Kudde vormen onder dwang stalhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:52

Amber_anne schreef:
Ik ben zelf trouwens ook geen fan van een draadje. Geeft alleen maar frustratie

Ligt helemaal aan de situatie en wat paarden doen.
Ik doe het wel want ik heb een dominante ruin en die blijft jagen achter nieuwe paarden als ze wat onderdanig zijn.
De nieuwe krijgt dan geen rust en natuurlijk kijk ik het aan, maar 1 paard liep zwetend rond en mijn ruin bleef maar jagen.
Toen dat paard achter een draadje stond gaf dat beide gelijk rust.
Na een week kon dat paard bij mijn ruin in en was het gelijk een stuk beter, wel iets achterop als ze te dichtbij kwam maar niet uren opjagen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 13:55

Ik sta erbij als het gebeurd, hij is al uit een andere kudde gekomen. En er staat er eentje, een haf, waar hij perfect bij past maar dat willen ze niet, hij moet en zou in de kudde van 3
Maargoed. Zijn goede tips uit het topic gekomen en heldere inzichten. Dank daarvoor
Ik betaal de DA niet mocht die moeten komen en voor de rest is het afwachten. Eigenaar heeft toegegeven dat ze het maar proberen terwijl ze er toch niet achter staat. Hopelijk valt alles mee!!

Ze staat er nu 2 jaar Brainless, ik heb nog nooit zoveel verloop gezien als ik eerlijk ben. In 2 jaar tijd is alles op 2 personen na verhuist
Dat zijn er dus ongeveer 20

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:57

Cherdenise schreef:
Dat je niet de baas bent over je eigen paard, dat steekt. Take it or leave ..
Ieder ander dier had van de eigenaar er gewoon bij kunnen komen, dat is niet het punt!
Het is dit specifieke paard, die niet goed bekend staat en die meedere malen laat zien te dominant te zijn.
Samen met het feit dat er afgelopen jaar al heel wat wissels zijn geweest moet er ook een keer rust komen, dat was er nu. Maar ja dan komt de tinker er weer aan

Hoe lang staat het dier uberhaupt al bij die stal? Verhalen over, via via etc: misschien is de situatie heel anders dan bij jullie stal.

Ik lees dat het dier er vandaag bijgezet gaat worden. Hoe was de houding aan de andere kant van de lijn? Aanvallend? Of vriendelijk.

Even heel simpel: Een kudde moet altijd gevormd worden, dat gaat of snel, of het duurt een paar dagen.
'Een dier heeft een naam' zegt mij niet zo heel veel. Die naam hangt zo vaak af van diverse omstandigheden. Zo'n gevalletje 'resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:58

Het is me nog een beetje onduidelijk waarom de groep van drie aangepast moet worden, wat is er anders aan deze groep vergeleken met andere (kleinere) groepen? Heeft het te maken met de bezetting van de stal? Als in, in deze weide zouden 4 paarden kunnen en door er eentje uit te laten loopt de stalhouder inkomsten mis? Dan zou je als het haalbaar is ook kunnen denken aan het opkopen van die plaats onderling bijvoorbeeld en zo het groepjes als drie behouden.

Mis in dit soort gevallen natuurlijk de kant van de stalhouder, al heb ik ook wel stalhouders meegemaakt die rare acties hadden, of stalgenoten met gekke aanpak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:30

Poekkie schreef:
Dus mindim, jij vindt dat een stalklant mag kiezen welk paard er wel of niet bij zijn/haar groep mag komen?

Dat zeg ik niet, ik zeg dat er zeker overleg moet plaats vinden. Als er zoveel weerstand is, met een daarbij genoemde plausibele reden en je zet het paard toch bij en het gaat mis, dan is het jammer joh, je had misschien wel gelijk?

Hilary

Re: Kudde vormen onder dwang stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:36

Verhuizen kan natuurlijk prima.

