Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 04:13

sevke schreef:
Ik vraag, in Belgie, voor een veulen tem 2-jarige bij ons in de opfok 150/md. Daar zit inbegrepen: ruim en droog weiland (2HA), mooie schuilstal, onbeperkt hooi van goede kwaliteit, één keer per dag brok, ontworming om de 3 maanden.

Dat is echt niet duur, kan het wel uit?
Moet de pensionklant zelf ook nog mee helpen?

sevke

Re: Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:38

Nee, de pensionklant hoeft niks te doen. Nu met de stijgende prijzen van voer en brandstof zal ik wel moeten opslaan naar 175...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:36

Ik vraag dan toch te weinig voor mijn stal.Maar een makkelijk paard en eigenaar is ook heel veel waard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:51

Hier in de omgeving betaal je voor een vergelijkbare constructie rond de 100 euro per maand exclusief meerprijs voor hooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:34

Little_Gift schreef:
Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?

Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.

Hmm. Wat doe ik dan niet goed?

Ik heb 6 paarden lopen, 24/7 buiten, op 1,2 ha zandgrond. Ik hooi de helft 1-2x per jaar. Net weer gedaan, 14 grote vierkante pakken voordroog. Misschien kan er nog een snee van de andere helft van het land ergens in september gehaald worden. Hangt van de regen af.

Ik voer 's zomers 1 zo'n pak per maand bij. Niet omdat er geen gras zou zijn, maar omdat droge vezels nodig zijn om het natte slappe gras te compenseren.
's Winters gaat er een pak voer per week door, en lopen de paarden verder ook gewoon op de wei.

Dat doe ik al 30 jaar. Als ik niet zou hooien heb ik véél te veel gras.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:02

Ibbel schreef:
Little_Gift schreef:
Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?

Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.

Ik heb 6 paarden lopen, 24/7 buiten, op 1,2 ha zandgrond. Ik hooi de helft 1-2x per jaar. Net weer gedaan, 14 grote vierkante pakken voordroog. Misschien kan er nog een snee van de andere helft van het land ergens in september gehaald worden. Hangt van de regen af.

Ik voer 's zomers 1 zo'n pak per maand bij. Niet omdat er geen gras zou zijn, maar omdat droge vezels nodig zijn om het natte slappe gras te compenseren.
's Winters gaat er een pak voer per week door, en lopen de paarden verder ook gewoon op de wei.

Alles hangt af van de grond waarop je zit. Waar ik een weide van een hectare heb lukt dit echt niet. Het gras groeit gewoon niet snel genoeg daar. Op de kleigrond zou het kunnen kwa groei maar lopen ze het dan weer snel stuk dus waar ze nu staan hebben ze een paddock voor de natte dagen. Dán groeit het idd hard genoeg maar dan moet je ze het bij nat weer dan weer niet stuk laten lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:37

Ik zit op zandgrond. Staat er bij ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:40

Ibbel schreef:
Ik zit op zandgrond. Staat er bij ;)

Jij wel, maar Little Gift wellicht niet. Ik heb op zwarte zand gezeten en daar groeide het gras voor geen meter. Daar kon ik echt niet hooien, niet met 4 paarden op een hectare.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:28

Ibbel schreef:
Little_Gift schreef:

Zandgrond.
Er sprak hier iemand voor jou over kleigrond.
Valt dus niet te vergelijken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:34

Vriendin van mij staat bij een stal als omschreven door TS. Heb daar ook even nieuwsgierig gevraagd wat zij betaald, is niet in mijn regio. Zij betaald €140 inclusief hooi, stro en muesli. Ze heeft wel afgesproken dat zij 1x per twee weken alle paarden voert en het weiland schoonmaakt. Zodat de staleigenaresse ook eens vrij heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 01:46

Matheno schreef:
Voor in principe alleen een weiland met schuilstal en verder geen voorzieningen zoals een rijbak etc zou ik zelf .. een euro of 100 max willen betalen denk ik.

Voor die prijs mag je je eigen hooi kopen...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 06:38

joyce B schreef:
Matheno schreef:
Voor in principe alleen een weiland met schuilstal en verder geen voorzieningen zoals een rijbak etc zou ik zelf .. een euro of 100 max willen betalen denk ik.

Voor die prijs mag je je eigen hooi kopen...

en voer!

100 euro kan voor de verhuurder echt niet uit,gezien het werk je er mee hebt.

