Is bokken van een paard eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:35

is dus communicatie
meestal eerlijk

maar je hebt ook paarden die erachter zijn gekomen dat ze sterker zijn en bokken ed gebruiken om daar misbruik van te maken in de zin van, ik ben sterker,(is meer gebruik maken van dan misbruik ) opzouten

maar ik weet niet of je dat oneerlijk kunt noemen,

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:39

draumpje schreef:
is dus communicatie
meestal eerlijk

maar je hebt ook paarden die erachter zijn gekomen dat ze sterker zijn en bokken ed gebruiken om daar misbruik van te maken in de zin van, ik ben sterker,(is meer gebruik maken van dan misbruik ) opzouten

Denk ik niet... een paard reageert op zijn geheugen... dus als hij/zij slechte ervaringen heeft in het verleden, dan is het logisch dat hij/zij gaat bokken.... uit angst, protest of wat dan ook... om het slechte te voorkomen...

Anders is het, als het paard een tijd lang niet heeft gebokt, omdat ie inzag dat de (nieuwe) ruiter niet eng is, en ineens weer begint te bokken... (er vanuit gaande dat alle mogelijke lichamelijkheden zijn uitgesloten....)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:46

SmithsGirl"]
[quote="draumpje schreef:
is dus communicatie
meestal eerlijk

Denk ik niet... een paard reageert op zijn geheugen... dus als hij/zij slechte ervaringen heeft in het verleden, dan is het logisch dat hij/zij gaat bokken.... uit angst, protest of wat dan ook... om het slechte te voorkomen...

Anders is het, als het paard een tijd lang niet heeft gebokt, omdat ie inzag dat de (nieuwe) ruiter niet eng is, en ineens weer begint te bokken... (er vanuit gaande dat alle mogelijke lichamelijkheden zijn uitgesloten....)
[/quote]
dan kun je het denk ik wel oneerlijk noemen

maar dat is dan ook de enige keer
mmm, tja het houd je wel aan het denken deze vragen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:46

a8h zet weer aan tot denken he

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:48

draumpje schreef:

Zeker... leuke interessante topics...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:49

draumpje schreef:

je kan een hoop van Aqua zeggen........ maar je aanzetten tot denken doet ze Haha! Haha!

en ik moet zeggen niet altijd onterecht

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:05

ik zie het eigenlijk ook wel als een vorm van communicatie.
in het begin was het heel duidelijk, ik vroeg iets van Martein ( pony), hij wilde dat niet, ik geef hem een tikje en hij bokt.
daarmee wil hij volgens mij echt zeggen: dat wil ik niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:07

maar Vamp hoe ver ga jij in het toestaan va ik wil het niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:40

mijn pony bokt altijd! als ie moet galopperen en hij heeft geen zin...dan bokt ie...
ik denk niet dat het eerlijk is, ik ben sterk genoeg en trek gewoon zijn kop omhoog
maar als ik hem ooit doorverkoop, dan weet ik niet hoe die eigenaar op hem gaat rijden
hij is enorm sterk!
volgens mij mag je bokken wel afstraffen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:59

wat versta je onder afstraffen? Je kan ook laten merken dat je het er niet mee eens bent... dus bokken op een andere manier....

onder afstraffen versta ik net zo lang doorgaan tot het paard opgeeft, en op die manier het paard proberen te breken....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:04

Voor het ene paard is een brul genoeg, het andere moet je een mep of een schop verkopen voordat ze weer bedenken dat er iemand op hun rug zit die graag wil blijven zitten Schijnheilig

Er vanuitgaande dat ze niks lichamelijks mankeren uiteraard.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:20

Mmm mijn paard bokt nooit, heeft hij ook nog nooit gedaan. Daar is hij veel te veel gentleman voor. Hij wordt ten hoogstens erg heet als hij het te moeilijk vindt of boos is. Ik denk dat over het algemeen aan het karakter van het paard ligt hoe deze reageert op iets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 05:24

en dat is ook wel waar

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 09:28

Leuk om even bij stil te staan, toch?

Mijn paard doet het altijd als ze mij iets duidelijk wil maken omdat ik kennelijk iets niet goed doe. Ik straf haar niet en ga meteen stappen en probeer het probleem te overdenken. Als ik denk dat ik weet wat er mis ging, geef ik been om haar weer wakker te maken uit de ontspanning om weer te gaan werken en pak ik de teugels op. Dan probeer ik hetzelfde op dezelfde plek nog een keer maar dan met mijn concentratie extra op het probleem. Als dat goed gaat, ga ik ervan uit dat mijn gedachte goed was. Gaat dat niet goed, begin ik weer opnieuw.

