Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:21

ruitje schreef:
Ik twijfel om hier te reageren, want het gaat 1 tegen 100 worden natuurlijk :+ . Zoveel pensionstalhouders zitten hier niet denk ik. Toch even de andere kant belichten:

Een eigenaar vind alles altijd in het belang van zijn paard, die bedenkt dingen niet om een pensionstalhouder te pesten :) .

Dat is het vertrouwen wat je in elkaar moet hebben. Ik vertrouw erop dat een klant er zo in staat.

En een klant moet er op vertrouwen dat ik het ook met de beste bedoelingen doe.

En ja, het mag niet, maar ook ik voer er wel eens een te weinig omdat ik het verkeerd inschat, of vergeet er 1 buiten te zetten.

Pensionstalhouders zijn net mensen :') .

Ik heb ons ruwvoerbeleid vorige maand uitgeschreven, 5 pagina's lang.
Waarom? Omdat ik dacht dat ik bij een rondleiding duidelijk genoeg aangaf hoe het er aan toe gaat, maar er zit soms zoveel ruis in de communicatie. Dat ligt helemaal niet aan de ene of aan de andere partij... Maar als ik zeg: ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Dan ligt er de volgende ochtend nog iets van hooi/voordroog en ze staan daarnaast ruim op stro, want dat is i.m.o. ook ruwvoer. Dan puzzelen ze dus hun laatste stuk ruwvoer zo bij elkaar. Heb je een slowfeeder hangen, dan zit er sowieso nog ruwvoer in. Ik vind dat onbeperkt.

Als een klant hoort: ze voeren onbeperkt en denkt: er ligt voor de volgende voerbeurt nog 2 kilo hooi in de box. En ik wil dat niet want dat vind ik zonde van mijn ruwvoer/ de box is niet meer netjes te krijgen.

Heb ik dan gelogen? Heeft de klant dan iets verkeerd begrepen?

Idem voor een paard wat speciale zorg nodig heeft/apart moet staan. Als dat kan, kan het. Maar soms kan ik het gewoon niet leveren, denk ik dan niet in het belang van het paard? Of zie ik dat dat voor dat paard beter zou zijn, maar past het gewoon niet in mijn bedrijfsvoering?

Ik vind dat moeilijk, je kan het niet voor iedereen perfect doen. Je moet een soort beleid maken wat voor de meesten past. Dat betekent helaas ook dat er ook echt mensen ontevreden zullen zijn :o

Maar pas jij ook je beleid aan als jij ziet dat het niet werkt voor 1 paard? Bv als dat ene paard niet eet van het stro? En dus niet dat laatste stuk van zn ruwvoer fourageert en dus een paar uur zonder eten staat.

Stalhouders lijken hooi weggooien altijd erg zonde te vonden, maar heb ze nooit de rekening zien betalen voor de scopie en behandeling tegen maagzweren bij de dierenarts. En dat zien ze dan vaak niet als hun toedoen.

Mijn paarden knoeien enorm met hun eten en zijn echt verwende pareltjes die de hele dag buiten rondsjouwen. Ik gooi elke dag een kleine slowfeeder hooi weg wat ze vertrappelt hebben
Maar heel eerlijk : met liefde schep ik het weg, wetende dat ze de hele godganse dag kunnen eten.

Maar goed, er werd maar op 1 stal naar het paard als individu gekeken van mijn pensioncarriere.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:25

DuFraize schreef:
Maar pas jij ook je beleid aan als jij ziet dat het niet werkt voor 1 paard? Bv als dat ene paard niet eet van het stro? En dus niet dat laatste stuk van zn ruwvoer fourageert en dus een paar uur zonder eten staat.

Stalhouders lijken hooi weggooien altijd erg zonde te vonden, maar heb ze nooit de rekening zien betalen voor de scopie en behandeling tegen maagzweren bij de dierenarts. En dat zien ze dan vaak niet als hun toedoen.

Mijn paarden knoeien enorm met hun eten en zijn echt verwende pareltjes die de hele dag buiten rondsjouwen. Ik gooi elke dag een kleine slowfeeder hooi weg wat ze vertrappelt hebben
Maar heel eerlijk : met liefde schep ik het weg, wetende dat ze de hele godganse dag kunnen eten.

