Het leed wat stalling heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:54

Wat is er nou echt slecht aan stal 2
Waarom moet het paard voor jou langer op de weide, wat is de meerwaarde daarvan?

Nette stal mooie prijs, je hebt alles en beter voor elkaar dan 50% van de paardenbezitters waar dan ook in Nederland.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:03

Popstra schreef:
Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem

Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.

Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:07

LWDaisy schreef:
Dreamboy schreef:
Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.

Akkoord, ik zou geen van beide stallen willen. Dan huur ik nog liever een wei waar ik zelf voor mijn hooi zorg en met water moet zeulen...

Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard van 17u tot 9u op stal moet. Da's best lang hoor, zeker als het weer oké is (ik bedoel oké voor de paarden, niet voor ons als mens, en dat is toch pakweg 330 dagen per jaar, en als ze een schuilstal hebben gewoon 365 dagen..)
Laat staan wat je schrijft over de winter... 3-4u per dag buiten, en dan een 20u per dag op stal? Mij niet gezien hoor...

Ik snap je issue - ik rij zelf ook met de scooter, en voor mij is afstand dus ook wel een dingetje. Misschien woon ik groener dan jij, hier zijn wel een aantal opties, ik kan aan allemaal wel verbeterpunten bedenken maarja da's overal zo denk ik :) Ik heb voor een optie gekozen waar ik veel zelf moet doen (wat qua werk en timing niet alles is), maar met het welzijn van mijn paard op de eerste plaats vond ik dat ik dit wel moet doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen ook een fijne buurvrouw heb daar, en dat we elkaar helpen - zij gaat de ene dag, ik de andere. Voorheen deed ik het altijd alleen, niet altijd handig, maar ik vind dat ik dat als eigenaar wel verplicht ben - ik heb mijn paard gewillen, niet andersom zeg ik altijd.
Ze staat 24/7 op de wei met stal (en daar een betonnetje rond, dus geen blubber), de eigenaar geeft 's ochtends hooi of zet ze aan de overkant (grote graswei), ik (of weigenoot) geven 's avonds korrel + hooi. We mesten zelf uit. We kiezen zelf of we het hooi los (dan voorziet de eigenaar ons van een hooibak) of in netten geven, of en welke korrel we geven, ... Ik betaal 200 euro. We hebben een wasplaats, iedereen heeft een voederkast, materiaalkast, ... De eigenaar voorziet ons van stromend water (hij vult trouwens de waterbakken van de paarden), een toilet, elektriciteit (waterkoker, ijskast), een lavabo zodat we onze handen kunnen wassen, 5 kruiwagens, bezems, rieken, mestboys, ... Stro en hooi zitten mee in de prijs. We hebben een verlichte, gedraineerde buitenbak die door de eigenaar regelmatig gesleept wordt.

Volpension kan ook bij ons, dan staan de paarden van februari-maart tot oktober-november 24/7 buiten, in de winterperiode gaan ze 's nachts binnen. Ofwel doe je dit zelf, ofwel doet de eigenaar dit (tegen een meerprijs, dan voert hij ook 's avonds en mest hij ook uit).

Ik bedoel maar - het moet toch echt beter kunnen dan de 2 opties die jij voorlopig vind? Ik zou blijven verder zoeken. Sorry, ik weet dat je dit niet wilt horen. Maar vind je het oké om je paard zelfs als het aangenaam (paarden)weer is maar 8 uur buiten te laten? Rij rond, bel aan bij mensen als je een weiland ziet. Ik zou echt geen genoegen nemen met die 2 opties, sorry...

Ik zou er bijna voor naar Belgie verhuizen! Wat een fijne prijzen nog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:13

Cinnepin schreef:
Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard

Als er vooraf bekend is dat de laatste voerbeurt 17.00 is. En dat is maar gewoon een hoopje of netje dan weet je vooraf dat ze te lang zonder staan.
Dan moet je daar gewoon niet gaan staan.

