat je aan moet schaffen wat ook onderhoud nodig heeft. Tijdbesparend is het zeker niet als je het vergelijkt met een pensionstal, kostenbesparend zal volledig afhangen van wat er aanwezig is en wat er nog gedaan moet worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:27

Dat ook idd.

Hier altijd blij met onze brave pony’s die er niets van maken van heel de winter stil te staan, want tegen dat alles in de kou en vroeg donker, telkens opgeruimd en proper is, ben je al lang blij dat je dat deed en kan afsluiten voor het weer donker is…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:45

Daarom vroeg ik al, heb je al eens paarden in eigen beheer gehad?
Dus niet vol pension.
Of half pension dat het alleen maar mesten is, maar verder niets zoals zorgen dat er hooi is, zorgen dat de omheining goed is, en die gaat stuk als je net naar een verjaardag gaat :P
Enz enz
Ik vind het heerlijk om dat te doen, maar ken mensen die echt rennend naar pension terug zijn gegaan.
Want het is veel werk, wil je vakantie altijd wat regelen, ben je ziek of wat regelen of toch zelf doen enz.
Ook als het sneeuwt, als het regent als het stormt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:44

Het is goed dat verschillende mensen hun ervaringen delen zodat er een realistisch beeld kan ontstaan. Toch valt het mij op dat velen vooral in onmogelijkheden denken in plaats van wat er wel kan. Allemaal waarschuwingen in wat niet kan of mag. Soms kun je dat beter niet weten en wat risico lopen maar er wel veel plezier van hebben. Maar ieder heeft recht op zijn eigen zorgen uiteraard. Je inlezen wordt zwaar overschat, wat te denken van gewoon ervaren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:03

Het is een kostbaar iets om 'even' te gaan ervaren. Plus alle stress van weer verhuizen als blijkt dat het niets is. Ik denk dat het alleen maar goed is om ervaringen te lezen.
Ik vind het heerlijk om ze in eigen beheer te hebben alles zelf te doen. Maar heb jaren op pension gestaan en waardeer het ook zeker om alleen maar leuke dingen met je paard te doen. Minder zorgen, minder werk, meer tijd voor de leuke dingen.
Want heel eerlijk, naast een fulltime baan en paarden in eigen beheer is er gewoon minder tijd om de leuke dingen te doen. En voor mij geeft het niet, het is een keuze. Ik heb een pensionado en een 2,5 jarige, dus ze hoeven ook niet zoveel. Maar waar ik voorheen 2 uur of langer het bos in ging, ben ik nu al 1,5 uur bezig met alles weer netjes maken in het weekend (alles uitmesten, waterbakken schoonmaken en weer vullen, hooi geven, wei netjes maken). Nog los van de andere klussen die erbij komen. Doordeweeks doe ik minder, vanwege de tijd die ik dan heb. En blijft het dus bij eten en water en als ik meer tijd heb uitmesten.

Aan de andere kant vind ik het heerlijk om na een intensieve werkdag gewoon therapeutisch poep te scheppen, een draadje te spannen, planten in de grond te zetten, plannetjes voor de komende maanden te bedenken. En is het geweldig om te zien dat de plek steeds mooier wordt en de paarden genieten.

Aan beide manieren zitten voor- en nadelen. Maar het is wel goed om een bewuste keuze te maken, gebaseerd op kennis en ervaring. En dan de stap te nemen.
En zeker als je grond een kleinere oppervlakte heeft, moet je met dingen rekening houden, zoals je bodem. Dan is het goed om in te lezen op wat voor grondsoort je zit, wat je nodig hebt om je paarden droge voeten te geven. Een plek met modder is niet erg, als er maar een droge plek tegenover staat. En dan is verandering van bodem (betegelen, zand, drainage of wat dan ook) gewoon in 99% van de gevallen noodzakelijk. Zelfde geldt voor een schuilplek. Als een schuilstal niet mag, is het goed om te kijken naar wat er wel mag. Misschien staat er al een rij met bomen, misschien kun je iets met winddoeken. Maar het is wel handig om dat van tevoren te bedenken. We gaan de winter tegemoet en als je dat dan allemaal nog moet regelen, loop je heel de winter achter de feiten aan. En ja, die ervaring heb ik ook. Moet je niet willen :n

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:07

Daar kom je allemaal wel achter als je gewoon begint... En ja, dan maak je ook fouten, zo leert de mens.
Als je alles van te voren weet, durf je nergens meer aan te beginnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:10

Daar kom je ook vooraf achter als je gewoon verder kijkt dan je neus lang is :D
Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig, dat is al 10.000 keer uitgevonden :P

Vooraf kun je kijken mag ik hier iets, mag ik een stal bouwen, mag ik zand aanbrengen, mag ik tegels aanbrengen.
Is het lage grond, dus snel nat, is het zand, klei of wat anders.
Dat kun je allemaal inlezen voordat je een stuk grond koopt en kosten maakt.
Zonde als je kosten maakt en je paard staat na een maand 24/7 tot de kogels in de drek.

