Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:54

Chiren schreef:
Persoonlijk vind ik dat je geen paard zou moeten houden als deze hoeveelheid op stal staan het enige is wat je het paard kan bieden. Dit is een waardeloos leven.

Wat zijn je minimale eisen, je maximale budget en de maximale afstand vanaf welke stad? En waarom mag je paard niet 24/7 naar buiten? Er is heus wel iets te vinden, ik heb familie in Zuid-Limburg en die paarden lopen allemaal gewoon buiten.

Alles is een beetje prijs-kwaliteit. Ik heb niet veel eisen zodra het in verhouding weinig kost. Ik heb veel eisen als ik 500 euro voor een kale stal betaal. Ik betaal liever meer zodat ik bijvoorbeeld ook een binnenbak ter beschikking heb. 24/7 op de wei vind ik prachtig voor paarden, maar voor mijn paard hoeft dat niet. Ik ben inmiddels al blij als mijn paard niet alleen staat.

Ik woon in het zuidelijkste puntje van Limburg. Vergis je niet hoeveel stallen hier een wachtlijst hebben van langer dan 6 maanden.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:01

cursebreaker schreef:
Ik vraag me af waar je precies zit in ZuidLimburg - als je dat wilt delen? en waar je dus wilt zoeken voor een andere stal? Qua afstand, wat het max is voor je? En qua budget natuurlijk ook, want kan me voorstellen dat daar ook rekening mee gehouden moet worden.

Er zijn an zich genoeg stallingen in ZLimburg waar het er gelukkig veel en veel netter aan toe gaat, qua omgang met eigenaren maar ook met weidegang wat paarden betreft; waar ze gewoon de hele winter naar buiten gaan en bij gevoerd worden op de weides enz. enz. Maar de andere kant van het verhaal is dan wel dat dat soort plekjes vaak wel snel vol zitten, dus dan moet je waarschijnlijk wel op een wachtlijst; en hoe sneller je dan idd op zo'n lijsten kunt komen nu, hoe sneller je hopelijk een plekje vind. Maar los van de lijsten; er zouden genoeg plekjes te vinden moeten zijn in de regio waar het er gewoon op alle fronten veel beter aan toe gaat.

Echt heel erg naar zeg hoe ze 'te werk' zijn gegaan naar jou toe.
Ook echt heel fraai van jouw 'beste vriendin' met hoe ze je zo een oor aan naait, poeh.

Ik woon in Vaals. Maximale afstand ligt ook aan de maandelijkse prijs van de stal aangezien er ook nog veel benzinekosten bij komen op die manier. Ik heb natuurlijk ook de mogelijkheid om naar Duitsland of België te gaan. Naar mijn weten is dat in de buurt ook niet heel veel soeps hier. Al weet ik niet of ik dit nu moet riskeren als de grenzen wegens corona dichtgaan. ik vind 45 min rijden enkele reis wel echt maximaal. Dat vind ik al belachelijk. Ik studeer fulltime en het is ook niet de bedoeling dat mijn studie eronder lijdt :(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:02

Ja de stal waar ik aan dacht, zit in Harles (Vijlen) bv maar die hebben wel een wachtlijst. Je kunt je wel altijd aanmelden en misschien heb je toch ineens geluk. Maar daar heb je voor ruim onder de 500e echt een super nette stal met veel faciliteiten. Dagelijks weidegang - snachts op stal en ze voeren 2x per dag voor je-, grote weides met kleine groepjes waar echt gekeken wordt met welke paarden bij elkaar gezet worden etc. Geweldige buitenrij mogelijkheden ook. En daar in de buurt ergens moet ook nog een wat kleinschaligere stal liggen, vlak bij de bossen. Weet alleen even niet hoe die heet.

Ik weet niet of Nuth haalbaar is voor je, of Hulsberg. Daar zitten ook nog 2 prima stallen :)
Beiden zijn vanuit het zuiden met de autosnel weg ook nog wel redelijk haalbaar en dan zit je ook echt ruim onder de 45min rijden. Denk dat je daar een half uurtje op rijdt - stukken rustigere autosnelweg heb je dan.

Op kort termijn zoeken lijkt me idd altijd heel erg lastig. Goede/fijne stallingen hebben meestal gewoon echt geen plek meer a la minute jammer genoeg. Misschien zou je ook eens juridisch moeten uitzoeken hoe het zit met jou eruit proberen te werken? Of dat zomaar mag bv... Geen idee hoe dat allemaal zit, maar wie weet kun je daar nog wat mee doen om tijd te winnen om iets anders te zoeken. Gevoelsmatig zou ik idd hoe dan ook hier nu sowieso weg willen ja, om meerdere redenen haha.