Maar word je paard mager in een normaal voer beleid , ja dat zou ik raar vinden idd, dan moet er gewoon bij gegeven worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:19

LWDaisy schreef:
Dreamboy schreef:
Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.

Akkoord, ik zou geen van beide stallen willen. Dan huur ik nog liever een wei waar ik zelf voor mijn hooi zorg en met water moet zeulen...

Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard van 17u tot 9u op stal moet. Da's best lang hoor, zeker als het weer oké is (ik bedoel oké voor de paarden, niet voor ons als mens, en dat is toch pakweg 330 dagen per jaar, en als ze een schuilstal hebben gewoon 365 dagen..)
Laat staan wat je schrijft over de winter... 3-4u per dag buiten, en dan een 20u per dag op stal? Mij niet gezien hoor...

Ik snap je issue - ik rij zelf ook met de scooter, en voor mij is afstand dus ook wel een dingetje. Misschien woon ik groener dan jij, hier zijn wel een aantal opties, ik kan aan allemaal wel verbeterpunten bedenken maarja da's overal zo denk ik :) Ik heb voor een optie gekozen waar ik veel zelf moet doen (wat qua werk en timing niet alles is), maar met het welzijn van mijn paard op de eerste plaats vond ik dat ik dit wel moet doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen ook een fijne buurvrouw heb daar, en dat we elkaar helpen - zij gaat de ene dag, ik de andere. Voorheen deed ik het altijd alleen, niet altijd handig, maar ik vind dat ik dat als eigenaar wel verplicht ben - ik heb mijn paard gewillen, niet andersom zeg ik altijd.
Ze staat 24/7 op de wei met stal (en daar een betonnetje rond, dus geen blubber), de eigenaar geeft 's ochtends hooi of zet ze aan de overkant (grote graswei), ik (of weigenoot) geven 's avonds korrel + hooi. We mesten zelf uit. We kiezen zelf of we het hooi los (dan voorziet de eigenaar ons van een hooibak) of in netten geven, of en welke korrel we geven, ... Ik betaal 200 euro. We hebben een wasplaats, iedereen heeft een voederkast, materiaalkast, ... De eigenaar voorziet ons van stromend water (hij vult trouwens de waterbakken van de paarden), een toilet, elektriciteit (waterkoker, ijskast), een lavabo zodat we onze handen kunnen wassen, 5 kruiwagens, bezems, rieken, mestboys, ... Stro en hooi zitten mee in de prijs. We hebben een verlichte, gedraineerde buitenbak die door de eigenaar regelmatig gesleept wordt.

Volpension kan ook bij ons, dan staan de paarden van februari-maart tot oktober-november 24/7 buiten, in de winterperiode gaan ze 's nachts binnen. Ofwel doe je dit zelf, ofwel doet de eigenaar dit (tegen een meerprijs, dan voert hij ook 's avonds en mest hij ook uit).

Ik bedoel maar - het moet toch echt beter kunnen dan de 2 opties die jij voorlopig vind? Ik zou blijven verder zoeken. Sorry, ik weet dat je dit niet wilt horen. Maar vind je het oké om je paard zelfs als het aangenaam (paarden)weer is maar 8 uur buiten te laten? Rij rond, bel aan bij mensen als je een weiland ziet. Ik zou echt geen genoegen nemen met die 2 opties, sorry...

Sidera schreef:
Ik zou er bijna voor naar Belgie verhuizen! Wat een fijne prijzen nog.

Nou inderdaad! Wij zitten hier al op 550

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:27

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Of om 17.00 voeren acceptabel is of niet hangt toch af van de hoeveelheid? Ze kunnen 8 keer per dag 1 handje krijgen of 1 keer per dag onbeperkt. Hoevaak er gevoerd word zegt mij helemaal niks :)

Ik denk dat een betere verdeling over de dag wel belangrijk is. Ligt er wel aan hoeveel onbeperkt voor jou is.
Maar die van mij kan een grote berg hooi in een paar uurtjes wegwerken.

