waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:49

Arabesk schreef:
Eigenlijk is die column nog slechter dan de slechtste bokt discussie van destijds over naturals versus normals.

Dit is echt een achterhaalde discussie een achterhoedegevecht

Haha, dit was precies mijn gedachte :') :')

Wat een slechte column zeg! Blijkbaar moet je mensen helemaal uitkauwen, dat “natuurlijk” betekent: natuurlijke behoeften van de diersoort.

Enorm ongenuanceerde zogenaamde tegenstelling creeren, als je het nodig hebt om het één zo enorm te romantiseren en bij het ander de allerslechtste versie te pakken en die dan met elkaar te vergelijken, dan ben je wel een beetje af. Dit is echt van het niveau: paarden 24/7 op stal of 24/7 in de blubber, wat is beter?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:14

sanne83 schreef:
Arabesk schreef:
Eigenlijk is die column nog slechter dan de slechtste bokt discussie van destijds over naturals versus normals.

Dit is echt een achterhaalde discussie een achterhoedegevecht

Haha, dit was precies mijn gedachte :') :')

Wat een slechte column zeg! Blijkbaar moet je mensen helemaal uitkauwen, dat “natuurlijk” betekent: natuurlijke behoeften van de diersoort.

Enorm ongenuanceerde zogenaamde tegenstelling creeren, als je het nodig hebt om het één zo enorm te romantiseren en bij het ander de allerslechtste versie te pakken en die dan met elkaar te vergelijken, dan ben je wel een beetje af. Dit is echt van het niveau: paarden 24/7 op stal of 24/7 in de blubber, wat is beter?

Toch fijn te lezen dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt.

Gini

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 00:08

Ik denk dat zelfs de meest die-hard natural nooit gedacht heeft 'ik wil dat mijn paard exact leeft zoals in het wild'. En daar scoort de column dus eigenlijk al een gemakkelijk gemaakt punt. Want ja, natuurlijk willen we niet dat ons paard verhongert of god forbid zoals de koniks in de Oostvaardersplassen eindigt.
Het is een leuk stukje tekst om te lezen en misschien wel een aangename afwisseling in vergelijking met de negatievere artikels, maar om nou te zeggen dat het een sterk betoog is waar ik huzzah-roepend achter kan staan, dat ook weer niet. Daarvoor vind ik het voor mij net ietsie te veel richting het karikaturale neigen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 01:51

immanuela29 schreef:
Dit dus! Dit artikel is echt goed geschreven en ben het zeker met haar eens!
De laatste tijd lijkt het wel een strijd tussen de 'natuurlijke' 'natural horsemanship' mensen versus de sport mensen. Terwijl de meeste sportpaarden het beter hebben. En heb grappige natuurlijk wanneer ze zeggen dat natuur het beste is. Terwijl een paard in het wild met geluk nog 10 wordt, meestal niet eens. Ik wil niet zeggen dat alles perfect gaat op alle stallen. En ik wil ook niet zeggen dat bitloos, ijzerloos en paddock paradise vreselijk is. Maar sommige mensen gaan er zover in door dat ze echt gewoon iedereen 'cancelen' die niet hetzelfde als hun denkt.

Serieus?

Dit is dus al een reden waarom discussies tussen verschillende partijen vaak niet werkt. Als je al begint dat sprotpaarden het beter hebben, is een verdere discussie echt nutteloos.

Natuurlijk houden bestaat niet in Nederland en dat weet iedereen.

Wij hebben onze paarden 24/7 buiten op onze pp. Maar ik baal er ook van dat je dan altijd in een hokje wordt gestopt of mensen er een naam; natural op hebben geplakt.

Ik kom toch wel uit een andere tijd en heb diverse stromingen wel meegemaakt. En weet van mn ouders die al reden ook wel hoe ze de paardensport/houderij ervaarde voor mijn tijd.

Ik ben altijd op en top traditioneel geweest. Ik heb zwepen, sporen en gruwelijke bitten en bijzets gebruikt. En ook was barreren vrij normaal. Maar je bent jong en leert het zo, dus neemt het eerst aan.
Hoewel ik wel snel weerstand voelde en anders ben gaan denken en kijken.

Dan loop je wel echt tegen dingen aan. Zeker toen, ong 30jr geleden, stond je vrij snel alleen. Er was geen internet, dus je zat behoorlijk in je eigen regio/wereld en kon moeilijker gelijkgestemde vinden, ervaringen direct delen etc.
We leerden als we meer info wilden uit boeken, die vaak al oud waren.

Er is steeds een stukje bij gekomen. En soms vond ik dingen ook spannend. Je gaat meestal ook niet zomaar zoeken, maar omdat je bijvoorbeeld tegen problemen aanloopt, er iets medisch is, je de voordelen bij anderen ziet of steeds meer weerstand krijgt tegen wat je om je heen ziet en meemaakt.

Ik heb les gegeven en dan krijg je ook nog een pak problemen van anderen erbij.

