Paard nachtje in de tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:11

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:
Links en rechts aanpalende buurtuinen plus een sloot/gracht/rivier/doorgaande weg/spoorbaan aan de achterkant? Ik kan zat bedenken hoor :))

Geen oprit naast het huis?

In onze vorige 2 onder 1 kap met heel wat minder grond zou een paard niet eens door het huis moeten :D

Dus ja ik hoor ook bij de mensen die zeggen, die tuin wil ik wel op foto zien.
Niet omdat ik tas niet geloof maar er geen voorstelling van kan maken.

Onze buren hebben ook geen oprit langs het huis, enkel aan de voorkant zodat hun auto er net op kan, en maar net aan een paadje van zeg 80cm breed, omdat het huis en de garage breed uitgebouwd zijn, en ja, die hadden ook de paarden op een stuk achter hun huis en geen achteringang.
Of ja, die is er wel, maar komt uit op het akker van een boer, als daar gewassen opstaan kunnen ze daar ook niet over.
Paarden waren gewend over dat smalle paadje langs de tuinschutting mee te lopen.
Alleen ellendig met alle hooi/stro en alles wat via dat paadje over het pad naar achteren moet.

En ja, noem mij dan een vervelende buur, een of twee keer per jaar vind ik het niet erg als ze vragen of ze van onze oprit en perceel gebruik mogen maken om mest af te voeren met een trekker, of stro te brengen, maar niet elke week.
Moet bij ons alles steeds van de oprit af, (aanhanger, tuinstoelen) en langs ons keukenraam en terrasdeuren.
Ben toch wel op mijn privacy gesteld :+

Tegenwoordig hebben ze schaapjes op het stuk, geen paarden meer :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:19

En hoeveel m2 hadden die?
Paadje, oprit mij om het even.
Waar staat de vuilcontainer dan, of als je iets wilt doen in de tuin, allemaal door het huis heen?
Ja dat ken ik van sommige tussenwoningen. Maar die hebben dan 120m2 of zo.

Huis plus garage, geen paadje, hoe breed is dat?
Hoe lang moet dat stuk tuin dan wel niet zijn om 5000 te halen.

Maar goed, zoals ik al zei, kan er geen voorstelling van maken.
Dus laat maar :)
Ik bedoel er niks verkeerds mee verder ook :)
Maar weer ontopic, al zijn de antwoorden denk ik wel gegeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:26

Boras schreef:
Waarom niet gewoon iets aannemen van de ts, zelfs als het je eigen referentiekader of voorstellingsvermogen te boven gaat :D

TS, stelt een vraag en mensen proberen mee te denken. Er zijn gewoon meer mensen die niet het verschil weten tussen 500m2 en 5000m2 in benaming. Niet erg, maar je krijgt antwoorden op wat je schrijft.

BliksemEmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:26

Als het voor een paar dagen is kan het paard prima in de tuin. Ik zie het hier in de omgeving wel vaker, al is dat eerder om het gras een beetje kort te houden :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:28

@DP van onze buren dat is een groot vrijstaand huis, op ongeveer een 2500 vierkante meter schat ik.
Het perceel heeft van oorsprong bij ons huis gehoord vermoed ik eens, en is later verkocht, waarna er een een nieuw huis op gebouwd werd.

Onze oprit, cq pad naar ons huisweitje zal in totaliteit een 100 meter lang zijn.

Buren hebben eerst een siertuin, dan de stallen, en daarachter hun huisweide.
En o ja, aan onze kant van de straat liggen meer van zulke huizen, niet eens vrijstaand, zonder oprit, en wel grote percelen er achter. Van de 10 huizen met redelijk wat grond zijn er welgeteld maar twee die een echte oprit hebben, en naar achteren kunnen met een aanhanger.

Zo heel vreemd vind ik het dan ook niet, zou zomaar kunnen.
Ik zou zo'n huis denkelijk dan niet gekocht hebben, als ik het perceel niet bereiken kan, maar dat is een heel andere vraag.

