Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:13

Ik weet nog, dat toen ik mijn stalling moest regelen voordat mijn paard 'mijn paard' werd.
Kom aan op de manege, waar ik als klein kind jaren had gereden, om te informeren naar stalling (ik woon in de randstad, dus bijna nergens plek). Gelukkig hadden ze plek, paard zou daar buiten en binnen worden gezet behalve op zondag, ook prima.

Sta ik daar, paard 24 uur(!!!!!) op stal. Was geen plek voor hem om buiten op de paddock te staan. Terwijl er nog 1 mega paddock die ook door 2e te delen was altijd leeg stond vanaf 11:00 uur. ('s ochtends was die voor manegepaarden) maar als je dan je paard daar in zette moest je er zelf bij blijven.
Daarnaast kregen ze maar drie keer per dag hooi en twee keer 'gewone brok'.

Met als eindresultaat dat ik een paard had wat zijn stal haast uitrende en veel verzet toonde wanneer ik hem terug op stal wou zetten. Hij at zelfs zijn hooi niet op. (logisch) En daarbij, de stress en ongelukkigheid die ik er van kreeg waren ook geen pretje :(

Daar ben ik dan ook (met veel geluk) snel weg gegaan, al na 1,5 maand.

Nu staat hij dag en nacht bij droog weer buiten, als het nat is savonds op stal. Onbeperkt ruwvoer en vriendjes genoeg. En dan ook met geluk hè, want staleigenaar kreeg super veel reacties en er waren twee plekjes vrij toen. Ik betaal zo'n 200 p/m en daar valt dan ook het kopen van je eigen voer bij.

Kan alleen maar meegeven, blijf elke dag meerdere keren op de dag zoeken op mp bijvoorbeeld!! :j

Amber_anne

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:31

Ik weet je vorige topic nog ts, wat vervelend dat het nu niet meer aan je eisen voldoet.

Ik sta ondertussen op een fijne stal in Oosterwolde. Stal Verhoef, ze hebben geen website maar wel een Facebook pagina. Helaas is er een wachtlijst als ik het goed heb maar de paarden gaan elke dag, de hele dag, in groepen op een grote wei.

True blue stables heb ik ook gestaan maar helaas door het snachts in en uit halen van paarden uit de groep kon mijn pony daar niet aarden.

Sophie bella heb ik ook gekeken maar ik vond dit toch wel super veel paarden. Daarom ook niet gekozen voor deze plek.

Stal mivadami heb je in Elburg. Gaan ze wel hele dagen naar buiten maar de paddocks zijn niet erg groot.

Ik weet dat er in Hattem nog een soort Paddock Paradise zit. Die heeft wel eens geadverteerd in de groep stalling en weidegang overijssel

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:35

Lieser schreef:
Pantykous schreef:
Hier in de regio (Spijkenisse) niks fatsoenlijks te vinden. Men vind het hier normaal dat paarden in de winter 20 uur op t hok staan. Ik moet mijn paard o.a. hierdoor helaas verkopen, want dat vind ik echt vooroorlogse praktijken.

Maar weet je dan zeker dat je paard bij de nieuwe eigenaar wel in de winter meer dan 4 uur buiten komt?

Nee, maar in die prijsklasse denk ik wel dat er goed voor gezorgd wordt. Hoe is dat relevant? Bij mij zeker niet dus ja.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:38

@TS is Wapse te doen qua afstand?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:07

Pantykous schreef:
Lieser schreef:
Maar weet je dan zeker dat je paard bij de nieuwe eigenaar wel in de winter meer dan 4 uur buiten komt?

Nee, maar in die prijsklasse denk ik wel dat er goed voor gezorgd wordt. Hoe is dat relevant? Bij mij zeker niet dus ja.

Ik weet niet wat voor prijsklasse je het over hebt maar duurdere sportpaarden komen juist eerder 24/7 in een hok terecht uit angst voor blessures end :n Ik vind het hoe dan ook een aparte gedachtegang, door je paard weg te doen kan je helemaal niets meer garanderen wat zijn welzijn betreft.