Onbeperkt is toch niet voor variatie vatbaar? Paard heeft altijd en constant beschikking tot ruwvoer en staat geen enkel moment van de dag zonder.

Ik zou trouwens liever hebben dat het paard een giga hooinet krijgt gevuld een keer per dag, en dan de laatste 2-3 uur zonder hooi staat tot de volgende vulling (mits er stro/takken/kantjes gras) aanwezig zijn, dan dat ze 4 voerbeurten krijgen en de hoeveelheid hooi binnen een uur weggekauwd is (want dan staan ze alsnog 20 uur zonder.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:28

Cinnepin schreef:

Ik snap heel goed dat je dat doet. Ik heb ook op stallen gestaan waar eigenaren bijvoeren omdat er gewoon te weinig gegeven wordt.
Ik heb het bijvoeren ook gedaan, mijn paard kreeg anders koliek van stroverstopping. Ik ben uiteindelijk daar ook om die reden weggegaan.
Eigenaren lopen er allemaal te slepen met hooi en inmiddels ook zelfs stro, hoorde ik. Ik betaalde daar toen al 495 per maand.

DuoPenotti schreef:
Als er vooraf bekend is dat de laatste voerbeurt 17.00 is. En dat is maar gewoon een hoopje of netje dan weet je vooraf dat ze te lang zonder staan.

Maar word je paard mager in een normaal voer beleid , ja dat zou ik raar vinden idd, dan moet er gewoon bij gegeven worden.

Bovengenoemde stal beweerde dat de paarden te dik waren. Maar die stonden allemaal met strobuiken. Ik moest er vanalles ingooien om verstoppingskoliek tegen te gaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:30

Zonnetje97 schreef:
Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas

Tja, jij vind dat niet ideaal, maar het alternatief is ook niet ideaal. Dan is volgens mij de allerbelangrijkste vraag, hoe vindt je paard het hoe hij nu staat?

Oogt ie tevreden? Is hij gezond en fit? Hoe lang staat hij al op stal 1 en is hij daar misschien helemaal geworteld en doet hij het juist goed op dat schema?
Zo ja, vooral laten staan.
Zo nee, vooral verhuizen.

Niet gaan denken wat jij vanuit jouw hoofd als ideale situatie ziet, maar kijk naar je paard en is die blij met de omstandigheden en het management. Echt ik spreek uit ervaring dat een paard heel iets anders prettig kan vinden als wat volgens de boekjes helemaal perfect is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:31

Babootje, dat kan je dan weer voorkomen door meer vrije beweging aan te bieden ;)

Mi moet er nooit gecomprimeerd worden op vrije beweging, en dan geen stalpaddock, en voldoende ruwvoer (aangepast op het individu)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:34

Duhelo schreef:
Babootje schreef:
Ik denk dat een betere verdeling over de dag wel belangrijk is. Ligt er wel aan hoeveel onbeperkt voor jou is.
Maar die van mij kan een grote berg hooi in een paar uurtjes wegwerken.

Onbeperkt is toch niet voor variatie vatbaar? Paard heeft altijd en constant beschikking tot ruwvoer en staat geen enkel moment van de dag zonder.

Ik zou trouwens liever hebben dat het paard een giga hooinet krijgt gevuld een keer per dag, en dan de laatste 2-3 uur zonder hooi staat tot de volgende vulling (mits er stro/takken/kantjes gras) aanwezig zijn, dan dat ze 4 voerbeurten krijgen en de hoeveelheid hooi binnen een uur weggekauwd is (want dan staan ze alsnog 20 uur zonder.)

