Paarden 24/7 buiten met dit weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:40

n.
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:44

24/7 buiten met stevige stallen.
Waarom zien zoveel mensen er een probleem in met dit weer?

Ik heb die van mij zo staan. Kunnen zelf beslissen of ze gaan schuilen of niet. Met de hevige storm heb ik alleen mijn draver op stal gezet, de 2 anderen niet deze breken de stal anders gewoon af.
De keren dat weidebazin en ik zijn gaan kijken stonden de 2 ook gewoon buiten ipv binnen.

Ik heb geluk dat ze ook best wel droog kunnen staan en dus niet continu in de blub staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:58

Art_Ificious schreef:

Ik heb die van mij zo staan. Kunnen zelf beslissen of ze gaan schuilen of niet. Met de hevige storm heb ik alleen mijn draver op stal gezet, de 2 anderen niet deze breken de stal anders gewoon af.
De keren dat weidebazin en ik zijn gaan kijken stonden de 2 ook gewoon buiten ipv binnen.

Ik heb geluk dat ze ook best wel droog kunnen staan en dus niet continu in de blub staan.

Nou mijn probleem met dit weer zou zijn dat paarden niet droog kunnen liggen. Hier staan de 24/7 paarden veelal zonder schuilstal, met hun benen tot aan de koten in de blub of in het water, amper nog droge plekken, sneu. Bij mij op stal gaan ze momenteel los in de binnenbak, omdat ze zover in de zuigende modder wegzakken buiten. Men wil het grondwaterpeil hier hoger, dus daar heeft menigeen last van nu.

Dreamboy

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:04

De mijne lopen 24/7 buiten. Hebben een schuilstal maar gaan lekker met de kont in de wind staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:42

Die van mij staan zonder stroom op de 2e weide
Maar wel droge voeten en kunnen droog liggen
De lokatie met stal is een zwembad en blubber
Ik zie dat ze in de zomer meer gebruik maken van de schuilstal als nu in de wintermaanden .
Wel hebben ze alle een goede outdoor deken op .

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:47

Hier staan ze ook dag en nacht buiten.
Op de weide met paddock en schuilstal met overkapping. In de stal en onder de overkapping is het bestraat en dit blijft mooi droog.
Paddock is wel nat, maar de weides liggen iets hoger waardoor dat wel droog blijft.
Volgens mij hebben ze er niet veel last van gehad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:35

Mindim schreef:
Art_Ificious schreef:

Nou mijn probleem met dit weer zou zijn dat paarden niet droog kunnen liggen. Hier staan de 24/7 paarden veelal zonder schuilstal, met hun benen tot aan de koten in de blub of in het water, amper nog droge plekken, sneu. Bij mij op stal gaan ze momenteel los in de binnenbak, omdat ze zover in de zuigende modder wegzakken buiten. Men wil het grondwaterpeil hier hoger, dus daar heeft menigeen last van nu.

Het grondwaterpeil hoger willen? Ik denk dat ze nu echt niet meer hoeven klagen dat die te laag staat. Mijn waterput achter de stallen zit tot bijna bovenaan vol (nog 30cm buffer ongeveer) kan het water er zonder moeite uit scheppen. In die hele droge zomer denk van 2020 stond het water dan weer extreem laag in die put.

Mensen die hun paarden zonder schuilmogelijkheden of droge ligpkek hebben zou ik het wel kwalijk nemen. Een paard hoort immers wel droog te kunnen staan. Die van mij hebben daar gelukkig wel keuze in.

Ander voordeel is dat ik 2HA heb en de winter weide 1 van de hoogst gelegen weides is die ook licht hellend gaat dus het meeste water zakt naar het laagste punt van die wei. Op de zomer weide die dus wat lager ligt staat nu een klein vijvertje :+ logisch dus dat die weide in de winter niet gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:45

Art_Ificious schreef:
Mindim schreef:

Het grondwaterpeil hoger willen? Ik denk dat ze nu echt niet meer hoeven klagen dat die te laag staat. Mijn waterput achter de stallen zit tot bijna bovenaan vol (nog 30cm buffer ongeveer) kan het water er zonder moeite uit scheppen. In die hele droge zomer denk van 2020 stond het water dan weer extreem laag in die put.

Mensen die hun paarden zonder schuilmogelijkheden of droge ligpkek hebben zou ik het wel kwalijk nemen. Een paard hoort immers wel droog te kunnen staan. Die van mij hebben daar gelukkig wel keuze in.

Ander voordeel is dat ik 2HA heb en de winter weide 1 van de hoogst gelegen weides is die ook licht hellend gaat dus het meeste water zakt naar het laagste punt van die wei. Op de zomer weide die dus wat lager ligt staat nu een klein vijvertje :+ logisch dus dat die weide in de winter niet gebruikt wordt.