Maar goed, er werd maar op 1 stal naar het paard als individu gekeken van mijn pensioncarriere.

voor 1 paard een hooinetje per dag weggooien aan hooi is al zonde, maar als je een stal hebt met 50 paarden en je hebt dat dagelijks voor elk paard... Dan kan de prijs per paard nog wel met 50 euro omhoog elke maand...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:29

Waar mijn paard ooit stond kregen ze 2 keer een plukje hooi per dag, ik had een slowfeedernet en vroeg of ze dat plukje daar in wilde doen. Nee dat deed ze niet dat was te veel moeite, ik heb heel vaak aangegeven dat wat hij kreeg veel te weinig was. Ooit heeft hij een slokdarmverstopping gehad vanwege honger, hij was erg gulzig.
Als je hooi wil bijvoeren moet je zelf ergens hooi gaan halen, echt te idioot voor woorden natuurlijk. Op een dag kwam ik en ze baalde zichtbaar dat ik zo vroeg was. Ik was er om half 8, ik vroeg hebben ze al hooi gehad ja dat hebben ze net gehad. Ik liep naar mijn paard en ik zag geen hooi liggen, hij had het blijkbaar in 15 minuten opgegeten. Ik was echt de enige die er over klaagde, andere stalgenoten zeiden dat hooi eigenlijk helemaal niet zo belangrijk was voor een paard.
Op een dag heb ik gewoon zelf wat hooi gepakt en gaf dat aan mijn paard, meer dan een plukje was het niet. Dat was een reden om mij en mijn paard daar weg te sturen, en heel eerlijk ik vond dat helemaal niet erg. Ik had namelijk al een andere stal maar dat wisten hun niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:37

Steppe schreef:
Lekker makkelijk gezegd dan zoek je wat anders, helaas is er in een aantal regio's niet veel anders en dat weten stalhouders ook.
Maar je moet niet adverteren met zaken die je niet waar kan maken, als potentiele pensionklant kijk je wat er aangeboden wordt, je gaat kijken en praten en als er uiteindelijk of na een korte tijd andere regels oid gelden dan ben je ineens een lastige pensionklant?!

En ja natuurlijk zijn er ook lastige pensionklanten maar ben wel eens benieuwd als de pensionhouder zelf ineens zijn/haar paard in pension moet zetten waar de werkelijkheid niet klopt met wat wordt aangeboden of ze zichzelf dan ook als lastige pensionklant zien?

En soms is een stal prima voor je paard totdat er iets met je paard gebeurt waardoor het stalmanagement niet meer klopt en om dan acuut te verhuizen is ook niet altijd mogelijk.

Mijn paard kon vroeger in de zomer 24/7 op het gras maar helaas nu niet meer en de stal waar ik stond was dat gelukkig mogelijk omdat er meer niet 24/7 op het gras stonden. Maar wel meer geregel om hem op tijd van het land te halen.
Of van stro naar vlas is ook niet overal mogelijk of van voordroog naar hooi of vice versa.
En zo kan ik nog wel meer simpele zaken verzinnen en dan vind ik een pensionklant niet lastig maar is het in het belang van het paard.

Ik run zelf onze eigen accomedatie met mijn eigen paarden (10)en weet wat alles kost en wat voor werk het is. Dat zag ik ook nooit toen ik ergens in pension stond maar nu wel. Die pension stal was 45 km verderop omdat ik het beste voor mijn paarden wilde en daar ook kreeg. En nee, ik wil ook geen klanten. Heb 12 stallen leeg en dat vind ik prima :D

Ook heb ik paarden over de grens in Belgie in opfok staan en paarden bij een trainer in Zuid Holland op stal. En nee, daar word mijn paard niet verzorgt als thuis. Dat kan ook niet, staan er 40 en in de opfok nog veel meer..
Ik heb daar vrede mee en blijf mijn paarden goed bekijken hoe ze er uit zien en of ze blij blijven.
Ik heb meer respect gekregen voor pensionhouders sinds ik zelf een stal heb, met alle luxe voorzien ben maar die dus ook moet onderhouden.