In het geval van TS ging ik in elk geval niet met een paard door huis lopen :o
Dan maar twee dagen eerder de andere wei op.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 14-04-22 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyDaily

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:33

Makkelijker om een oordeel te geven als je een plattegrond of foto maakt van de tuin.
Er zijn veel verschillende tuinen. Bij de een zou ik het durven en een andere niet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:40

Als ik bedenk hoe mijn tuin eruit ziet na een uurtje de pony's erin, dan hou ik mijn hart vast hoe de tuin eruit ziet na twee dagen. Bezint eer ge begint, TS. Tenzij je er alleen maar tegels hebt liggen en in ieder geval geen giftige bomen, struiken of planten, dan moet het geen probleem zijn. Maar twee dagen is sowieso tekort: hier kunnen de pony's zeker twee weken het land niet op als er bemest is. Kun je je paard niet tijdelijk bij iemand anders plaatsen? Of is dat al benoemd in het topic (heb alleen de eerste paar reacties gelezen van de eerste pagina).

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:43

Als ik lees dat het de afgelopen weken veel/ vaak heeft geregend zou ik er ook rekening mee houden dat de grond wat zachter is. De kans bestaat dan dat je paard de tuin kapot loopt. Vier paardenvoeten maken meer schade dan 2 mensenvoeten bij een sprintje. En dat zit jij het hele voorjaar tegen een omgeploegde tuin aan te kijken.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 23:19

DuoPenotti schreef:
En hoeveel m2 hadden die?
Paadje, oprit mij om het even.
Waar staat de vuilcontainer dan, of als je iets wilt doen in de tuin, allemaal door het huis heen?
Ja dat ken ik van sommige tussenwoningen. Maar die hebben dan 120m2 of zo.

Huis plus garage, geen paadje, hoe breed is dat?
Hoe lang moet dat stuk tuin dan wel niet zijn om 5000 te halen.

Maar goed, zoals ik al zei, kan er geen voorstelling van maken.
Dus laat maar :)
Ik bedoel er niks verkeerds mee verder ook :)
Maar weer ontopic, al zijn de antwoorden denk ik wel gegeven.

Het huis op zich is al vrij breed, waren vroeger 2 aparte rijhuisjes waar nu 1 huis van is gemaakt. En daarlangs nog eens een dubbele garage. Dusja, het is al heel breed en dus niet extreem diep :P en ja, het is heel zeker 5000m2, ik weet heus zelf wel hoe groot mijn perceel is hoor ;)
Wij hebben bewust er voor gekozen om geen poort of dergelijke naar onze achtertuin te hebben. Dit omdat ik het helaas al heb meegemaakt dat 1 van mijn hondjes uit onze tuin is gepikt, gewoon over de poort genomen en weg was ie... nooit meer terug gezien. Dus, aangezien ik nog 2 hondjes heb en dit nooit meer wil meemaken, hebben wij bij het zoeken naar een koopwoning bewust gekozen voor een volledig achterliggende tuin. En hebben we deze rondom volledig afgemaakt met hekwerk van 2m hoog.
Aan weerszijden van onze tuin liggen de tuinen van onze buren en achter onze tuin ligt het maisveld van de boer, waar we helaas niet over mogen.
Daarom is de tuin dus enkel bereikbaar door de woning uit...
Dus ook voor de containers en dergelijk, gaan deze door het huis uit. Niet altijd even handig, maar ik verkies de veiligheid van mijn dieren boven mijn eigen gemak ;)

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 23:28

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:
Links en rechts aanpalende buurtuinen plus een sloot/gracht/rivier/doorgaande weg/spoorbaan aan de achterkant? Ik kan zat bedenken hoor :))

Geen oprit naast het huis?

In onze vorige 2 onder 1 kap met heel wat minder grond zou een paard niet eens door het huis moeten :D

Dus ja ik hoor ook bij de mensen die zeggen, die tuin wil ik wel op foto zien.
Niet omdat ik tas niet geloof maar er geen voorstelling van kan maken.