Wat je vooral merkt is dat een grote groep steeds meer de kant van 24/7 buiten op ontwikkelt en daar een goede oplossing voor wil. 24/7 op de wei kan bijna nooit het hele jaar en door de jaren heen hebben veel paarden last gekregen door het eenzijdige raaigras dat ook vaak niet goed wordt aangeboden.

En dan zie je de vele obesitas paarden die vaak niet teveel eten, maar wel veel te weinig bewegen. Beweging stimuleren is daarom vaak ook noodzaak. Ook daar komt dan bijv een equi habitat/pp om de hoek.

Maar er zijn ook mensen die moeite hebben met veranderingen en zo gewend zijn aan wat ze geleerd hebben.
Vaak reageren zij zo negatief, dat er irritaties ontstaan. Niet het wij-zij verhaal, maar wel omdat je heel veel reacties leest die puur gebasseerd zijn op vooroordelen en niet ervaringen.

Daarbij is het vaak niet eerlijk; mensen hebben 1 pp gezien en scheren alles over 1 kam. Terwijl er vele traditionele stallen zijn en daar ook mega veel verschillen in zitten. Dan kies je ook niet iets anders, omdat 1 stal slecht is. Dan kijk je naar de volgende.

Of mensen komen met argumenten die eigenlijk nergens op gebasseerd zijn. Ja, op wat men zo is geleerd en men gewend is. Weer niet vanwege leren en ontwikkelen.

De sport is het voorbeeld voor velen, dus men is gewend aan glimmende, getrimde paarden, liefst in een bepaalde houding en ingepakt met leuke spullen in allerlei kleurtjes.

Maar een paard buiten kan ook glans hebben. Ik denk zelfs dat onze paarden veel schoner zijn. Ze liggen nooit in hun eigen mest en glimmen behoorlijk.
En een plas of beetje modder is niet direct een ramp. Als de rest maar overwegend droog is. Zo schoon zijn veel stallen nou ook weer niet.

Mensen leggen bijv een deken op om de verkeerde redenen of om ergens bij te horen. Ze staan op een rijtje en willen allemaal dekens. Niet kijkend wat nodig is.
En ja, ik gebruik dekens. Ze hebben ze zelfs al een paar nachten op. Mijn oude merrie van 28 is super fit, maar werd wel chagerijnig van de regen. En ja, ze kunnen ruim schuilen, maar dat zijn ze echt zat na een tijdje.

Wij hebben allemaal ex stalpaarden, ook die we niet meer hebben en dat ging altijd goed. Dat wil niet zeggen dat ze zich hetzelfde gedragen en het even snel gaat, maar je ziet toch wel goed de reactie en ontwikkeling.
En dat is ook zoiets; Veel mensen komen op stal, trekken hun paard uit een stal, wei of paddock, gaan rijden en zetten het terug. Ze zien hun paarden heel weinig of zelden buiten, in een groep etc. Daarbij gaan die dingen vaak gewoon echt niet altijd goed. Het introduceren niet, de ruimte waar ze samen staan past niet, de samenstelling niet, er is te weinig eten etc. Als je dan dingen leest als; mijn paard kan niet samen, weet je gewoon dat er ergens iets mis is. Maar mensen zien alles als commentaar en gaan liever ib de verdediging, dan dat ze iets aanpakken en verbeteren.

Vaak krijgen mensen ook nog steun van gelijkgestemde. Het paard telt niet, eigen ego dan wel.

En er is gewoon onwijs veel onwetendheid en mensen houden vast een ooit, vroeger en toen......Zeker als het bijv gaat om gras. Mensen willen wel de nieuwste telefoon, mooie, nieuwe setjes, maar ontwikkeling op het gebied van paarden houden is eng.

Het valt me op dat er nu al een tijdje steeds artikelen hier en daar verschijnen om de sport en het traditioneel houden te verdedigen. Ik krijg een beetje het gevoel dat men toch bang is dat de sport zal verdwijnen, omdat er steeds meer kritiek is.

Ik ben niet tegen de sport, maar wel zoals de sport nu is. Vroeger was echt niet alles beter, maar anno 2021 denk je dat we vooruit hadden kunnen gaan. We kunnen echt alles bestuderen, uitrekenen, scannen etc,
En het 1 gaat echt niet zonder het ander. Basis management, gezonde paarden zowel fysiek, als mentaal. Goed les en dan de sport juist beoefenen. Als we niet meer hoger kunnen of verder, moeten we gaan beoordelen op hoe. Nieuwe uitdaingen toevoegen. Wat kan je met je paard? Veel mesnen, zelfs topruiters zullen door de mand vallen, maar het zal ook weer ruimte geven voor nieuwe aanwas.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 02:21

@Ikke, klopt niet hoor, zit in veel mustang groepen. Heb het gevraagd, paarden worden heus ouder, maar ze worden idd oogejaagd en gerounduped.
Ik schreef het toch al? Dat telt niet mee, want de mens is zo hypocriet om hun leefgebied te verwoesten en dan te zeggen: kijk, in gevangenschap hebben ze het beter, tja, als je als mensheid alles kapot maakt inclusief klimaat en droogte, tja, nogal wiedes dat ze sterven. Is ook grootste deel onze schuld, al altijd zo geweest. Cfr jacht op tarpans.

