Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:56

Zunzuncito schreef:
Zijn er hier veel mensen die (iemand kennen die) hun paard aan HB door hoge fructaangehalten in het voor- of najaarsgras zijn verloren? En wat zijn de symptomen voordat die paarden HB ontwikkelden?

Ik ben mijn paard hier niet aan verloren maar volop bezig om hem van de HB af te helpen. Achteraf gezien waren de eerste tekenen dat hij best veel aangekomen is in korte tijd (ook veel vetopslag bij nek, schouder, kont) en dat zijn manenkam hard werd. Hij was verder in zijn lopen wel topfit, dat was echt van de één op de andere dag helemaal mis. Van showend door de bak naar niet kunnen lopen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 08:49

Zunzuncito schreef:
Zijn er hier veel mensen die (iemand kennen die) hun paard aan HB door hoge fructaangehalten in het voor- of najaarsgras zijn verloren? En wat zijn de symptomen voordat die paarden HB ontwikkelden?

Ik ken er een aantal ja. En mijn vorige paard heeft door het hoge fructaan gehalte HB gekregen en uiteindelijk is dit wel de reden geweest dat ik haar heb moeten laten gaan.

De symptomen voordat ze HB ontwikkelen zijn helaas behoorlijk subtiel en zodra ze niet meer subtiel zijn ben je (veel) te laat.
Voorkomen is beter dan genezen, zeker gezien genezen niet mogelijk is.
Als je voorzichtig bent en het management goed afstemt, is de kans aanzienlijk kleiner dat je paard HB ontwikkeld.

Maar ik raad wel aan om goed in te lezen, er zijn een hoop fabeltjes en onwaarheden die rond gaan.
Ik lees hier ook over gras van "vorig jaar" en kort gras. Gras van vorig jaar heeft echt niet minder fructaan en kort gras is veel gevaarlijker dan lang gras. Kort gras maakt namelijk nog erg veel fructaan aan om te groeien, lang gras is de meeste groei er uit en zit veel minder fructaan in. Maar goed, van lang gras kunnen ze wel weer meer eten natuurlijk, dus het is een beetje om het even.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:07

Ik heb ook veel geleerd van anderen die dat hebben meegemaakt. Zelf heb ik er 1 die bevangen hier kwam, eentje bij wie ik er snel genoeg bij was en een derde met verhoogd risico op hb (alledrie PPID).

Ik sluit me aan bij wat Vesceron aangeeft, lees je goed in en blijf aandachtig waarnemen. De essentie waarmee ik nu werk is dat het risico zit in te veel fructaan per tijdseenheid. En aan beide knoppen kun je draaien.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:58

Hier is het weide seizoen nog niet begonnen en ik laat mijn paard al wel af en toe aan de hand grazen maar dan bij voorkeur in de middag en het liefste zoek ik wat plekjes op met oud gras, dus gras wat lang gebleven is in de winter.
Ws gaan ze in april weer de wei op overdag en dan eerst 2 weken paar uurtjes per dag wennen.
Snachts vorst en overdag warm vind ik echt teveel risico.

CarolineCF

Re: Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:02

Heel gevaarlijk dit gras. Hier in het dorp staan al meerdere paarden bevangen. Bij ons staan ze nu op de track rond de wei en op de paddocks. Kunnen dus volop genieten van het lekker weer en wel wat gras onder het touwtje door snoepen maar niet vol grazen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:08

Zo gevaarlijk is het niet meer want de nachtvorst is over. De index staat ook op groen

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:18

Dat kan lokaal nog verschillen hoor. Hier hadden we gisteren nog vorst. Bovendien is dit jonge gras heel suikerrijk.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:26

Precies. Droogte, onder/overbemesting, kort afgegraasd. Allemaal lokale invloeden en fructaanboosters.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:37

Symptomen meer luiheid.
Wat meer liggen.
Helemaal na een tukje kan je zien hoe ze opstaan,is het wat stijf alarm!!
Wat flegmatieker met rijden.
Niet lekker door het lijf kunnen lopen,kortere passen.
Wat hard in het lijf,hals, billen.
Oren spel,ogen,timide.
1 van de bovenstaande op rantsoen en geen gras meer,hooi weken.
Krachtvoer weglaten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:41

Ik laat nu Mando in de middag af en toe kwartiertje grazen.
Ben 4 weken geleden al met Gluco Balance begonnen maar mochten ze het vooruitzicht hebben om het land op te gaan dan vraag ik meestal 2 weken ervoor of ik hem een uurtje erop mag zetten in de namiddag zodat hij kan wennen en dan eerst halve dagen dan in de ochtend paddock en in de middag op het land.
Ik vind het nu nog veel te risicovol en ik zou het persoonlijk niet prettig vinden om ze er nu al op te zetten. Over een maandje is het toch weer anders.

Sta nu op een nieuwe stal dus ik ga in overleg wat er mogelijk is al denk ik niet dat het een probleem is.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:45

Hier gaat ook de gluco balance er in.
Samen met drainage kuur.
Ik heb mijn 1 hectare wei opgezegd.
Ik durf het niet meer aan.
Nu heb ik alleen mijn eigen weitje achter ons huis.
Das meer bezigheidstherapie therapie en wat wilgen om aan te vreten.
1 pssmer en een ex hber.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:49

roosa schreef:
Symptomen meer luiheid.
Wat meer liggen.
Helemaal na een tukje kan je zien hoe ze opstaan,is het wat stijf alarm!!
Wat flegmatieker met rijden.
Niet lekker door het lijf kunnen lopen,kortere passen.
Wat hard in het lijf,hals, billen.
Oren spel,ogen,timide.
1 van de bovenstaande op rantsoen en geen gras meer,hooi weken.
Krachtvoer weglaten.

Hier vooral ook veranderingen in puls bij de koot en verschil in hoeftemperatuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:09

sloomheid vind ik een kenmerk. En dan niet perse hartstikke sloom maar wel dat je denkt 'er is iets, maar wat'

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 19:07

Even een schopje,
Komende 2 dagen wordt het s nachts rond vriespunt, overdag sneeuw en fris. Dat is veilig om te grazen toch?
Ik ben komende twee dagen niet tussen middag thuis om ze later in land te zetten of binnen te halen, dus moet s ochtends om 5 uur keuze maken land of paddock met hooi :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:10

Vorst en kou is juist gevaarlijk als de zon gaat schijnen.
Geen idee of de zon er in de middag door wil komen dus ik zou de paddock kiezen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:10

Hier de komende dagen geen weidegang. Te groot risico.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:13

Ik zet die van mij de komende tijd met nachtvorst zeker niet buiten. Ze hebben in de afgelopen periode met mooi weer en geen nachtvorst om de dag een half uurtje gegraasd in de middag om te wennen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:20

Vandaag hebben ze lekker op de wei gestaan. Index gaf laag aan. Gisteren in de namiddag. Ik ga morgen even om 12 kijken, dan kan iemand anders ze nog buiten zetten of hooi geven. Ben benieuwd. Volgende week is het tot eerste keer hooien toch over. Heb gelukkig hele grote paddock

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:07

Even kijken of ik het kan terugvinden, maar ik dacht dat het zeker 24u hoog risico blijft na vorst (aan de grond. Dit omdat het gras <5 graden extra fructaan bijproduceert als ‘antivries’.