Zadelkast kopen, help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:36

Kimmie25501 schreef:
Edit2: aangezien het steigerhout is, vindt hij het oké. Komt de kast in het geheel of moet je hem in elkaar zetten? Wij zijn al in discussie wie hem dan in elkaar mag zetten :+

Uhhh de kast die je in je eerdere post laat zien is van chipwoodplaten dat is veeel mindere kwaliteit als steigerhout

Als ik een keuze zou moeten maken zou ik voor de metalen kast gaan. Gaat veel langer mee en normaal gesproken komen er geen muizen in. Mochten de ventilatiegaten te groot zijn kan je die altijd op de een of andere manier dicht maken.

wildwestwill

Re: Zadelkast kopen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:23

vrienden van mij hadden daar kasten besteld 10 weken levertijd en vind ze met dat chipwood niet mooi
199 per stuk en 70 euro verzendkosten
ikzelf heb een stevige kledingkast waar zelfs ook mijn western zadel in past en was gratis van marktplaats

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 15:38

Hmm oke dit helpt niet jongens :')

Ik zie zelf op Marktplaats ook best wel dure kasten staan. Ik merk dat ik het heel lastig vind om beslissingen te maken en telkens het overzicht verlies. Zouden mensen misschien bij hun tip ook een linkje kunnen sturen zodat ik precies weet wat bedoeld wordt?

Edit: ik ga in ieder geval Jims dierenhulpmiddelen een berichtje sturen voor meer informatie op Facebook, omdat hij verder helemaal niks heeft staan van info, maar verdere tips zijn dus altijd welkom. Op Marktplaats worden er momenteel ook heel hoge prijzen gevraagd, of bieden en met bieden heb ik daadwerkelijk geen idee wat er van mij verwacht wordt :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:42

Ik heb een loodzware steiger houten kast gekocht voor 350 euro.

Maar ik zal eerlijk zijn, dat de deuren opnieuw gehangen mogen worden. En dat doordat hout werkt, kieren zijn ontstaan aan de achterzijde. Waardoor hij niet muisdicht is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 15:44

Misschien zou dan eigenlijk een metalen kast voor waar die staat toch beter zijn? Er zijn natuurlijk best wel veel verschillende weersomstandigheden en de ruimte is niet afgesloten met een deur. Soms regent het natuurlijk wel wat naar binnen bijvoorbeeld.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:48

Ik heb toen ik mijn eerste merrie kreeg (20 jaar geleden) een oude metalen legerkast omgebouwd tot zadelkast. En die staat nog steeds {:} Ik heb hem inmiddels zelf niet meer in gebruik (geruild met stalhouder voor een zadelkast waar mijn westernzadel in past) maar zelfs nu hij in weer en wind staat houdt hij dapper stand.

Zeker in een ruimte waar 'het weer' in komt zou ik geen goedkope houten kast neer zetten, maar echt kijken of je een degelijke metalen kast op de kop kunt tikken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:46

Nadeel van metaal vind ik dat je er niet ff snel een haakje bij zet.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:59

ik heb al 3 jaar een kast van Wood and Play. Ik ben heel erg blij met de kast, alles past erin voor 2 paarden en die verdiepte deuren zijn geweldig. Hij staat goed en stevig. De planken zijn ook van een goede dikte en zakken niet door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:10

Ladygiroc schreef:
Nadeel van metaal vind ik dat je er niet ff snel een haakje bij zet.

Simpel met een boortje een gaatje boren en met een bout en moertje de haak vastzetten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:10

Ik het ooit een stalen kast gehad en daar hadden we houten planken in de deur gemaakt, aan die planken zaten hoofdstelhouders en haken geschroefd. Achterin ook een plank voor de zadelhouder.
Dit was een oude serverkast. Niet groot maar zeer stevig en zeer goed afsluitbaar. Hij is nu 20 jaar oud en staat inmiddels bij mij in de schuur. Ziet er nog tiptop uit.

In de kast haken met dubbbelzijdig plakband, als je een beetje goede koopt krijg je die er nooit meer vanaf.

Later kregen we kasten van stal, scheelt een hoop gedoe.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 21:30

Oh dat is wel slim! Ik zal mijn vader eens vragen of hij dat kan. Ik heb alsnog wel moeite om metalen kasten te vinden overigens, er is blijkbaar geen bedrijf die die verkoopt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:13

Kimmie25501 schreef:
Oh dat is wel slim! Ik zal mijn vader eens vragen of hij dat kan. Ik heb alsnog wel moeite om metalen kasten te vinden overigens, er is blijkbaar geen bedrijf die die verkoopt?