Wij zijn een aantal jaar geleden verhuisd van stal met een iets groter groepje (3 merries en 1 ruin) met de uitdrukkelijke eis dat ons groepje bij elkaar zou komen en er geen paarden aan onze groep zouden worden toegevoegd, tenzij wij daar uitdrukkelijk zelf voor kozen.
- 1 merrie overleed, in ruil werd er 1 merrie toegevoegd (zelfde eigenaresse)
- 1 merrie kwam erbij nadat haar eigenaresse een pensioenplek zocht (die merrie zal dus i.p. altijd deel uit blijven maken van de kudde
- de merrie die werd toegevoegd na overlijden werd verkocht, in ruil zochten we er een leidende merrie bij die werd toegevoegd
- 1 merrie overleed

Toen hadden we er dus weer 4 (3 merries, 1 ruin). In onze zoektocht naar een nieuwe stalgenoot wilden we expliciet een niet-leidende merrie. Geen alfa, geen ruin.
Het werden 2 merries, die zijn helaas korter gebleven dan we hadden gewild, waardoor er meer onrust in de groep is geweest dan ik had gewild (maar ja, doe je niets aan).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:51

Cherdenise schreef:
Dat je niet de baas bent over je eigen paard, dat steekt. Take it or leave ..
Ieder ander dier had van de eigenaar er gewoon bij kunnen komen, dat is niet het punt!
Het is dit specifieke paard, die niet goed bekend staat en die meedere malen laat zien te dominant te zijn.
Samen met het feit dat er afgelopen jaar al heel wat wissels zijn geweest moet er ook een keer rust komen, dat was er nu. Maar ja dan komt de tinker er weer aan

Ja boehoe… stampvoetende kleuter :')

Effe reminder dat het ook helemaal niet jouw paard of stal is als verzorger he?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 14:53

Wat zeg je tegen mij?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 14:55

Reminder voor jou, ik stel de vraag samen met de eigenaar

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 14:57

Hilary schreef:
Verhuizen kan natuurlijk prima.

Wij zijn een aantal jaar geleden verhuisd van stal met een iets groter groepje (3 merries en 1 ruin) met de uitdrukkelijke eis dat ons groepje bij elkaar zou komen en er geen paarden aan onze groep zouden worden toegevoegd, tenzij wij daar uitdrukkelijk zelf voor kozen.
- 1 merrie overleed, in ruil werd er 1 merrie toegevoegd (zelfde eigenaresse)
- 1 merrie kwam erbij nadat haar eigenaresse een pensioenplek zocht (die merrie zal dus i.p. altijd deel uit blijven maken van de kudde
- de merrie die werd toegevoegd na overlijden werd verkocht, in ruil zochten we er een leidende merrie bij die werd toegevoegd
- 1 merrie overleed

Toen hadden we er dus weer 4 (3 merries, 1 ruin). In onze zoektocht naar een nieuwe stalgenoot wilden we expliciet een niet-leidende merrie. Geen alfa, geen ruin.
Het werden 2 merries, die zijn helaas korter gebleven dan we hadden gewild, waardoor er meer onrust in de groep is geweest dan ik had gewild (maar ja, doe je niets aan).

Is mooi als dat kan. Blijkbaar zijn wij stampvoetende kleuters :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:59

Er is geen vraag meer. En je verwijt de staleigenaar om niet open te staan voor overleg, maar dat ben je zelf al helemaal niet. Jij wil dat paard er niet bij, koste wat kost en ongeacht op welke manier. Eender welke andere vraag die niet gaat over een kans om ‘de tinker’ zwart te maken kets je af. Maar eigelijk is er ook tot nu toe geen enkele aantoonbare situatie geweest waarbij dat paard iemand heeft verwond of te dominant is geweest behalve een verbogen wand tijdens een periode op stal.

Dus ja… in de laatste posts lees ik alleen een kleuter die haar eigen willetje wil doordrukken.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 15:20

hahahahahahahahaha

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:29

Pff moeilijke situatie Cherdenise, Ik snap beide kanten. ik ben namelijk eigenaar van een hele dominante ruin, en door zijn dominantie helaas ook een paar keer van stal moeten wisselen. Tot grote frustratie van hem en ook mezelf. Hoeveel jankbuien het mij wel niet gekost heeft.
Totdat ik op een stal kwam waar de stalbaas zei "En nu gaan we ze het maar even zelf laten oplossen" Het is een week vreselijke ellende geweest, en wat hebben veel mensen tegen mij lopen klagen. Het is dat mijn stalbaas zijn poot stijf hield en bleef zeggen dat zolang hij het zo wou, het ook zo zou gebeuren.
En warrempel, hij kreeg gelijk:
Inmiddels staat hij heerlijk relaxt in zijn groepje en wordt hij zelfs met 2 anderen tegelijkertijd uit de wei gehaald zonder problemen.

