Voor en nadelen paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:06

Plop1997 schreef:
Klopt ook inderdaad. Bij ons is ook de keuze om overdag op het paddock Paradise te staan en dan 's nachts op stal, dit doen er een aantal die inderdaad aparte voerbehoeftes hebben of bijv. rotstraal. Voor mijn eigen paard zou ik dit niet kiezen omdat hij heel stijf wordt van op stal staan en veel gelukkiger is als hij 24/7 naar buiten mag. Maar als ik een paard zou hebben dat behoefte heeft aan rust 's nachts dan zou ik het ook zeker zo doen. Ook merk ik dat mijn paard het heel erg leuk vind om over de paden te crossen, vooral de heuvel op en af. Hier staat hij ook vaak op te slapen of op de uitkijk.

In Engeland zie ik op sommige plekken ook dat ze nog van die gigantische heuvelgebieden hebben waar ook wat bos bij zit als weiland, bijna echt natuur. Dat zou ik het allermooist vinden maar hier in Nederland niet zo haalbaar.

Een heuvel in de wei lijkt mij ook wel erg gaaf.
Daar zie ik ook wel meerwaarde in, ook al hebben we dat zelf niet gerealiseerd.

Ja dat in Engeland lijkt me echt mooi, kan hier inderdaad maar op heel weinig of misschien wel geen plekjes.
wat dat betreft wonen we met onze paardenliefde hier niet zo goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:10

Er zijn ook nadelen aan heuvels (uit ervaring), in natte periodes is het ontzettend belastend voor de knieen omdat ze dan soms letterlijk omlaag skieen met 4 voeten naast elkaar. Ik merk dat echt wel behoorlijk met een jong paard (na natte dagen, struikelen en zo). Ook hoefijzers (aftrappen) zijn een drama, daarom mogen op mijn huidige stal alleen paarden zonder ijzers op de wei, de rest gaat op zand.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:13

DuoPenotti schreef:
Plop1997 schreef:
Klopt ook inderdaad. Bij ons is ook de keuze om overdag op het paddock Paradise te staan en dan 's nachts op stal, dit doen er een aantal die inderdaad aparte voerbehoeftes hebben of bijv. rotstraal. Voor mijn eigen paard zou ik dit niet kiezen omdat hij heel stijf wordt van op stal staan en veel gelukkiger is als hij 24/7 naar buiten mag. Maar als ik een paard zou hebben dat behoefte heeft aan rust 's nachts dan zou ik het ook zeker zo doen. Ook merk ik dat mijn paard het heel erg leuk vind om over de paden te crossen, vooral de heuvel op en af. Hier staat hij ook vaak op te slapen of op de uitkijk.

In Engeland zie ik op sommige plekken ook dat ze nog van die gigantische heuvelgebieden hebben waar ook wat bos bij zit als weiland, bijna echt natuur. Dat zou ik het allermooist vinden maar hier in Nederland niet zo haalbaar.

Een heuvel in de wei lijkt mij ook wel erg gaaf.
Daar zie ik ook wel meerwaarde in, ook al hebben we dat zelf niet gerealiseerd.

Ja dat in Engeland lijkt me echt mooi, kan hier inderdaad maar op heel weinig of misschien wel geen plekjes.
wat dat betreft wonen we met onze paardenliefde hier niet zo goed.

Ja ik heb ook wel heel erg geluk met het type paddock paradise waar ik sta. Er is heel veel mogelijk en de faciliteiten zijn fijn (warm water poetsplaats, grote binnenbak en een buitenbak). Naast de tracks zijn de weides ook jaar rond gewoon open. Er is altijd ergens wel een droge plek te vinden en er is ook een stuk bestraat. De tracks zijn nu wel blubberig op sommige plekken maar het heeft ook echt niet normaal veel geregend. De afrastering is ook mooi aangelegd, de paden zijn overal breed genoeg en van de zomer is er ook een vijver waar ze kunnen afkoelen.