Ook nogal wiedes een paard dat niet autonoom heeft leren leven in de natuur, zal ook veel minder zijn plan trekken en sneller opgeven dan een paard wat volledig in het wild geboren is. Daar doe ik laatste jaten veel ervaring over op, tijdens de begrazingen, ook onderling zijn er grote verschillen qua autonomie, afhankelijk van ras of kruising, erg logusch allemaal.
Komt eigenlijk gewoon hier op neer: vanzelfsprekend zijnpaarden in geevangenschap opgegroeid blijer met menselijke bepampering. Kruip zelf eens zonder iets de natuur in, ook grote kans dat je het niet overleeft, want we zijn dat niet gewoon en van jongs af aan geleerd geweest. We zijn nu eenmaal opportunisten.
Maar punt is: gezond is gevangenschap niet. Kijk maar naar de conditie, te dik, tot overtraind, verkeerd gereden, lage genendiversiteit, veel vatbaarder voor allerlei aandoeningen...
Ik heb er ervaring mee, maar wilde paarden zijn veel sterker, schelen op 34 punten anatomisch met gefokte paarden en autonome paarden hebben geleerd te overleven, wat ze doorgeven aan hun nazaten.
Het verschil in realiteit? Perceptie en selfulfilling prophecy.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 02:35

Ik denk dan met heimwee terug naar de ontsnapte paarden in Tsjechië.
Dan was het ambiance en bal populaire, de hengsten gingen de merrie's ontvoeren en weg waren ze, het bos in, op zoek naar groene weides om te eten en te paren.
Dat was pas plezier en vrijheid, maar probleem is dat gros van de paarde eigenaren geen besef hebben van deze vrijheid hetendage nu alles volgebouwd en afgemaakt is.
Paarden hebben hun territoria, en het is 1 van hun grootste handicaps dat de grens bepaalt wordt door de afrastering en niet door natuurlijk instinct. Daar begint alle miserie. Te weinig beweging of teveel, selectief fokken naar hypermobile trekkers of springers die vaak in de dierenkliniek belanden en altijd wel wat hebben.
https://youtu.be/PRJo0MJEZXM

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 07:54

Cambiar schreef:
@Ikke, klopt niet hoor, zit in veel mustang groepen. Heb het gevraagd, paarden worden heus ouder, maar ze worden idd oogejaagd en gerounduped.
Ik schreef het toch al? Dat telt niet mee, want de mens is zo hypocriet om hun leefgebied te verwoesten en dan te zeggen: kijk, in gevangenschap hebben ze het beter, tja, als je als mensheid alles kapot maakt inclusief klimaat en droogte, tja, nogal wiedes dat ze sterven. Is ook grootste deel onze schuld, al altijd zo geweest. Cfr jacht op tarpans.

Ook nogal wiedes een paard dat niet autonoom heeft leren leven in de natuur, zal ook veel minder zijn plan trekken en sneller opgeven dan een paard wat volledig in het wild geboren is. Daar doe ik laatste jaten veel ervaring over op, tijdens de begrazingen, ook onderling zijn er grote verschillen qua autonomie, afhankelijk van ras of kruising, erg logusch allemaal.
Komt eigenlijk gewoon hier op neer: vanzelfsprekend zijnpaarden in geevangenschap opgegroeid blijer met menselijke bepampering. Kruip zelf eens zonder iets de natuur in, ook grote kans dat je het niet overleeft, want we zijn dat niet gewoon en van jongs af aan geleerd geweest. We zijn nu eenmaal opportunisten.
Maar punt is: gezond is gevangenschap niet. Kijk maar naar de conditie, te dik, tot overtraind, verkeerd gereden, lage genendiversiteit, veel vatbaarder voor allerlei aandoeningen...
Ik heb er ervaring mee, maar wilde paarden zijn veel sterker, schelen op 34 punten anatomisch met gefokte paarden en autonome paarden hebben geleerd te overleven, wat ze doorgeven aan hun nazaten.
Het verschil in realiteit? Perceptie en selfulfilling prophecy.

Ik zeg nergens dat het zo is. Ik citeer uit andermans werk en stel daar enkele vragen bij.
Zou je DIE vragen dan ook correct willen beantwoorden, gezien je hier de indruk wekt over die info te beschikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:13

Cambiar schreef:
Ik denk dan met heimwee terug naar de ontsnapte paarden in Tsjechië.
Dan was het ambiance en bal populaire, de hengsten gingen de merrie's ontvoeren en weg waren ze, het bos in, op zoek naar groene weides om te eten en te paren.
Dat was pas plezier en vrijheid, maar probleem is dat gros van de paarde eigenaren geen besef hebben van deze vrijheid hetendage nu alles volgebouwd en afgemaakt is.
Paarden hebben hun territoria, en het is 1 van hun grootste handicaps dat de grens bepaalt wordt door de afrastering en niet door natuurlijk instinct. Daar begint alle miserie. Te weinig beweging of teveel, selectief fokken naar hypermobile trekkers of springers die vaak in de dierenkliniek belanden en altijd wel wat hebben.
https://youtu.be/PRJo0MJEZXM

Maar dat is allemaal leuk en aardig, feit is wel dat in Nederland geen plek meer is voor paarden om zo te kunnen leven in hun natuurlijke habitat. En de ruimte voor hun wordt helaas over de hele wereld steeds meer beperkt.

