Moet je slank zijn ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je als ruiter slank zijn ?

ja
140 (31%)
nee
308 (68%)

Totaal aantal stemmen: 448

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:56

Ik heb JA gestemd, maar wil graag mijn keuze toelichten.
Ik dacht dat het in dit topic ging om het perfectbeeld van de ruiter. Natuurlijk MOET je niet slank zijn als ruiter, net zo min als je slank MOET zijn om te dansen, maar net als een volslanke ballerina vind ik ook stevige ruiters geen mooi plaatje.
Ikzelf ben niet slank, en wanneer ik foto´s zie van mij zelf op een paard, hoe fijn dat paard ook loopt, hoe netjes ik ook zit, het plaatje klopt niet.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:08

Zolang je er rekening mee houd met het type paard. Als je groot en stevig bent kan je toch beter een paard nemen dan een pony om even een voorbeeld te noemen.

Verder vind ik over het algemeen dat slanke mensen netter zitten. Het beeld is gewoon beter.

Maar als iemand stevig is en het paard niet in de weg zit, heb ik er absoluut geen problemen mee.
Ik heb zelf ook geen dun figuurtje Haha!

Ploeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:20

Natuurlijk hoef je NIET slank te zijn.. wat is dat nou weer voor onzin.. ? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:28

De westerse wereld neigt toch vaak naar het ideaal van slanke mensen. Maar zijn er zo veel slanke mensen, niet veel....Ook die mensen gaan paardrijden, hinderen ze hun paard, nee ik denk het niet. Pas op het moment dat je op een ongetraind paard met heel zwaar overgewicht gaat zitten bonken zal dit gewichtsprobleem gevolgen hebben..

Oeh, oeh ik ga me boos maken over bepaalde uitspraken.. Boos! Even tot tien tellen....1...2...3..

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 20:29

Ik vroeg het omdat mijn moeder met mijn haf wilt rijden.
Ze is niet slank, ze is 1m75 en ik denk 90-100 kg mijn Bloos! hafje is 4 jaar en 1m45 groot, maar dat zal niet zo goedkomen denk ik Verward

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:31

Kom ik nou in de verkeerde winkels Verward

Broeken zijn voor mij dus 9 van de 10 keer of te wijd of te kort.... Rijbroeken zijn dan met enige moeite weL te vinden (heb vaak wel keus uit welgeteld 1 broek en soms 2). Maar gewone broeken.....

Heb overigens NEE gestemd, zolang je je paard niet overbelast maakt het mij allemaal niets uit Knipoog

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:37

Rijbroeken(en andere) zijn voor mij bijna altijd te wijd, dus ik vind juist geen smalle broeken.
Voor de rest vind ik niet dat je omdat je volslank bent niet op een paard mag zitten? Zou nogal raar zijn. Het is misschien mooier(alhoewel soms zelfs niet) als een slank iemand op een paard zit, maar ik heb liever een dikker iemand die goed rijdt dan een smal iemand die slecht rijdt op mijn paard.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:27

Ik heb de mazzel geen aanleg te hebben om dik te worden. Echt mazzel dus, want ik eet alles wat los en vast zit Vork
Ik vind wel dat er een grens is hoor, soms zie je op concoursen toch echt mensen waarvan ik overtuigd ben dat ze door hun gewicht/model never echt goed met het paard mee kunnen komen- ik bedoel, dan zit je wel stil, maar dr beweegt nog van alles Verward Plus het feit dat iedereen (incl. ik) wel op een paard gaat zitten- maar dat dier er uiteindelijk niet voor gemaakt is. En dan denk ik echt wel dat het uitmaakt of je 50 of 100 kilo weegt.
Uiteraard telt de combinatie het meest- tinkers, fjorden, shires en andere brede rassen kunnen heel wat meer hebben dan een arabiertje.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:53

Ik heb nee gestemd, maar als ik eerlijk ben vind ik het plaatje (zeker voor de dressuur) wel mooier Bloos

Zelf ben ik ook absoluut niet slank (gewoon volslank, maatje 42), maar ik vind niet dat mijn paardje eronder lijdt. Ik zoek wel altijd de paardjes erop uit, ik hou gewoon meer van het kleinere gedrongen (niet dikke) type Haha!