Sanet

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:40

Waar ik gewoon echt niet tegen kon, was dat er “ja” gezegd werd en “nee” gedaan. Zeg dan niet “ja” als je het niet wilt doen, niet kunt doen, of er gewoon geen zin in hebt.
Ik wilde alles wel klaar zetten en ophangen en kopen zelfs… maar dat was allemaal niet nodig, zij zouden het wel doen en deden het vervolgens gewoon niet. Zeg dan gewoon niet “ja”.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:19

Ik zou met alle liefde het dubbele betalen voor een pensionstal waar ik het hooi en management van mijn paard goed krijg. Het zijn de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang wlllen zitten, die onbewust de verandering in de paarden houderij tegenhouden. Ik zie te veel mensen om me heen die eigenlijk geen geld hebben voor een paard, er toch 1 hebben. En dan klagen over stal beleid. Maar als vervolgens voor 150 euro per maand extra verbeteringen doorgevoerd kunnen worden, ho maar…

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:06

Marigo schreef:
Ik zou met alle liefde het dubbele betalen voor een pensionstal waar ik het hooi en management van mijn paard goed krijg. Het zijn de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang wlllen zitten, die onbewust de verandering in de paarden houderij tegenhouden. Ik zie te veel mensen om me heen die eigenlijk geen geld hebben voor een paard, er toch 1 hebben. En dan klagen over stal beleid. Maar als vervolgens voor 150 euro per maand extra verbeteringen doorgevoerd kunnen worden, ho maar…

Hier zou ik niet het dubbele willen betalen want ik zit al over de 500 maar met de insteek ben ik het helemaal eens! Met de rondleiding kreeg ik op mijn huidige stal te horen, ze gaan 7 dagen pw naar buiten, onbeperkt ruwvoer etc. Toen stond ik hier, gingen ze 6 dagen naar buiten en de 7de dag deed je zelf, okee geen probleem... Vervolgens besloten ze ook de zaterdag niet meer te gaan doen. Prijs ging ondertussen omhoog. Ruwvoer bleek niet helemaal onbeperkt, laatste voerbeurt rond 15.00 uur...

Ondertussen sta ik voor 500+ op een stal waar ik 7 dagen pw mijn paard zelf buiten zet, en ik voer mijn eigen hooi :').

De stallen zijn allemaal vol hier en de wachtlijsten houden ze wel dus de service kan makkelijk een paar tandjes omlaag!

En dat iedere pensionhouder het paardenwelzijn op nr 1 heeft staan is hier in de regio gewoon niet zo. Dit is voor mij stal 3 en op alle 3 de stallen lijkt de uitstraling naar buiten echt belangrijker dan de paarden...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:22

Leuk topic.
Ik denk dat de eigenaren ook niet altijd even makkelijk zijn. Zet 10 paardenmensen op een rij en je hebt 12 meningen. Dus als staleigenaar kun je het nooit iedereen naar zijn zin maken, maar wees duidelijk wat wel of niet kan en kom die afspraken na.

Daarnaast denk ik dat we echt te weinig stalgeld betalen. Om echt goed personeel in te kunnen zetten moet de prijs eerder naar 800 euro per maand voor een locatie met normale faciliteiten.
Als ik naar de kosten kijk snap ik echt niet dat een bedrijf het voor minder kan en wil doen.

Gelukkig heb ik ze aan huis staan, dus kan doen wat ik wil.
Tot nu toe maar 1 stal tegengekomen waar echt niets te gek was. Hooi al dan niet natgemaakt, kuil, stro tot aan de buik, goede bodems etc. Maar daar moest je weer zelf buiten zetten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:37

@ Popstra, ik heb jaren mijn paarden in eigen beheer gehad en weet heel goed wat de kosten zijn en hoeveel werk het is en weet dat een pensionstal runnen niet makkelijk is met veel pensionklanten, net zoiets als veel personeel hebben.

Maar wat stoort is dat afspraken niet worden nagekomen of dat blijkbaar er een totaal verschillende interpretatie is van de afspraken en regels.
Duidelijkheid is belangrijk, net zoals dat het beschreven staat en wat er verwacht mag worden van pensionhouder en van de pensionklant, als het beschreven staat kan je iemand erop aanspreken.
En regels gelden voor iedereen en niet omdat je Pietje aardig vindt die meer mag dan Marietje die je niet zo aardig vindt maar hou jezelf aan de regels want ook dat gaat irriteren of doe het als er niemand is die het ziet dat jezelf je eigen regels niet naleeft.

