Hoe ver rijden voor pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ver rij jij voor de juiste stal?

5 - 10 km (11-15 min)
91 (21%)
10 - 15 in (15-20 min)
122 (29%)
15 - 20 km (20-25 min)
83 (19%)
20 - 30 km 25-35 min)
89 (21%)
30 - 40 km (35-45 min)
20 (4%)
40+ km (+45 min)
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 419

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:24

Wij hebben een periode de paarden op 41 km (tussen de 33 (120 op de snelweg) en 40min (100 op de snelweg) ) enkele reis gehad. Dat hebben we een jaar volgehouden maar zowel tijdtechnisch als benzinetechisch was dat niet vol te houden. Ze staan nu op 13 km (18min).

We hebben het stuk volpension moeten inleveren, maar door de afstand is dit wel vol te houden.

Hier in de omgeving is gewoon echt niks te vinden wat voldoet aan onze voor ons gevoel simpele eisen. Onbeperkt ruwvoer en voldoende buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:29

De mijne staat volpension 24/7 buiten op zo'n 25km afstand. Voor Engelse begrippen is dat vrij dichtbij, en zeker rondom Newmarket zijn er nagenoeg geen pensionstallen, alleen renstallen. Op deze stal staat ze iig altijd buiten en hoef ik er dus ook niet per se elke dag heen - meestal zo'n drie à vier keer in de week.

Voor mij was het hele jaar door 24/7 buiten echt een vereiste, want ze blijft rustig de hele nacht rondjes draaien in haar box; buiten met andere paarden is ze heerlijk ontspannen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:50

Balou_k schreef:
Narcissa schreef:
Zeeuws Vlaanderen is echt ruk qua stalling... Ik heb nu een goede, maar daar heb ik anderhalf jaar voor moeten zoeken. Sta nu bij een particulier, op 20 minuutjes afstand (nooit drukke wegen).

Laurinahoeve is 1 van de betere stallen hier naar mijn mening, maar daar is een wachtlijst.

Ik heb enorm geluk! Toevallig kan ik bij deze stal terecht. Doordat ik een jaarling merrie heb en deze niet in een reguliere stal staat, maar samen met een leeftijdsgenoot een ruime stal gaat delen! <3

Dan heb je echt geluk! Vriendin van me staat al maanden op de wachtlijst. Ik heb er ook gestaan en de eigenaren hebben wel echt hart voor paarden :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:08

Ik heb 20 tot 25 minuten ingevuld. Voor een volpensionstalling is dat wel te doen. Maar ik doe het liefste veel zelf. Ik ga nu ook minimaal 2x per dag. Paarden staan zo'n 2,5 km hier vandaan dus in de ochtend te voet met de hond.
Heel fijn om ze zo dichtbij te hebben. Het lijkt mij echt pittig om toch een 40 tot 60 minuten per dag/keer kwijt te zijn aan reistijd. Ik rij veel buiten en dat kost ook best tijd en als het dan weer zo vroeg donker is zou dat erg lastig worden met een lange reistijd. En dan in combinatie met werken zou dat wel een hele uitdaging worden.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:15

Ik ga nu 1x per dag weekenden soms 2x en het is 35 min. In de omgeving is verder niets te vinden waar ze buiten komen.

Iets dichterbij kan wel maar dan zit je nog op 20 a 25 minuten en moet je vaak 2 x daags. Soms zelfs 3x daags.

Ideaal zou ik een kwartier vinden. Nu sta ik volpension en iets verder weg maar wordt er dus wel ook meer gedaan.

pjer

Re: Hoe ver rijden voor pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:01

Ik ben een bosruiter/menner en hier in de buurt is geen bos. Paard staat dus op 30km afstand, wel volpension. Ik kwam al op deze stal voor ik een paard had, en het is gewoon een fijne stal. dus dat is die 35 minuten enkele reis wel waard (snelweg en door boerengebied). 's winters is het wel wat afzien om het hele eind in het donker te rijden, zeker met beesten langs de weg, maar het houd je reactievermogen scherp zullen we maar zeggen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:56

Volgens Google maps staan de op een afstand van 3,4 km met de auto 5 minuten maar als er in de buurt niks naar mijn eisen zou zijn en 20 min verderop wel zouden ze daar staan. Welzijn gaat voor. Ik ben er maar 1 a 2 uur per dag hun 24/7

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 01:18

Mijn paarden staan 2 km van huis. Heerlijk met de fiets ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 06:36

Mijn paard staat op 30km afstand (25 minuten). Ik ga er gewoon elke dag heen en regelmatig twee keer per dag. Liefst heb ik hem op maximaal 20 minuten afstand, maar ik ben zelf verhuisd en om hem nu vanwege 5 minuten extra te verhuizen van onze hele fijne plek vindt ik onzin.