Ik rijd ook veel op "vreemde" paarden maar die bokken eigenlijk nooit. Ze dreigen wel maar dat los ik met mijn stem en mijn been en zit op. Ik word dus niet boos en zal zeker nooit gaan trekken of slaan. Als het eens echt niet zo lukken, zou ik iets doen wat wel lukt en dan even afstappen om zelf af te koelen. Met een corrigerende tik heb ik uiteraard geen problemen als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:38

Sommige paarden bokken eerlijk, sommige paarden bokken vuil. Kun je moeilijk 1 antwoord op geven eigenlijk. Paarden die bokken in het aangalopperen is meestal niet puur verzet maar die kunnen het vaak in de rug niet verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:24

gijsenkim schreef:

Ik wil daar zelf wel op reageren Haha!

De paarden die ik in het verleden en nog rij, staan overdag de hele dag buiten.
Ik duld dus ook geen vreugdebok. Dat doen ze maar in de wei Haha!
Ik geef ze niet echt op hun donder als ze het wel doen, maar laat met mijn stem weten dat het niet gewenst is.
Ik vind bokken gewoon niet nodig, ook al zijn ze blij. Streng hè Haha!

Maar waarom weet ik niet, maar heb eigenlijk weinig ervaring met echt bokkers. Dus uit protest.

Heb er in het verleden wel gereden gehad, maar dat waren paarden die verpest op een handelsstal kwamen en geleerd hadden zo hun ruiter kwijt te raken en wel op stal mochten.
Die kregen dus ook lik op stuk ~~}>

Maar van wat ik zadelmak heb gemaakt zit er niet 1 echte bokker tussen.
Als je met verstand zadelmak maakt en inrijd, is dat ook niet logisch dat een paard bokt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:31

runningkawa schreef:
Maar waarom weet ik niet, maar heb eigenlijk weinig ervaring met echt bokkers.

echt waar? Extreme duivel

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:34

Zep schreef:
Sommige paarden bokken eerlijk, sommige paarden bokken vuil. Kun je moeilijk 1 antwoord op geven eigenlijk. Paarden die bokken in het aangalopperen is meestal niet puur verzet maar die kunnen het vaak in de rug niet verwerken.

Leuk topic idd..ik heb er nog eens overnagedacht en de keren dat Quint zijn kont omhoog gooit is met aanspringen van galop of als ik ineens iets teveel wil van hem(ik heb de neiging om te snel te gaan)
Ik moet echt weer eens gaan lessen,ik ben een echte bosruiter geworden maar merk nu hoe snel je zonder goede instructie vervalt in zoveel oude (slechte)gewoontes.
Ik merk wel het verschil tussen "het is hier leuk" bokken of de "protest" bok.
Ik corrigeer meestal met mijn stem en dat is nu gelukkig genoeg.

Waar ik wel van sta te kijken is dat Quint een echt vuile bokker is geweest en na in training geweest te zijn nooit meer zo erg gebokt heeft,nu zijn het meer waarschuwingen terwijl ik weet dat hij me er zo af heeft als hij wil.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:41

Browny bokt als ze het er niet mee eens is (verzet) en als ze heel vrolijk is (in het bos/op de hei) Als ze vrolijk is bokt ze iig minder gemeen dan als het verzet is.
Laatst zat ik er net op, wou wegstappen (ze hadden net eten gehad, browny niet omdat ik ging rijden) en kreeg een partij bokken waar je u tegen zegt..

Op de manege rijd ik nu elke week op hetzelfde paard, maar die bokt dus ook.
Ze was kreupel en stond op rust nu sinds een tijdje is dat weer over en moet ze weer werken, maar daar is mevrouw het niet mee eens. Nou is ze altijd al wel een beetje een heethoofd Haha! maar nu de laatste tijd is het weer wat erger.

Lady heb ik maar een keer bokkend meegemaakt, dat was toen ze ergens niet langswou!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:52

runningkawa"]
[quote="gijsenkim schreef:

Ik wil daar zelf wel op reageren Haha!

De paarden die ik in het verleden en nog rij, staan overdag de hele dag buiten.
Ik duld dus ook geen vreugdebok. Dat doen ze maar in de wei Haha!
Ik geef ze niet echt op hun donder als ze het wel doen, maar laat met mijn stem weten dat het niet gewenst is.
Ik vind bokken gewoon niet nodig, ook al zijn ze blij. Streng hè Haha!

[/quote]

Helaas is het bij ons zo dat de paarden veel te veel binnenstaan........ en als ze er dan uitmogen kan ik me voorstellen dat je even blij bent...... Ik zou dat nooit afstraffen.. wel laten merken dat ik het liever niet heb, maar ik zal het nooit afstraffen.

