Vogels verdrinken in waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 21:19

Oke, van de waterbakken krijg ik een klein beetje ome ali gevoel... :')
Wat je denkt te kopen;
Afbeelding
Wat je eigenlijk koopt;
Afbeelding

Maargoed, als het werkt ben ik tevreden :Y) Veulen zat wel direct aan de rand van die binnenste mand te trekken, maar door het water krijgt hij hem er niet uit.

senna21

Re: Vogels verdrinken in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:25

Vandaag ontdekte ik een kikker in een lege gieter. Hij kon er zelf niet meer uitkomen.
Wanneer ik hem niet had gezien, was hij misschien wel verhongerd. ;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:32

Fijn dat je de kikker hebt kunnen redden.

Net in de waterbak
Afbeelding

en ik heb in de buurt een speciaal vogelbad.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 02:25

Daphne__ schreef:
Oke, van de waterbakken krijg ik een klein beetje ome ali gevoel... :')
Wat je denkt te kopen;
[ [url=m/sboTzW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat je eigenlijk koopt;
[ [url=m/Mz0YW9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maargoed, als het werkt ben ik tevreden :Y) Veulen zat wel direct aan de rand van die binnenste mand te trekken, maar door het water krijgt hij hem er niet uit.

Klopten de afmetingen dan wel? Lijkt nu of die binnenste gewoon een beetje te hoog is voor de kuipen die jij hebt.

Verder... Iemand een idee hoe ik slakken uit een waterput kan houden? Mijn waterput zit altijd vol slakken, zowel naaktslakken als huisjesslakken. Ze vallen helaas ook in het water en het is geen fraai zicht zo'n vergaande slak. Weet ook niet of het wel zo gezond is voor de paarden om dat water te drinken te krijgen. (heb helaas geen andere keus dan dat putwater te geven).
Daarstraks zelfs een half vergane muis eruit gevist %) heb zelfs geen idee hoe die in de put beland is. Er ligt altijd een deksel op de put als die niet gebruikt wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:50

In het gat waarin de slang zit? Kun je geen panty over het gat spannen en een snee erin maken waardoor je de slang duwt of wat voor een put heb je?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:55

Zelfde principe als bij vogeltjes. Kleinere bakjes water rond de put zetten. Met een beetje geluk gaan de slakken en de muizen daar dan plonsen :D

En anders diatomeeënaarde of koffiedik rond de put strooien. Blijven de slakken weg en is niet giftig voor andere dieren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:55

Er is een houten plaat over de gehele put heen. Dus eigenlijk nergens een gat. Maar de slakken zitten vooral aan de binnenkant van de put gek genoeg.
Een bakje water ernaast zetten kan ik eens proberen.

Het betreft een waterput waarbij ik met een emmer water eruit moet scheppen. De rand van de put is bijna gelijk met de grond. Het waterniveau zo'n 2m lager.

Rapaz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:21

Wij hadden dat ook in het begin met waterbakken in het weiland (speciekuipen). Simpel opgelost door in iedere bak een tak te leggen. Wel dagelijks controleren of de tak niet als speelgoed door de paarden uit de bak is gevist.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:04

senna21 schreef:
Vandaag ontdekte ik een kikker in een lege gieter. Hij kon er zelf niet meer uitkomen.
Wanneer ik hem niet had gezien, was hij misschien wel verhongerd. ;(

Ik had vorige jaar een salamander in een lege emmer buiten. Nog net op tijd gered hoop ik. Nu zet ik de emmers altijd op de kop weg. Zou toch heel sneu zijn om zo uit te hongeren of uit te drogen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:12

ik was ooit een van mijn kippen kwijt, ze bleek onder een omgekeerde emmer te zitten. Omdat ik lege emmers altijd op hun kop zet, was dit niet in mij opgekomen; waarschijnlijk zat ze er al minstens 2 dagen. Kippen zijn helaas stil in het donker, het was echt puur toeval dat we haar op tijd vonden.

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:36

Huh wat bizar? Hier heb ik nog nooit van gehoord! Ik had ook van die kuipen maar nooit iets in verdronken, buiten althans. Binnen in de stallen lagen er regelmatig muizen in. Hiervoor had ik een vlecht van strotouwtjes gemaakt en die erin gehangen. Werkte perfect! Voor buiten zou ik inderdaad voor een tak of een plank o.i.d. gaan. Iets waar ze voldoende grip op hebben om eruit te klauteren.

Ik vind de tip met een schaaltje ernaast ook wel erg slim! Hier hebben ze inderdaad wel andere opties om te badderen waardoor ze wellicht niet in de waterbakken komen. Mijn ouders hebben een soort 'vijver' in een grote bak gemaakt en daar eilandjes van planten in en betongaas zodat vogels en muisjes e.d. erin en eruit kunnen komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:20

Twee jaar geleden hadden we op stal opeens gruwelijk veel verdronken spreeuwen. Echt 6 tot 8 per waterbak. De drie waterbakken stonden telkens ook in een ander weiland, dus genoeg afstand ertussen om niet een ongelukje van 1 groepje spreeuwen te zijn. Ik ben toen gaan googelen en kwam - niet heel veel - artikels zoals dit tegen: https://www.animalstoday.nl/waarom-verd ... spreeuwen/

Gelukkig was dit meteen ook de laatste keer want het was echt luguber om zo veel vogels kopje onder te zien drijven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 13:45

Even een update voor mocht iemand later hetzelfde probleem hebben en dit topic tegen komen;

Sinds de vogelvriendelijke waterbakken, geen 1 vogel meer verdronken in de waterbak! Wel veertjes, maar geen vogels *\o/*

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:22

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik in herhaling val.

Als het erg droog en heet is, hebben vogels moeite om water te vinden. De meeste vogels kunnen alleen 'vanaf de grond' drinken, dus uit bakjes, dakgoten enz. Als er geen water te vinden is, proberen ze op andere manieren water binnen te krijgen. Helaas verdrinken daar dan veel vogels bij.

Vogels kunnen niet uit sloten, meren e.d. drinken.

Een apart schaaltje water neerzetten of een 'eilandje' laten drijven in een badkuip doet wonderen.