Het enige wat niet mag is ijzers achter. Maar er zijn wel mogelijkheden om je paard op een ander weiland te zetten als deze vierkant beslagen is op dezelfde locatie. Dekens moet je helemaal zelf weten. Er zijn wel veel koudbloeden/Friezen/PRE's maar een warmbloed wedstrijdpaard zou ook gewoon welkom zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:14

Wij hebben ook een heuvel in de wei. Maar die wei is alleen open als het niet glad is, en de heuvel dus ook niet, inderdaad om glijpartijen te voorkomen. Wil je een heuvel altijd beschikbaar hebben, dan moet je meer doen dan alleen een berg grond storten :j

Mungbean

Re: Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:15

In mijn geval is het een natuurlijke helling, maar dat is net zo glad natuurlijk.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:16

Sizzle schreef:
Er zijn ook nadelen aan heuvels (uit ervaring), in natte periodes is het ontzettend belastend voor de knieen omdat ze dan soms letterlijk omlaag skieen met 4 voeten naast elkaar. Ik merk dat echt wel behoorlijk met een jong paard (na natte dagen, struikelen en zo). Ook hoefijzers (aftrappen) zijn een drama, daarom mogen op mijn huidige stal alleen paarden zonder ijzers op de wei, de rest gaat op zand.

Onze heuvel valt gelukkig mee, alleen aan de bodem van de heuvel is het tot je enkels wat modder. Bij ons mogen alleen hoefijzers voor maar dat geld voor alle paarden die in de grotere kuddes staan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:33

Mijn paard woont, ja woont, op een grote paddock paradise. Geen blubberzooi. Altijd hooi. Heuvels en waterpoel en verschillende schuilstallen. Groep van nu 21 paarden/pony's.
Zie mijn topic [RIJ-ITP] Van Stalpaard naar Kuddepaard

Voordelen:paard kiest zelf vriendjes uit, onbeperkt hooi, relaxte paarden, hele dag vrije beweging, geen opstartstijfheid meer, pootje baden als ze willen, altijd droog kunnen rollen, supermooie hoeven gekregen.
Nadeel: zelf bijvoeren indien nodig. Maar ik vind dat geen nadeel omdat ik graag naar mijn paard ga. Sta er samen met vriendin dus we wisselen elkaar soms af met bijvoeren van onze paarden. Zelf dekens wisselen.
En tja, een vies paard? Is dat nu zo erg??? Het is een paard toch, die horen soms lekker vies te zijn in mijn ogen. Zand en modder is de beste vliegendeken :D
Ohja, soms moet ik echt mijn paard zoeken hahaha maar ik zie er de humor wel van in. Kom je op stal en zie je je paard vooraan staan. Heb je zijn slobbertje klaar staat ie ineens helemaal aan de andere kant :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:58

GamblersCup schreef:
pmarena schreef:
Als je te weinig grond hebt voor het aantal paarden, zal je zien dat ze de boel te snel kaalvreten / helemaal aan gort trappen. Dan kan je imo dat perceel met die paarden wel degelijk verbeteren door er alleen al maar een track omheen te leggen :)

Helemaal eens! Maar dat is in mijn ogen geen "paddock paradise", da's een zandweggetje om je stukjes gras heen om de boel te sparen.

Maar zelfs dat paadje maakt het perceel imo al een stuk beter bruikbaar..... en dat effect kan je steeds verder vergroten door meer PP elementen toe te voegen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:02

DuoPenotti schreef:
Maar waarom ze dan niet het hele stuk geven?
Die smalle paadjes, ik vind dat minder prettig dan het hele stuk.
Of het stuk door de helft doen. Wil je iets sparen.
Ik zie echt geen toegevoegde waarde van paadjes.
Of ze daar nu op en neer rennen of in een gewoon rechttoe stuk, het word niet ineens langer :D