En er blijft altijd verschil van mening wat in belang is van het paard maar de gezondheid mag niet onder dit verschil van mening lijden.

En kijk een keer vergeten een paard te voeren of buiten te zetten kan gebeuren we zijn allemaal mens hé.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:46

Interessant topic.

Ik zelf heb jaren op doe het zelf gestaan of eigenaren van paarden die het zelf doen gestaan, waar ik dan de taken opving in de vakanties. Ik heb dus echt wel een idee hoe moeilijk het is om goed voor een paard te zorgen.

Gelukkig een staleigenaar die redelijk flexibel is, omdat we geen extreem grote stal hebben. Hierdoor is maatwerk een stuk makkelijker. Echter probeer ik wel mee te denken. Ik sta overigens in volpensioen.

Dekens wisselen probeer ik zo te plannen dat ik het zelf doe of paardlief staat er gewoon wat langer met hetzelfde deken. Zo hoef ik maar heel af en toe te vragen of ze als het warm is het deken eraf wil halen of na het rijden soms als het paard nog echt nat is het zweetdeken eraf te halen. Beschermers worden niet gedragen in de wei. Vliegenmaskers en halsters doet ze in de zomer wel op en af. Als het een keertje nodig is na een behandeling, wandelt ze een paar rondjes met je paard als je zelf niet kunt. Ze houdt mijn paard vast bij de hoefsmid of fysio als het niet anders kan.

Ik heb zelf een hooibak gekocht met frame en een slowfeedernet zodat ze mijn paard wel buiten en binnen het hooi langzamer op kan eten als de rest. Ik help een keertje mee met binnen/buitenzetten. Ik zorg een keertje voor de honden of paarden op stal als ze niet kan. Ik probeer vooral niet te snel te zeuren/klagen als het er een keertje niet alles netjes recht bij ligt of mijn paard in wat meer modder staat of een keer eerder naar binnen moet omdat ze weg moet.

Ik denk dat een gebalanceerde relatie tussen jou en je staleigenaar belangrijk is. Dan krijg je veel meer gedaan, dan dat je het behandeld als een soort zakelijke relatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:46

ruitje schreef:
Ik twijfel om hier te reageren, want het gaat 1 tegen 100 worden natuurlijk :+ . Zoveel pensionstalhouders zitten hier niet denk ik. Toch even de andere kant belichten:

Een eigenaar vind alles altijd in het belang van zijn paard, die bedenkt dingen niet om een pensionstalhouder te pesten :) .

Dat is het vertrouwen wat je in elkaar moet hebben. Ik vertrouw erop dat een klant er zo in staat.

En een klant moet er op vertrouwen dat ik het ook met de beste bedoelingen doe.

En ja, het mag niet, maar ook ik voer er wel eens een te weinig omdat ik het verkeerd inschat, of vergeet er 1 buiten te zetten.

Pensionstalhouders zijn net mensen :') .

Ik heb ons ruwvoerbeleid vorige maand uitgeschreven, 5 pagina's lang.
Waarom? Omdat ik dacht dat ik bij een rondleiding duidelijk genoeg aangaf hoe het er aan toe gaat, maar er zit soms zoveel ruis in de communicatie. Dat ligt helemaal niet aan de ene of aan de andere partij... Maar als ik zeg: ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Dan ligt er de volgende ochtend nog iets van hooi/voordroog en ze staan daarnaast ruim op stro, want dat is i.m.o. ook ruwvoer. Dan puzzelen ze dus hun laatste stuk ruwvoer zo bij elkaar. Heb je een slowfeeder hangen, dan zit er sowieso nog ruwvoer in. Ik vind dat onbeperkt.

Als een klant hoort: ze voeren onbeperkt en denkt: er ligt voor de volgende voerbeurt nog 2 kilo hooi in de box. En ik wil dat niet want dat vind ik zonde van mijn ruwvoer/ de box is niet meer netjes te krijgen.

Heb ik dan gelogen? Heeft de klant dan iets verkeerd begrepen?