Dus als eigenaar van een dominante rotzak, die mij echt heel veel kopzorgen heeft gekost, kan ik je vertellen dat ik heel blij ben met een stalbaas die eigenwijs was en zijn zin doorzette. Want eindelijk hebben we rust en stabiliteit gevonden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:31

Cherdenise schreef:
Fokfanaat is spelfanaat? :D

Hier hoef je geen spelfanaat voor te zijn. Wilt i.p.v. wil is gewoon ronduit irritant. Maar jij blijft het helaas gewoon doen. Het is ook weides en geen weien.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:33

Amber_anne schreef:
Ik ben zelf de eigenaar van een pony met een 'naam'. Op meerdere stallen gestaan waar ik weg moest omdat pony dominant was en trapte.
Echter staat ze nu in een kudde en er is nooit iets geweest. Geef ze gras en genoeg ruimte en het gaat perfect.

Ik vind het dus ook niks om een paard af te schrijven op horen zeggen en verhalen. Dat betekent namelijk niet dat het nu ook zo hoeft uit te pakken.
Die van mij wilt bijvoorbeeld een vaste kudde en genoeg ruimte. Paarden bijvoorbeeld snachts uit de kudde halen en smorgens er weer bij, of paarden in een kleine paddock met maar één voerplek dat geeft gedoe.

Oh Hai!

*geeft highfive

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:41

Vaak is het ook een kwestie van te veel paarden, op een te kleine ruimte. Of een paard vertoont abnormaal onnatuurlijk gedrag waarop sommigen gaan corrigeren. Ik bedoel ermee te zeggen; er zijn altijd twee kanten van het verhaal. Als ik die eigenaar van de tinker zou zijn, zal ik mij al behoorlijk beladen voelen. Desalniettemin, hoe er door gedrukt wordt is ook niet oke.

De tinker zou erbij gaan TS. Hoe gaat dat nu?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:45

Ania schreef:
Amber_anne schreef:
Ik ben zelf de eigenaar van een pony met een 'naam'. Op meerdere stallen gestaan waar ik weg moest omdat pony dominant was en trapte.
Echter staat ze nu in een kudde en er is nooit iets geweest. Geef ze gras en genoeg ruimte en het gaat perfect.

Ik vind het dus ook niks om een paard af te schrijven op horen zeggen en verhalen. Dat betekent namelijk niet dat het nu ook zo hoeft uit te pakken.
Die van mij wilt bijvoorbeeld een vaste kudde en genoeg ruimte. Paarden bijvoorbeeld snachts uit de kudde halen en smorgens er weer bij, of paarden in een kleine paddock met maar één voerplek dat geeft gedoe.

Oh Hai!

*geeft highfive

:wave:

Inderdaad heel blij met onze nuchtere stal eigenaar

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 16:13

Ania schreef:
Pff moeilijke situatie Cherdenise, Ik snap beide kanten. ik ben namelijk eigenaar van een hele dominante ruin, en door zijn dominantie helaas ook een paar keer van stal moeten wisselen. Tot grote frustratie van hem en ook mezelf. Hoeveel jankbuien het mij wel niet gekost heeft.
Totdat ik op een stal kwam waar de stalbaas zei "En nu gaan we ze het maar even zelf laten oplossen" Het is een week vreselijke ellende geweest, en wat hebben veel mensen tegen mij lopen klagen. Het is dat mijn stalbaas zijn poot stijf hield en bleef zeggen dat zolang hij het zo wou, het ook zo zou gebeuren.
Inmiddels staat hij heerlijk relaxt in zijn groepje en wordt hij zelfs met 2 anderen tegelijkertijd uit de wei gehaald zonder problemen.

Dus als eigenaar van een dominante rotzak, die mij echt heel veel kopzorgen heeft gekost, kan ik je vertellen dat ik heel blij ben met een stalbaas die eigenwijs was en zijn zin doorzette. Want eindelijk hebben we rust en stabiliteit gevonden.

