Mollen een ware plaag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Mollen een ware plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:57

Tsja, mijn buurman (die overigens zelf ook een mollen-vang-man in dienst heeft) zal dat leuk vinden, dat ik mijn mollen verjaag naar hem toe, zodat hij ze kan vermoorden…

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:08

KittyDylan schreef:
Mijn katten vangen gelukkig mollen.
Mijn vader zit (on)geduldig weken lang naar zijn klemmen te kijken. Om vervolgens de mol achter het huis (dood) tegen te komen.
Ben er geen fan van. Die ponyhoefjes passen precies in de molsgaten en dat heb ik liever niet.

Hier precies hetzelfde. De kat heeft vanavond de derde mol van dit jaar gevangen en mijn vader was hartstikke druk met vallen maar heeft de strategie nu aangepast naar goede gesprekken met Simba

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:37

Art_Ificious schreef:
Nou klein vind ik ze niet... Sommigen zijn echt huge :') groter dan een hoef van een trekpaard zeg maar. En ook zeker 20cm hoog.

Wel heb ik 1 open gedaan en de gang loopt schuin. Dus woelmuis dan ?

Zal ze toch moeten bestrijden de hopen worden elke dag meer en meer

[ [url=m/huBWcn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is van een Das

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:52

Bronsveen schreef:
Art_Ificious schreef:
Nou klein vind ik ze niet... Sommigen zijn echt huge :') groter dan een hoef van een trekpaard zeg maar. En ook zeker 20cm hoog.

Wel heb ik 1 open gedaan en de gang loopt schuin. Dus woelmuis dan ?

Zal ze toch moeten bestrijden de hopen worden elke dag meer en meer

[ [url=m/huBWcn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is van een Das

:')

Ooit al een dassenburcht van dichtbij gezien? Die dingen zijn huge :+ .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:53

Change3x schreef:
Ben ik de enige die het sneu vind om mollen te vangen met klemmen? Dat is toch een afgrijselijk lijden voor ze. Net zoals muizen overigens. Wellicht heb ik een te teer hartje.
Succes ermee TS, ik heb verder geen tips.

Wij hebben heel veel last van kraaien in de wei die de hele boel omploegen. Mocht iemand daar nog ideeën voor hebben. :')

En je gras is dood? + kleine gaatjes? Grote kans dat ze bezig zijn met je engerlingenplaag opruimen.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:58

Wij gebruiken aanmaakblokjes. Zelfde effect als carbid.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:11

Dit is van een Das[/quote]

Ooit al een dassenburcht van dichtbij gezien? Die dingen zijn huge :+ .[/quote]

Nee waar hun burcht is weet ik niet
Maar de grote gaten en duidelijke pootafdrukken van de das heb ik wel .
Ze hebben ook een bijennest gesloopt ,van wilde bijen in de grond ,en ze jagen op hetzelfde als de mol ,wormen en emelten,en engerlingen ,vandaar die grote gaten soms wel 30/40 cm diep
Het is mij niet gelukt ze op de wildcamera vast te leggen ,toen bijennest gesloopt was ,zijn ze weer vertrokken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 14:14

Echt niet van een das. :')

Als die over mijn omheining can 1m50 geraakt zou dat al erg knap zijn.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:11

[quote="Art_Ificious"]Echt niet van een das. :')

Als die over mijn omheining can 1m50 geraakt zou dat al erg knap zijn.[/quote
Afbeelding

Dit was ieder geval wel een Das ,inclusief pootafdruk
Ook ie onder het raster doorgegaan ,

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 19:47

Maar die van mij niet... Die heb ikzelf zo open gelegd :D was eerst een molshoop daar heb ik het zand van weggedaan en de opening gezocht dmv graven en voelen met mijn handen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:58

Als je een mol vangt, moet je de dode in zijn gang steken, zijn geur dan, zorgt ervoor dat er niet zo vlug een nieuwe komt.

Ook als je klemmen zet, de gang zoekt,…. Altijd alles met handschoenen doen, onze geur zit anders in en rond die klem en de mol blijft weg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 00:08

Ik heb vandaag nummer 5 gevangen. Ik ben goed bezig!
Ergens wel sneu, want het zijn super mooie beestjes enzo. Maar ik zak bij tijden zo’n 10cm weg en als ik moet kiezen tussen de benen van mijn veulen of mollen. Dan kies ik voor veulen.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:49

Art_Ificious schreef:
Maar die van mij niet... Die heb ikzelf zo open gelegd :D was eerst een molshoop daar heb ik het zand van weggedaan en de opening gezocht dmv graven en voelen met mijn handen.

Oh ok ,sorry dat had ik niet gelezen ,ik dacht dat je het zo aantrof in je wei
Dan zal t idd gewoon de mol zijn :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 08:54

Sanet schreef:
Ik heb vandaag nummer 5 gevangen. Ik ben goed bezig!
Ergens wel sneu, want het zijn super mooie beestjes enzo. Maar ik zak bij tijden zo’n 10cm weg en als ik moet kiezen tussen de benen van mijn veulen of mollen. Dan kies ik voor veulen.

Ja daarom wil ik ze ook uit de wei verdrijven, er is zoveel meer natuur rondom, waarom dan perse mijn weide en niet die ernaast ligt waar geen dieren op gehouden worden?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:42

Thioro schreef:
Bronsveen schreef:

Dit is van een Das

Ooit al een dassenburcht van dichtbij gezien? Die dingen zijn huge :+ .