Er zit veel service en begeleiding bij onze stal en nu de benzine prijzen hoog zijn laat ik wel wat meer door stal doen. Aangezien dat dan goedkoper is dan zelf 2x per dag naar stal te rijden met de auto.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 06:54

Ik heb mijn paard in het verleden wel verder weg gehad maar dan was het aanrijden via de snelweg en was ik er met 20 minuten.
Momenteel staat mijn paard op 9 km van huis. Afhankelijk van stoplichten die mee of tegen staan rijd ik er in 10 tot 15 min heen.
Ideaal is dat ik er 2 keer per dag sowieso langs rijd op weg naar werk.

Ik zelf vind het prettig dat een stalling dichtbij is om “ even” langs stal te rijden zodat ik met warm weer nog een keer extra kan afspuiten of bij een wondje makkelijk 2 keer per dag kan smeren etc
Dit voorjaar had hij een keer koliek en dan is het fijn er zo snel te zijn

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:33

Mijn paard staat nu op 14 km afstand, dit rijden we met de auto in 13 minuten. Met de fiets is het ongeveer 25. Ergens de komende jaren wil ik gaan verhuizen, maar 20 minuten met de auto is voor mij de max. Liefst wil ik kunnen blijven fietsen. Ik zoek wel volpension met veel buiten en dat is hier in de buurt helaas drama...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:44

Het liefst heb ik m'n paard dichtbij huis uiteraard. Maar bijna alle andere eisen/wensen gaan voor.
24/7 buiten in kuddeverband, goed en veilig terrein (modder bij regen is logisch maar niet hele jaar in de blubber bijv.), goed ruwvoer, fijne staleigenaar, buitenrij mogelijkheden.
Dan wil ik daar zeker 30 tot 45 minuten voor rijden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:07

Mijn paard staat op 21km afstand, wat op de heenweg gemiddeld 24 minuten is en op de terugweg 21 minuten. Geen idee waarom :') Ik vind het goed te doen, hij staat volpension en ik hoef me vrijwel nergens zorgen om te maken.

Mijn merrie daarentegen staat op 31 km afstand, waar ik gemiddeld 35-45 minuten over doe. Het is een doe-het-zelf stal dus ik moet regelmatig op en neer voor staldiensten. Helaas wordt dit steeds lastiger voor mij (want meer diensten) en verhuizen naar volpension kan ik helaas financieel niet. Dichterbij heb ik nog geen goede plek gevonden voor haar, dus ze staat nu te koop :\

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:49

Mijn paarden staan op 9km. 12km met de auto is echt de maximale voor mij.
Dichterbij zou fijner zijn, maar helaas geen goede weides te vinden in mijn buurt waar je ook fijn buiten kan rijden zonder alleen maar over straat te moeten gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:52

Mijn paarden staan nu aan huis, maar mijn laatste stalling was 42km verderop. Dat was de enige plek waar ze zich wel aan afspraken hielden. En daar ben ik ze echt ontzettend dankbaar voor, want mijn merrie (inmiddels 25) had echt niet meer geleefd als ik haar op andere pensionstallen had laten staan. Gouden bergen beloven en vervolgens niet nakomen. Niet leuk! Dan liever verder rijden, wat minder luxe, maar wel een gezond paard!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:06

Janneke2 schreef:
Ik bof dat ik al weer zo'n vijftien jaar per fiets naar mijn paard kan.
Ik lees dit niet terug in de getallen van de poll.

Willen fietsen heeft voor mij meerdere aspecten, 1 daarvan is dat de aarde eindig is en dat ik met name mijn voetafdruk klein wil houden.

:j :j :j

Eens. In de paardenwereld is een auto vrijwel altijd vanzelfsprekend. Logisch, maar het zou niet moeten hoeven. Vroeger had ik mijn E-pony ook op fietsafstand staan. Ik koos er bewust voor om wel een paard te hebben, maar geen auto. Gewoon met 20 kg zakken voer op de fiets etc. :D

Maar het aantal pensionstallen wordt minder én mijn eisen qua dierenwelzijn zijn toegenomen, dus op die stal zou ik nu geen paard meer neerzetten. Plus, ook twintig minuten heen en twintig minuten terug fietsen (in het donker, met slecht weer..) kunnen een reden zijn om maar een avondje over te slaan - en dat kon op die stal nauwelijks.

Ik heb op een gegeven moment - die E-pony was toen al een tijdje weg - besloten alleen nog een nieuw paard te nemen als hij bij huis kan staan. Dat kan nu, gelukkig. Ik gebruik nu wel eens de auto van mijn vriend, maar heb nog steeds geen auto die een trailer kan trekken bijvoorbeeld.