Fijn dat het gelukt is. En ik snap die andere natuurlijk ook wel. Niet iedereen zit erop te wachten dat z'n paard getrapt wordt.
Dat is dan idd een nadeel van een paard met een naam.
Ik heb wel gezien hoe hij, de tinker, kan doen met andere paarden en dat was niet mis.
Dus ik kan het echt begrijpen als iemand zegt ik begin er niet aan want tja je bent verantwoordelijk voor jou eigen paard als er wat is.
De oplossing is dan verhuizen.
Mijn eigen staat samen met 1 ander paard op een andere stal, en ik zou haar dus niet in die kudde zetten. Zij wilt het nu gaan proberen a.s. zondag

Afspraak is verschoven naar zondag Bralindy.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:47

Zo'n "bijelkaarzetproces" heeft tijd nodig. Net zoals Ania al uitlegt. Ja, dat geeft kopzorgen. Absoluut. Van kanten van beide eigenaren én van de stalhouder.
Elk paard wordt wel eens in zijn leven getrapt door een ander. Het verschil zit hem IMO in de 'regels' rondom voer. Krijgt elk dier de kans rustig te eten, drinken en te rusten. En is er ruimte in de weide om elkaar te ontlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:55

Poekkie schreef:
Er is geen vraag meer. En je verwijt de staleigenaar om niet open te staan voor overleg, maar dat ben je zelf al helemaal niet. Jij wil dat paard er niet bij, koste wat kost en ongeacht op welke manier. Eender welke andere vraag die niet gaat over een kans om ‘de tinker’ zwart te maken kets je af. Maar eigelijk is er ook tot nu toe geen enkele aantoonbare situatie geweest waarbij dat paard iemand heeft verwond of te dominant is geweest behalve een verbogen wand tijdens een periode op stal.

Dus ja… in de laatste posts lees ik alleen een kleuter die haar eigen willetje wil doordrukken.

Joh doe niet zo kinderachtig, je reageert zelf evengoed als een stampvoetende kleuter en wat weet jij nu verder van de hele situatie dan dat je hier leest, ff normaal joh.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:18

Dat jij en ik in zowat elk topic over paarden houden een volledig haakse mening hebben, weten we al Mindim :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 17:54

Mindim schreef:
Joh doe niet zo kinderachtig, je reageert zelf evengoed als een stampvoetende kleuter en wat weet jij nu verder van de hele situatie dan dat je hier leest, ff normaal joh.

Dank je!
We laten het maar rusten ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:59

Ania schreef:

Dit is dan nog een wat grotere groep, dat is nog wat anders dan een klein clubje van 3 andere paarden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:00

Cherdenise schreef:
Ania schreef:

Fijn dat het gelukt is. En ik snap die andere natuurlijk ook wel. Niet iedereen zit erop te wachten dat z'n paard getrapt wordt.
Dat is dan idd een nadeel van een paard met een naam.
Ik heb wel gezien hoe hij, de tinker, kan doen met andere paarden en dat was niet mis.
Dus ik kan het echt begrijpen als iemand zegt ik begin er niet aan want tja je bent verantwoordelijk voor jou eigen paard als er wat is.
De oplossing is dan verhuizen.
Mijn eigen staat samen met 1 ander paard op een andere stal, en ik zou haar dus niet in die kudde zetten. Zij wilt het nu gaan proberen a.s. zondag

Afspraak is verschoven naar zondag Bralindy.

Persoonlijk zou ik gaan verhuizen als een stalhouder dit zo door wil drukken.

jacqdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:31

Ik ben jarenlang stalhouder geweest.ik heb altijd geprobeerd paarden op de juiste manier een kudde te laten worden en dat was soms niet makkelijk... ik had niet de ruimte om 12 paarden appart te zetten. Dus moesten er paarden gekoppeld worden.... Wat ik wel super irritant vind,is dat mensen van stal wisselen alsof het niets is.Iedereen pretendeert heel veel van zijn paard te houden maar beseffen schijnbaar niet dat een paard ook last heeft van verhuizen.Ik begrijp dat het soms niet anders kan maar soms denkt de eigenaar vooral aan zichzelf,met alle gevolgen van dien..