Ja nu niet nee. Maar hier in de natuurgebieden verdroogde de boel, dus is alles afgelopen jaren dusdanig ingericht dat er een hoger grondwaterpeil komt en dat is op dit soort dagen niet prettig.

Ponymiep0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:43

Hier ook 24/7 met grote schuilstal waar ze allemaal droog kunnen staan en eten. Schuilstal vind ik wel echt een eis als ze 24/7 buiten staan. Maar alles beter dan alleen maar op stal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:14

Mindim schreef:
Art_Ificious schreef:

Oke, maar daarmee scheer je alles over 1 kam. genoeg plekken waar ze ook een lekkere opgestrooide schuilstal hebben die in niks onderdoet voor een box, en dan een verharde uitloop.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:55

Dat inderdaad Gypsy. Mijn pony's hebben 's nachts toegang tot een 'normale' (maar wel grote) buitenbox. Die wordt gewoon iedere dag uitgemest en opgestrooid. Het enige verschil met de andere pony's is dat zij er zelf voor kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen zijn. Op beide plaatsen hebben ze droge voeten en is er toegang tot hooi.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:46

Hier 24:7 buiten, zandpaddock met schuilstal van 20 m2 en nog 20m2 extra overkapping met 2 paarden, dus ook overdekt al meer bewegingsvrijheid dan een standaard box.

Vrijdag klapperde een dakplaat van de afdak waar ze onrustig van werden en heb ik ze toegang gegeven tot de bak, waar ze de luwte op zochten. Toen ze niet terug gingen voor hooi heb ik ze daar dus ook hooi en water gegeven. Zaterdagochtend kwamen ze gewoon weer terug,. Het is fijn dat ze een keuze hebben, zag wat fotos voorbij komen van weg gewaaide daken van stallen, dan staan ze daar toch echt niet beter in….

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:16

Nou moet zeggen dat het er best goed bij ligt bij mij momenteel.

Belgisch Limburg wel.

Paddock waar de stallen ook aan grenzen.
Afbeelding

Winterweide die stukgelopen mag worden zoals je ziet.
Hier vanaf de paddockzijde
Afbeelding

Vanaf een andere kant.
Afbeelding

Piste (rijden doe ik nu niet maar longeren lukt prima, al gebruik ik nu toch liever de andere wei naast de winterwei omdat deze nog droger is dan de piste.
Afbeelding

Het laagste punt van de winterwei met de track richting andere weides. De track is gesloten nu. Op dit deel van de track zakken ze namelijk wel diep in, rechts loopt een regenwater gracht net achter de omheining.
Afbeelding

1 van de laagst gelegen weides, enkel voor de lente en zomer beschikbaar. Dit is maar een deeltje van die wei, de plas/vijvertje is namelijk niet zo groot als het eruit ziet op foto.
Afbeelding

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:18

Heel interessant om jullie reacties te lezen. 24/7 zonder schuilmogelijkheid lijkt dus weinig voor te komen (gelukkig). Dit lijkt me ook in de zomer met hoge temperaturen niet aan te raden. Maar met schuilmogelijkheid waarbij ze zelf kunnen kiezen klinkt echt ideaal, niet ieder paard heeft dezelfde voorkeur (net als mensen eigenlijk, haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:49

Gypsy schreef:
Mindim schreef:

Oke, maar daarmee scheer je alles over 1 kam. genoeg plekken waar ze ook een lekkere opgestrooide schuilstal hebben die in niks onderdoet voor een box, en dan een verharde uitloop.

Ik scheer helemaal niet alles over 1 kam? Ik heb het over hier in de buurt, hier in de buurt staan ze bijna allemaal zonder schuilstal.
Ik heb het niet over een algemene situatie, dan mag je me betichten van generaliseren, nu niet. Ik ken hier wel 2 schuilstallen in de buurt. Verder is het nacht binnen, dag buiten of 24/7 buiten en veelal geen schuilstal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:29

Malle_meid schreef:
Heel interessant om jullie reacties te lezen. 24/7 zonder schuilmogelijkheid lijkt dus weinig voor te komen (gelukkig). Dit lijkt me ook in de zomer met hoge temperaturen niet aan te raden. Maar met schuilmogelijkheid waarbij ze zelf kunnen kiezen klinkt echt ideaal, niet ieder paard heeft dezelfde voorkeur (net als mensen eigenlijk, haha)

Gisteren bij mij:

Paddock (aansluitend buiten beeld links de stallen)
Afbeelding

Voorkant weide waaraan de paddock grenst
Dit is 1 van de 2 hoogst gelegen weides
Afbeelding

Andere kant van de weide waarin ze mogen staan 's winters
Afbeelding

Piste of wat het moet voorstellen :+
Afbeelding

Track naar andere weides, deze is gesloten omdat ze hier wel tot over de kogels inzakken, logisch hier stroomt immers al het water van de Winterweide naartoe, rechts is een gracht voor regenwater af te voeren.
Afbeelding

Dus ja 24/7 is zeker mogelijk mits je er ook de ruimte voor hebt om ze droog te kunnen laten staan.