Idem voor een paard wat speciale zorg nodig heeft/apart moet staan. Als dat kan, kan het. Maar soms kan ik het gewoon niet leveren, denk ik dan niet in het belang van het paard? Of zie ik dat dat voor dat paard beter zou zijn, maar past het gewoon niet in mijn bedrijfsvoering?

Ik vind dat moeilijk, je kan het niet voor iedereen perfect doen. Je moet een soort beleid maken wat voor de meesten past. Dat betekent helaas ook dat er ook echt mensen ontevreden zullen zijn :o

Maar in principe zijn dat nuanceverschillen. Of een paard nu nieuw hooi krijgt aangeboden net wanneer die een halfuur eerder de laatste hap van het vorige hooi heeft weggekauwd of ligt er nog een hele berg hooi en wordt het nieuwe hooi erbovenop gekletst, beide opties zijn in mijn ogen een voorbeeld van onbeperkt hooi geven. Ik denk niet dat iemand stampvoetend van een stal vertrekt omdat onbeperkt hooi beloofd was en het blijkt maar 23 uur hooi te zijn. :D Mensen vertrekken wel stampvoetend wanneer onbeperkt hooi beloofd wordt en het dier blijkt 4 plakken per dag van een 20kg baaltje hooi te krijgen.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:10

Als ik dit zo lees ben ik toch een vrij goede pensionhouder 8-)
Paarden krijgen hier onbeperkt hooi (en als je paard toevallig zijn hooi bijna op heeft mag je zelf hooi bijvullen), afhankelijk van de wensen kan dit ook in slowfeeder. Als je aangeeft dat je paard minder hooi moet krijgen is dat ook geen probleem.
Korrel voor ochtend en avond is zelf te voorzien maar op de middag geven wij wel slobber of iets anders naar wens bij.
In de zomer gaan ze buiten van 19u tot 9u op graswei waar ook extra hooi staat, in kleine groepjes en staan ze overdag op stal. In de winter gaan ze halve dag buiten op de paddock met onbeperkt hooi.
De stallen worden dagelijks gemest en indien nodig bijgestrooid met vlas. Puntje waar we wel eens kritiek op krijgen is dat er weinig vlas in de stallen ligt maar dat is nu eenmaal onze manier van mesten.
Nadeel hier is dan weer dat er enkel een buitenpiste is en dat die buitenpiste in de winter dikwijls onder water staat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:13

Gini schreef:
Maar in principe zijn dat nuanceverschillen. Of een paard nu nieuw hooi krijgt aangeboden net wanneer die een halfuur eerder de laatste hap van het vorige hooi heeft weggekauwd of ligt er nog een hele berg hooi en wordt het nieuwe hooi erbovenop gekletst, beide opties zijn in mijn ogen een voorbeeld van onbeperkt hooi geven. Ik denk niet dat iemand stampvoetend van een stal vertrekt omdat onbeperkt hooi beloofd was en het blijkt maar 23 uur hooi te zijn. :D Mensen vertrekken wel stampvoetend wanneer onbeperkt hooi beloofd wordt en het dier blijkt 4 plakken per dag van een 20kg baaltje hooi te krijgen.

Ik heb mensen om veel minder dan 23u ipv 24u toegang tot hooit zien vertrekken :j :+

Ik ben zelf slechts een pensionklant, geen stalhouder, maar word soms ook moedeloos van wensen die sommige klanten lijken te hebben. 15 poedertjes per voermal toedienen en ieder zijn eigen idee van voerbeleid, tig dekens en beschermers (bij voorkeur gratis) omdoen, en zodra het weer minder dan perfect is zijn er 100 meningen per 50 paardeneigenaren of de paarden nou wel binnen of buiten horen te zijn :') Gaan de paarden vroeg in het voorjaar de wei op dan krijg je gezeur dat het te koud/nat/glad is en ze er blessures en allemaal adere ellende van krijgen, gaan ze wat later als het al goed warm is dan is het weer niet normaal arme paarden zo lang opgehokt te houden terwijl er gras staat.

Ik overdrijf nu uiteraard een beetje :P maar pensionstal runnen lijkt me echt rotwerk, respect voor wie het kan.