Bij ons zijn van 2 rijhuisjes 1 grote woning gemaakt, met daar langs nog eens een dubbele garage. Perceel is bijna 50 meter breed :P
Heb niet direct foto´s ervan bij de hand en vind ook niet dat ik deze nu moet gaan posten om mezelf te ´bewijzen´ naar de ongelovigen toe :9
Ik beschrijf hoe en wat en dat is voldoende, met die info doen jullie wat jullie willen. Maar om dan meteen (zoals anderen doen) mij in twijfel te trekken en te verwachten dat ik mij ga ´verantwoorden´ naar totaal onbekende mensen, dat gaat me wat te ver...

Dus bij deze, het zijn 2 rijhuizen waarvan 1 grote woning is gemaakt, met daarlangs nog een dubbele garage. Perceel is net geen 50m breed.
Aan weerszijden zitten de tuinen van onze buren en achteraan is het maisveld van de boer, waar we helaas onder geen beding over mogen met de paarden :)
De keuze op geen achteringang te hebben is bewust gemaakt, zie mijn vorige reactie om te weten waarom ;)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:43

Als jij een halve hectare tuin hebt, geen giftige planten of dergelijke. Dan zou het prima kunnen.
Alleen ben wel benieuwd hoe je paard reageert dat hij daar alleen staat 2 a 3 dagen.
Zodra hij uitgegeten is, zal hij op ontdekking gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:51

Duidelijk nu na je uitleg :j

Als het weidegras is zou het kunnen.
Gazongras niet.

Persoonlijk zou ik voor die 2 dagen de wei kiezen waar hij toch al heen gaat.
Die richtlijn is 14 dagen.
Het is niet ineens na 14 perfect en bij 12 niet.
Het heeft veel geregend dus zou het zo durven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:55

Wat vreselijk dat ze je hond hebben gestolen. Ik snap het. Wij hebben ook iets van 50meter breed en een stuk naast het huis. Ook vanwege de dieren alles hermetisch afgesloten, maar wel zodat we aan alle kanten zelf erdoor kunnen.

Wat ik eerder zei; door het huis kan wel, maar op een gladde vloer moet je echt voorzichtig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:25

superpony schreef:
Wat ik eerder zei; door het huis kan wel, maar op een gladde vloer moet je echt voorzichtig zijn.

Mits de vloer het kan houden...
Als je een wat oudere houten vloer hebt zou ik het niet aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:50

Hangt van het soort gras af.

Mijn grootouders hadden ook een gigantische tuin, 2 delen ervan werden dan weleens als reservewei gebruikt. Nooit problemen mee gehad.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 20:23

LadyDaily schreef:
Als jij een halve hectare tuin hebt, geen giftige planten of dergelijke. Dan zou het prima kunnen.
Alleen ben wel benieuwd hoe je paard reageert dat hij daar alleen staat 2 a 3 dagen.
Zodra hij uitgegeten is, zal hij op ontdekking gaan.

Hebben hem er gisteren een paar uurtjes op gelaten :p
Hij staat nu al een dikke anderhalve week alleen omdat zijn maatje op training is. Die komt pas einde van de maand terug, maar dat is hij al gewoon ;)

Is al wat gaan ontdekken in de tuin en heeft al met de hondjes ´gespeeld´ :9 nu staat ie wel ´s avonds weer op de winterpaddock, al vind ie dat minder fijn dan in de tuin blijkbaar :9

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 20:25

superpony schreef:
Wat vreselijk dat ze je hond hebben gestolen. Ik snap het. Wij hebben ook iets van 50meter breed en een stuk naast het huis. Ook vanwege de dieren alles hermetisch afgesloten, maar wel zodat we aan alle kanten zelf erdoor kunnen.

We hebben hem dan toch gisteren en vandaag een paar uurtjes in de tuin gelaten, vind ie veeeeeel leuker dan de winterpaddock waar ie nu ´s nachts op staat :9
We hebben thuis een matte tegelvloer, die is gelukkig niet glad en het ging meneertje heel goed af om dat stukje door het huis uit te wandelen :P

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 20:27

DuoPenotti schreef:

Gazongras niet.