Wat ik bedoelde met de vraag is dat Vamp zegt dat ze denkt dat haar pony door het bokken duidelijk wil maken dat hij er geen zin in heeft. En ik vraag aan haar of ze me uit wil leggen in hoeverre zij wil zeggen "okee je hebt geen zin want je bokt, zullen we dan maar stoppen" Dat bedoel ik met het toestaan van ik wil niet bokken Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:58

Lanna bokt alleen maar als ze los is. En zo'n bok zou ik niet graag uitzitten. Aan haar rug mankeert helemaal niets Lachen

Bokken onder het zadel doet ze nooit. Als ze boos is gaat ze staan, stampvoet of ze galoppeert op de plek.

Een bokkend paard zou ik altijd eerst kijken of ze geen rugklachten o.i.d. hebben. Of dat het eigenlijk een ruiterfout is.

Voorbeeld een stalgenootje heeft een jong paard gekocht. Net ingereden. Nu is zij een zeer voorzichtige ruiter die haar paard niet voorwaarts rijdt. Het paard bokte haar eraf. Ik ben er op haar verzoek op gaan zitten, heb hem gewoon laten lopen en als hij wat afzakte naar voren gereden. Geen bokje gehad. Een paard dat bokt uit verzet (bv. tegen een tikje met de zweep) kan van mij nog een tik voor het bokken krijgen. Dat moeten ze maar wel afleren.

Dan heb je ook nog de bokjes uit blije frissigheid.
Kortom bokken is een natuurlijke beweging waar paarden iets mee duidelijk maken (van pret tot verzet). Ik bekijk het dus per bok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:46

Citaat:
Helaas is het bij ons zo dat de paarden veel te veel binnenstaan........ en als ze er dan uitmogen kan ik me voorstellen dat je even blij bent...... Ik zou dat nooit afstraffen.. wel laten merken dat ik het liever niet heb, maar ik zal het nooit afstraffen

Dan zou ik er ook vast wel anders over denken

Citaat:
Citaat:
runningkawa schreef:

Maar waarom weet ik niet, maar heb eigenlijk weinig ervaring met echt bokkers.

echt waar?

Ken er maar een paar irl Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:52

Licor bokt nooit uit vreugde onder het zadel.
Wat hij wel (heel soms) doet, is al ik bijvoorbeeld in middendraf een zweephulpje geef, en hij vindt dat niet terecht, is even bokken naar de zweep. Dat is zijn groot rechtvaardigheidsgevoel dat dan wordt aangesproken Schijnheilig .
Middendraf is voor hem al echt moeilijk, en die extra hulp vindt hij helemaal niet terecht! Ik negeer dit gewoon, en ga rustig verder.

Tot voor kort dacht ik ook dat hij niet kòn bokken... In vrijheid deed hij het nooit! Waarschijnlijk omdat hij in Spanje zelden ongecontroleerde beweging kreeg, en hij niet meer wist hoe zich uit te leven Haha!
Gisteren heeft hij echter laten zien dat hij erg hoog kan bokken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:12

Zep schreef:

als ze het in de rug niet aankunnen is het dus het uiten van onmacht en ook wel soort verzet,hij verzet zich tegen de gevraagde

mmm maar als hij dus bij het uitvoeren van het gevraagde bokt(dus aanspringen met een bok) dan is het geen verzet maar een soort van "hulpmiddel"om tot het gevraagde over te kunnen gaan Verward

denk hier hard op he mensen, dus

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:56

SmithsGirl schreef:
wat versta je onder afstraffen? Je kan ook laten merken dat je het er niet mee eens bent... dus bokken op een andere manier....

onder afstraffen versta ik net zo lang doorgaan tot het paard opgeeft, en op die manier het paard proberen te breken....

nee, onder afstraffen versta ik niet meppen of stampen tot ie het opgeeft, als ik met zweep rijd (zelden alleen als ie echt erg word) dan krijgt ie een tik en zeg ik streng 'PHARA GENOEG!'
als ik geen zweep hem geef ik benen en zeg ik ook streng 'PHARA GENOEG!'
maar als ie van vreugde bokt (en dat voel je wel degelijk) dan zeg ik gewoon 'phara tis goed!' Knipoog
ik denk niet dat je iets bereikt door je paard ''te breken''

tenzij je een paard wilt dan schrik van je heeft! Verward
gewoon eve duidelijk maken dat jij het niet leuk vind dat hij zo doet!
ff duidelijk maken dat je er liefst op wil blijven zitten