[ Afbeelding ]

Nog een tip , als je de klem zet , zorg dan dat het palletje rust op een hoopje grond in de gang.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:32

ik heb een keer op animal planet gehoord dat je mollen weg kan jagen door kattenstront in de gangen te steken... Dus als je toevallig een volle kattenbak hebt ?
Schijnen ze van te denken dat er een, voor hun, roofdier in de gangen zit.
Geen idee of het werkt, maar het klink eigenlijk wel aannemelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 11:27

luanova schreef:
ik heb een keer op animal planet gehoord dat je mollen weg kan jagen door kattenstront in de gangen te steken... Dus als je toevallig een volle kattenbak hebt ?

Heb geen kat. Mijn vriend wel. Maar hoelang blijft die geur hangen als je het in de grond steekt? En voor er weer nieuwe mollen komen?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:47

Dat is geen das, die hebben wij langs de wei zitten, het maakt een ravage!
Mollen hebben wij niet, daar zorgt mijn persoonlijke mollenvanger (hond) wel voor.
Hij kan gerust een dag doodstil in de wei liggen, en hop weg is de mol, hij trekt ze eruit..

Woelmuizen maken indd ook zulke gangen net als ratten. Ik had 2 ratten in de mesthoop, rondom de mesthoop had ik allerlei rare gangen, tuinslang en hond deden ze al snel verdwijnen :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 13:17

Rattengangen herken ik ook wel. Maar ratten heb ik hier nog niet gezien, en hun hopen zijn toch anders nog. (opening is vrij tov de hoop van een mol waar de opening dicht is). Ratten heb ik op vorige wei en thuis aan de compostbak ook gehad daarom herken ik die wel. :)

Zijn ook makkelijk te vangen dmv een val met chocopasta :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:18

Als ik even terugdenk. Ons land was echt een ravage. We hebben een track rondom gemaakt en bomen neergezet, gras gezaaid etc etc.

Eerste jaar wel mollen, maar die waren al weg voor de paarden de wei op gingen. Nu al 2 zomers geen mol meer gezien.

De buurman heeft wel veel molshopen, maar ook die verdwijnen weer voor de paarden erop komen. Is wel heel arm land bij hem.

In het begin liepen onze honden niet overal en nu wel. Maar ruim hun hondendrollen wel op.

Ik heb op 1 plek steeds een gang weg moeten werken, van de buurman naar ons bij het zandpad en zakte je echt weg. 10x dicht gemaakt en hard aangestampt.

Geen idee waarom ze nu wegblijven? Land is heel mooi hersteld en vruchtbaar. Hoorde weleens dat je juist moet planten waar je mollen hebt, want daar zullen de planten goed groeien. Maar we zijn van alles af, zoals jkk, zuring, melde etc

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:21

Wij hebben een vergas machine… zetten hem op een molshoop, en zien de rook zo uit alle andere gangen komen. We hadden in 21 echt een maan landschap en zijn van maart tot juni echt iedere dag bezig geweest bij nieuwe hopen. Van t voorjaar nog 1 of 2 keer gedaan. Geen mollen meer hier!

https://www.detuinmachineshop.nl/mauki- ... KYEALw_wcB

Deze dus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:28

Als je dat ding ergens zou kunnen huren zou het leuk zijn, maar om te kopen moet je wel érg veel mollen hebben :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 15:32

superpony schreef:
Als ik even terugdenk. Ons land was echt een ravage. We hebben een track rondom gemaakt en bomen neergezet, gras gezaaid etc etc.

Eerste jaar wel mollen, maar die waren al weg voor de paarden de wei op gingen. Nu al 2 zomers geen mol meer gezien.

De buurman heeft wel veel molshopen, maar ook die verdwijnen weer voor de paarden erop komen. Is wel heel arm land bij hem.

In het begin liepen onze honden niet overal en nu wel. Maar ruim hun hondendrollen wel op.

Ik heb op 1 plek steeds een gang weg moeten werken, van de buurman naar ons bij het zandpad en zakte je echt weg. 10x dicht gemaakt en hard aangestampt.

Geen idee waarom ze nu wegblijven? Land is heel mooi hersteld en vruchtbaar. Hoorde weleens dat je juist moet planten waar je mollen hebt, want daar zullen de planten goed groeien. Maar we zijn van alles af, zoals jkk, zuring, melde etc

Wel ik heb vandaag gelezen dat planten van bomen en struiken een oplossing tegen mollen kan zijn omdat ze door de wortels niet goed meer kunnen graven.

Misschien zie je ze daarom ook niet in bossen of bij fruittelers tussen de fruitbomen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:03

Art_Ificious schreef:
luanova schreef:

Heb geen kat. Mijn vriend wel. Maar hoelang blijft die geur hangen als je het in de grond steekt? En voor er weer nieuwe mollen komen?

Laat ik je de moeite besparen want dat heb ik ook gedaan, werkt net zo goed als dat trilding. Niet dus

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:09

Plus met al die verjaagopties maken ze nog steeds een hele hoop gangen. Voordat ze weg zijn… En dan is het iemand anders probleem geworden.
Ik weet niet hoe groot stuk gras jullie hebben.

Zo’n tril-piep ding hielp hier in de voortuin in ieder geval niets. Echt molshopen op 30cm ernaast. En de paarden vonden het super eng. Dus enige wat ik ermee kon verjagen was ook de paarden.