Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:24

Ik ben wel benieuwd hoe het tijdens een droge zomer bij een beregeningsverbod moet?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 14:20

Cayenne schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het tijdens een droge zomer bij een beregeningsverbod moet?

Beregenen als het donker is :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:27

Dat M3c zand niet het ideale zand is ben ik nu ook achter haha.

Ik woon 2km van het strand en mijn rijbak is precies zoals het mulle droge gedeelte aan het strand.

Tijdens een sproei verbod ga ik buiten rijden :') Neem aan dat het dan ook mooi weer is, dus dan ga ik lekker op buitenrit ;-)

Maar ik heb nog geen sproei installatie. Hebben jullie tips?

LaDonna75

Re: Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 15:06

Wij moeten ook nog een sproeisysteem gaan aanleggen. Een put die genoeg water kan leveren is belangrijk, verder volgens de man van de put zijn die pop-up-sproeiers beter in te stellen dan van die tiksproeiers, en vergelijkbaar qua prijs. Een ringleiding om de bak is dan ook handig. En dan 3-4 sproeiers per zijde en een schakelaar ertussen om de beide zijdes on beurten te sproeien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:15

Cayenne schreef:

Dan zien boeren hun gewassen verpieteren en de paardenmeisjes sproeien hun rijbak omdat ze anders niet kunnen rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:30

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Dan zien boeren hun gewassen verpieteren en de paardenmeisjes sproeien hun rijbak omdat ze anders niet kunnen rijden.

Gelukkig is het geen oorzaak-gevolg. Verder begrijp ik deze opmerking niet helemaal in deze context.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:23

Bedenk met sproeien dat het beter is om ieder uur 5 minuten te sproeien ipv 4 uur lang achter elkaar sproeien.

( De getallen zijn random genomen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:57

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Ik heb ook echt gemengde gevoelens bij het langdurig de rijbaan sproeien in dat soort periodes. En helaas heeft het wel met elkaar te maken want je onttrekt grondwater en gebruikt het bijzonder niet-efficiënt en niet hoogwaardig.
En ja, wij hebben een grondwaterput en een te zware bak ik de zomer. Maar in de echt droge maanden kies ik echt voor een andere oplossing. En ga ik ergens anders rijden. Ik accepteer gewoon dat ik in de natte maanden een heel fijne rijbaan heb en improviseer er op los in de zomer (en ben echt geen recreatieruiter)

Daar staat weer tegenover: een vezel door de bak mengen is dan een alternatief. Maar dan moet je ook weer kijken naar welke vezel anders kun je het weer gaan hebben over micro plastics.

Wat dat betreft is die kokos vezel zo gek nog niet.
En volgens de site van xp4 hebben zij een katoenvezel die ook geen? belasting voor het milieu vormt.

Lastig dus

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/2066 ... beregenen/
Bij boeren is 'gewoon een haspel laten draaien' echt niet zomaar standaard procedure. En staat echt wel ter discussie. En zij maken er eten van. Wij rijden alleen maar een uurtje een rondje.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:22

Hier hebben we een grote ondergrondse regenput waar we uit sproeien, we sproeien dus niet met oppervlakte water of regenwater

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:25

Sowieso is met het sproeien wel echt handig (ook voor de portomonee) om een put te laten slaan. Mijn ervaring is dat als je de bak goed bijhoudt met sproeien dat als het heet is dat je met 10 min. volstaat tegen de stof mits je s"morgens heel vroeg of s"avonds laat sproeit. Nooit doen als de zon al staat te branden. Hier zijn er zes sproeiers in een 20 x 40 bak, 3 aan elke zijde en dat gaat prima. Kunnen gewoon tegelijk aan. Een toplaag is in bijna alle gevallen wel nodig om zand te laten dragen, tenzij je een eb-vloed systeem hebt. In het geval van de kokosvezels, deze houden het vocht ook vast.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:30

Kun je zo'n sproeisysteem makkelijk zelf aanleggen vraag ik me af?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:33

Dat gaan wij wel proberen. Volgens mijn man is het vrij simpel, je moet alleen de juiste materialen hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:40

Oh zou je me op de hoogte willen houden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:45

Muronia schreef:

Wij hebben het laten doen, er moet best wel diep gegraven worden anders vriezen de leidingen kapot in de winter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:37

Is simpel zat. Heel diep moet het alleen als je het in de winter ook wil gebruiken. Anders kun je ook voor ondieper gaan en de buizen in de winter met een compressor even leeg blazen.
Je moet wel een put hebben met voldoende capaciteit en een voldoende sterke pomp. Anders kun je niet genoeg sproeiers tegelijk aan zetten.
Financieel kan het eigenlijk niet uit. Maar ik heb er een principieel bezwaar tegen om gezuiverd leidingwater te gebruiken op tuin + wei + rijbaan. Maar de terugverdientijd van een put slaan + kosten pomp + stroom zijn laaaaaaaaang/niet bestaand.

Maar ook grondwater onttrekken heeft invloed op de waterhuishouding. En staat steeds meer ter discussie. Niet dat het daarmee meteen niet/nooit kan/mag. Maar wel iets om even mee te nemen in je afwegingen.
En ik doe het dus niet in de zomermaanden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:47

Ah precies, ik zat ook niet aan (diep) ingraven te denken. Zou het toch niet in de winter gebruiken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:12

Muronia schreef:

Mezutec zit oa in Drachten en heeft bij ons de bron geboord.

Super service, duidelijk,vlot, correct.

In de herfst tappen we de ketel af en mijn man heeft zelf de ringleiding aangelegd.

Zo uit het hoofd hebben we 8 sproeiers..

Bevalt prima!

De sproeiers hebben we ergens anders gekocht,mezutec heeft alleen geboord en de ketelsysteem ding aangesloten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:02

Wij hebben alles laten aanleggen qua besproeiing een jaar of 5/6 geleden. De afgelopen weken flink gesproeid en nu is mijn rijbaan eindelijk weer een beetje te doen. Het blijft altijd een gedoe, maar zand opsturen naar zandcompleet en toplaag laten mixen is ook nog een optie.
Hier in Noord Holland is er naar mijn idee nooit een sproeiverbod, water in onze sloten staat echt nooit laag en dat is het water waar we mee sproeien.