Hooistomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:45

Goh dit is de eerste keer dat ik van een hooistomer hoor. 1 van mijn paarden heeft astma (sinds mei dit jaar ontwikkelt) en ik moet daarom het hooi voor de hele kudde weken.. zie al op idd tegen de winter aangezien het dan ijskoud is het water.
Wellicht dat dit een goede oplossing is... Moet me er nog verder in verdiepen maar zijn er hier mensen in het topic die het ook gebruiken ivm paard met astma? (Zag op internet zo snel voor copd, hoestende paarden e.d.)

Hocrareva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:03

ik heb zelf een andere hooistomer, maar het is wel echt een aanrader!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:40

Hilary schreef:
Voor “ik wil niet met m’n tengels in koud water” is er ook een andere oplossing:
[ [url=m/GGgW0z.png]Afbeelding[/url] ]
Elektrische lier =:)

Hier was ik vergeten op te reageren: mooi systeem, makkelijk... maar daar krijg ik geen toestemming voor op stal :')

En hoe doe je dat dan als het vriest?

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:48

even een vraagje kwa hooistomer, werkt dit ook tegen de suikers die in het hooi zit? Ik week nu mijn hooi om de suikers er uit te halen. Maar voor de winter lijkt mij dit niet ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:50

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:16

Dank je wel ! Helder! Hooi stomen gaat hem voor mij niet worden helaas!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 14:22

Met lichte vorst kun je de bak met takel gewoon gebruiken, met strenge vorst houdt het op. Wij voerden dan een paar dagen droog hooi. Omdat ze 24/7 buiten staan (met schuilstal) en eten vanuit een hooinet die in een bak ligt, konden we dat wel even een paar dagen volhouden. Zodra het voldoende gesmolten was gelijk weer weken, al is het maar voor een dag.

Deze takel hangt overigens aan een zwenkarm aan een lantaarnpaal, maar hiervoor hadden we een handtakel (eigenlijk een lier) aan een bouwsteiger.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:00

Ik was een beetje lui... heb de hooistomer gehaald, ergens op stal in de zadelkamer geparkeerd (wel een keer getest) en heb er niet echt meer naar omgekeken. Het was druk op stal, ik was druk met werk... tot ik van de week bedacht dat ik het ding toch echt wel wil gaan gebruiken. Heb met de staleigenaar besproken dat ik €25 per maand extra betaal voor de extra stroomkosten. Kan ik heel goed mee leven.

Ik moet nog even een tonnen-systeem bedenken en neerzetten, zodat ik elke dag een ton gestoomd hooi heb en er voor 's avonds een ton hooi klaar staat om gestoomd te worden voor de volgende dag. Het liefste zet ik 3 stuks kliko/otto containers van 240l neer. Maar ik wil er geen rommeltje van maken, dus moet dan 2 grijze/zwarte erbij kopen, zodat er netjes 2 of 3 grijze naast elkaar staan ipv een bont zooitje. Stal een beetje netjes houden, stellen ze vast op prijs :)

We hebben een "paarden wellness" gebouwtje, waar het inhalator-hok in zit voor de paarden, en een groter deel waar het solarium hangt. In dit grotere deel kan ik mooi de stomer neerzetten direct om de hoek, mooi binnen, waar een stopcontact zit, en er een timer aan hangen. Zo staat ie niemand in de weg, daar kan ik makkelijk even vegen en breekt niemand z'n nek over kabels :D Ze zijn erg flexibel op stal: "zet m maar neer waar je wil en dan kijken we of het werkt. Als het in de weg staat, zoeken we een andere plek"

Dus nu op zoek naar 2 grijze 240l containers erbij. Of 3 andersoortige containers waar zoveel hooi in kan, die ik dan in de stomer kan kieperen. Tips zijn welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:07

De gewone kliko in grijs? Die worden op MP heel veel aangeboden.

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:10

Ik gebruik gewoon grote hooinetten. Hou je je stomer ook soort van netjes en het hooi laat zich makkelijk verplaatsen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:06

Hooinetten ga ik definitief niet aan beginnen. Teveel werk. Bovendien moet het gevoerd worden in hooiruiven en hooinetten die met een klapsysteem aan de muur hangen; dat zou hooinetten volproppen worden, om ze vervolgens in de ruiven en de andere hooinetten te legen. Geen zin in. En staleigenaar waarschijnlijk ook niet :')
Als ik twee grijze rolcontainers erbij kan vinden, boor ik daar gewoon ook een gat in waar de kabel van de stomer doorheen kan. Dan hoef ik alleen de containers om te wisselen (lekker makkelijk rijden) en de kabel in de volgende container te steken. Lijkt me 100 keer makkelijker :j

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:34

Ik heb een aantal kliko's via marktplaats - https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... lcontainer - gekocht en omgebouwd. Hou er wel rekening mee dat het toch wel een beetje nat wordt onder de container en dat er ook wat water in blijft staan, dus af en toe leeggooien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:27

Ik ben ook op MP aan het kijken voor containers :j

Onder de container wordt niet nat hier. Maar in de container natuurlijk wel, de damp blijft erin. Ik kieper de container na ieder gebruik leeg en in het weekend (als ik meer tijd heb) haal ik de slang erdoor om schoon te maken.

