Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:52

Paarden aan huis:
Ik Mest als ze op stal staan (zomer 24/7 buiten) dagelijks uit, plus in de avond nog de drollen. Met Uitmesten altijd poep eruit en als het nodig is natte plekken.

maralyn

Re: Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:19

Elke dag...!!

Sta op een kleine stalling.
Paarden gaan om 730 het land op en ook pas rond 1930 weer naar binnen.

Als de mijne hengstig is maakt ze er een mooi puinhoop van. Dus bij haar is elke dag ook wel nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:16

Nooit. Paarden staan niet op stal maar op de track/wei.
Maar op pension deed ik t om de dag en betaalde ik extra zodat t elke dag schoon was. Echter liep de stal scheef waardoor urine erin bleef staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:03

2x per dag, één keer drollen en plas en één keer drollen scheppen en recht trekken voor de nacht. Ik betaal 500 per maand, volpension uiteraard.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:37

Hier op pension en 1 keer in de week wordt de hele stal leeg getrokken. Dagelijks wel opgestrooid. Je mag elke dag ook zelf mesten als je wil.
Is natuurlijk per paard anders ook hoe de stal erbij ligt. Je hebt vieze smeerkezen en redelijk schone paarden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:46

Elke dag een frisse stal :j

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:53

Elke dag.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:58

Hier op pension om de dag drollen en natte plekken eruit en opstrooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:17

Nibbit schreef:
Elke dag, dan is het ook zo klaar en ik vind dat frisser

Hoe ziet dat er uit na een week niet uitmesten? Het lijkt me zo vies.. Iemand een foto?

Dan krijg je van die typische rode, zeiknatte plekken onderaan het nog ietwat schone stro. Of nog erger, staan ze gewoon op een mix van troep. Als je dan moet mesten krijg je enorme hoeveelheden ammoniaklucht binnen. Ook niet gezond.

Ik doe het momenteel zo:

Dag 1: alles wat vies is eruit, bodem laten drogen, veel schoon stro er in (kniehoog).

Dag 2: enkel de mest eruit

Dag 3: mest + alle natte plekken eruit, bodem vegen

Dag 4: repeat

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:22

Bij ons gaan dagelijks de drollen uit de stal, hij staat op vlas. Op ma tm za wordt het gedaan, op zondag wordt er niet gemest maar mag je het wel zelf doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:41

Ik doe het elke dag zelf.

Goed voor mijn botten....

Ooit stond ik op een stal die officieel een potstalsysteem had - maar eigenlijk gewoon vies was.

In een echte potstal kan de urine weg, en dit was een betonnen vloer zonder putjes oid.
Gelukkig mochten we wel zelf uitmesten...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:13

Hier wordt elke dag uitgemest, dus drollen en natte plekken eruit en dat opgestrooid. Als wij zelf 'savonds komen halen we vaak ook nog wel een drolletje eruit. Overdag staan ze op de wei.
Toen ik het nog zelf deed op de vorige stal deed ik de ene dag heel grondig en de andere dag snel vieze plekken eruit en wat opstrooien. Net afhankelijk van hoe veel tijd ik had.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:33

Bij de stallen met vlas haal ik 7 dagen per week de poep weg en 2 of 3 dagen per week de plas plekken, als ik plas weghaal doe ik er een nieuw pak vlas bij.

Bij de stallen met stro haal ik 7 dagen per week poep en plas weg en elke dag ook verse plakken stro er bij

De paarden staan hier de hele dag buiten, zomer van 06:30 tot 21:00u (winter tot 17:00u) maar moet er niet aan denken hoe vies het zou zijn als ik het niet elke dag zou doen eerlijk gezegd

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:40

Sta op stro, op een doe het zelf stal.

Zeker 2x per dag gaat de mest eruit. Om de dag de natte plekken en indien nodig een nieuwe plak erbij, anders 2x in de week schoon stro erbij. Paard mest en plast vaak op dezelfde plekken dus houdt veel schoon over wat dan naar de vieze plekken gaat. Meestal blijft ze schoon genoeg dat ik 1x in de zoveel tijd het zat ben en alles eruit wil hebben, maar eigenlijk hoef ik dat niet te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:04

Ik doe het wel zelf, maar hier wordt iedere dag uitgemest en in het weekend zelfs twee keer. Je sluit je paard op in een kleine ruimte, het minste wat je dan kan doen is zorgen dat die kleine ruimte zo proper mogelijk blijft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:08

Vesceron schreef:
Bij de stallen met vlas haal ik 7 dagen per week de poep weg en 2 of 3 dagen per week de plas plekken, als ik plas weghaal doe ik er een nieuw pak vlas bij.

Bij de stallen met stro haal ik 7 dagen per week poep en plas weg en elke dag ook verse plakken stro er bij

De paarden staan hier de hele dag buiten, zomer van 06:30 tot 21:00u (winter tot 17:00u) maar moet er niet aan denken hoe vies het zou zijn als ik het niet elke dag zou doen eerlijk gezegd

precies dat.
Vind het sneu voor ze als ze dan binnen komen in de avond en mogen weer in het vieze vlas gaan slapen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:58

Nibbit schreef:
Elke dag, dan is het ook zo klaar en ik vind dat frisser

Hoe ziet dat er uit na een week niet uitmesten? Het lijkt me zo vies.. Iemand een foto?

Ja zeker, dan krijg je dit. Geen aanrader dus! Voor potstallen werkt vlas/houtkrul het beste. Stro wordt enorm zwaar en koekt niet zo mooi aan als vlas/krul.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:07

Ik heb mijn pony('s, want nu twee logeetjes erbij) aan huis staan en mest elke dag. Elke ochtend en elke avond haal ik drollen weg en breng het gelijk richting mesthoop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:11

Zo ziet mijn stal er na 8 dagen uit.
Donderdag is dag 10 en wordt hij volledig leeg gehaald.

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:16

Maar op dag 10 ligt er dan ook effectief mest in van 10 dagen oud? Of worden die bij het opstrooien toch geschept?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:19

Zo vies is mijn stal nooit hoor. Zal morgen een foto maken als ik er aan denk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:28

Alleen opstrooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:32

Oef nee, ieder zijn methode, maar bij het idee dat mijn paard op de laatste dag voor de grote schoonmaak minstens 30 hoopjes mest in de stal heeft liggen, word ik al gek van. :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:59

Hij staat al 12,5 jaar op deze stal.
Het gaat prima zo al die jaren al.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:22

Mijn 2 merries aan huis staan in een inloopstal met als grondlaag aarde/drainagezand, daarover strokorrels en daarover dikke rubbermatten.
De kant van merrie één moet ik enkel wat vegen want zij gaat altijd buiten, zowel plas als mest.
Mijn andere merrie gaat meestal in de stal en is een smeerpoets, haar kant wordt 3x per dag uitgemest en de strokorrels onder de matten worden om de 14 dagen vervangen en de rubbermatten afgespoten.
Ze staan in een ruime zandpaddock met slaapplek buiten en op de track maar mocht ze toch willen liggen heb ik graag dat dat in de stal kan, vandaar het s'morgens, s'middags en s'avonds mest ruimen.
De paddock word dagelijks gemest en de track en weides 3x per week.