Ja met corona is over de grens kijken idd wel wat lastiger misschien, met het oog op corona en wie weet wat voor strenge lockdowns er nog gaan komen. Maar over de grens zou ik idd toch miss nog als optie nemen nu, omdat er wel wat tijdsdruk achter zit. Je kunt erna alsnog toch door blijven zoeken.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:07

cursebreaker schreef:
Ja de stal waar ik aan dacht, zit in Harles (Vijlen) bv maar die hebben wel een wachtlijst. Je kunt je wel altijd aanmelden en misschien heb je toch ineens geluk. Maar daar heb je voor ruim onder de 500e echt een super nette stal met veel faciliteiten. Dagelijks weidegang - snachts op stal en ze voeren 2x per dag voor je-, grote weides met kleine groepjes waar echt gekeken wordt met welke paarden bij elkaar gezet worden etc. Geweldige buitenrij mogelijkheden ook.

Ik weet niet of Nuth haalbaar is voor je, of Hulsberg. Daar zitten ook nog 2 prima stallen :)
Beiden zijn vanuit het zuiden met de autosnel weg ook nog wel redelijk haalbaar en dan zit je ook echt ruim onder de 45min rijden. Denk dat je daar een half uurtje op rijdt - stukken rustigere autosnelweg heb je dan.

Op kort termijn zoeken lijkt me idd altijd heel erg lastig. Goede/fijne stallingen hebben meestal gewoon echt geen plek meer a la minute jammer genoeg. Misschien zou je ook eens juridisch moeten uitzoeken hoe het zit met jou eruit proberen te werken? Of dat zomaar mag bv... Geen idee hoe dat allemaal zit, maar wie weet kun je daar nog wat mee doen om tijd te winnen om iets anders te zoeken. Gevoelsmatig zou ik idd hoe dan ook hier nu sowieso weg willen ja, om meerdere redenen haha.

Is vlak over de grens kijken misschien nog een optie? In DL bv?

Haha. Op die stal in Harles stond ik hiervoor, maar daar ga ik niet meer terug. Is inderdaad voor de rest precies wat ik zoek, maar dat is (en ik ga niet in detail) geen optie. Ik ga me nu verdiepen in DL en BE, al heb ik daar wel m'n twijfels over met de grenzen nu. Maar goed, is het proberen waard. Nuth en Hulsberg zijn desnoods opties. Dank je wel voor het meedenken :)

O en wat betreft juridisch- er is geen contract ondertekend dus volgens mij heb ik dan geen poot om op te staan. En ik word er theoretisch gezien ook niet uit gegooid, ik krijg gewoon simpelweg een stal die niet aan mijn eisen voldoet
Laatst bijgewerkt door verrekieker op 15-11-21 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:09

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:11

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:15

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:16

Goeie tips hierboven!

En wordt dat niks, waarom plaats je hier geen oproepje TS?

Bedenk ook dat er ook particulieren zijn die niet actief adverteren met een stallings-/weideplek, maar er wellicht wel voor open staan, omdat ze plek over hebben, of gezelschap voor hun eigen paard dan wel een rijmaatje zoeken. Die mensen kun je met een goed geformuleerd oproepje misschien op een idee brengen. Niet geschoten is altijd mis.

Wat betreft jouw huidige stal, het klinkt alsof jouw zogenaamde vriendin het daar voor het zeggen heeft en dat de stalhouder het wel best vindt.
Maargoed, dat is de indruk die ik uit jouw verhaal krijg, en elk verhaal heeft uiteraard twee (of meer) kanten. Jij klinkt zelf ook niet als super snel tevreden en inschikkelijk (wat je goed recht is hoor!)
Laatst bijgewerkt door Askja op 15-11-21 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:18

Wat een naaiactie van die zogenaamde vriendin.. maar voor je paard is het nu een mooie kans om een beter leven te krijgen als je op zoek gaat naar een andere stal waar ie vrije beweging buiten kan krijgen.

Persoonlijk zou ik eerst kijken welke stal fijn voor je paard is. Die moet er 24/7 leven. Daarna zou ik kijken naar de faciliteiten. Plaats ook eens een berichtje op fb en laat je omgeving weten dat je stalling zoekt. Vaak gaat het ook mond tot mond

Succes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:20

Ja daarom gaf ik ook al aan: aanbellen waar paarden staan kan ook echt lonen. Hup pro-actief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:20

Verhuizen en dan een echt goede plek zoeken.
alles wat je aandraagt is niet paardwaardig.
Lastig dat je in zo'n regio zit maar daar heeft je paard niet voor gekozen.