Jazeker wordt het wel langer :j

Een pad rondom waar je niet af kan steken en de route uit moet lopen, is langer dan even een keer op en neer rennen in 1 grote wei :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:24

Een PP zonder „vlakte“ (minimaal grote van een bak) is voor mij geen optie meer. Heb dat wel geprobeert maar had dan standaard paarden die op standje explosie stonden omdat ze niet even vol gas met de staart erop kris kras heen en weer konden scheuren.
Omdat ze toen dicht bij huis stonden liet ik ze dan zelf even los in de bak voor het 15 min. spectakel maar handig is anders. Ik rij (meer) niet intensief genoeg dat die energie in de training voldoende afvloeit).

Die stal op de vorige pagina is wel geniaal zeg! :oo <3

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:25

Imo maakt het niet . :) Want hier gaan ze ook niet alleen maar een keer op en neer, dat zou gelijk zijn met het pad 1 keer op en neer. Want rond gaan ze ook in pp niet altijd.

Maar hier gaan ze evengoed rond.
Ja ook op en neer, maar ook grote rondes.
Ze rennen zoveel energie ze hebben, niet perse wat de lengte van iets is.
Hier rennen ze overigens het meeste in de bak, die staat altijd open.
En soms is dat maar 1 keer, soms wel 10 keer.
Soms is dat echt over de hoefslag rond, soms is dat staan steigeren in het midden, of na het rollen met bokkensprongen weer weg.
Om later weer pasje voor pasje de hele weide af te lopen naar gras.
Niet aan de hooibak hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:28

Eef_Bam schreef:
Ik heb mijn paard op een paddock paradise gehad, en heb veel voor en nadelen gemerkt, die grotendeels ook afhnkelijk zijn van hoe alles geregeld is.

voordelen:
- paard 24/7 buiten
- altijd contact met soortgenoten
- altijd vrije beweging

nadelen:
- warmbloeden boven de 1.60 vaak niet welkom
- weidegang vaak beperkt (max 2 uur per dag)
- veel onrust doordat paarden in/uit de groep gehaald worden
- sommige paden te smal, beschadigingen aan paard die door anderen klem gezet werd
- Kniehoge blubber (kleigrond in de randstad)
- Voerbeleid word aangepast aan de meest sobere paarden, paarden die meer nodig hebben blijven dun, paarden die te dik zijn eten alsnog te veel
- Paard dat ondering rang staat kan vaak minder eten, zelfs met genoeg voerplekken.
- Verzorging werd in mijn geval gezamelijk gedaan, met als gevolg dat de paarden niet om vaste tijden eten kregen en weinig ritme hadden, de ene voerde al om 7 uur sochtends en de volgende vond 10/11 uur ook prima -O-

Door samenloop van omstandigheden heb ik mijn paard na enkele maanden op deze paddock paradise verhuist naar mijn ouders in Limburg, op ons eigen onofficiele paddock paradise (geen track, maar een zandpaddock van 40x100, stuk bos van 80*100 waar de paarden zelf paden hebben gemaakt). Paarden staan ook 24/7 buiten, krijgen op vaste tijden eten uit slowfeeders, tussen 9 en 5 (zomer langer) kunnen ze kiezen om de wei op te gaan. Omdat we een vaste kudde hebben die uit 3 pensionado's en 1 sportpaard bestaat is hier veel meer rust in de groep. Mijn paard is echt zichtbaar meer happy en minder gestresst op deze plek, komt eindelijk aan, dus ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt :) .

[ [url=m/vhROdt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk plaatje zo!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:30

Duo, Maar jij hebt die ruimte dus duidelijk wel.
Er zijn er zat die enkel korte stukjes hebben of kleine vierkantjes die met korte stukjes verbonden zijn. Ook zijn er veel die enkel verhard zijn met enkel een zanderig stukje om te rollen of te liggen.