Ook in deze discussie verzand het snel in wat is beter, inderdaad door het hokjes denken. Ik denk dat we allemaal wel weten dat het beter is voor ieder paard als deze de natuurlijke behoeften kan vervullen. De invulling is alleen anders.

Ik ben trouwens de laatste om te zeggen dat sportpaarden het beter hebben. Heb op veel sportstallen gewerkt en bij een waar ze iedere dag twee uurtjes alleen in de wei kwamen hadden ze het nog het beste qua paardwaardig leven. Dat zegt genoeg denk ik. Ik vind beweging in een stapmolen, rijden en voor de rest op stal staan geen paardwaardig leven. Maar ken helaas ook pensionstallen maneges waar sommige dieren gewoon weken niet uit de box komen. Dat vind ik persoonlijk dierenmishandeling.
Dus in die zin snap ik dan wel wat er in het artikel staat over uitdaging en vervanging van beweging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:26

Alweer een eens met Elisa

Ik vind het artikel wel goed omdat er te vaak gesproken word over natuurlijk.
wat nou natuurlijk?
Natuurlijk bekappen? Dat bestaat niet, want in de natuur slijten ze zelf en komt er geen bekapper. Dus onzin term.

Bitloos/boomloos want dat is natuurlijker, onzin, want in de natuur gaat er niemand rijden, gewoon niet, ook geen touwtje om de nek, gewoon niet.
Dat je als ruiter een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld bitloos is natuurlijk helemaal prima, maar als er iemand een vraag stelt over welk bit zou bij mijn paard passen? Komt er steevast het antwoord: geen wie stopt er nu ijzer in de mond. Dan denk ik echt...zucht... ook erop zitten met een bitloos ding is niet beter of natuurlijker.

En dat is zo dus met alles. Het word zo overtrokken, zelfs inderdaad als marketingterm omdat het dan beter verkoopt.
Maar het is niet bij voorbaat beter. Het kan beter zijn, niet dat het dan natuurlijk is, maar ik vind ook dat een paard met een ander paard met voldoende ruimte elke dag lange tijd buiten hoort.
Is dat dan natuurlijk, nee nog steeds niet, maar wel beter dan alleen, of de hele dag op stal.

En dat geeft dat artikel mooi weer.
De echte natuur is wreed. Dus dat wil ik niet eens nadoen. Ik wil mijn paard geen ontberingen als honger, dorst, toch lopen met een kreupel been zonder dierenarts enz.
En alles wat we dan nu als mens doen met ons paard is geen natuur, gewoon niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:00

De term 'natuurlijk' is gewoon hartstikke overtrokken en inhoudloos. Deze column bewijst dit maar weer. Geen NL'se paardenhouder die zijn paard natuurlijk kán houden, of wíl houden, als je puur kijkt naar wat "natuurlijk" inhoudt.

In dit topic werd het al eerder gezegd: probeer je paard niet "natuurlijk" te houden, maar probeer "bij de natuur van het paard te blijven". Dat zijn natuurlijk hele verschillende dingen. Wat houdt de natuur van een paard in; sociaal contact, scharrelen voor ruwvoer, kilometers maken, etc.
Maar wij mensen willen niet in álles bij de natuur van het paard blijven: we bekappen (want onvoldoende 'natuurlijke' (sorry :+ ) slijtage op de Nederlandse bodems), we castreren, we halen paarden uit groepen om wat met ze te doen wanneer dit voor ons uitkomt, wij bepalen de samenstelling van een groep / welke paarden er I dezelfde ruimte staan, wij bepalen het type ruwvoer wat beschikbaar is, wij bepalen....
Wij bepalen. Dat kán niet 'natuurlijk', en op heel veel vlakken kan dichtbij de natuur van het paard blijven dus ook niet. Maar ik vind het wel belangrijk en goed als mensen goed blijven kijken naar paarden en zo dicht mogelijk aan die natuur van het paard tegemoet trachten te komen. Al is het maar in die basis: sociaal contact, vrije beweging, scharrelen, diversiteit aan ruwvoer etc.

Dit soort columns werken polarisatie alleen maar in de hand. Sportpaarden hebben het veel beter, "naturals" zetten hun paard tot over hun enkels in de modder maar 24 uur buiten, tegenover paarden staan 23 uur op stal en een halfuurtje op een postzegeltje, ondergaan geruk en geprik etc. De lijst met vooroordelen is eindeloos. En twee groepen kijken met argusogen naar elkaar en roepen dat ze het beter doen. Wat mij juist interesseert is: waarom hebben sportpaarden het beter? Waarom hebben de paarden op de PP het beter? En beter dan wat dan?

