ruitje schreef:Ik twijfel om hier te reageren, want het gaat 1 tegen 100 worden natuurlijk. Zoveel pensionstalhouders zitten hier niet denk ik. Toch even de andere kant belichten:
Een eigenaar vind alles altijd in het belang van zijn paard, die bedenkt dingen niet om een pensionstalhouder te pesten.
Dat is het vertrouwen wat je in elkaar moet hebben. Ik vertrouw erop dat een klant er zo in staat.
En een klant moet er op vertrouwen dat ik het ook met de beste bedoelingen doe.
En ja, het mag niet, maar ook ik voer er wel eens een te weinig omdat ik het verkeerd inschat, of vergeet er 1 buiten te zetten.
Pensionstalhouders zijn net mensen.
Ik heb ons ruwvoerbeleid vorige maand uitgeschreven, 5 pagina's lang.
Waarom? Omdat ik dacht dat ik bij een rondleiding duidelijk genoeg aangaf hoe het er aan toe gaat, maar er zit soms zoveel ruis in de communicatie. Dat ligt helemaal niet aan de ene of aan de andere partij... Maar als ik zeg: ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Dan ligt er de volgende ochtend nog iets van hooi/voordroog en ze staan daarnaast ruim op stro, want dat is i.m.o. ook ruwvoer. Dan puzzelen ze dus hun laatste stuk ruwvoer zo bij elkaar. Heb je een slowfeeder hangen, dan zit er sowieso nog ruwvoer in. Ik vind dat onbeperkt.
Als een klant hoort: ze voeren onbeperkt en denkt: er ligt voor de volgende voerbeurt nog 2 kilo hooi in de box. En ik wil dat niet want dat vind ik zonde van mijn ruwvoer/ de box is niet meer netjes te krijgen.
Heb ik dan gelogen? Heeft de klant dan iets verkeerd begrepen?
Idem voor een paard wat speciale zorg nodig heeft/apart moet staan. Als dat kan, kan het. Maar soms kan ik het gewoon niet leveren, denk ik dan niet in het belang van het paard? Of zie ik dat dat voor dat paard beter zou zijn, maar past het gewoon niet in mijn bedrijfsvoering?
Ik vind dat moeilijk, je kan het niet voor iedereen perfect doen. Je moet een soort beleid maken wat voor de meesten past. Dat betekent helaas ook dat er ook echt mensen ontevreden zullen zijn
Maar pas jij ook je beleid aan als jij ziet dat het niet werkt voor 1 paard? Bv als dat ene paard niet eet van het stro? En dus niet dat laatste stuk van zn ruwvoer fourageert en dus een paar uur zonder eten staat.
Stalhouders lijken hooi weggooien altijd erg zonde te vonden, maar heb ze nooit de rekening zien betalen voor de scopie en behandeling tegen maagzweren bij de dierenarts. En dat zien ze dan vaak niet als hun toedoen.
Mijn paarden knoeien enorm met hun eten en zijn echt verwende pareltjes die de hele dag buiten rondsjouwen. Ik gooi elke dag een kleine slowfeeder hooi weg wat ze vertrappelt hebben
Maar heel eerlijk : met liefde schep ik het weg, wetende dat ze de hele godganse dag kunnen eten.
Maar goed, er werd maar op 1 stal naar het paard als individu gekeken van mijn pensioncarriere.