Ik was laatst op de meest treurige paddock structuur ooit (zeker geen pp te noemen). Een klein zandbakje met een mini trackje en een hooi voer apparaat.
Het enige wat die paarden deden was in file dat apparaat in en uit lopen de hele dag :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:56

Sizzle schreef:
Duo, Maar jij hebt die ruimte dus duidelijk wel.
Er zijn er zat die enkel korte stukjes hebben of kleine vierkantjes die met korte stukjes verbonden zijn. Ook zijn er veel die enkel verhard zijn met enkel een zanderig stukje om te rollen of te liggen.

Ik was laatst op de meest treurige paddock structuur ooit (zeker geen pp te noemen). Een klein zandbakje met een mini trackje en een hooi voer apparaat.
Het enige wat die paarden deden was in file dat apparaat in en uit lopen de hele dag :+

Klopt. Die ruimte heb ik. Daar prijs ik me ook gelukkig mee.

Maar stel ik had 2 x mijn rijbak, dus 2400m2 (wat ik dus veel te klein vind voor 2 paarden)

Maar met de beste wil van de wereld zie ik geen voordeel als ik bijvoorbeeld rondom mijn bak een pad leg.
Ja ze moeten rond, dat is waar. Maar dat doen ze als ze zin hebben, maar niet perse. Misschien gaan ze korte zijde op en neer en zijn ze ook klaar.
Ze rennen hun energie eruit en hangen aan de hooibak.

Wat als ik ze gewoon 1200m2 geef. die andere 1200 mogen ze alleen in de zomer op of af en toe een uurtje.
Dus gewoon een paddock. Dan hebben ze net zo goed die 60 meter om te rennen.
Ze rennen hun energie eruit en hangen aan de hooibak.

Voor mij zijn die 2 gelijk.

Ik zie niet het voordeel van dat pad.

Ik begrijp dat mensen niet allemaal 365 dagen wei aan kunnen bieden. Daar gaat het mij dus ook niet om. Misschien ben ik daar steeds onduidelijk in geweest.
Ik zie gewoon de meerwaarde niet van een pad rondom een stuk dat er niet groter op word.
5000m2 blijft 5000m2
2500 blijft 2500m2
Of ze nu een pad hebben met een doorsteek erdoorheen, of zelf rond rennen.
Naar mijn idee rennen ze als ze zin hebben en staan ze stil als ze zin hebben.

De enige meerwaarde zie ik in wei met hapje stapje de hele dag.
Maar ik begrijp dat dat niet overal haalbaar is en ik zeg ook wel eens tegen mijn paarden, jullie zijn verwend :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:40

Plop1997 schreef:
Toch als je dan te weinig grond hebt lijkt me een paddock Paradise systeem beter dan een stal systeem. Te weinig grond is natuurlijk het probleem en eigenlijk zou je dan geen of minder paarden er op moeten zetten.
Maar als ik moet kiezen dan heb ik voor mijn paard liever dat hij buiten staat dan dat hij op stal staat.

Ik ben het met jullie eens dat je beter zandpaadjes kunt maken dan het stukje gras in een week kaal laten vreten en zwart laten lopen. Maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat iets wat geen paddock paradise is, een paddock paradise genoemd wordt. Terwijl wat zandpaden om je weide heen gewoon een "ordinaire" paddock is, maar dan in smalle paadjes. Een zandpad. Meer is het niet. En ik zie alleen maar nadelen aan het houden van mijn dieren in een paddock. Doe ik ze echt geen plezier mee. En daarom vindt ik de vraag moeilijk te beantwoorden, omdat er maar weinig "echte" paddock paradises zijn.

