Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem
Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.
LWDaisy schreef:Dreamboy schreef:Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.
Akkoord, ik zou geen van beide stallen willen. Dan huur ik nog liever een wei waar ik zelf voor mijn hooi zorg en met water moet zeulen...
Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard van 17u tot 9u op stal moet. Da's best lang hoor, zeker als het weer oké is (ik bedoel oké voor de paarden, niet voor ons als mens, en dat is toch pakweg 330 dagen per jaar, en als ze een schuilstal hebben gewoon 365 dagen..)
Laat staan wat je schrijft over de winter... 3-4u per dag buiten, en dan een 20u per dag op stal? Mij niet gezien hoor...
Ik snap je issue - ik rij zelf ook met de scooter, en voor mij is afstand dus ook wel een dingetje. Misschien woon ik groener dan jij, hier zijn wel een aantal opties, ik kan aan allemaal wel verbeterpunten bedenken maarja da's overal zo denk ikIk heb voor een optie gekozen waar ik veel zelf moet doen (wat qua werk en timing niet alles is), maar met het welzijn van mijn paard op de eerste plaats vond ik dat ik dit wel moet doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen ook een fijne buurvrouw heb daar, en dat we elkaar helpen - zij gaat de ene dag, ik de andere. Voorheen deed ik het altijd alleen, niet altijd handig, maar ik vind dat ik dat als eigenaar wel verplicht ben - ik heb mijn paard gewillen, niet andersom zeg ik altijd.
Ze staat 24/7 op de wei met stal (en daar een betonnetje rond, dus geen blubber), de eigenaar geeft 's ochtends hooi of zet ze aan de overkant (grote graswei), ik (of weigenoot) geven 's avonds korrel + hooi. We mesten zelf uit. We kiezen zelf of we het hooi los (dan voorziet de eigenaar ons van een hooibak) of in netten geven, of en welke korrel we geven, ... Ik betaal 200 euro. We hebben een wasplaats, iedereen heeft een voederkast, materiaalkast, ... De eigenaar voorziet ons van stromend water (hij vult trouwens de waterbakken van de paarden), een toilet, elektriciteit (waterkoker, ijskast), een lavabo zodat we onze handen kunnen wassen, 5 kruiwagens, bezems, rieken, mestboys, ... Stro en hooi zitten mee in de prijs. We hebben een verlichte, gedraineerde buitenbak die door de eigenaar regelmatig gesleept wordt.
Volpension kan ook bij ons, dan staan de paarden van februari-maart tot oktober-november 24/7 buiten, in de winterperiode gaan ze 's nachts binnen. Ofwel doe je dit zelf, ofwel doet de eigenaar dit (tegen een meerprijs, dan voert hij ook 's avonds en mest hij ook uit).
Ik bedoel maar - het moet toch echt beter kunnen dan de 2 opties die jij voorlopig vind? Ik zou blijven verder zoeken. Sorry, ik weet dat je dit niet wilt horen. Maar vind je het oké om je paard zelfs als het aangenaam (paarden)weer is maar 8 uur buiten te laten? Rij rond, bel aan bij mensen als je een weiland ziet. Ik zou echt geen genoegen nemen met die 2 opties, sorry...
Cinnepin schreef:Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard
LWDaisy schreef:Dreamboy schreef:Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.
Akkoord, ik zou geen van beide stallen willen. Dan huur ik nog liever een wei waar ik zelf voor mijn hooi zorg en met water moet zeulen...
Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard van 17u tot 9u op stal moet. Da's best lang hoor, zeker als het weer oké is (ik bedoel oké voor de paarden, niet voor ons als mens, en dat is toch pakweg 330 dagen per jaar, en als ze een schuilstal hebben gewoon 365 dagen..)
Laat staan wat je schrijft over de winter... 3-4u per dag buiten, en dan een 20u per dag op stal? Mij niet gezien hoor...
Ik snap je issue - ik rij zelf ook met de scooter, en voor mij is afstand dus ook wel een dingetje. Misschien woon ik groener dan jij, hier zijn wel een aantal opties, ik kan aan allemaal wel verbeterpunten bedenken maarja da's overal zo denk ikIk heb voor een optie gekozen waar ik veel zelf moet doen (wat qua werk en timing niet alles is), maar met het welzijn van mijn paard op de eerste plaats vond ik dat ik dit wel moet doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen ook een fijne buurvrouw heb daar, en dat we elkaar helpen - zij gaat de ene dag, ik de andere. Voorheen deed ik het altijd alleen, niet altijd handig, maar ik vind dat ik dat als eigenaar wel verplicht ben - ik heb mijn paard gewillen, niet andersom zeg ik altijd.