Uiteindelijk zal ieder paard er alleen maar beter van worden als je het benadert als hoe het wezen paard in elkaar zit en welke behoeftes een paard heeft. En natuurlijk afgepast op de individu. Het één hoeft het ander ook niet te bijten. Paarden en mensen werken al eeuwen samen en daarmee is ook de symbiose tussen wezen paard en wezen mens door de eeuwen heen geëvalueerd. Dat hoeft niet ineens te stoppen, dat kan ook niet, want zonder onze inmenging heeft het paard in de huidige wereld amper bestaansrecht. Ja in een aantal afgebakende gebieden ter wereld, onder toeziend oog van de mens (tot aan geboortebeperking aan toe).

Maar we weten ook meer, hebben meer kennis, begrijpen meer. Het is aan ons om die kennis toe te passen op onze eigen paarden, tegemoet te komen aan hun natuur, en met de middelen en gemakken en uitdagingen die wij als mens kunnen toevoegen het paardenleven steeds meer te verbeteren. Dus ja, sommige paarden voelen zich juist fijn bij die box in de nacht, dat is ook prima. En zo zijn er honderden voorbeelden. Wat voor de een werkt, moet bij de ander net weer even anders. En dat is ook prima: doordat wij paarden houden kunnen we ook aan die individu tegemoet komen. Daar zijn we hun mens voor. :) We moeten er wel ons best voor blijven doen, en niet iets doen omdat het nu eenmaal altijd zo gaat.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:31

Ik vind het echt een prut artikel.
Heb ook maar met een half oog verder gelezen na het voorbeeld van wilde paarden die sterven en het vlees van elkaars botten eten omdat ze honger hebben. Pfoe seg 8)7 Lekker genuanceerd...

Als mensen al bij voorbaat zo over een woord als 'natuurlijk' gaan vallen kom je helemaal nergens. Als natuurlijk enkel kan betekenen dat je je paard lost in de wildernis en dat hij maar z'n plan moet trekken dan is de discussie verloren. Dat wil niemand voor zijn paard namelijk.

Het punt is toch gewoon dat je liefst hebt dat je paard 'zo natuurlijk mogelijk' gehouden wordt, waarmee bedoeld wordt dat je de goede elementen van natuurlijk in acht neemt, zoals voldoende ruwvoer, constant mogelijkheid tot beweging, contact met andere paarden, ...
En in bepaalde mate zijn deze zaken individueel per paard te bekijken, zo kunnen niet alle paarden tegenwoordig 24/7 ruwvoer krijgen of ze knappen uit elkaar. Of de infrastructuur is er niet naar om paarden constant op de wei te laten. The next best thing is dan bijvoorbeeld op de paddock met constant ruwvoer en gezelschap.

Van dit artikel krijg ik het gevoel dat streven naar natuurlijk paarden houden, gewoon omdat de term ongenuanceerd bekeken wordt, eigenlijk niet zo belangrijk is. En dat is jammer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:14

Ik ben zelf actief betrokken in natuurbeheer, en doe veel ervaring op wat mij tot nieuwe inzichten brengt.
Er zit idd heel veel scheef, een toestand wat wij mensen gecreeerd hebben.
Het MOET anders.
In mijn streek zijn ze bezig met de grote opkuis. Ik deel ook in de brokken, je mag niets meer, maar achteraf gezien was het nodig.

Overal afgevreten weides met lelijke scchuildakjes, een ramp voor de bioddiversiteit en insecten.

Vandaag sta ik in mijn eigen stuk, ben hier al lang niet meer geweest.
Was deze winter kapot gelopen, nu staat het vol met onkruid, bloemen en kruiden, waar massaal veel vlinders, bijen en andere insecten zitten.

Mijn voorstel: alle eigenaren van landbouwgronden voor dieren onteigenen, om een zo groot mogelijk natuurgebied uit 1 groot stuk te maken. Dat is nu al gebeurd in Oost Vlaanderen, goed voor in totaal een duizendtal hectares.
Paardesport verbieden, alsook de fok van rijpaarden.
Degene die ertoe bereid zijn, begrazingen in die natuurgebieden met hun dieren, het teveel als bio vlees verkopen, maar dan zeer duur. Dat zou de prijs van vlees moeten zijn. Gruwelijk duur.
Er zijn genoeg alternatieven om grzond te bblijven zonder vlees.
Tijdens de winter de dieren in wachtweides plaatsen met hooi. De eigenaren die hieraan willen meewerken, kunnen zo hun dieren een natuurlijk leven geven.
Tijdens de zomer gaan de grazers de natuurgebieden in om zo een steentje bij te dragen via begrazing aan het eco systeem, de wachtweides worden opnieuw begroeid door onkruid, distels,en ander voor ons onnuttig onkruid maar levensbelangrijk voor insecten, en er wordt opnieuw een plek gegeven aan de natuur die wij mensen afgenomen hebben.
Al wat niet gezond is, zal sterven, hooefbevangenheid, pssm, enz....
De gezonde paarden blijven via natuurlijke selectie over.
Zoals het nu is, een dier enkel en alleen voor menselijk plezier en nut, hier moet dringend een eind aan komen.
Zo ontstaat meer natuur voor iedereen, met meer wateropvangbekkens, voor droogtes, meer uiterwaarden tijdens overstromingen, en tergelijkertijd een gezond natuurlijk bestaan voor een beperkt aantal dieren, die inn staat zijn autonoom in zo'n gebied te overleven. Gedaan met kale paddocks, afgewreten postzegel wei'tjes, vette koeie velden, prikkkeldraad en overal hokjes en stalletjes.
Dieren schuilen onder bomen, gezonde dieren hebben geen stallen nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:32