Het rijbroekenverhaal komt me ook zeer bekend voor en dan met name de omschrijving: korte pootjes, dikke bovenbenen, kont en slanke taille *LOL*

Verder wil ik nog wel even kwijt dat het eraan ligt wat je met het gewicht doet, ga je goed mee met de bewegingen, dan vind ik dat je minder schade aanricht dan een licht poppetje dat zit te bonken Verward OK dan!

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:54

wanneer ben je te zwaar om paard te rijden Verward heeft iemand daar een mening over Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:57

Ik vind dat het niet veel uitmaakt, zolang het paard geen hinder heeft van het gewicht van zijn ruiter.

Zolang het paard het aankan, heb ik absoluut geen problemen met een dikkere ruiter. Maar klim niet op een slanke KWPN-er die het niet gewend is als je 120 kilo weegt, dat is gewoon zielig.

Ik vind trouwens voor de echt hogere dressuur het wèl enigzins uitmaken! Daar is het namelijk de bedoeling om een zo mogelijk plaatje te berijken. Op een echt stevig paard zou het er dan misschien nog wel mooi uit zien, maar anders zie ik in de hoge dressuur het liefste een slanke ruiter.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:57

udinae schreef:
wanneer ben je te zwaar om paard te rijden Verward heeft iemand daar een mening over Haha!

Zodra je paard last heeft van je gewicht. Dat is dus paard afhankelijk imo.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:59

Ik zou het eigenlijk niet weten, maar zoals dat voorbeeldje van jonge pony en stevige moeder vind ik het (nog) niet kunnen. Zeker een haflinger/fjord/Fries hebben wat langer de tijd nodig voor ze volledig ontwikkeld zijn.

Wanneer ik een plaatje zie "klopt" het soms gewoon niet, verder denk ik niet dat je snel te zwaar bent, dan zoek je toch gewoon een wat steviger paardje Knipoog (heb ik ook gedaan met mijn "volslanke" friesje Clown )

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:02

ik ben ook behoorlijk breed en heb ook moeite een goed passende rijbroek te vinden.
ik rij op een brede haf, ik heb ook een smallere haf, al vanaf hij veulen was, maar daar rij ik zelf liever niet op, ook al heeft ie er zichtbaar geen moeite mee.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:08

Er wordt hier in het topic ook een vergelijking gemaakt met dansen, nu heb ik dus een dansleraar, klein en een behoorlijk rond postuur, maar die heeft dus wel latin op wereld niveau gedanst. Als je hem ziet dansen denk je echt; hoe kan iemand met zo'n figuur zijn lichaam zo goed beheersen?! Maar het is dus wel degelijk mogelijk. En ik denk dat dat ook voor paardrijden geld. Maar een dikker persoon "schaamt" zich vaak al wat meer voor zijn/haar figuur, en straalt dat uit, onder andere in houding. En juist bij paardrijden is die houding zo belangrijk. Rechtop zitten, je kin vooruit, je lang maken. Dingen die men al moeilijk vindt om te doen, ook buiten het paardrijden om.
Een fors persoon kan er mijns inziens dus juist veel mooier uitzien op een paard als een slank persoon, als deze de juiste houding heeft en natuurlijk het juiste paard. Een fors persoon ziet er op een fries mooier uit dan op een arabier, hoewel beide(! een arabier is een super sterk ras, ondanks de tengere bouw) deze persoon zullen kunnen dragen. En andersom met een slank persoon uiteraard ook.