Had ik nog geen paard, dan zou ik alleen nog een pensionstal overwegen als het minder dan 10 minuten kost om er te komen en aan al mijn eisen voldoet.

Blub001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:11

Fietsafstand. Ook omdat die van mij wat ouder is, en ik soms vaker op een dag er naar toe wil.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:31

Paard stond eerst op 600m afstand en staat nu sinds kort op 29km afstand, nogal een verschil :+.
Maar de koek was echt op bij mijn oude stal en ik wou graag een beter leven voor mijn paardje en voor mijzelf. Het was heerlijk dat ik zo bij hem was, maar hierdoor ging ook /al/ mijn vrije tijd naar hem toe. En dat is niet erg! Maar wel als je daarna nog steeds niet tevreden bent met hoe hij erbij staat.
Ik sta nog niet zolang op de nieuwe stal maar het geeft me nu al zoveel rust. 24/7 buiten met vriendjes en goed management. Dat is mij een halfuur rijden dubbel en dwars waard

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:48

Ligt ook aan de stalling, omgeving en wat je wilt.

Wij stonden altijd op zo een 20km afstand. Bij de 1 wel met buiten en binnen zetten en voeren, maar niet uitmesten en op andere plekken incl uitmesten.

Toen ik een western stal zocht, kwamen we op 55km te staan, maar liepen enorm tegen de files aan. Het was wel paard pakken en rijden en heel gezellig, maar qua tijden moesten we ook weleens overslaan.

Dichterbij huis gestaan en alles zelf doen, maar waren geen prettige adressen en gingen we steeds vaker erheen. Nog even dit, checken zus en zo.

Vanwege trainen en later met een jonger paard nog op 35km en 70km gestaan, maar konden we niet elke dag.

De laatste jaren ene eigen plek op 10min fietsen en dat was qua afstand prima. Maar we gingen toen ook wel vaker 2x. Stonden 24/7 buiten en we waren enige huurders, dus gaf enige rust, maar de verhuurders waren geen paarden mensen, dus geen toezicht verder en dat gaf wel wat onrust soms.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:20

Er is hier letterlijk niks in de buurt, dus ik zit nu op 20 minuten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:34

Hier op ca 10km afstand en prima te doen.
Ik wil sws dagelijks naar mijn paard kunnen, al is het enkel om ( ook haar vrije dag) te kunnen controleren/voeren. Al weet ik dat als ik echt niet kan, of tijdens onze vakantie er super voor haar gezorgd word

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:13

Mijn paard staat op 40 km afstand, 30 a 35 minuten rijden. Een hele fijne plek voor mijn paard en voor mezelf, dus ik heb het er voor over. Ik ga meestal 5 dagen per week en dat kan prima. Het liefst zou ik haar lekker dichtbij hebben staan maar helaas heb ik hier in de buurt geen stal kunnen vinden waar ze echt goed zou staan.

Nymphaea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:44

Paard altijd aan huis gehad. Ineens door omstandigheden 10 minuten van mijn huis.. wat een gedoe vind ik dat ineens 8)7

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:45

Ik verbaas me hoeveel van jullie een optie hebben op fietsafstand :+

In mijn omgeving zijn de opties waarbij de paarden ook in de winter minstens 4 uur buiten komen en er een (buiten)bak is die alle seizoenen goed is zeer schaars :roll:

Ik ben wel een beetje benieuwd of iedereen dan ook tevreden is over de stal. Voor zichzelf én voor het paard.

In mijn omgeving zie ik namelijk best veel mensen verder reizen omdat stallen of vol zitten of de paarden weinig buiten komen. Er zijn bij ons verschillende stallen zonder weide.

Het voelt zo oneerlijk gezien ik 35km reis :D

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:00

Mooblie schreef:
Ik verbaas me hoeveel van jullie een optie hebben op fietsafstand :+

In mijn omgeving zijn de opties waarbij de paarden ook in de winter minstens 4 uur buiten komen en er een (buiten)bak is die alle seizoenen goed is zeer schaars :roll:

Ik ben wel een beetje benieuwd of iedereen dan ook tevreden is over de stal. Voor zichzelf én voor het paard.

In mijn omgeving zie ik namelijk best veel mensen verder reizen omdat stallen of vol zitten of de paarden weinig buiten komen. Er zijn bij ons verschillende stallen zonder weide.

Het voelt zo oneerlijk gezien ik 35km reis :D

Het ligt er ook aan in welke regio je woont natuurlijk. Ik woon in de Achterhoek, mijn paarden staan op 2 km afstand, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Buitenbak en bos op 20 min stappen.