Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:In principe zou ik met 6 pakken beginnen, maar vaak deed ik het laatste pak er na 2 dagen bij, dan was de bodem al iets stabieler. Ik werk met minimaal 10kg strooisel per m2.
Daphara schreef:Ik vind rubberen vochtdoorlatende tegels onder het vlas echt ideaal! Nu mijn jonge merrie ook definitief op stal staat heb ik nog een keer de spaarrekening geplunderd en ook rubberen tegels voor de merriestal gekocht, zodat zij ook altijd warm en zacht kan liggen en hopelijk het vlas langer schoon blijft, want het verschil tussen haar stal en die van mijn ruin is groot. Mijn ruin staat al 6 maand op rubberen tegels onder het vlas en dat is zooooo fijn.
[ [url=m/MOXORQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn 4 balen vlas er over:
[ [url=m/cSTFJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waarmee mesten jullie uit?
Ik vind een gewone hooivork niet te doen voor de mest, alles valt uit elkaar. Ik heb een kunststof vlas vork met de tanden dichter op elkaar, maar die kan het gewicht van de fikse mesthopen van mijn paarden niet dragen, en de tanden buigen door als ik onder een natte plek wil steken, dus die gebruik ik alleen om losse mestballen uit het vlas te halen.
Ik lees dat een aardappel vork fijn kan zijn.
Welk type gebruiken jullie?
https://www.agradi.nl/aardappelvork-bro ... -steel.htm
Of
https://www.agradi.nl/kerbl-aardappel-d ... 7x32cm.htm
Floran schreef:Ik vind het echt knap hoelang sommige mensen de natte plekken kunnen laten liggen. Hoe dik wordt de strooisellaag dan wel niet?
En voor de kenners; ik weet dat vlas inderdaad veel vocht kan opnemen, maar zodra het rood is geworden dan is het verzadigd toch? of kan ik het dan nog langer laten liggen?
Hier heb ik mijn 2 paarden een aantal weken thuis staan en ben nog aan het zoeken naar het juiste ritme van mesten. Misschien kunnen mensen me hier nog tips geven. Ik heb een merrie en ruin in 3x3 stallen, onderlaag is beton. Ze staan op dit moment 12u per dag buiten, snachts op stal. Ik ben begonnen met 3 balen per stal. Voordat ze op komen haal ik alle drollen uit de stal en trek hem recht, savonds bij de laatste ronde haal ik nog een keer de mest eruit. Mijn merrie is vrij schoon, bij haar red ik het net om een week lang de natte plek te laten liggen, dan eruit en een nieuwe baal erbij, er ontstaat dan na een paar dagen ook een mooie koek waardoor ze altijd een zacht bed heeft. Mijn ruin daarentegen ploegt de hele stal om, hij schept binnen no-time alles naar achter en piept en poept dat onder. Met als gevolg dat hij voorin dus een kale bodem heeft en achterin een hoge bult met natte bruine zooi. Bij hem red ik een week wachten dan echt niet.
Nu ben ik aan het uitproberen om 2x per week de nattigheid eruit te halen. Bij mijn ruin blijft het dan net aan wat mooier, bij mijn merrie ben ik natte plekken aan het wegscheppen die nog prima vocht kunnen opnemen volgens mij. Daarnaast merk ik bij beide paarden dt ik die stabiele onderlaag dan snel kwijt ben en ze beide sochtends kale betonplekken hebben.
Het liefst zou ik beide stallen een beetje in hetzelfde ritme uitmesten, maar wie heeft voor mij de tip??