Al eerder in dit topic genoemd door Jet https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... ieuw-actie

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:20

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 01:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn kast van wood en play. Het zijn echt stevige planken.
Mijn comicatie is daar altijd goed geweest. Wou er een dekenrek in maar die hadden ze niet meer, heb toen gevraagd of ze die konden naken en dat was geen probleem. Heb hem nu een jaar, de levertijden waren wel langer dan op de site stond maar dat kwam ook omdat toen de prijzen van hout was gestegen en ze moeilijk aan 'goedkoop' hout konden komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 05:09

Ik heb 2 weken geleden via marktplaats een computer kast gehaald voor 50 euro. De sloten die we er op gezet hebben zijn net zo duur haha. Mijn vriend is erg handig de achterkant is verstevigd en binnen werk wat aangepast. We hadden al 1 zadelkast maar werd te klein en nu enorm veel ruimte erbij. Deze kast is van teakwood

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:10

Kimmie25501 schreef:

Jawel hoor, ik heb mijn RVS zadelkasten van een NL bedrijf: https://www.zadelkasten.nl/

Niet goedkoop maar hun geld zeker waard, en worden gemonteerd op de plek geleverd. Ik heb er nu een al bijna 14 jaar staan (op verschillende stallen dus meerdere keren verplaatst) en een nu 6 jaar, beide zijn nog tiptop. Heel tevreden over :)

*edit: ik zie wel dat de serie die ik heb (Topline) in zijn geheel tijdelijk uitverkocht is, dus wellicht hebben ze momenteel leverproblemen :P Eerder waren ze heel vlot en prettig qua bezorgen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:12

Jet schreef:
https://www.marktplaats.nl/q/archiefkast+metaal/ , en dan moet je niet die met roldeuren hebben, maar die met de draaideuren. Je kan een postcode instellen en een afstand, dan krijg je alleen die bij jou in de buurt.

https://maximavida.com/producten/625145 ... gLJRvD_BwE , deze is ook heel handig, een paar zadelsteunen erin en wat haakjes voor halsters, touwen en hoofdstellen en je kan er alles in kwijt. Zelf een slotje erop maken kan ook nog.

Nadeel van deze kasten is dat je zadel er net niet fijn in past, je hebt toch vaak minimaal 55 cm diepte nodig om je zadel op te kunnen hangen zonder te proppen en de deur nog makkelijk dicht kunnen doen.
De meeste zadelkasten hebben een diepte van minimaal 60 cm.

Heb je geen vriend/kennis die goed kan timmeren? Dan kan je er een laten maken naar wens en dat is vaak een stuk goedkoper.
De zadelkasten bij ons op stal zijn van betonplex, na een aantal jaar zijn die nog als nieuw.
Met name het gebruikte hang en sluitwerk is belangrijk, als dat robuust en stevig is dan gaan ze vaak een stuk langer mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:30

Maar zoals ts aangeeft hoeft er geen zadel in ;)

@karin: op jouw kast is precies mijn 'probleem' te zien; de deurenscharnieren til je er zo uit en de kier tussen deur en kast is feest voor de muizen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:49

Jet schreef:
https://www.marktplaats.nl/q/archiefkast+metaal/ , en dan moet je niet die met roldeuren hebben, maar die met de draaideuren. Je kan een postcode instellen en een afstand, dan krijg je alleen die bij jou in de buurt.

https://maximavida.com/producten/625145 ... gLJRvD_BwE , deze is ook heel handig, een paar zadelsteunen erin en wat haakjes voor halsters, touwen en hoofdstellen en je kan er alles in kwijt. Zelf een slotje erop maken kan ook nog.

Oeh deze tweede ziet er echt top uit!

Bedankt ook allemaal voor de linkjes! Dat helpt mij echt zo erg <3 Ik ga er straks nog eens rustig doorheen snuffelen B-)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:58

De man van dressuurruiter Solvej Rob maakt ook kasten: https://mijnzadelkast.nl/

Hun maken ook kasten naar wens :) . Je kan kiezen voor OSB platen maar ook voor multiplex.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 17:54

Wat is eigenlijk het verschil tussen OSB en multiplex?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:13

Multiplex zijn diverse lagen overdwars gelijmd echt hout afhankelijk van de boomsoort. Je hebt hard- en zachthout multiplex. Hoe dikker hoe meer lagen.

OSB is Oriented Strand Board ook wel chipboard genoemd. Dit plaatmateriaal is opgebouwd uit houtsnippers die onder hoge druk tot een plaat geperst zijn. Vaak overschot van de gewone zagerijen.
Het is veel minder sterk dan multiplex en wordt vaak in de constructie (ondervloer en dakbeschot) gebruikt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 21:26

Ah dus dan is multiplex sowieso beter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:16

Het is iig sterker :)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:36

Kimmie25501 schreef:
Ah dus dan is multiplex sowieso beter?