Dat er k*tstallen bestaan waar er geen afspraken worden nagekomen weet ik trouwens ook, maar het is al lang niet zwart-wit :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:15

Het zal je verbazen wat klanten kunnen verzinnen anders.
Had toen hier 5 paarden staan.
Alle paarden werden verkouden.
Mijn eigen oudste paardje het ergste, die stond de hele dag te kuchen, ook buiten.
Was verder wel fit zonder koorts, at goed, maar bleef kuchen.
Dan het pensionpaard kuchte bij aandraven en soms hoorde ik hem zo een keer.
Mijn eigen 4 jarig, kuchte bij aandraven 2 keer.
De andere heb ik 2 keer gehoord daarna niet meer.

Omdat mijn oudste echt flink hoestte ook snel de dierenarts laten komen.
Volgens DA niets erg, virusje, kan wel even duren voordat ze er echt overheen zijn was zijn opmerking, maar we moesten ons geen zorgen maken.
Ik heb nog gevraagd of iets van fenegriek geven of hooi natmaken nut had. Dat kon verlichten maar niet genezen. Moest ik dus zelf weten.
Dus toch maar alle hooi elke dag nat gemaakt, veel werk mee. Merkte geen verschil maar toch… vooral pensionner voelde zich daar fijn bij. Niet dat ze hielp. En ik had 1 nieuwe kruiwagen gekocht om in te weken, waar ze dan wel even de mest van de poetsplaats op dumpte, zelfs na verzoek en uitleg dat niet te doen…

Maar het ging nog steeds niet over.
Pensionner had verzonnen dat het door ons oude dak kwam.
Asbest platen met daaronder een hooizolder. Die hooizolder was het probleem dat hout was oud en er zat vast schimmel in…. Tja, wat moest ik daarmee?

Goed duurde lang, nog een keer de dierenarts erbij, dit keer 1 die pensionner wilde.
Pensionner zou er ook bij zijn. Die kwam niet opdagen maar een uur te laat onder het mom dierenartsen zijn altijd te laat.
Nog speciaal gevraagd aan de DA kan het aan het hout liggen? Die keek mij aan of ik gek geworden was. Nee dat is niet waarschijnlijk, als er nu 1 op reageert zou het kunnen, die is dan ergens allergisch voor, maar allemaal tegelijk hoesten is veel meer kans op een virus.
Veder klonk het allemaal goed, heeft zijn tijd nodig.

Pensionner bleef volhouden dat het het dak was.
Ik heb haar gezegd dat als ze nu 25.000 zou geven ik nu de aannemer zou bellen, maar dat vond ze een flauwe opmerking.
En toen ze ook nog de dierenarts rekening niet mee betaalde heb ik haar het erf afgegooid.

Na mij heeft ze nog diverse stallen gehad…gek hè.

Zover gaan mensen dus in hun hersenspinsels.

Overigens de paarden hier op stal zijn allemaal beter geworden zonder rest klachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:22

Steppe schreef:
@ Popstra, ik heb jaren mijn paarden in eigen beheer gehad en weet heel goed wat de kosten zijn en hoeveel werk het is en weet dat een pensionstal runnen niet makkelijk is met veel pensionklanten, net zoiets als veel personeel hebben.

Maar wat stoort is dat afspraken niet worden nagekomen of dat blijkbaar er een totaal verschillende interpretatie is van de afspraken en regels.
Duidelijkheid is belangrijk, net zoals dat het beschreven staat en wat er verwacht mag worden van pensionhouder en van de pensionklant, als het beschreven staat kan je iemand erop aanspreken.
En regels gelden voor iedereen en niet omdat je Pietje aardig vindt die meer mag dan Marietje die je niet zo aardig vindt maar hou jezelf aan de regels want ook dat gaat irriteren of doe het als er niemand is die het ziet dat jezelf je eigen regels niet naleeft.

En er blijft altijd verschil van mening wat in belang is van het paard maar de gezondheid mag niet onder dit verschil van mening lijden.

En kijk een keer vergeten een paard te voeren of buiten te zetten kan gebeuren we zijn allemaal mens hé.

Ben het met je eens hoor. Afspraken hoort men na te komen. Ik zelf heb gelukkig nooit mee gemaakt dat het door de stal ,,beloofde,, niet nagekomen werd.