Ik wil een paard niet de dupe laten worden omdat ik niet na heb gedacht...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:11

Het grote voordeel van in eigen beheer hebben is dat je het kunt doen zoals je zelf wilt, zelf bepalen wat en hoeveel er gevoerd wordt en wanneer, de indeling, de grootte van een stal, hoe laat je voert ga zo maar door, zelf vind ik het geen probleem dat er geen anderen aanwezig zijn om mee te kletsen of te rijden, anderen vinden dat weer wel erg stil en een groot nadeel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:15

josien_m_ schreef:
Daar kom je allemaal wel achter als je gewoon begint... En ja, dan maak je ook fouten, zo leert de mens.

Klopt doen is vaak wel de beste leerschool, maar als je sommige dingen van te voren kunt weten of voorkomen is soms ook wel zo fijn. Ik hielp al veel mee op de laatste 2 pensionstallen waar ik stond, maakte het mogelijk dat de eigenaar op vakantie kon, daardoor weet je vaak al veel meer dan diegene die alleen maar komt om te poetsen en rijden. Er zijn zoveel dingen die gebeuren moeten waar je dan geen weet van hebt of bij hebt stil gestaan. Je hebt altijd een ideaalbeeld voor ogen zo zou ik het willen, maar dan komt wel de vraag om de hoek mag het ook op de locatie die je voor ogen hebt, zou toch wel heel erg jammer zijn als je geld er in steekt om het te kopen om dat er achter te komen dat dingen niet kunnen of mogen vanuit vergunningen gezien. Dan is dat een duur stukje grond om er maar even bij te hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:18

josien_m_ schreef:

Oh jawel hoor. Ik wist al heel veel en heb bewust de keuze gemaakt mijn eigen wei te gaan inrichten en mijn paarden volledig in eigen beheer te doen. Alleen. Júist vanwege alles wat ik wist, heb gelezen en de ervaring die ik heb op gedaan. Maar goed, ik sta vrij positief, maar ook realistisch in het leven. Niet per sé met paarden.

Het is gewoon goed om je voor te bereiden. Wat DP zegt: je hoeft het wiel niet uit te vinden, heel veel informatie is er al.
En inderdaad, ik wil mijn paarden ook niet de dupe te laten worden omdat ik niet heb nagedacht. En dat wil echt niet zeggen dat ik dingen anders moet gaan doen, dan ik van tevoren had gepland. Zo blijkt mijn hoge winterwei pal naast een esdoorn te liggen en het langst in de schaduw te liggen. Dus gras dat volledig in de stress schiet na koude nachten en een deel afgesloten ivm vallende bladeren en zaden. Oftewel: in de herfst/winter helemaal niet zo goed te gebruiken als ik dacht. Dus nu maar een ander weitje gebruiken op het lage deel, of meer hooi voeren.
Over hooi voeren gesproken, het heeft me 3 maanden gekost om goed hooi te vinden. Pas vlak voor de verhuizing had ik een vaste boer gevonden. Dat waren best kopzorgen. Oh ja, en ik had gehoopt de helft minder hooi te kunnen voeren deze zomer, want gras. Niet dus, veel te droog en na 2 maanden was het gras op, want het groeide simpelweg niet meer. Meteen een mestprobleem, want ik zou na elke graasronde mest op de wei uitrijden. Nu heb ik een mesthoop die ik niet meer kwijt kan en moet ik daar iets voor verzinnen. Dus ook al bedenk je veel van tevoren, het kan altijd anders lopen :D

Alleen wel heel fijn dat ik inmiddels een bak kennis paraat heb of weet waar of bij wie ik advies kan vinden. Dat heeft me een hoop stress gescheeld. En in essentie is het voor de paarden gewoon goed geregeld. Ik wist waar ik mijn schuilstal kon plaatsen, waar ik het beste de track kon laten lopen, maar ook kon afsluiten, enz. Ze hebben droge plekken, verharding is onderweg, we hebben zand liggen op de natte plekken en er zijn genoeg voerplekken. Wat dat betreft zijn we klaar voor de winter en de rest is improviseren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:34