Ze staat 24/7 op de wei met stal (en daar een betonnetje rond, dus geen blubber), de eigenaar geeft 's ochtends hooi of zet ze aan de overkant (grote graswei), ik (of weigenoot) geven 's avonds korrel + hooi. We mesten zelf uit. We kiezen zelf of we het hooi los (dan voorziet de eigenaar ons van een hooibak) of in netten geven, of en welke korrel we geven, ... Ik betaal 200 euro. We hebben een wasplaats, iedereen heeft een voederkast, materiaalkast, ... De eigenaar voorziet ons van stromend water (hij vult trouwens de waterbakken van de paarden), een toilet, elektriciteit (waterkoker, ijskast), een lavabo zodat we onze handen kunnen wassen, 5 kruiwagens, bezems, rieken, mestboys, ... Stro en hooi zitten mee in de prijs. We hebben een verlichte, gedraineerde buitenbak die door de eigenaar regelmatig gesleept wordt.
Volpension kan ook bij ons, dan staan de paarden van februari-maart tot oktober-november 24/7 buiten, in de winterperiode gaan ze 's nachts binnen. Ofwel doe je dit zelf, ofwel doet de eigenaar dit (tegen een meerprijs, dan voert hij ook 's avonds en mest hij ook uit).
Ik bedoel maar - het moet toch echt beter kunnen dan de 2 opties die jij voorlopig vind? Ik zou blijven verder zoeken. Sorry, ik weet dat je dit niet wilt horen. Maar vind je het oké om je paard zelfs als het aangenaam (paarden)weer is maar 8 uur buiten te laten? Rij rond, bel aan bij mensen als je een weiland ziet. Ik zou echt geen genoegen nemen met die 2 opties, sorry...
Sidera schreef:Ik zou er bijna voor naar Belgie verhuizen! Wat een fijne prijzen nog.
Babootje schreef:ruitje schreef:Of om 17.00 voeren acceptabel is of niet hangt toch af van de hoeveelheid? Ze kunnen 8 keer per dag 1 handje krijgen of 1 keer per dag onbeperkt. Hoevaak er gevoerd word zegt mij helemaal niks
Ik denk dat een betere verdeling over de dag wel belangrijk is. Ligt er wel aan hoeveel onbeperkt voor jou is.
Maar die van mij kan een grote berg hooi in een paar uurtjes wegwerken.
Cinnepin schreef:Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard
DuoPenotti schreef:Als er vooraf bekend is dat de laatste voerbeurt 17.00 is. En dat is maar gewoon een hoopje of netje dan weet je vooraf dat ze te lang zonder staan.
Dan moet je daar gewoon niet gaan staan.
Maar word je paard mager in een normaal voer beleid , ja dat zou ik raar vinden idd, dan moet er gewoon bij gegeven worden.
Zonnetje97 schreef:Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas
Duhelo schreef:Babootje schreef:Ik denk dat een betere verdeling over de dag wel belangrijk is. Ligt er wel aan hoeveel onbeperkt voor jou is.
Maar die van mij kan een grote berg hooi in een paar uurtjes wegwerken.
Onbeperkt is toch niet voor variatie vatbaar? Paard heeft altijd en constant beschikking tot ruwvoer en staat geen enkel moment van de dag zonder.
Ik zou trouwens liever hebben dat het paard een giga hooinet krijgt gevuld een keer per dag, en dan de laatste 2-3 uur zonder hooi staat tot de volgende vulling (mits er stro/takken/kantjes gras) aanwezig zijn, dan dat ze 4 voerbeurten krijgen en de hoeveelheid hooi binnen een uur weggekauwd is (want dan staan ze alsnog 20 uur zonder.)
Onali schreef:Babootje, dat kan je dan weer voorkomen door meer vrije beweging aan te bieden
Mi moet er nooit gecomprimeerd worden op vrije beweging, en dan geen stalpaddock, en voldoende ruwvoer (aangepast op het individu)
Onali schreef:Onze kudde heeft echt geen nekklachten of bijna hernia's hoor
KahluaB schreef:hwn schreef:Kan je je paard niet bij je oom stallen, en tegen betaling gaan rijden in één van de binnen- of buitenbakken van stal 2 ? Desnoods met een shet erbij, of nog een paard.