Voorbeeld: bokker op pagina 1 plaatst een foto van haar stuk grond. Dat wordt een paddock paradise genoemd. Maar dat is het niet, dat zijn alleen zandpaden om de postzegeltjes gras heen met maar op 1 plek hooinetten. Kortom, een gewone zandpaddock, maar dan in paadjes ipv 1 groot stuk.
Kruiden worden niet gezaaid, want dat ziet er niet mooi genoeg uit. Maar 1 voerplek, want dat is makkelijker. Waar zijn de verschillende materialen ondergrond, daar waar het eigenlijk allemaal om draait bij een pp?
En dit is niet lelijk bedoeld, integendeel... menig bokker zou maar wat graag zo'n stuk grond willen hebben! En ja, ik zou ook zandpaden aanleggen om je stukje grond zo goed mogelijk te benutten. Maar het is géén Paddock Paradise en zo zie je er héél veel. Paddocks, geen Paradise.

Als er meer échte PP's waren, dan zou ik daar graag de voordelen en nadelen van weten/zelf ervaren. Maar helaas die zijn echt op 1 hand te tellen volgens mij.
Plop1997 schreef:

Jaaaa, ik krijg altijd gelijk (weer :') ) van die emigratie-kriebels als ik zulke landschappen zie... wat zou het geweldig zijn om je dieren daar te kunnen laten wonen!

hiphopje, ik ga gelijk even via jouw link jouw PP bekijken. Dat is een échte volgens mij, zoals het de bedoeling is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 02:40

Mwoah, ik zie het zo dat een pad om / door een wei een eerste stap is in het aanleggen van een PP en sowieso eigenlijk altijd een verbetering t.o.v. hoe die wei voorheen zonder pad was :). En een wei met alleen al maar zo'n pad, heeft voor mij een PP opzet :j Het is geen doorsnee saaie wei in ieder geval :)

Het wordt anders ook wel erg lastig om te besluiten wanneer een wei-met-pad voldoet aan de naam "Paddock Paradise" want is dat dan wel okee als er op 3 plekken een slowfeeder staat? Als er kruiden staan? Met een heuvel en vijver en "eilandjes" van zand? Maar zonder verdere bomen en struiken, dan weer niet...?

Of als je wel al die dingen hebt maar het hooi alleen bij de stal gegeven wordt, dan voldoet het ook niet en mag je het geen PP noemen...? Dat wordt mij te ingewikkeld hoor :) Dus ik vind het een PP-opzet als je begint met een pad rondom de wei. En dan moet je maar kijken hoe ver je het uitbouwt om er echt iets heel leuks van te maken :j

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:27

Ik zie dat er in dit topic nu wel heel veel zwart-witte, slechte ervaringen geprojecteerd worden op de algemene waarheid. Dat er slechte ervaringen en slecht ingedeelde pp's zijn ben ik het helemaal mee eens maar het wordt een beetje over 1 kam geschoren. Zo zijn niet alle mensen anti-deken, bit, rijden etc :+

Voordelen zijn allemaal al benoemd maar de belangrijkste zijn voor mij dat ze altijd kunnen bewegen en echt in een kudde, natuurlijk gedrag kunnen laten zien. Wij voeren bij ons 3 balen per dag op een C pony, fjord, haflinger, BWP en shetlander en dit is soms net op en soms net niet. Hooi is getest waardoor ze er niet dik van worden.

Het paddock Paradise is zo ingedeeld dat ze altijd ruimte hebben om elkaar te ontlopen, meerdere schuilplekken hebben (deels overdekt en deels alleen.van.de wind). Nadeel vind ik dat ik vaak een vieze, natte pony heb waardoor ik niet of niet makkelijk kan trainen en dat de bak ook paddock is en ik daarom vaak eerst kuilen kan dichten :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:49

Iets wat ik me afvraag, hoe is het eigenlijk anders in een pp mbt vies paard hebben maar ook positieve aspecten zoals beweging en sociaal contact dan in een gewone grote wei waar ze 24/7 op staan?

