Ervaringen rubber staltegels.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:21

Lola96 schreef:
nikkel schreef:
Het zand valt er niet doorheen, daar zijn de porien ( ruimtes met lucht) veel te klein voor. Normaal leg je de tegels tegen elkaar en verbindt je ze met pennen. Op het moment dat het paard in het midden van de tegel staat, komen de hoeken omhoog en daardoor ontstaat er ruimte aan de zijkanten tussen de tegels. Zand en rommel kan dan naar beneden gaan.

Jouw conclusie is dus goed, bovenstaand heb ik het alleen wat anders beschreven.

Dat is een goed punt want de tegels die je met pennen aan elkaar verbind zijn niet die van Granuflex maar wel soortgeijke. Mss is het idd goed om me af te vragen of ik wellicht tegels moet nemen die wel aan elkaar verbonden worden met pennen. Er zijn zoveel verschillende tegels op de markten natuurlijk hoop je het altijd in 1 keer goed te doen, het is gekmakend.

De afgelopen jaren heb ik er ook wel aan zitten denken of we zelf gaten zullen boren in die staltegels om ze met pennen aan elkaar te verbinden om te voorkomen dat die hoeken omhoog komen :j Maar we hebben nog teveel andere klussen liggen om ons daar druk over te maken, het is wel best zo.

nikkel

Re: Ervaringen rubber staltegels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:04

Ik heb professioneel nogal wat valdempende bodems aangelegd t.b.v. speelgelegenheden. Er zijn redelijk veel overeenkomsten met een andere gebruiksmogelijkheid.

Als je niet over afvoermogelijkheid beschikt zou ik altijd gaan voor strooisel in combinatie met een ruwe betonvloer. ( voorkomen van uitglijden). Met een stalput en een betonvloer, matten die je als een puzzel in elkaar kan haken en niet met pennen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:06

Lola96 schreef:
Antheman schreef:
Hier ook dikke rubberen matten van Bosrubber. Ook 10 jaar en toen hadden ze de rode stip nog niet. Ik heb van de week gebeld met ze, vandaar dat ik dit weet. Ik heb afvoerputjes, ze piesen erop. Het loopt niet heel snel weg, maar t loopt wel weg. Ik schuif t meestal even aan de kant. Ik heb afvoerputjes in de stal. 1 keer per 2 jaar moet alles eruit, en ik heb een stal van 10 bij 5 ofzo. Mega klus. Ik spuit nooit uit, maar veeg dus heel af en toe het zand eronder uit en leg de boel dan weer strak.

Dank je wel voor je reactie!
Ik heb ook gehoord van iemand die had een stuk uit de tegel gezaagd en het afvoerputje er bovenop gemaakt, heb jij ze onder de tegels? Bizar hoe ervaringen kunnen verschillen, er zijn erbij die 2 keer per jaar doorspuiten waarbij de tegels verstoppen en jij hebt in 10 jaar nog nooit doorgespoten en ze laten nog door. Wat voor strooisel gebruik jij? Heb jij ook ruimte tussen de tegels door het uitzetten en krimpen?

Afvoerputje op de tegel :') Nee, eronder natuurlijk. Het laagste punt.
Ik gebruik geen strooisel.
Ik leg ze zo strak mogelijk, maar alles is scheef, dus ze gaan wel wat lopen en dan ontstaan er voegen. Momenteel heb ik op 1 stuk voegen van 10 cm, dat moet echt opnieuw. Misschien vanmiddag, het regent toch de hele dag.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:12

Er is trouwens wel een trucje om ze zo strak mogelijk erin te leggen, zonder ruimte aan de zijkanten.
Je kan ze dan het beste iets bol leggen en er dan opgaan staan. Wanneer de tegels gaan krimpen past het geheel iets beter en voorkom je voegen vrij snel na aanleg. Zeg maar uitstel van executie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:27

nikkel schreef:
Er is trouwens wel een trucje om ze zo strak mogelijk erin te leggen, zonder ruimte aan de zijkanten.
Je kan ze dan het beste iets bol leggen en er dan opgaan staan. Wanneer de tegels gaan krimpen past het geheel iets beter en voorkom je voegen vrij snel na aanleg. Zeg maar uitstel van executie.

ja, klopt, zo doe ik het ook. En met een rubberen hamer en je hakken de boel goed aantikken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:46

Een ander trucje is wanneer de zon vol op schijnt leg je ze buiten. Door de temperatuur en de inwerking van de zon verouderen de tegels en krimpen ze. Daarna krimpen de tegels niet heel erg verder meer.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:36

Lola96 schreef:
De tegels die onder speeltoestellen liggen lijken er idd veel op maar zijn meestal dikker, een cm of 10.
Ik heb me laten vertellen dat die te ver inzakken als er een paard op gaat staan en niet bestand zijn tegen urine. Heb jij geen last van ruimte tussen de tegels vanwege het werken ervan?

Nee zo dik zijn de mijne niet. Ik schat iets van 4 cm ofzo. Ze zakken niet, kunnen prima tegen urine, ik heb ze strak er in gelegd en ze werken niet. Volgens mij werkt rubber niet eigenlijk. Ze kunnen wel gaan 'lopen'. Maar omdat er een dikke laag vlas op ligt valt dat ook enorm mee. En mijn trekpaard van 1000 kilo tilt haar benen niet mooi op in de stal, dus als het ergens op zal moeten hopen is het bij haar. Maar er gebeurt niks mee.

Zonder vlas of andere bedekking zal ik geen regels aanraden, er moet wel echt wat op.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:17

Ts Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de puzzelmatten gedemonteerd worden door de paarden. Onze D-pony staat vaak te schrapen als hij even moet wachten tot ik terug ben van mijn paard in de wei zetten en er gebeurd niks met de matten. Ze liggen echt wel strak tegen elkaar aan. Echter blijken ze helaas toch niet vochtdicht. Een putje in elke stal zou wel fijn zijn, maar volgens mij mag je geen urine van 10 stallen lozen op het riool. Bij controle ben je dan goed de Sjaak.