Ik wil geen hooinet wegens kans op nek en rugklachten doordat je paard de hele dag hooi uit zn net staat te trekken.
Dus het hooi gaat gewoon vanaf de grond. Mijn paard kan echt een hele berg in een paar uurtjes wegwerken. Als er teveel ligt, loopt hij het door zn stal en eet t dan niet meer.
Wat we hier doen is een berg erin voor wat hij eet en naar behoefte aanvullen.(Bij het aanvullen ligt er altijd nog wel wat in maar niet zoveel dat hij het door de stal loopt) Dat gebeurt dan nog 2 x na de eerste hooibeurt Zo heeft hij toch onbeperkt hooi. Verder staat hij op stro. Laatste voerbeurt is s avonds om 19:00. Dan gaat er echt veel hooi in voor de nacht. We zetten het hooi zelf klaar. Ik vind het prima geregeld zo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:38

Misschien moet je je even inlezen over de inmiddels talloze verschillende hooinetten en slowfeeders, kwa mazen, kwa gaten, kwa ophanging enz.

Onze kudde heeft echt geen nekklachten of bijna hernia's hoor :+

As per usual 24/7 buiten betekent niet automatisch zandkoliek en blubber.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:40

Onali schreef:
Babootje, dat kan je dan weer voorkomen door meer vrije beweging aan te bieden ;)

Mi moet er nooit gecomprimeerd worden op vrije beweging, en dan geen stalpaddock, en voldoende ruwvoer (aangepast op het individu)

Ik sta daar niet meer :D

Te weinig ruwvoer geven is overigens met meer vrije beweging niet te compenseren als er geen weidegang mogelijk is (bv in de winter). Er is niet veel keuze in stallen, er is altijd wel iets dat niet goed is.
Dus kies ik eerder voor goed voermanagement. Dat is het enige waar je op een stal waar je zelf het management niet kunt doen, niet in de hand hebt. De rest kun je wel zelf regelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:42

In de natuur plukken ze ook hoge bladeren uit bomen.

Ik moet zeggen dat ik ze overdag dus op de wei heb, dus laag kunnen eten.
Komen ze op stal hebben ze ook hooi en stro op de grond.
Maar in de nacht, dus rond half 11 in de avond, krijgen ze een net op hoogte.
Alleen maar op hoogte zou ik ook niet graag willen.
Maar als ze niet op stal staan kun je ruimte genoeg creëren voor slowfeed bakken, dus dan is het nog laag eten. Maar minder snel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:43

Onali schreef:

Hoe weet je dat zo zeker?
Is je paard soepel door het lijf, geeft het makkelijk na? Loopt je paard taktzuiver?
Ik denk dat veel paarden nek en rugklachten hebben zonder dat de eigenaren dit zelf opmerken c.q. kunnen beoordelen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:46

hwn schreef:
Kan je je paard niet bij je oom stallen, en tegen betaling gaan rijden in één van de binnen- of buitenbakken van stal 2 ? Desnoods met een shet erbij, of nog een paard.

Mijn idee! _/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:48

KahluaB schreef:
hwn schreef:
Kan je je paard niet bij je oom stallen, en tegen betaling gaan rijden in één van de binnen- of buitenbakken van stal 2 ? Desnoods met een shet erbij, of nog een paard.

Mijn idee! _/-\o_

daar heeft ze toch al antwoord op gegeven :)

Zonnetje97 schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe staat je paard nu dan?

Mag er bij je oom niet nog een pension paard meer staan?

Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:49

Cinnepin schreef:
Popstra schreef:
Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem

Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.

Vroeger op mijn manege/pensionstal hingen er aan elke stal krijtbordjes waarop de hoeveelheid voer stond. Er werd 3 keer per dag brok (en indien gewenst haver) gevoerd en 2 keer hooi. Het ene paard kreeg per voerbeurt 2,5 kilo het andere 1. Dat werd in overleg bepaald in t belang van t paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:02

Babootje schreef:
Onali schreef:

Is je paard soepel door het lijf, geeft het makkelijk na? Loopt je paard taktzuiver?
Ik denk dat veel paarden nek en rugklachten hebben zonder dat de eigenaren dit zelf opmerken c.q. kunnen beoordelen.