Heb wel eens het idee dat mensen die hun paard niet bij huis hebben staan , geen notie hebben hoeveel werk en kosten (naast de voerkosten) er nog bij komen kijken.

De verhuurder mag er toch wel iets aan overhouden?

Wij verhuren nu 3 boxen a 125 euro per maand zonder enige vorm van voer er bij in!
Wel hebben wij een goede buitenbak, je kunt een leuk rondje rijden bij ons achter in het bos en wij voeren voor ze in de ochtend en avond als ze zelf niet kunnen.
Paarden staan bij ons 24/7 buiten, hele jaar rond , ze kunnen zelf in en uit hun stal lopen. stalling van trailer zit er ook bij in. Wij denken een paradijs voor paard en ruiter. Wij vinden hiervoor 125 absoluut niet te duur!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 07:57

100 euro inclusief hooi en stro en jouw eigen plek net €140,- inclusief met binnenbak er bij is echt niet meer van deze tijd. Zelfs hier in het noorden betaal je met binnenbak meestal al rond de €200,- tot €275,- per maand. Met slechts een enkele uitzondering naar beneden en meerdere stallen daar nog ruim boven.

Met alleen buitenbak tussen de €150,- en €200,- met uitzonderingen naar beneden en uitschieters naar €270,- vol pension (o.a. 2 Paddock Paradises)

Als hooi en stro ingekocht moeten worden betaal je al snel €4,- per klein pakje of €40,- per groot pak en zit je per paard per maand op €60,- tot €80,- aan ruwvoer en strooisel per maand. Als het niet duurder is.

Een bedrijf moet dan ook nog btw rekenen en belasting betalen over de inkomsten.

Kayley95 schreef:
Op de basis wat jij nu aanbied, vind ik dat veel geld. Ik heb voor 75 euro met stallen en een gedraineerde rijbak, mestopslag, stallen, paddock, 4 weien en een super ruime zadelkamer gestaan. Hier zat verder niks anders inbegerepen kwa voer. Ook weet van een kennis die ook in de vergelijkbare categorie zit 100 euro betaald incl stro en hooi.

Momenteel betaal ik 140 voor bijna alle faciliteiten ( denk aan binnenbak, buitenbak, solarium, cross weide en dressuur weide, paddocks. ) Enigste wat ik moet doen is mijn eigen stal mesten ( kan voor 35e ook gedaan worden ) vlas voor mijn eigen bestellen en brok halen.

En ik sta in Brabant. Ik zag net voorbij komen dat Brabant duur is. Voor sportstallen wel, maar wat jij aan bied niet. Ik weet niet waar je precies zit? Maar ik zou 100 euro ok pm doen.

Edit: Ik zie dat je in Hasselt staat. Ik zou dan 100pm vragen voor wat je nu aanbied.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:25

Hier zijn alle pensionstallen in de buurt omhoog gegaan in prijs door de stijgende hooikosten. Gemiddeld zo’n 25 euro per maand bij. En we zitten nog maar aan het begin. Hou daar ook rekening mee.

In deze buurt is stalling onder 200 euro trouwens onvindbaar geworden, onafhankelijk van de faciliteiten tenzij volledig kale stal of wei. En zelfs voor een kale wei te huren zie ik absurde prijzen voorbij komen van 200+ per maand.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:39

Als je 24/7 in de winter buiten zou kunnen aanbieden zou ik absoluut niet onder de €200 gaan (inclusief onbeperkt hooi natuurlijk). In deze regio is het ongelooflijk moeilijk om een stalling te vinden waar de paarden altijd buiten kunnen én altijd eten hebben. Aangezien dat basisbehoeften zijn en dat eerder een luxeproduct lijkt te zijn vind ik ook dat je prijs daar naar mag zijn. Je gaat dan ook mensen aantrekken die beseffen hoe belangrijk dat is en die zijn bereid daarvoor te betalen. Anders moet je die mensen niet op je terrein willen.

Dat laatste moet je je sowieso wel afvragen. Ik heb 2 keer op nog geen jaar tijd problemen gehad met pensionklanten, ik hoef ze niet meer. De constante wissel is niet goed voor mezelf maar nog minder goed voor de paarden. Al hoeft het niet overal zo te gaan, maar met €200 per maand inclusief hooi én niet in het zwart ;-) dan ga je daar eigenlijk echt niets aan overhouden. Vergeet ook afvoer van mest niet, ik heb een kruiwagen per paard per dag, ook dat zijn kosten die je moet meerekenen.