En zo denkt iedereen dat hun manier het beste is. Dat zie je ook in topics voorbij komen. Als je zegt dat jouw paard het bijvoorbeeld beter doet met s nachts op stal of niet in een pp heb je de verkeerde bekeken. S nachts op stal betekent elke dag nieuwe onrust omdat de kudde uit elkaar gehaald is. Paard dat het leuk vindt om iets te doen is vermenselijken en ga zo maar door. Sport betekent meteen slecht rijden, tenzij je zelf rijdt, want de ander doet het fout en zelf niet natuurlijk. Of paard staat meteen maar 2 uur buiten s winters en altijd alleen met standaard te weinig ruwvoer en zelfs dierenartsen zijn niet ervaren genoeg maar de gesprekspartner wel altijd. Er is vaak geen gesprek mogelijk, want iedereen is overtuigd van eigen gelijk. En dat is zo zonde.

Ik zie absoluut niks in het voorstel hierboven. Dat vind ik ook niet in het voordeel van paarden zelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:33

MyWishMax schreef:
En zo denkt iedereen dat hun manier het beste is. Dat zie je ook in topics voorbij komen. Als je zegt dat jouw paard het bijvoorbeeld beter doet met s nachts op stal of niet in een pp heb je de verkeerde bekeken. S nachts op stal betekent elke dag nieuwe onrust omdat de kudde uit elkaar gehaald is. Paard dat het leuk vindt om iets te doen is vermenselijken en ga zo maar door. Sport betekent meteen slecht rijden, tenzij je zelf rijdt, want de ander doet het fout en zelf niet natuurlijk. Of paard staat meteen maar 2 uur buiten s winters en altijd alleen met standaard te weinig ruwvoer en zelfs dierenartsen zijn niet ervaren genoeg maar de gesprekspartner wel altijd. Er is vaak geen gesprek mogelijk, want iedereen is overtuigd van eigen gelijk. En dat is zo zonde.

Ik zie absoluut niks in het voorstel hierboven. Dat vind ik ook niet in het voordeel van paarden zelf.

Dat grenst aan terrorisme.....

Niet gehinderd door enige kennis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:53

MyWishMax schreef:

Ergens denk ik dat gesprek wel mogelijk is en vaak ook heel genuanceerd gebeurt, maar in een discussie vallen de 'felle' meningen best wel vaak op.
Als iemand zegt dat zijn paard 's nachts binnen staat, dan zullen veel mensen daar niet (negatief) op reageren, maar die ene die luid roept: "WAT? Jouw paard staat niet 24/7 buiten? Dat kan écht niet." Dat is de reactie die opvalt en dat is ook de reactie waarop iedereen gaat reageren.

Edit: spelfout die ik echt niet kon laten staan. :D
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-08-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:54

DuoPenotti schreef:
Alweer een eens met Elisa

Ik vind het artikel wel goed omdat er te vaak gesproken word over natuurlijk.
wat nou natuurlijk?
Natuurlijk bekappen? Dat bestaat niet, want in de natuur slijten ze zelf en komt er geen bekapper. Dus onzin term.

Bitloos/boomloos want dat is natuurlijker, onzin, want in de natuur gaat er niemand rijden, gewoon niet, ook geen touwtje om de nek, gewoon niet.
Dat je als ruiter een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld bitloos is natuurlijk helemaal prima, maar als er iemand een vraag stelt over welk bit zou bij mijn paard passen? Komt er steevast het antwoord: geen wie stopt er nu ijzer in de mond. Dan denk ik echt...zucht... ook erop zitten met een bitloos ding is niet beter of natuurlijker.

En dat is zo dus met alles. Het word zo overtrokken, zelfs inderdaad als marketingterm omdat het dan beter verkoopt.
Maar het is niet bij voorbaat beter. Het kan beter zijn, niet dat het dan natuurlijk is, maar ik vind ook dat een paard met een ander paard met voldoende ruimte elke dag lange tijd buiten hoort.
Is dat dan natuurlijk, nee nog steeds niet, maar wel beter dan alleen, of de hele dag op stal.

