Van stalpaard naar buitenpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:30

DreamGuide schreef:
Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, zijn er ook mensen die ervaring hebben met een flegmatiek paard die van stal naar 24/7 buiten gaat?
Hoor vooral een hoop drukke paarden die rustig worden, maar wat is het effect op paarden die al (te) rustig zijn?

Mijne was ook 'flegmatiek' en ik noemde ook rustiger geworden. Ik bedoelde daarmee niet in bewegingsdrang of iets dergelijks, maar eigenlijk meer mentaal, meer 'tevreden', minder tekenen van stress. (Eerste paar weken overigens wel ook echt moe van de overgang naar het buiten leven, maar dat is maar tijdelijk)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:37

DreamGuide schreef:
Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, zijn er ook mensen die ervaring hebben met een flegmatiek paard die van stal naar 24/7 buiten gaat?
Hoor vooral een hoop drukke paarden die rustig worden, maar wat is het effect op paarden die al (te) rustig zijn?

Mijn aartsluie paard werd eerder fanatieker dan luier.
Ik vermoed: meer conditie wat positief werkte.

En een praktisch dingetje: ze gingen op pension overdag 8 uur op de (volle) wei. daar vrat hij zich helemaal vol (zelfs met graaskorf). Dan kwam ik in de avond rijden en dan was hij 'oempf' vol en traag. Thuis was het ruwvoer (en de beweging) veel meer verdeeld over de dag en nam hij tussendoor meer rustige momenten. (mede door strookbegrazing) kon de graas korf af en was hij veel minder een opgeblazen ballon in de avonden. Maar dat is misschien heel specifiek voor onze situatie.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:58

DreamGuide schreef:

Paard wat ik nu heb, heb ik gekocht van mensen waar hij voornamelijk op stal stond.
Hij is nog steeds wat flegmatieker dan ik gewend ben, moet vooral even opstarten, maar is voorwaartser dan ooit sinds hij buiten staat. En fitter en blijer en speelser.
Ik denk dat hij nooit echt flegmatiek was maar vooral naar binnen gekeerd en niet gelukkig.
Een (stabiele) kudde doet erg veel goeds voor een paard is mijn ervaring.