Ik heb de piste ook open gezet omdat die nog niet stuk gelopen is en ze daar ook droger staan.

Ik sta in Belgisch Limburg en heb zandgrond met turfgrond. Water zakt hier heel snel weg, na 2 droge dagen zie je op de hoogst gelegen wei geen plassen meer. (de laag gelegen weide is wel natter).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:38

Ik zou mijn paarden het liefst ook 24/7 buiten willen met een goede schuilstal en mits goede bodem, al vind ik het nu ook prima. Paarden gaan hier op stal 's nachts binnen, overdag heel de dag buiten. In de zomer gaan ze wel 24/7 buiten, komen enkel met stormweer naar binnen. Als ik mijn paarden in eigen beheer zou hebben zou ik wel zorgen dat ik zowel een schuilstal als afgesloten stallen heb. Met stormweer/sneeuw vind ik het net iets fijner als ze volledig vast en overdekt zitten ivm kans op ongelukken.

Ik zou overigens nooit een paard 24/7 buiten zetten zonder goede schuilmogelijkheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:07

Quà stallen.
Deze zijn vrij toegankelijk en heerlijk opgestrooid ook voor als ze toch een beetje zacht willen liggen. Al worden ze voornamelijk als toilet gebruikt..
Zo heb ik 2 stallen tegenover elkaar.
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:22

Mindim in je eerste zin zeg je dat je er een probleem mee hebt dat ze niet droog kunnen liggen. En ik bedoelde te zeggen dat dat niet overal zo is. Excuses, zo te lezen denken we er wel hetzelfde over, want voor 24/7 buiten in de blub zonder schuilstal heb ik ook geen goed woord over. Dat vind ik net zo zielig als 24/7 op stal. :o

Er staan er hier nu 2 op de bestrating uit de wind te dutten en 1 is binnen aan het snacken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:34

Gypsy schreef:
Mindim in je eerste zin zeg je dat je er een probleem mee hebt dat ze niet droog kunnen liggen. En ik bedoelde te zeggen dat dat niet overal zo is. Excuses, zo te lezen denken we er wel hetzelfde over, want voor 24/7 buiten in de blub zonder schuilstal heb ik ook geen goed woord over. Dat vind ik net zo zielig als 24/7 op stal. :o

Er staan er hier nu 2 op de bestrating uit de wind te dutten en 1 is binnen aan het snacken.

Zolang paarden een schuilstal hebben en uit de wind kunnen staan, dan heel fijn. Schuilen met enkel beton om op te liggen, vind ik ook niks. Is ook verre van comfortabel.
Droog en comfy kunnen liggen vind ik een vereiste voor 24/7 buiten.
Hier in omgeving staan ze zonder, vind ik sneu. Dus we denken er hetzelfde over idd :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:41

Hier liggen onze paarden altijd buiten, maar ze gaan wel in lager gelegen deel liggen dus zodra ze liggen, liggen ze beschut.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:50

Onze schuilstal regent in en als het waterpeil aan de achterkant te hoog wordt (mestput) hebben we daar ook water inloop.

Onze hele paddock ligt lager dan onze weilanden en het maisland ernaast. Plus er schijnt ergens een sloot gelegen te hebben.

Met dit achterlijke weer houden wij dus ook niks droog, normaal is het echt niet zo'n ramp. Nu hadden we zelfs water op de stoep.

Gelukkig is het dan wel weer met een dag of 2 bijna weg.

3 jaar geleden hebben we zand gekregen, nu moeten we het zelf bekostigen plus wilt de boer ineens uurloon hebben voor het rechttrekken van het nieuwe zand.

Allemaal lekker makkelijk praten vanaf de bank, praktijk is echter toch afhankelijk van meer factoren.

Draineren is geen optie, ophogen ook niet echt. Dat zouden te veel zandladingen zijn, dat zou financieel gewoon echt niet kunnen.
We hebben het afgelopen zomer over evt grindputten graven gehad.

Op dit moment laten we het excessieve water dmv goten en doorgangen graven weglopen.