Allebei mijn shetlanders lopen enorm scheef, stijf en stram :j

Echt geef nou gewoon toe dat je een stalpaard hebt en je paard niet tot nauwelijks buiten komt behalve om te longeren/ stapmolen/ rijden.
Je maakt jezelf belachelijk met je opmerkingen over slowfeeders/ hooinetten.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:03

Het valt me op dat beide stallen een binnenbak hebben, of 2, en dat je verderop zegt dat je geen doe het zelf stal wilt omdat je daar geen tijd voor hebt.
Je hebt dus eerst gekeken naar wat jij nodig hebt, en niet naar wat je paard nodig heeft.
Beide stallen zou ik mijn paard echt niet neerzetten omdat ze daar te weinig buiten komen en niet onbeperkt ruwvoer hebben.
Ik heb ook een drukke baan, 2 uur reistijd per dag, kinderen en een hond, oh en ook nog een man, en mijn paard staat toch echt op een doe het zelf stal, zonder binnenbak. Paard is daar zielsgelukkig. Ja, het is hard werken hoor, en afhankelijk van het weer kan ik niet altijd gebruik maken van de bak, maar het is ook heel gezellig op stal, het bos is om de hoek, en stal uitmesten is echt niet zoveel werk, en je ziet zoveel meer (hoe is de mest, hoeveel mest, hooi op of niet, lopen draaien...) en de vele uren buiten met zijn paardenvrienden zijn zo belangrijk. En voor paddock uitmesten hebben we roostertje. En zomers de wei hoeven we niks te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:53

Onali schreef:

Ik denk dat veel paarden nek en rugklachten hebben zonder dat de eigenaren dit zelf opmerken c.q. kunnen beoordelen.[/quote]

Onali schreef:
Allebei mijn shetlanders lopen enorm scheef, stijf en stram :j

Echt geef nou gewoon toe dat je een stalpaard hebt en je paard niet tot nauwelijks buiten komt behalve om te longeren/ stapmolen/ rijden.
Je maakt jezelf belachelijk met je opmerkingen over slowfeeders/ hooinetten.

Rustig aan Onali. Mag wel wat beleefder.
Dat jij niet bekend bent met die info maakt nog niet dat dat belachelijk is.

In de omgeving van Den Haag waar ik woon - zoals je kunt zien zijn inderdaad geen stallen - waar paarden veel buiten komen. Daarom sta ik ook niet met mijn paarden in de omgeving.
We rijden elke dag 40 minuten heen en 40 minuten terug (als we geluk hebben) naar de paarden.
Omdat we graag onze paarden meer vrije beweging wilden bieden, staan we dus niet in de buurt.
In het weideseizoen gaan de paarden na hun hooi- en voerbeurt naar buiten van 7:00-12:00 uur. Daarna weer naar binnen voor de voerbeurt. De meesten doen dan ook nog lekker even een dutje. In ieder geval die van ons treffen we meestal snurkend aan. Als we 's-middags komen trainen dan zijn ze er dus al lekker uit geweest.
Naast de weidegang, worden de paarden getraind of gaan ze nog extra in de molen.
Vanzelfsprekend zijn er goede faciliteiten om te trainen. Goede bodems zijn heel belangrijk om je paard gezond te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:55

Babootje schreef:
Cinnepin schreef:

Ik snap heel goed dat je dat doet. Ik heb ook op stallen gestaan waar eigenaren bijvoeren omdat er gewoon te weinig gegeven wordt.
Ik heb het bijvoeren ook gedaan, mijn paard kreeg anders koliek van stroverstopping. Ik ben uiteindelijk daar ook om die reden weggegaan.
Eigenaren lopen er allemaal te slepen met hooi en inmiddels ook zelfs stro, hoorde ik. Ik betaalde daar toen al 495 per maand.