Ik denk er onbedoeld ook al veel fout gaat in communicatie tussen klant en stalhouder.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:54

Hier ook een berg problemen op huidige pension. Daarom op zoek naar andere stalling voor mijn pensioener. 24/7 buiten met schuilmogelijkheid is hier in de omgeving alleen echt niet te vinden (sta wel op wat wachtlijsten)
Eigen plek is ook zeker een optie, maar ook dat niet te vinden.
Ik word er momenteel heel verdrietig van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:08

Ik doe mijn eigen management.
Helemaal niet uit frustratie met stallen overigens, meer frustratie met mede-klanten :')

Klanten die klaagden dat paard steeds kreupel was en dat lag dan aan de bodem. Ze negeerden even het feit dat de smid al 3 maanden niet geweest was, en als hij wel geweest was, was paard stijf. Gek he, als hij nooit bekapt wordt :+

Overigens wat ruwvoer betreft sta ik er wel hetzelfde in als ruitje. Ja het is onbeperkt maar niet zoveel dat ze er een extra bed van kunnen maken. Stro kun je ook prima op knabbelen en is overigens ook de reden dat ik geen paarden op zaagsel of vlas wil.
Veel naar buiten super, maar je paddocks moeten ook goed blijven. En je weide wil je goed houden dus op hele natte dagen gaan ze niet op de wei, want die lopen ze kapot.

Plus dat veel mensen, zeker na coronatijd wel een paard hebben maar er de ballen verstand van hebben. En ik stop er geen 6 kg sportbrok in per dag, joh :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:15

Ik ben ook meer dan 1 keer verhuisd vanwege een slecht beleid en of afspraken niet nakomen en veel gedoe.

Vroeger op stallen gewerkt, dus ken beide kanten, maar ook gestopt, omdat ik het niet voldoende vond voor de paarden en ik verplicht werd mee te werken aan een wanbeleid en leugens.

Maar er is ook wel veel verandert. Ooit toen ik pas in pension stond kon er veel en werd er ook veel (extra) gedaan, zoals dekens wisselen, buiten zetten, been afspuiten etc etc. Er was ook voldoende personeel.

Nu merk ik dat veel stallen gewoon meer moeite hebben door weinig of geen personeel. Stagiaires willen, moeten of gaan vaak op tijd naar huis en dan zit de stalhouder nog met veel werk of alles moet voor die tijd gedaan zijn.
Zie bijv dat daarom paarden best vroeg binnen worden gezet. Dat een laatste ronde ruwvoer niet gedaan wordt en er eigenlijk hier en daar teveel blijft liggen.

Het paarden is 24/7 hard werken, is verleden tijd.

Als je van dieren houdt en je weet hun basis behoefte lijkt het mij ook altijd dat je daaraan wilt voldoen. Dat mis ik echt op heel veel stallen. Ja, het is hard werken, maar op veel stallen moet het tegenwoordig vooral gezellig zijn met zo min mogelijk werk.

Als stallen investeren in de basis behoeften en ook die geven, zouden al veel minder mensen klagen.

Wij hebben ook in pension altijd alles zelf gedaan, ook naast werk en gezin. En als je daar aan gewend raakt is terug naar verzorgd/all in heel lastig.
Toen jaren een locatie gehuurd en nu 3jr aan huis. Ik kan echt niet meer terug.

Is het dan altijd 100% perfect? Nee, vast niet. Maar kan het alleen mezelf verwijten en ook zelf iets aan doen.
Dat het niet altijd kan, snapt iedereen. Wij hebben er ook echt heel veel voor over moeten hebben. Maar soms is een stal uitkiezen waar je meer zelf moet of mag doen al een oplossing. Lijkt soms pittig, maar je wordt vanzelf handiger en sneller.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:18

Daihyo schreef:
Ik herken het wel. Als je op pension staat, zul je concessies moeten doen. Ik heb voor mezelf altijd een lijstje gehad met keiharde eisen (en dat had altijd met paardenwelzijn te maken) en een lijstje met wensen. Ik moet zeggen dat ik daar altijd aansluitende stallen bij heb kunnen vinden.