Ik heb wel hulp achter de hand, ik brak 3 jaar geleden mijn kuitbeen en mijn dochter was 1 dag uit het gips en moest vol aan de bak. Gelukkig vond ik al snel 2 mensen die een paar maanden hebben geholpen. Dat is het enige nadeel als je alles alleen doet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:52

Wij hebben de pony's/paarden (max 3) vroeger op een klein stukje gehad. Destijds was het PP principe nog niet gebruikelijk. Ik weet zo even niet meer precies hoe groot, maar het zal ergens in de 2.000 m2 zijn geweest. Dat was alleen voor de wintermaanden, dan stonden ze aan huis. Het gras was snel op, dus we gebruikten het meer als paddock. In het voorjaar gingen ze naar onze wei van 2 hectare met schuilstal op 3 km afstand.

Het voordeel van het stukje aan huis was de zandgrond. Alleen bij het hek soms wat modder. We hadden de stallen overdag open staan en voor de stallen was een stuk verhard. Een ander voordeel was dat onze wei smal, maar daardoor erg langgerekt was. Een vierkant stukje grond had ze aanzienlijk minder bewegingsruimte gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt geen trekker(tje) nodig met zo'n klein stukje land, dat kan met de hand. Bij jaarrond gebruik zou ik wellicht niet eens meer moeite doen voor gras.

Mest hadden wij in een aanhangwagen, die we bij een boer op de mestbult leegden.

Mijn ouders werkten fulltime en ik zat op school, dus er was nooit 24/7 toezicht. Niet aan huis en niet in de wei. Wel veel buren die er zicht op hadden.
Ook bij onze zomerwei waren wij er altijd minimaal 2x per dag. Ik heb mijn veulen + pony er ook een winter gehad, naast de paarden die thuis stonden. Dat was 's ochtends druk. Ik stond er heel vroeg met water, hooi en voer. En dan 's avonds weer. Altijd in het donker.

Ik zou het met een klein stukje grond wel aandurven, mits:
- schuilstal mogelijk is
- je een fatsoenlijk deel kunt verharden voor voerplekken
- liefst zandgrond
- paarden in de vorm van het stukje grond wel een goede galop kunnen maken

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:26

Ts doet helemaal niet giftig naar mensen die het kunnen betalen. Maar in de eerste reacties lijkt het wel of iedereen gigantische stukken grond heeft en het blijkbaar niet ok is als je niet constant aanwezig kan zijn.
Het gaat inderdaad om kleigrond in België. Wat van de gemeente mag weet ik niet. Wou weten of het überhaupt haalbaar is alvorens ik naar de gemeente trek en slapende honden wakker maak.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:47

Als het echt kleigrond is, niet aan beginnen, daar kan je in de winter echt geen paarden op laten.

(Mocht het in Wallonië zijn, heb je wat meer kans dat je zand mag gooien, draineren, verharden,… al hoor ik hier dat ze ook steeds moeilijker worden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:06

Ik zal het wel anders lezen dan jij dan TS :+
Ik zie vooral voors en tegens van een klein stuk grond, klei vs zand en droge stukken hebben.
Zelf denk ik dat een klein stuk best haalbaar is, maar niet zonder aanpassingen en je goed realiseren wat volledig in eigen beheer houden inhoudt. Als je dat er voor over hebt en financieel aan kunt, dan is het een mooie kans. Ik zou niet meer anders willen. Maar ben wel blij met mijn halve hectare en hoge zandgrond.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:09

Ik heb ook nog terug gelezen voordat je die opmerking plaatste, maar kan nog steeds niet ontdekken wat jij nu beschrijft in die berichten :)

2000 kleigrond, ik zou er niet aan beginnen of je moet er echt van alles mee mogen doen als drainage of verhogen of wat er ook mogelijk is daar. Plus schuilstal.
Maar dan praat je al snel aan net zoveel kosten erbij dan wat je er nu voor betaald schat ik zo in

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:35

Onder de streep is een kleiner stuk veel duurder en intensiever dan een groter stuk. Bij een klein stuk moet je aanleggen en uitmesten etc. Groter stuk kan je dat ook doen, natuurlijk. Maar toen ik de grote weide had liet ik ze ook wel eens gewoon lopen, mest uit elkaar rijden, bijvoeren hoefde veel minder. Dat vond ik veel makkelijker en minder zwaar.