Wat je vraag omtrent regelgeving betreft, jouw plannen moet je voorleggen aan de gemeente en zij kunnen jou vertellen of je daarvoor vergunningen nodig hebt. Voor zo'n kleinschalig pension heb je in ieder geval geen toestemming nodig van landbouw en visserij.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:13

Ik betaalde 170 voor onbeperkt hooi, volledige verzorging, zoveel mogelijk buiten maar de eigenaresse haalde ze met regen wel naar binnen, en ene buitenbad. Dit is inmiddels twee jaar geleden dus ik kan me voorstellen dat ze nu wel 200 euro vraagt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:31

Met deze warmte is dat wel fijn.Een buitenbad :+

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:22

Hahahaha, excuus, een buitenbak natuurlijk, wel bijna gehele jaar door te rijden. Maar met bad zou me ook wel fijn lijken :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:40

Mijn paard staat op eenzelfde soort wei, met als enige verschil dat wij voor de paarden op de wei alles zelf doen. Mest wordt wel door de eigenaar afgevoerd, er wordt (door ons) hooi van eigen land gevoerd (mag zonder limiet, maar wij voeren niet ongelimiteerd), en bos is op 5 minuten stapafstand van de wei. We betalen iets meer dan 100 euro/maand.

Deze snap ik niet zo: - Taken (voeren, hooien, mesten) gebeuren enkel door ons of om de beurt in samenspraak, want dat zijn twee heel verschillende opties. Laat ik het zo zeggen: Als jullie alles zelf op je nemen, zou ik zonder na te denken 150-200 euro gaan betalen. Dat is voor mij alleen maar makkelijk en daar heb ik ook wat voor over.

Ik geef toe dat zelf alles doen andere inzichten in je eigen paard geven, maar tijd is ook geld.
Ik sta wel vooraan mee te helpen als het hooi van het land af gaat en mijn paard staat nu 3 minuten van mijn huis vandaan, dus ik klap in mijn handjes voor deze plek en voer de kippen en konijnen af en toe ook wat bij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:54

Django_Mette schreef:
Wij hooien 1x per jaar een stuk van ongeveer 4 à 5000 m2, dat laten we doen door een loonwerker in de straat en kost ongeveer 1000 euro voor maaien, 2x schudden, op ruggen leggen en verpakken.

Wij zitten in midden-Nederland :)

Sorry maar ik lees dit nu pas. Wat vreselijk duur. Het moet al heel dik en hoog staan om 100 kleine pakjes van een halve ha te krijgen. Dus betaal je 10 euro per pak voor je eigen hooi. Dan kun je veel beter hooi kopen, ben je de helft goedkoper uit.
En wat betreft zelf hooien. Ik heb 1 paard 1 pony en 8 grote schapen. 1 hectare Drentse arme zandgrond en heb daar vorige week 16 midibalen hooi afgehaald. Dus dat kan goed.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 06:56

pillow schreef:
Django_Mette schreef:
Wij hooien 1x per jaar een stuk van ongeveer 4 à 5000 m2, dat laten we doen door een loonwerker in de straat en kost ongeveer 1000 euro voor maaien, 2x schudden, op ruggen leggen en verpakken.

Wij zitten in midden-Nederland :)

Sorry maar ik lees dit nu pas. Wat vreselijk duur. Het moet al heel dik en hoog staan om 100 kleine pakjes van een halve ha te krijgen. Dus betaal je 10 euro per pak voor je eigen hooi. Dan kun je veel beter hooi kopen, ben je de helft goedkoper uit.
En wat betreft zelf hooien. Ik heb 1 paard 1 pony en 8 grote schapen. 1 hectare Drentse arme zandgrond en heb daar vorige week 16 midibalen hooi afgehaald. Dus dat kan goed.

Precies wat ik dacht,die loonwerker lacht zich de ballen in de broek.
Snap dat de man betaald moeten worden, maar dit bedrag is echt koekoek 8)7

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:28

Nou een uurloon van 350 euro, dan ben je echt getild.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:30

om eerlijk te zijn geloof ik zo'n bedrag niet, denk aan een typefoutje oid.
Dat loonwerkers regelmatig lachen om de paardenmensjes, zeker. Maar dit is te absurd om te kunnen kloppen.