DuoPenotti schreef:

Bovengenoemde stal beweerde dat de paarden te dik waren. Maar die stonden allemaal met strobuiken. Ik moest er vanalles ingooien om verstoppingskoliek tegen te gaan.

Maar hebben er ook paarden daadwerkelijk koliek gehad of zijn het de eigenaren die er met elkaar weer een heel drama van gingen maken?

Anoniem

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:03

Er zijn helaas ook (veel) plekken waar afspraken gewoonweg niet nagekomen worden. Dan krijgen ze hooi om 23.00 u, is het een ellendig hoopje waar ze amper een uur mee doen.

Ze zouden uren buiten komen, iedere keer als er maar een drupje valt staan ze binnen.

Dat soort dingen.

Er is maar 1 (!) Stal geweest waar aan alle afspraken werd voldaan, volpension.

Nu ben ik zelf kleinschalig pensionhouder en neem die ervaring wel mee. Klanten staat het vrij om als ze toevallig zien dat het hooi op is, van ons hooi bij te voeren.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:10

Ik vind het van stal 1 een voordeel dat de paarden op stro staan, dan hebben ze tussendoor nog wat te knabbelen.
Ik zou kijken welke paddocks het beste zijn qua bodem, ruimte, wel of geen maatje, en beschutting. Daar staan ze meer maanden per jaar dan op de wei.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:11

Babootje schreef:
Naast de weidegang, worden de paarden getraind of gaan ze nog extra in de molen.
Vanzelfsprekend zijn er goede faciliteiten om te trainen. Goede bodems zijn heel belangrijk om je paard gezond te houden.

Ze hebben dus echt net 4, hooguit 5 uur vrije beweging.
Je mag jezelf een schouderklop geven met je goede faciliteiten en het minimaal aantal uur vrije beweging wat vastgesteld is.

Mag ik het wetenschappelijk artikel waar beweerd wordt dat paarden nekklachten krijgen van slowfeeders/ hooinetten?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:18

Rubs schreef:
Het valt me op dat beide stallen een binnenbak hebben, of 2, en dat je verderop zegt dat je geen doe het zelf stal wilt omdat je daar geen tijd voor hebt.
Je hebt dus eerst gekeken naar wat jij nodig hebt, en niet naar wat je paard nodig heeft.
Beide stallen zou ik mijn paard echt niet neerzetten omdat ze daar te weinig buiten komen en niet onbeperkt ruwvoer hebben.
Ik heb ook een drukke baan, 2 uur reistijd per dag, kinderen en een hond, oh en ook nog een man, en mijn paard staat toch echt op een doe het zelf stal, zonder binnenbak. Paard is daar zielsgelukkig. Ja, het is hard werken hoor, en afhankelijk van het weer kan ik niet altijd gebruik maken van de bak, maar het is ook heel gezellig op stal, het bos is om de hoek, en stal uitmesten is echt niet zoveel werk, en je ziet zoveel meer (hoe is de mest, hoeveel mest, hooi op of niet, lopen draaien...) en de vele uren buiten met zijn paardenvrienden zijn zo belangrijk. En voor paddock uitmesten hebben we roostertje. En zomers de wei hoeven we niks te doen.

Wat ben jij geweldig, helemaal toppie, jij bent echt goed bezig! :r

En wat een vooroordelen over TS, hoe weet jij dat ze eerst naar zichzelf gekeken heeft? Jij weet niets over de werk/prive omstandigheden van TS anders dan dat ze gezegd heeft niet op een doe het zelf stal te willen staan vanwege de tijd, welke omstandigheden daarvoor zorgen gaat jou helemaal niets aan en maakt TS niet ineens een slechte eigenaar.

Ik schik echt van de reacties hier en hoe snel men zichzelf op de borst timmert dat zij zo goed zijn en wijst naar de ander dat die zo fout bezig zijn.

:r