WenckeLover> Kan je moeder paardrijden? Hoe lang is je haf nu onder zadel? Hoe zwaar weg je zelf... oftewel, hoe groot is het verschil tussen jou en je moeder? Ik denk dat dat belangrijke zaken zijn, het gewicht zelf kan een haflinger best aan voor een keer. Maar als ze niet kan rijden zou ik het zeker niet doen, vooral niet met zo'n jong dier.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:13

er is mijn ook aangeraden om een groot paard te nemen:D Shire Tinker of een tuiger die zijn ook lekker grof en sterk dus ik heb keuze zat ik zou ook nooit op een klein tenger paardje gaan zitten vind ik zielig Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:32

udinae schreef:

om paard te rijden ben je niet snel te zwaar/te dik/hoe je het ook wilt noemen. veel mensen zijn te zwaar voor kleine pony's, logisch ook, die kunnen volwassen mensen niet urenlang dragen. maar als je gewoon een paard uitzoekt dat jou zonder problemen kan dragen, ben je dus ook niet te zwaar om paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:34

zolang je er niet je geld mee hoeft te verdienen gaat het er vooral om dat jij je goed voelt bij hoe je zelf in je vel zit. Tegen de tijd dat het er wel echt toe doet moet je zo hard werken en heb je zo weinig geld om eten te kopen dat je vanzelf wel dun wordt Haha!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:38

Ik heb nee gestemd. Wat een onzin zeg, Ik ben zelf ook niet 1 van de slankste maar om paard te rijden moet je zeer zeker niet slank zijn. ( wat zullen er nog maar weinig mensen paardrijden zeg als dat zou moeten ).
Voor het gezicht is het misschien in heel veel gevallen een mooier beeld maar niets moet. Zolang het paard er maar geen problemen mee heeft!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:51

Ik ben ook te klein voor mijn gewicht.....had een paardje van 1.60m
niets aan gemerkt dat ze het niet prettig vond dat ik met haar rond hobbelde (buitenrijden)
Maar ook als eens gedacht aan mensen die wat kleiner zijn?????
Mijn dochter is normaal gebouwd, heeft echter ietwat langere benen in verhouding...dat is ook geen succes om een passende rijbroek te kopen...het bovenstuk altijd te lang...
vwb je haflinger gewoon kijken hoe je paardje reageerd en je mams rijdt...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:13

Een goedpassende rijbroek maat 34 vinden is ook niet makkelijk hoor, dus t zijn niet alleen de grotere maten die hier last van hebben... Vaak vind ik het mooier om een slanke(re) ruiter te zien rijden, vooral bij dressuur. Maar daar wil ik niet mee zeggen dat als je stevig bent je niet mag rijden ofzo! Koop alleen wel je kleren in de goeie maat... Zag pas iemand op wedstrijd waar het jasje echt om de vetrollen heen gespannen zat, koop dan een maat groter ziet er gelijk een stuk mooier uit!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:23

even optisch zonder rijkunsten.....iemand die volslank is die springt met een paard is minder pretig om te zien dan iemand die dressuur rijdt...puur gewicht-paard-discipline..niet dat volslanken niet zouden kunnen of mogen springen......

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:15

JA heb ik gestemd, terwijl ik dus zelf 103 weeg.

Ik weet zeker dat slanke ruiters veel voordeel hebben.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:17

ik heb er dus absoluut geen problemen mee als er een zwaarder iemand op een paard zit ... maar voor mij persoonlijk... ik vind het mooier als er een slank iemand op een paard zit dan een steviger iemand.. (maar niemand is perfect..) dus waarom er moeilijk over doen.. het gaat om het paardrijden.. en om de liefde voor je paard.. en boeiu hoe iemand eruit ziet!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:29

Misser schreef:
Een goedpassende rijbroek maat 34 vinden is ook niet makkelijk hoor, dus t zijn niet alleen de grotere maten die hier last van hebben... Vaak vind ik het mooier om een slanke(re) ruiter te zien rijden, vooral bij dressuur. Maar daar wil ik niet mee zeggen dat als je stevig bent je niet mag rijden ofzo! Koop alleen wel je kleren in de goeie maat... Zag pas iemand op wedstrijd waar het jasje echt om de vetrollen heen gespannen zat, koop dan een maat groter ziet er gelijk een stuk mooier uit!

En maatje 32 is dus helemaal niet te vinden