Ik vind dat vieze overigens niet zo spannend bij 24/7 buiten, heb wel een donker paard ;)

Maar terug naar mijn punt, in veel regio's is het inderdaad zo dat PP's het hele jaar door 24/7 buiten aanbieden terwijl gewone stallen met wat land het niet doen omwille van het land niet willen laten vertrappen. Dus dan gaan paarden bij zulke stallen maar paar uurtjes in de paddock. Op papier is 24/7 op paden leuker dan overdag in de paddock, maar ik heb mijn twijfels of het zoveel uitmaakt bij beperkte ruimte... Want in mijn beleving gaan ze toch niet zomaar veel meer bewegen, zeker niet als er maar op 1 plek hooi wordt aangeboden. Heb het liefst een grote winterweide :o

Losgezien van anti-bit en "natuurlijk" beleid, dat niet overal het geval hoeft te zijn, zie ik het persoonlijk als het grootste nadeel van PP's dat er nergens rijk genoeg gevoerd wordt voor een warmbloed dat hoog in het werk staat (waar gebrek aan of beperkte weidegang/strookbegrazing ook een deel van uitmaken) + dat de ruimte in 9 gevallen op 10 echt te beperkt is voor zo'n paard om lekker zijn benen te strekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:54

Het gaat en staat ook met de aard van het beestje.
Op de stal waar ik sta zijn ook groepssystemen. Het groepje met de meeste ruimte zijn van het soort: „het zal mijn tijd wel duren“. Die staan gewoon de hele dag op dezelfde plek een beetje te slapen met een pluk hooi in de bek, dusdanig dat er eentje zelfs ook dagelijks in de stapmolen moet omdat hij anders „stal“benen krijgt.
Een groepje met minder ruimte maar met jonge ruinen spelen daarentegen de hele dag terroristje met elkaar, die bewegen daardoor zat.

Mijn paard zou een pad gewoon blokkeren en echt niemand meer doorlaten met haar pitbul look _O-

Verder hoor ik vaak wel mensen zeggen dat hun hooi arm genoeg is maar in de praktijk zijn er maar weinig voorbeelden waar je ook echt slanke paarden hebt staan waar je ook echt de ribben netjes kan voelen.

Er bestaat niet 1 systeem dat voor iedereen werkt. Een staleigenaar die bereid is om mee te denken is voor mij het meeste waard. De stallen waar ik tot nu toe tevreden was had niet maar 1 optie, die bieden ook gewone stalling aan naast hun groepen zodat je niet meteen hoeft te verhuizen als het ene of andere concept niet bij je paard past.
Bokker Ruitje is daar ook een mooi voorbeeld van denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:18

Hier lopen ze wel. We hebben een aantal voerplekken rondom stal, maar ook een aantal op de track. En je ziet ze echt van track naar stal en weer terug bewegen. Wij voeren hooi en stro. Het hooi is getest en afgewogen op de kudde en het gerstestro is extra, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben. Zodra het hooi op is gaan ze nog meer de track op om van de bomen te snoepen (al valt daar nu weinig te snoepen) of kantjes van de wei te knabbelen (zandkuur is dus wel belangrijk). Overigens staan onze oudjes ook gewoon lekker te soezen in de bak terwijl de rest aan de wandel gaat. Ons langste (en breedste) pad is iets van 100m lang. Daar wordt regelmatig een sprintje getrokken. Vol gas van de ene naar de andere kant, schuin de bocht door en weer verder.
Maar ook op het smalle pad de bak in gaan ze wel eens vol gas.
Afbeelding

En zo zijn ze overdag lekker aan de scharrel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spelen doen ze ook veel.
Als ik er ben...