Mijn idee!
Zonnetje97 schreef:DuoPenotti schreef:Hoe staat je paard nu dan?
Mag er bij je oom niet nog een pension paard meer staan?
Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas
Cinnepin schreef:Popstra schreef:Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem
Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.
Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard
Babootje schreef:Onali schreef:Onze kudde heeft echt geen nekklachten of bijna hernia's hoor
Hoe weet je dat zo zeker?
Is je paard soepel door het lijf, geeft het makkelijk na? Loopt je paard taktzuiver?
Ik denk dat veel paarden nek en rugklachten hebben zonder dat de eigenaren dit zelf opmerken c.q. kunnen beoordelen.
Onali schreef:Onze kudde heeft echt geen nekklachten of bijna hernia's hoor
Onali schreef:Allebei mijn shetlanders lopen enorm scheef, stijf en stram
Echt geef nou gewoon toe dat je een stalpaard hebt en je paard niet tot nauwelijks buiten komt behalve om te longeren/ stapmolen/ rijden.
Je maakt jezelf belachelijk met je opmerkingen over slowfeeders/ hooinetten.
Babootje schreef:Cinnepin schreef:Dat is helemaal prima, Maar wat mijn paard eet bepaal ik, als eigenaar. Binnen en buiten zetten snap ik wel dat er regels zijn, zeker als het vol pension is. Maar stel ik stond op vol pension en mijn paard krijgt naar mijn inziens te weinig eten voer ik als eigenaar toch echt bij! Dat gaat een ander niet bepalen over mijn paard
Ik snap heel goed dat je dat doet. Ik heb ook op stallen gestaan waar eigenaren bijvoeren omdat er gewoon te weinig gegeven wordt.
Ik heb het bijvoeren ook gedaan, mijn paard kreeg anders koliek van stroverstopping. Ik ben uiteindelijk daar ook om die reden weggegaan.
Eigenaren lopen er allemaal te slepen met hooi en inmiddels ook zelfs stro, hoorde ik. Ik betaalde daar toen al 495 per maand.DuoPenotti schreef:Als er vooraf bekend is dat de laatste voerbeurt 17.00 is. En dat is maar gewoon een hoopje of netje dan weet je vooraf dat ze te lang zonder staan.
Dan moet je daar gewoon niet gaan staan.
Maar word je paard mager in een normaal voer beleid , ja dat zou ik raar vinden idd, dan moet er gewoon bij gegeven worden.
Bovengenoemde stal beweerde dat de paarden te dik waren. Maar die stonden allemaal met strobuiken. Ik moest er vanalles ingooien om verstoppingskoliek tegen te gaan.
Babootje schreef:Naast de weidegang, worden de paarden getraind of gaan ze nog extra in de molen.
Vanzelfsprekend zijn er goede faciliteiten om te trainen. Goede bodems zijn heel belangrijk om je paard gezond te houden.
Rubs schreef:Het valt me op dat beide stallen een binnenbak hebben, of 2, en dat je verderop zegt dat je geen doe het zelf stal wilt omdat je daar geen tijd voor hebt.
Je hebt dus eerst gekeken naar wat jij nodig hebt, en niet naar wat je paard nodig heeft.
Beide stallen zou ik mijn paard echt niet neerzetten omdat ze daar te weinig buiten komen en niet onbeperkt ruwvoer hebben.
Ik heb ook een drukke baan, 2 uur reistijd per dag, kinderen en een hond, oh en ook nog een man, en mijn paard staat toch echt op een doe het zelf stal, zonder binnenbak. Paard is daar zielsgelukkig. Ja, het is hard werken hoor, en afhankelijk van het weer kan ik niet altijd gebruik maken van de bak, maar het is ook heel gezellig op stal, het bos is om de hoek, en stal uitmesten is echt niet zoveel werk, en je ziet zoveel meer (hoe is de mest, hoeveel mest, hooi op of niet, lopen draaien...) en de vele uren buiten met zijn paardenvrienden zijn zo belangrijk. En voor paddock uitmesten hebben we roostertje. En zomers de wei hoeven we niks te doen.