Heb alleen een probleem ontdekt: in een 240 liter container past niet al het hooi voor een hele dag. 2 keer stomen op een dag gaat niet. Dus moet ik óf 3 grotere containers hebben (bestaan die??) of ik moet misschien toch thuis gaan stomen en elke dag naar stal meenemen. Want 's avonds thuis kan ik de stomer wel 2 keer aangooien in de garage. Maar dat heen en weer gezeul had ik eigenlijk geen zin in. En elke avond een verlengsnoer door mijn keukenraam, over de straat, langs de garages, naar mijn garage neerleggen is ook zo'n gedoe...

Ik heb wel een luxe-probleem zeg! :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:29

Verlengsnoer over de straat kan je ook wel gezeik mee krijgen.
Zijn die containers hittebestendig genoeg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:36

@GamblersCup: er bestaan ook 360 liter container in de zelfde 'kliko' vorm. Die heb ik nl omgebouwd tot stomer en daar paste een hele baal in (in plakken) of iets minder als je de plakken wat los maakte.
Ik kon dan idd met 1x stomen per dag een hele dag voeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:41

Wat voor gezeik? Als in, niet toegestaan? Want dat zal hier wel meevallen. Ik woon in een heel klein straatje, achter in een woonwijk waar je niet verder kunt. Je kunt daar alleen omdraaien en weer terug rijden. Dus geen doorgaand verkeer. en je mag onze straat niet in als je hier niets te zoeken hebt, je mag er niet zomaar doorheen rijden om aan de andere kant te komen. 's avonds is het hier uitgestorven, niemand meer buiten.
Ik vind het alleen gedoe om (ook met koud weer) mijn keukenraam op kiep te moeten zetten 2 uur lang, een verlengsnoer van 30 meter naar buiten te leggen, over de straat, naar de andere kant van het garageblok (uiteraard is mijn garage niet tegenover mijn voordeur, maar precies aan de andere kant van de garage tegenover mijn huis... -O- ). Als het niet anders kan, ga ik dat wel doen. Maar zoek eerst naar een andere oplossing.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:42

DubbelFun schreef:
@GamblersCup: er bestaan ook 360 liter container in de zelfde 'kliko' vorm. Die heb ik nl omgebouwd tot stomer en daar paste een hele baal in (in plakken) of iets minder als je de plakken wat los maakte.
Ik kon dan idd met 1x stomen per dag een hele dag voeren.

Oh super, die had ik nog niet gevonden, maar wist ook niet op "hoeveel liter" ik moest zoeken. Ze worden niet veel aangeboden, maar ze bestaan dus wel! Dankjewel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:45

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:46

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:49

De eerste link is me veel te duur; ik heb er drie nodig....

De tweede had ik ook gevonden, maar eerder niet gezien dat er dus ook grotere bestaan. Ik zocht op 240 liter :') Blind... dus ik denk dat ik er daar 3 van ga bestellen, dan is het probleem opgelost!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:04

GamblersCup schreef:
Wat voor gezeik? Als in, niet toegestaan? Want dat zal hier wel meevallen. Ik woon in een heel klein straatje, achter in een woonwijk waar je niet verder kunt. Je kunt daar alleen omdraaien en weer terug rijden. Dus geen doorgaand verkeer. en je mag onze straat niet in als je hier niets te zoeken hebt, je mag er niet zomaar doorheen rijden om aan de andere kant te komen. 's avonds is het hier uitgestorven, niemand meer buiten.
Ik vind het alleen gedoe om (ook met koud weer) mijn keukenraam op kiep te moeten zetten 2 uur lang, een verlengsnoer van 30 meter naar buiten te leggen, over de straat, naar de andere kant van het garageblok (uiteraard is mijn garage niet tegenover mijn voordeur, maar precies aan de andere kant van de garage tegenover mijn huis... -O- ). Als het niet anders kan, ga ik dat wel doen. Maar zoek eerst naar een andere oplossing.

Als een wandelaar er over struikelt ben je aansprakelijk en dat kan heel erg in de kosten lopen als er letsel is.
Maar dat moet je zelf bepalen idd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:14

Begrijp ik. Zeker hier in Duitsland. Maar dat risico is hier te verwaarlozen. Zeker na 21:00 uur is hier geen kip meer op straat. Dat risico durf ik zeker wel aan te gaan.

Alleen dat gesjouw elke dag... -O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:24

Qua vocht dat erin komt te staan. Mijn originele hayhgain nageeft gewoon gaatjes in de onderkant zitten waar water uit loopt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:03

Dat is niet altijd handig om het water maar weg te laten lopen waar de kliko staat. Zeker als het vriest wil je geen gladde straat waar je loopt.
Ik reed de kliko altijd naar een putje en kiepte hem daar om.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:10

Dat laatste doe ik ook. Moet er niet aan denken dat er een ijsbaan ontstaat.