En dat geeft dat artikel mooi weer.
De echte natuur is wreed. Dus dat wil ik niet eens nadoen. Ik wil mijn paard geen ontberingen als honger, dorst, toch lopen met een kreupel been zonder dierenarts enz.
En alles wat we dan nu als mens doen met ons paard is geen natuur, gewoon niet.

Wat betreft natuurlijk bekappen, is dat niet helemaal waar.

Er zijn veel stromingen en mensen doen maar wat. Maar het idee erachter was wel behoorlijk natuurlijk. Inmiddels zijn mensen daaraf gestapt en gebruiken ze diverse andere benamingen.

Maar de intentie was wel; veel vrij laten bewegen op diverse ondergronden. Dus mensen leggen bijv grind bakken en paden aan.
De hoeven worden vergeleken met die van de wilde paarden en ook vaak die kant op bijgehouden. Het idee van een natuurlijke trim is; bijhouden en niet eens per 6-10 weken radicaal veel eraf.
Mensen die hun paarden op stal houden en maar eens per 6-10wk iemand laten komen, hebben commentaar op natuurlijk bekappen, maar dat is dus niet wat men wil daarmee.
Het is echt een combinatie van factoren; vrij leven, goede voeding en met regelmaat bijhouden. Dus wat ze buiten niet slijten bijhouden met een rasp. Dat vervangt dus die km's op onbegaanbare paden.

Dat bereik je dus niet als ze op stal staan, veel op stro, in eigen urine, veel hardvoer eten, alleen op gras komen buiten etc.

Maar het is wel iets waar mensen zich niet in verdiepen en dan makkelijk pakken om commentaar op te hebben.
En ja, er zijn bekappers die verdienen aan een hype, maar de plank volledig misslaan met hun bekappen, bij paarden die niet gehouden worden wat in het totaal plaatje past.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:55

Gini schreef:
MyWishMax schreef:

Ergens denk ik dat gesprek wel mogelijk is en vaak ook heel genuanceerd gebeurd, maar in een discussie vallen de 'felle' meningen best wel vaak op.
Als iemand zegt dat zijn paard 's nachts binnen staat, dan zullen veel mensen daar niet (negatief) op reageren, maar die ene die luid roept: "WAT? Jouw paard staat niet 24/7 buiten? Dat kan écht niet." Dat is de reactie die opvalt en dat is ook de reactie waarop iedereen gaat reageren.

Ja, daar heb je gelijk in :j en dat is jammer van alle kanten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:59

Gini schreef:
MyWishMax schreef:

Ergens denk ik dat gesprek wel mogelijk is en vaak ook heel genuanceerd gebeurd, maar in een discussie vallen de 'felle' meningen best wel vaak op.

Het gaat er vaak niet om WAT iemand zegt, maar wel HOE iemand iets zegt.

Als mensen reageren uit vooroordelen of met slechte argumenten komen, krijg je over en weer irritaties.

Heel veel mensen die traditioneel paarden houden, hebben maar weinig ervaring met 24/7 buiten, pp's etc. Of ze zien 1 plek, 1 keer en oordelen daar alles over.

Maar heel veel mensen die hun paarden 24/7 buiten houden en of op een pp, komen wel uit traditionele stalling en hebben dus vaak genoeg gezien.
Meestal is er ook een reden om over te stappen.

En mensen die echt de hele dag op Bokt zitten, halen hier veel info en ervaringen uit. Dat kan haast niet anders. Ga je echt op pad, kom je op plekken, kan je nooit elke dag, de hele dag hier reageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:03

Er zijn inderdaad zoveel nuances, op een pensionstalling in de buurt staan de paarden de hele dag buiten in groepen bijvoorbeeld. Maar wel alleen op zandpaddocks en zonder ruwvoer..daarom houden sommige mensen hun paarden daar meer op stal zodat ze meer ruwvoer krijgen. (beter verdeeld) Tja dat is kiezen tussen twee kwade denk ik. Niet iedereen heeft de mogelijkheid paarden zo te houden zoals het ideaal zou zijn.

Ik zie ze het liefst de hele dag in de wei maar voor ZE of paarden met insulineresistentie is dat weer niet goed.

Natuurlijk bekappen heb ik zowel positieve als negatieve ervaringen mee, idem met regulier bekappen. Niets is zwart-wit...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:04

Sp
Dan is het bekappen nog steeds niet natuurlijk.
Zo gauw er een mens aan te pas komt is het natuurlijke aspect weg.
Ook wij die paadjes aanleggen. Grind leggen noem maar op. Dat doen wij mens. Hoeveel gras. Hooinet want ze eten te snel. 2 paarden of 10 het is door ons samengesteld.
Nooit wat wij ook verzinnen is natuurlijk.
En dat is wat het artikel zegt.
En idd te vaak met te hoog gegeven hoofd want ik doe natuurlijk en ben beter.
Nee jij (algemeen) doet het anders en of dat beter is ligt aan het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:05

Cambiar schreef:
Ik ben zelf actief betrokken in natuurbeheer, en doe veel ervaring op wat mij tot nieuwe inzichten brengt.
Er zit idd heel veel scheef, een toestand wat wij mensen gecreeerd hebben.
Het MOET anders.
In mijn streek zijn ze bezig met de grote opkuis. Ik deel ook in de brokken, je mag niets meer, maar achteraf gezien was het nodig.