Maar ook als ik er niet ben (camera)

Wij hebben overigens een 8 vorm aan zandpaden en een bak daar aan geschakeld. Verder een stuk verharding bij de schuilstal en een puinpad. We hebben wat knabbelwilgen staan en 2 weken terug een eetbare haag tussen wei en bak gepland. Ik wil nog een voerplek achterin, maar ben nog even aan het bedenken hoe. Daar loopt nogal eens water heen, dus ik wil ze wel stimuleren daarheen te lopen, maar niet lang te staan. Dat zal dus iets met roosters worden :$ vrees ik. Wel hebben we de opening van de wei ook achterin, zodat ze in de zomer in ieder geval verder moeten lopen naar het water bij stal. De wei moet dit jaar doorgezaaid worden en dat wil ik doen met een fructaanarm grasmengsel en wat kruiden. Laat de wei maar lekker gevarieerd zijn. Ik ben nog op zoek naar de juiste mix overigens. Verder zoek ik nog wat mooie boomstammetjes voor het middenpad zodat ze gaan slalommen of er overheen gaan. Maar die gebruikt iedereen tegenwoordig als haardhout en zijn niet zo makkelijk te vinden.
En zo krijgt het iedere keer weer meer uitbreiding.

Qua voerbeleid moet het passen. Toen ik op zoek ging naar pensionklanten, heb ik ook duidelijk omschreven hoe wij voeren. En ja, dat is sober, vanwege de sobere dieren. Ik had een geïnteresseerde met een arabiertje, maar die had meer hooi nodig. Dan past het dus niet bij het beleid zoals wij dat doen. En dat kan dan dus niet. We hebben nu 2 oudjes staan en een jonkie. Die krijgen tijdens het mesten (2x per dag) extra eten. Een bult hooi, mijn jonkie haar veulenbrok en de oudjes wat seniorenvoer. Dat gaat tot nu toe heel goed. Ieder koopt bij ons overigens eigen voer in. Daar is iedereen vrij in. Omdat het kleinschalig is, kan dat maatwerk ook. Maar op een pensionstal met 20 of meer paarden wordt dat al een stuk lastiger.

Zijn er nog verbeteringen mogelijk? Ja absoluut! Want ook dat is mijn ervaring met een PP: het is nooit af :D
Maar de financiën laten het gewoon niet toe om alles in 1x aan te pakken. Het Nederlandse weer ook niet overigens. Zo willen we de bodem lostrekken zodat het weer wat lucht krijgt en het water beter zakt, maar dat kan pas als het droog is. Dat is het al 4 maanden niet geweest en zal dus moeten wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:24

Dat heb je heel mooi voor elkaar :))
Ziet er goed uit en ik kan me voorstellen dat je daar tevreden paarden hebt +:)+
Commercieel kan het waarschijnlijk niet uit met dit aantal paarden (?) maar voor eigen paarden is het geweldig natuurlijk

Wel vind ik bijv. de haflinger toch te dik zo op het filmpje :o Dan zou ik het al weer niet aandurven met mijn dik-van-lucht pown.

Met een sportpaard weet ik overigens wel een paar plekken waar ze dat dan aanbieden met hoogwaardiger voer maar dat is niet in NL.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-02-22 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:26

Ben benieuwd naar waarom je het vraagt TS. Als potentieel eigenaar of pensiongast?

Wij hebben de paarden aan huis in een soort hybride paddock paradise vorm. Wat ik daarmee bedoel is dat ik niet tot de die hards hoor, zoals die hier ook beschreven zijn. De personen die je voor alles uitmaken als je zegt dat jouw paarden in de nacht op stal staan (ópgehokt noemen ze dat :D ). Ons paardendeel is ook onze achtertuin. Ik wilde echt niet uitkijken op een saai stuk weiland met een bak eraan vast. Nu ziet het eruit als een Groningse slingertuin (in de basis dan haha).

Ik vind dat wij een paradijs hebben voor onze paarden en ik denk dat onze paarden dat ook vinden. Wij hebben hele speelse paarden. De paden hebben voor ons echt meerwaarde (we gaan er nog meer maken). Je ziet ze met elkaar spelen en keuzes maken over welk pad ze op welke manier nemen. En ze changeren inmiddels super handig door alle bochten.
Daarnaast zijn ze gek op de heuvel, de schuilstal in de heuvel en houden ze van gluren bij de buren. Hun leven is echt veel minder saai dan op alle stallen waar ik hiervoor heb gestaan. Oh en dan vergeet ik de vijver! Wat een rijkdom is dat!

