Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:24/7 buiten met stevige stallen.
Waarom zien zoveel mensen er een probleem in met dit weer?
Ik heb die van mij zo staan. Kunnen zelf beslissen of ze gaan schuilen of niet. Met de hevige storm heb ik alleen mijn draver op stal gezet, de 2 anderen niet deze breken de stal anders gewoon af.
De keren dat weidebazin en ik zijn gaan kijken stonden de 2 ook gewoon buiten ipv binnen.
Ik heb geluk dat ze ook best wel droog kunnen staan en dus niet continu in de blub staan.
Mindim schreef:Art_Ificious schreef:24/7 buiten met stevige stallen.
Ik heb die van mij zo staan. Kunnen zelf beslissen of ze gaan schuilen of niet. Met de hevige storm heb ik alleen mijn draver op stal gezet, de 2 anderen niet deze breken de stal anders gewoon af.
De keren dat weidebazin en ik zijn gaan kijken stonden de 2 ook gewoon buiten ipv binnen.
Ik heb geluk dat ze ook best wel droog kunnen staan en dus niet continu in de blub staan.
Nou mijn probleem met dit weer zou zijn dat paarden niet droog kunnen liggen. Hier staan de 24/7 paarden veelal zonder schuilstal, met hun benen tot aan de koten in de blub of in het water, amper nog droge plekken, sneu. Bij mij op stal gaan ze momenteel los in de binnenbak, omdat ze zover in de zuigende modder wegzakken buiten. Men wil het grondwaterpeil hier hoger, dus daar heeft menigeen last van nu.
Art_Ificious schreef:Mindim schreef:
Nou mijn probleem met dit weer zou zijn dat paarden niet droog kunnen liggen. Hier staan de 24/7 paarden veelal zonder schuilstal, met hun benen tot aan de koten in de blub of in het water, amper nog droge plekken, sneu. Bij mij op stal gaan ze momenteel los in de binnenbak, omdat ze zover in de zuigende modder wegzakken buiten. Men wil het grondwaterpeil hier hoger, dus daar heeft menigeen last van nu.
Het grondwaterpeil hoger willen? Ik denk dat ze nu echt niet meer hoeven klagen dat die te laag staat. Mijn waterput achter de stallen zit tot bijna bovenaan vol (nog 30cm buffer ongeveer) kan het water er zonder moeite uit scheppen. In die hele droge zomer denk van 2020 stond het water dan weer extreem laag in die put.
Mensen die hun paarden zonder schuilmogelijkheden of droge ligpkek hebben zou ik het wel kwalijk nemen. Een paard hoort immers wel droog te kunnen staan. Die van mij hebben daar gelukkig wel keuze in.
Ander voordeel is dat ik 2HA heb en de winter weide 1 van de hoogst gelegen weides is die ook licht hellend gaat dus het meeste water zakt naar het laagste punt van die wei. Op de zomer weide die dus wat lager ligt staat nu een klein vijvertjelogisch dus dat die weide in de winter niet gebruikt wordt.
Mindim schreef:Art_Ificious schreef:24/7 buiten met stevige stallen.
Gypsy schreef:Mindim schreef:
Oke, maar daarmee scheer je alles over 1 kam. genoeg plekken waar ze ook een lekkere opgestrooide schuilstal hebben die in niks onderdoet voor een box, en dan een verharde uitloop.
Malle_meid schreef:Heel interessant om jullie reacties te lezen. 24/7 zonder schuilmogelijkheid lijkt dus weinig voor te komen (gelukkig). Dit lijkt me ook in de zomer met hoge temperaturen niet aan te raden. Maar met schuilmogelijkheid waarbij ze zelf kunnen kiezen klinkt echt ideaal, niet ieder paard heeft dezelfde voorkeur (net als mensen eigenlijk, haha)
Gypsy schreef:Mindim in je eerste zin zeg je dat je er een probleem mee hebt dat ze niet droog kunnen liggen. En ik bedoelde te zeggen dat dat niet overal zo is. Excuses, zo te lezen denken we er wel hetzelfde over, want voor 24/7 buiten in de blub zonder schuilstal heb ik ook geen goed woord over. Dat vind ik net zo zielig als 24/7 op stal.
Er staan er hier nu 2 op de bestrating uit de wind te dutten en 1 is binnen aan het snacken.