Dit :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:49

Ik heb de laatste jaren best wat pensionstallen gezien maar geen 1 zei dingen toe die het later niet na kwam. Alles wist ik dus van te voren. Ben voornamelijk zelf gegroeid in inzicht en paarden houden dus bij elke stal die ik verliet ging mijn pony er op vooruit. Inmiddels staat ze voor ons op een bijna perfecte plek en heb ik zelf alles in de hand wat me rust geeft. Op 1 stal ben ik door persoonlijke redenen vertrokken maar over het algemeen overal gekregen wat toegezegd werd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:00

Citaat:

Nee. Ik pas geen beleid aan, ik kijk binnen mijn beleid aan wat de mogelijkheden zijn. Dus dat betekent in dit voorbeeld dat ik vraag aan een eigenaar om een slowfeeder op te hangen. Zo heeft het paard altijd nog meer ruwvoer en ik geen verspilling.

En soms heb ik binnen mijn beleid geen mogelijkheden meer, ik kan bijv. Met 100 paarden niet voor dat ene paard met die ene specifieke voerbehoefte ruwvoer bestellen. Dan geef ik dat aan, dat ik denk dat ik niet kan bieden wat iemand zoekt. En daar kom je soms in de loop van de tijd achter. Dan kan je toch alsnog prettig uit elkaar gaan? Het kan toch gewoon dat een bedrijf niet kan bieden wat een klant zoekt. Dat ligt dat niet aan de eigenaar, of aan het bedrijf, maar het matcht dan gewoon niet denk ik dan :)

Als jij voor 100 paarden het precies zo wil doen als iedereen wil, heb je zelf maagzweren denk ik :+

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:21

Wat ik het meest lastige vind is dat er afspraken worden gemaakt en vervolgens niet wordt nagekomen. Dan moet de afspraak niet gemaakt worden.

En vervolgens spreek je iemand daar op aan en was het "je paard is niet dood toch, dus war zeur je"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:15

ruitje schreef:
Nee. Ik pas geen beleid aan, ik kijk binnen mijn beleid aan wat de mogelijkheden zijn. Dus dat betekent in dit voorbeeld dat ik vraag aan een eigenaar om een slowfeeder op te hangen. Zo heeft het paard altijd nog meer ruwvoer en ik geen verspilling.

En soms heb ik binnen mijn beleid geen mogelijkheden meer, ik kan bijv. Met 100 paarden niet voor dat ene paard met die ene specifieke voerbehoefte ruwvoer bestellen. Dan geef ik dat aan, dat ik denk dat ik niet kan bieden wat iemand zoekt. En daar kom je soms in de loop van de tijd achter. Dan kan je toch alsnog prettig uit elkaar gaan? Het kan toch gewoon dat een bedrijf niet kan bieden wat een klant zoekt. Dat ligt dat niet aan de eigenaar, of aan het bedrijf, maar het matcht dan gewoon niet denk ik dan :)

Als jij voor 100 paarden het precies zo wil doen als iedereen wil, heb je zelf maagzweren denk ik :+

Heb je 100 paarden staan of is het een voorbeeld?

Bij veel stallen kan het ook een keus zijn. Wil je minder paarden en alles goed kunnen doen en reken je daar dan ook de passende prijs voor of heb je een beleid en wil iemand zoveel mogelijk paarden stallen omdat men geen hogere pension kosten wil betalen?

Laten we ook eerlijk zijn dat mensen niet willen betalen voor wat ze wensen. En dat zit niet eens altijd in het hooi of de vlas, maar vooral de arbeid.

En dat zei ik eerder; ik zie een enorme verandering van personeel vergeleken bij vroeger en dat lijkt ook echt een probleem te worden. Er komt teveel werk van een stal op te weinig mensen.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:40

ruitje schreef:
Citaat:

Ik denk dat we beide met onze eigen visie en ervaringen in ons hoofd een beeld vormen. Ik kan een stal met 100 paarden niet eens voorstellen. De stallen waar ik stond hadden nooit meer dan 10/11 paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 06:55

Lijkt mij heerlijk, 10 paarden. Maar volgens mij moet je er dan een baan bij om het uit te laten kunnen :o . Of inderdaad geen hooi voeren om te bezuinigen :o