Oei, hier in Belgisch Limburg heeft het helaas amper geregend de afgelopen dagen/weken :9 hier is het al een 2-3-tal weken zonnig en droog en tussen de 10 en 20 graden :P

Hebben het gisteren en vandaag toch een paar uurtjes geprobeerd en hij vind het dus echt geweldig :9
Alleen ´s avonds gaat ie wel de winterpaddock op zodat hij wel zijn schuilstal heeft voor het geval het zou gaan regenen of koud worden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:48

Heerlijk dat het gelukt is!

Wat erg van je hond trouwens :knuffel:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 00:40

Fijn dat het gelukt is en goed gegaan.

Hij zal ook wel gevoeld hebben dat hij daar dichterbij jou en de honden is, als hij nu even alleen staat.

Die van ons zijn samen en kunnen overal lopen, maar zijn regelmatig hang ouderen bij het hek om de tuin in te kijken. En ze kunnen overal lopen, eten, drinken en schuilen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 01:07

Darliiing7 schreef:
DuoPenotti schreef:

Gazongras niet.

Oei, hier in Belgisch Limburg heeft het helaas amper geregend de afgelopen dagen/weken :9 hier is het al een 2-3-tal weken zonnig en droog en tussen de 10 en 20 graden :P

Hebben het gisteren en vandaag toch een paar uurtjes geprobeerd en hij vind het dus echt geweldig :9
Alleen ´s avonds gaat ie wel de winterpaddock op zodat hij wel zijn schuilstal heeft voor het geval het zou gaan regenen of koud worden :P
waar zit jij dan want ik ben van Belgisch Limburg en heb echt wel regen gehad (zelfs natte sneeuw en hagel) voorbije week. (week van 4 tot 10 april)

Vraag me wel af of je gewoon wilt horen "ja het kan" ipv andere adviezen te aanvaarden. Na die week regen die er écht wel geweest is in Belgisch Limburg, kan de al bemeste wei prima gebruikt worden. Die van mij staan sinds gisteren ook op de weides die 2 weken geleden bemest zijn geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:50

Sneu dat ie alleen moet staan. Ik vind dat not done. Ook niet voor een maand.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 16:41

Popstra schreef:
Sneu dat ie alleen moet staan. Ik vind dat not done. Ook niet voor een maand.

Tja, het is even niet anders... ik vind 't ook sneu, maar 't andere paard moet ook zadelmak gemaakt worden en doorgereden worden. En dat kan ik helaas zelf niet (niet de nodige ervaring en tijd voor).
Het is maar 1malig en 1 maandje... we hebben gezocht naar een andere oplossing, maar niet gevonden. Dus het is helaas niet anders

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 23:54

superpony schreef:
Fijn dat het gelukt is en goed gegaan.

Hij zal ook wel gevoeld hebben dat hij daar dichterbij jou en de honden is, als hij nu even alleen staat.

Die van ons zijn samen en kunnen overal lopen, maar zijn regelmatig hang ouderen bij het hek om de tuin in te kijken. En ze kunnen overal lopen, eten, drinken en schuilen.

Ja, het ging echt heel makkelijk en hij heeft er echt van genoten om die paar dagen nog meer aandacht te krijgen. Want ook onze buren stonden meerdere keren per dag met hem te knuffelen aan de draad 8-)
En ook met de hondjes spelen en knuffelen vond ie zalig :P
Sinds gisteren staat ie terug op de weide en vandaag gingen we, gewoon aan het halster, even wandelen. En bij terugkomst liep meneer alweer naar de voordeur. Toen ie niet mee binnen mocht was ie precies even heel verontwaardigd :9 maar nu mag hij weer genieten van zijn eigen plekje op de weide en volgende week komt ons weidemaatje ook weer thuis, dus dan wordt het weer helemaal gezellig op de wei :P

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:59

Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd naar een foto van je paard in je huis! Lijkt me echt té leuk, dat wilde iedereen toch vroeger. Net als pippi langkous :Y)