Een paard heeft enkele basisbehoeftes nodig van de pensionstal, dat is gezelschap, vrije beweging en voldoende ruwvoer.
Als het aan 1 van die 3 niet aanwezig is hoort een paard er niet te staan. En zul je als eigenaar verder moeten zoeken.
Zelf eventueel concessies doen in afstand, of binnenbak of wat ook.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:25

Afbeelding
Dank je wel iedereen. Ik ga zoeken en neem jullie tips mee. Diva is jullie dankbaar :knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:26

sterrejussen schreef:
Dank je wel iedereen. Ik ga zoeken en neem jullie tips mee. Diva is jullie dankbaar

soms komen dingen ook gewoon zoals het moet. :)
Door je "vriendin" moet je weg, als je nu goed zoekt is het misschien wel fantastisch dat je weg moet omdat je DE goede stal vind :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:27

Kan ze ondertussen niet samen met een ander paard los terwijl jij uitmest, etc.?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:29

Hoe stond ze hiervoor dan in de winter? Wel op de wei en in een box met een maatje naast haar?

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:31

tamary schreef:
Kan ze ondertussen niet samen met een ander paard los terwijl jij uitmest, etc.?

Dat zou ook maar een uurtje zijn. En dat is dan ook te weinig..

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:31

PoelieWoelie schreef:
Hoe stond ze hiervoor dan in de winter? Wel op de wei en in een box met een maatje naast haar?

Ik heb haar sinds juni 2021 :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:32

Er zou bij mij geen twijfel mogelijk zijn: zo snel mogelijk verhuizen!

Sws op de wachtlijst bij een (of zelfs evt twee!) goede, paard-waardige stal(len) in jouw regio, die je aanspreekt/aanspreken. Dan heb je iig wat, ook al duurt het wat langer.
En Marktplaats en Facebook in de gaten blijven houden voor de evt kleinschaligere plekjes die mss al sneller plaats beschikbaar hebben.
Verder je netwerk gebruiken: vraag aan je hoefsmid, instructrice, etc. of zij ook plekken weten of dat ze iig hun ogen en oren open willen houden.

Zelf ook rondkijken en mss hier en daar aanbellen waar je paarden ziet staan; hebben ze zelf geen plek, vraag dan ook of ze evt nog iets weten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:34

Iets, is volgens mij al beter dan niets. Het is wel een rot situatie waarin je bent beland.

Het verhuizen kost tijd en intussen moet het paard wel onderdak staan.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:20

Als er nog stallen over zijn,waarom ga je dan niet lobbyen voor een nieuwe pensionklant erbij?

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:28

Dat je haar dan nog steeds je beste vriendin noemt :+ Ik zou ook verhuizen, zoveel op stal zou ik, ongeacht of er soortgenoten naast staan, sowieso al onacceptabel vinden. Bovendien zou ik mij bijzonder onprettig voelen als er zo met mij en mijn paard zou worden omgegaan. Dan zou het vertrouwen bij mij stuk zijn. En mijn paard achterlaten op een adres waar ik de mensen niet kan vertrouwen, no way!! :wave:

Veel succes TS, hoop dat je een super fijn plekje gaat vinden bij mensen waar je op kunt rekenen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:39

Wat een vervelende situatie!
Ik snap dat je niet wil verhuizen, maar ik vrees dat je helaas geen keus hebt. Alleen op stal kan echt niet, en ik zou ook niet met een gerust hart staan op een stal waar ze dat blijkbaar wel normaal vinden.
Tel daar de weinige vrije beweging bij op en je hebt eigenlijk geen andere keus dan verhuizen.

Het is heel lastig een goede plek te vinden, en inderdaad overal is wel wat, maar ik hoop dat je toch snel iets vindt :) Er worden al goede tips via marktplaats gegeven.
Succes! Hopelijk kan je snel weer genieten van je paard ipv te stressen over haar stalling.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 18:04

XXXX2015 schreef:
Als er nog stallen over zijn,waarom ga je dan niet lobbyen voor een nieuwe pensionklant erbij?

Eigenaar van de stal wil geen nieuwe pensionklanten :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:20

Succes.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:24

XXXX2015 schreef:

Dan staat ze in de winter nog steeds maar even in de stapmolen.
Dus dat ze nu weg moet van deze stal is alleen maar goed.
Kan ze echt wat fatsoenlijks zoeken :)