Overal afgevreten weides met lelijke scchuildakjes, een ramp voor de bioddiversiteit en insecten.

Vandaag sta ik in mijn eigen stuk, ben hier al lang niet meer geweest.
Was deze winter kapot gelopen, nu staat het vol met onkruid, bloemen en kruiden, waar massaal veel vlinders, bijen en andere insecten zitten.

Mijn voorstel: alle eigenaren van landbouwgronden voor dieren onteigenen, om een zo groot mogelijk natuurgebied uit 1 groot stuk te maken. Dat is nu al gebeurd in Oost Vlaanderen, goed voor in totaal een duizendtal hectares.
Degene die ertoe bereid zijn, begrazingen in die natuurgebieden met hun dieren, het teveel als bio vlees verkopen, maar dan zeer duur. Dat zou de prijs van vlees moeten zijn. Gruwelijk duur.
Er zijn genoeg alternatieven om grzond te bblijven zonder vlees.
Tijdens de winter de dieren in wachtweides plaatsen met hooi. De eigenaren die hieraan willen meewerken, kunnen zo hun dieren een natuurlijk leven geven.
Tijdens de zomer gaan de grazers de natuurgebieden in om zo een steentje bij te dragen via begrazing aan het eco systeem, de wachtweides worden opnieuw begroeid door onkruid, distels,en ander voor ons onnuttig onkruid maar levensbelangrijk voor insecten, en er wordt opnieuw een plek gegeven aan de natuur die wij mensen afgenomen hebben.
Al wat niet gezond is, zal sterven, hooefbevangenheid, pssm, enz....
De gezonde paarden blijven via natuurlijke selectie over.
Zoals het nu is, een dier enkel en alleen voor menselijk plezier en nut, hier moet dringend een eind aan komen.
Zo ontstaat meer natuur voor iedereen, met meer wateropvangbekkens, voor droogtes, meer uiterwaarden tijdens overstromingen, en tergelijkertijd een gezond natuurlijk bestaan voor een beperkt aantal dieren, die inn staat zijn autonoom in zo'n gebied te overleven. Gedaan met kale paddocks, afgewreten postzegel wei'tjes, vette koeie velden, prikkkeldraad en overal hokjes en stalletjes.
Dieren schuilen onder bomen, gezonde dieren hebben geen stallen nodig.

Tja hier ben ik het totaal niet mee eens, dan wordt het een wereld zonder paarden. Niet mijn idee van een fijne wereld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:07

MyWishMax schreef:

Ja mee eens, openstaan voor elkaar zou beter zijn. Vooral veel vragen stellen, waarom doe je wat je doet? Dat zet mensen zelf ook aan tot nadenken, en het zwart-wit denken en de polarisatie is iets wat zoveel mogelijk voorkomen dient te worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:12

Cambiar schreef:

Waarom zou ik geen grond mogen hebben van jou?
Wat is daar verkeerd aan? 1 stuk natuurgebied gaat hier in Nederland niet lukken hoor, sowieso niet hier.
Er lopen veel drukkere wegen overal, dus 1 groot stuk gaat het niet worden.
Als ik onteigend zou worden (nou ja.. mijn grond dan) kan ik evt ook niet meer zelfvoorzienend zijn/worden.

En stel dat vlees giga duur gaat worden, dan ga ik weer zelf kippen houden en mss een paar geiten.
Deze dan zelf slachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:19

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Dat grenst aan terrorisme.....

Niet gehinderd door enige kennis.

Het is voor mij vooral enorm lachwekkend en gespeend van iedere realiteitszin in een democratisch land als Nl. Jôh zo doen ze dat in China, over de ruggen van de mensen heen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:31

Ik vind het een interessant geschreven stuk, inderdaad wat hard en recht door de bocht op sommige plekken, maar het merendeel kan ik me goed in vinden.

Ik denk dat er een heleboel paarden hier in Nederland erg gelukkig zijn, en ik heb een hoop variaties gezien: van 24/7 buiten, tot 2 uurtjes per dag op de paddock. Afgezien van mijn mening, zien deze twee paarden er gewoon hetzelfde uit: kalm, tevreden en een glanzende vacht.

Ik vind zelf vooral het stuk over verrijking van beider levens erg treffend.

Mijn paard staat elke dag op de wei met een fijne kudde, wordt in alle behoeftes voorzien, maar als ik 2 weken op vakantie ga staat ze er toch als een soort dood vogeltje bij als ik thuis kom, ongeacht alle knuffels en aandacht van de oppas.

Lijkt dan toch haast of dat rijden een fijne variatie is op de dagelijkse gang van zaken voor een paard.