Onkruidbestrijding weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:54

chubster schreef:
Ik ziet hier ook op zandgrond en twijfel om een keer kalkcyanamide :D te strooien i.p.v. de pavo kunstmest die ik altijd in maart strooi. Maar wat zou dan het verschil uitmaken tussem kalkammonsalpeter of de kalkcyanamide qua resultaat?

KAS is snelwerkend stikstof, geeft dus veel sappig gras in korte tijd. Niet heel handig als je paarden hebt die snel dik worden.
Perlka is langzaamwerkende stikstof.
Pavo zal wel een NPK-kunstmest zijn, die gemiddeld werkt qua vrijkomen van de stikstof.

Perlka bevat daarnaast dus ook kalk, wat je normaalgesproken nooit samen met stikstof kunt geven, omdat kalk de stikstofzouten omzet in N2 en dat gaat dus hop de lucht in.
Dat is dus de meerwaarde van Perlka, je verhoogt er de pH van je grond (een beetje) mee. En paarden laten de grond verzuren, dus in theorie kun je dat tegengaan. In de praktijk valt dat tegen, want je hebt echt véél kalk nodig (1000 kg per hectare) om de pH 1 punt omhoog te brengen.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:59

_Nelleke_ schreef:
Als je zo'n klein perceel hebt, waarom dan niet beter gewoon uittrekken? Mijn perceel is net zo groot en met trekken en maaien was mijn weide in een half jaar helemaal goed.

Dit ding helpt enorm!

[ Afbeelding ]

Met een rondje uitmesten elke dag even 10 minuten (1 volle emmer) onkruid trekken en ik was er zo vanaf. Goed voor jezelf, voor je gras, voor de paarden en voor de natuur.

Ik heb geen jkk gelukkig maar wat voor een gereedschap is dat en waar koop je dat?
Maar ik vind t nadeel met uitrekken zeker als het grote planten zijn dat je allemaal gaten in je weiland krijgt welke je dan weer moet opvullen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:12

chubster schreef:
Ik ziet hier ook op zandgrond en twijfel om een keer kalkcyanamide :D te strooien i.p.v. de pavo kunstmest die ik altijd in maart strooi. Maar wat zou dan het verschil uitmaken tussem kalkammonsalpeter of de kalkcyanamide qua resultaat?

Kalkammonsalpetter is stikstofhoudende kunstmest (verzurend effect) en kalkcyanamide is een ph-verlagend product.
Eigenlijk bevat paardenmest al genoeg stikstof en kies je in geval van zuring sowieso beter voor kalkcyanamide. Zuring wijst net op te zure grond dus is kalken dan aangewezen. Boterbloem is typisch voor verdichte en overbegraasde grond, dan kun je beter voor de bloei maaien en vermeiden dat het gras te kort afgegeten wordt dus op tijd verplaatsen. Gecomposteerde paardenmest is prima bruikbaar op eigen land en als die goed gecomposteerd is gaat die ook je bodem minder zuur maken.
Bodem is echt complex en door bestrijdingsmiddelen en bepaalde kunstmestsoorten verstoor je de bodem nog meer en maak je die zuurder. Op 1 jaar tijd kun de bodem niet wijzigen, maar op 3-5 jaar tijd kun je er wel voor zorgen dat je grond minder verdicht en zuur is en het bodemleven stimuleren waardoor je grond vruchtbaarder en lichter wordt. Als je meerdere hectare hebt begrijp ik dat je naar bestrijdingsmiddelen grijpt omdat maaien zo arbeidsintensief is, maar op kleinere stukken is het echt zonde.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:17

_Nelleke_ schreef:
Als je zo'n klein perceel hebt, waarom dan niet beter gewoon uittrekken? Mijn perceel is net zo groot en met trekken en maaien was mijn weide in een half jaar helemaal goed.

Dit ding helpt enorm!

[ Afbeelding ]

Met een rondje uitmesten elke dag even 10 minuten (1 volle emmer) onkruid trekken en ik was er zo vanaf. Goed voor jezelf, voor je gras, voor de paarden en voor de natuur.

Heb je linkje of naam van dit ding?

_Nelleke_

Re: Onkruidbestrijding weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:34

Dat is een Fiskars Xact Weed Puller, ofwel onkruidtrekker. Te koop bij de welkoop of online.

Vooral weegbree trekt heel gemakkelijk hiermee, kleine ridderzuring ook. Alleen die hele grote penwortels moet je met een zuringsteker uitsteken (als je al last hebt van zuring). Groot gat valt wel mee toch? Beetje graszaad erin en aanstampen.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 10:46

_Nelleke_ schreef:
Dat is een Fiskars Xact Weed Puller, ofwel onkruidtrekker. Te koop bij de welkoop of online.

Vooral weegbree trekt heel gemakkelijk hiermee, kleine ridderzuring ook. Alleen die hele grote penwortels moet je met een zuringsteker uitsteken (als je al last hebt van zuring). Groot gat valt wel mee toch? Beetje graszaad erin en aanstampen.

Lijkt me echt een goed ding alleen al dat je niet mee hoeft te bukken :))
Ziet er echt heel gemakkelijk uit op ‘t fimpje,
Zuring en jkk heb ik niet, voornamelijk weegbree en biggenkruid,
Toch fijn dit topic want geen idee dat zoiets bestond

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:47

Haha is best leuk om te doen hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:15

@TS, ik snap het.

Onze wei was jaren echt kapot gelopen, nooit uitgemest en kaal gevreten. Zuring stond torenhoog en veel bramen etc.

Ik heb niks volgens de regels gedaan. Heb ook niet veel gebruikt, maar wel steeds kalk, mest en zaad erop.

Hebben dit jaar maar 1 keer gemaaid na het grazen.

En wat ik zei; ons gras is ook hele droge zomer groen gebleven. Hebben 3x besloten te sproeien, maar niet de wei van de foto met het veulen. Die was nog in gebruik en groeide goed.

Als je de mogelijkheid hebt is de wei echt laten rusten ook goed.

Naast ons wordt van April tm Oktober kaal gevreten en daar groeit amper nog wat. Wel veel JKK, veel boterbloem en zuring. Is vorig jaar een keer met de bloter gedaan, maar heeft 0,0 geholpen. Het wordt te kaal gegeten, mest wordt er niet uit gehaald en het krijgt nooit voeding.

Ik wacht meestal wel tot er regen is voorspeld, anders is alles wat we erop gooien vogelvoer.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:19

chubster schreef:
Bronsveen

En hoe pak je dan alsnog alles aan wat de schapen niet opeten?

Dat is eigenlijk alleen JKK ,maar dat steek je makkelijk uit ,heb er ook weinig van, en hier en daar wat zuringstengels , steek ik uit ,en de vogelmuur ook met de hand