Mijn paarden staan in het koude seizoen op stal in de nacht (van 18.30-7.00). Dat vinden ze fijn, maar zodra het licht is willen ze naar buiten.

Nadeel:
Wij zijn áltijd aan het werk! Naast fulltime banen. We zijn nu ons tweede jaar in gegaan met de paarden aan huis. Ik ruim elke dag alle mest op. Dat gebeurde niet in pension en zeker niet in de wei. Hier wel. Mijn paarden zijn dus ook ‘schoon’ van wormen.

Ander nadeel: we leren veel door trial en error. Ach nadeel… we hebben fouten gemaakt en daar leer je van.

Anderzijds hebben we een keer of twee per jaar te maken met waterellende door zwijnerij van het waterschap, waar we dus zelf niks aan kunnen doen. Hopelijk dit jaar voor het laatst. Ik merk dat ik daar veel zorgen van heb en de neiging heb om te denken: ohhhhhh wat érg voor onze paarden. Maar dan kijk ik om me heen en zie andere paarden ook in de natheid en zelfs blubber staan staren in een hoekje van een zandpaddock. Dat maakt het relativeren makkelijker, want de onze hebben nog zat droge stukken, schuilopties en meer uitdaging (beweging).

Ander nadeel: ik dacht dat elk paard gelukkig zou worden. Nadat we drie maanden een pensionpaard hebben gehad, weet ik dat dat niet zo is.

Stom vind ik: dat mensen denken dat dit een goedkope vorm van paarden houden is. Het is zelfs duurder zoals ik het doe, maar geeft enorm veel meerwaarde voor de dieren!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:33

Sizzle: Ja, maar dat heeft een reden :D
Die haflinger staat vervroegd op pensioen vanwege een blessure sinds 1,5 jaar, dus dat is een soort van crisismanagement. Ik ben blij dat ik het zo kan beheersen, dat is nog veel erger geweest. Een paar maanden terug was hij nog dikker.
Ik ben al heel blij dat hij door de tinker nu in beweging wordt gehouden, want van onze 2x per week stapritjes moet hij het niet hebben. Graasmasker ligt ook al klaar voor de zomer. Ik wil wel starten zonder, maar als het moet, dan moet het :j

Er staan overigens 6 paarden en dat vind ik maximaal voor dit perceel. Anders kom je echt met de ruimte in de knoei. En daar zie je vaak wel een en ander mis gaan. Teveel paarden op te weinig ruimte.

Olympia: dat laatste vind ik ook opvallend ja. Het is echt niet goedkoper dan paarden op stal en overdag op de wei. Duurder zelfs nog denk ik. In aanleg, maar je bent ook veel meer bezig met onderhoud. Wij zijn in ieder geval elk weekend wel bezig met iets repareren of aanpassen. En dan nog je gewone uitmesten enzo.
Jullie plekje is zo mooi <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:41

Ah dat is leuk om te horen Daihyo, wij kunnen elkaar qua water de handen schudden haha (boehoe). Maar ook dan grappig om te zien dat de paarden het veel minder een probleem vinden hè? Lekker pootje baden enzo :=

Ja eens, er is altijd wat te doen. Nu denk ik ook dat het komt omdat ik een zeikerd ben. Zoals met mesten. Dat kost elke dag ongeveer 30-45 minuten. Maar dat gebeurt op de pensionstallen die ik ken dus niet (buiten de boxen om). Ja logisch dat ik meer tijd kwijt ben. Maar dat was ik ook geweest als ik traditioneel paarden had gehouden.

En de kosten zitten inderdaad in het onderhoud en de aankleding (planten, struiken en een goede schuilstal bijvoorbeeld).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:49

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.