Waarom het zo lastig is, tja, ik dacht dat grote winterpaddocks vanzelfsprekend waren totdat ik kennis heb gemaakt met Zuid Hollandse kleigrond :') zonder drainage is het sneu, paarden tot aan hun voorknieën in zo'n blubber, en ik kan me er iets bij voorstellen dat de helft van polder draineren of vervuilen met allemaal matten etc om het moddervrij te houden niet al te wenselijk is. Daarnaast zijn heel veel 24/7 buiten stallen net zo paardenonvriendelijk of erger zelfs dan je paard 20u per dag op stal houden... Men probeert het goed te praten omdat de paarden toch wel buiten zijn en 24/7 samen met vriendjes oh zo belangrijk is, maar wintergedeeltes van heel veel pp's zijn zachtjes gezegd aan de kleine kant en de meest voorkomende vorm van beweging is dan kauwbeweging, net zoals op stal. En vaak staan de paarden zich te pletter te vervelen op een plek maar dan wel buiten.

Aanbod van warmbloed-proof pp's is ook vrijwel nihil, ik zou mijn KWPNer graag zoveel mogelijk buiten willen hebben maar niet op graszaadhooi en een uurtje per dag op een kale wei, verhongeren vind niet echt the way to go :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:51

Toen ik een paar jaar terug op zoek was naar een andere plekje, pfff wat een drama.
Hoeveel stallen ze in de winter amper buiten komen, of maar 2 tot 4 uurtjes (vaak ook nog zonder ruwvoer, water op een postzegel).
Zelfs stallen waar ze in de zomer overdag maar weinig buiten komen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:19

Fly_high schreef:
Ik weet niet wat voor prijsklasse je het over hebt maar duurdere sportpaarden komen juist eerder 24/7 in een hok terecht uit angst voor blessures end :n Ik vind het hoe dan ook een aparte gedachtegang, door je paard weg te doen kan je helemaal niets meer garanderen wat zijn welzijn betreft.

Meeste duurdere sportpaarden op grote stallen komen wel degelijk buiten, zeker springpaarden. Tegenwoordig steeds vaker op blote voeten ook.

Maar goed, wat stel je dan voor? Want ik kan mijn paard hier in de buurt dus niet houden, en op ruim een uur afstand is met fulltime baan en 2 kinderen ook niet haalbaar.

Vind het wel bijzonder dat al die mensen met paarden hier in de regio blijkbaar niet op bokt zitten want ik lees er nooit over :D En ik ben inderdaad van mening dat als je moet kiezen tussen 20 uur stal of een pauper paddock paradise, je helemaal geen paard zou moeten hebben.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:29

Ik moet wel een beetje lachen om sommige reacties hier hoor. Ik zie het trouwens steeds vaker dat het allemaal anders is dan is beloofd. Toch denk ik wel dat pensionstal eigenaren zo transparant mogelijk moeten blijven om de reden waarom paarden ineens niet langer naar buiten kunnen of waarom er niet meer ruwvoer gevoerd kan worden.

Wat mij trouwens opvalt is dat er bij een heleboel stallen geen brok meer bij de prijs in zit maar dat mensen dat allemaal zelf moeten regelen.

en wat ik ook wel even gezegd wil hebben, bijna geen staleigenaar kan het goed doen. pensionklanten hebben tegenwoordig bijna altijd wat aan te merken maar zijn daarin ook niet transparant richting de staleigenaar, dat is ook erg jammer.

Ik wens de TS heel veel succes met het vinden van een plekje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:51

Ik denk dat je zelf het antwoord al schreef namelijk dat alles stampvol staat en men gewoonweg geen ruimte heeft om alle paarden 8 uur buiten te laten komen.

Dat is toch wel vaak nog het geval dat er veel te veel paarden op een daarvoor veel te klein terrein staan. Ze shifts draaien om toch alles een paar uurtjes buiten te kunnen laten.
Ik heb het zelf ook mee gemaakt in het verleden m’n paarden van 8 uur naar een kleine 4 uurtje buiten gingen omdat er een trainer zijn intrede deed en heel veel paarden mee nam. Ik baalde er enorm van

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:55

Heel herkenbaar dit, hier in Zeeland ook weinig stallen die vrije beweging bieden voor paarden. Deels natuurlijk door de kleigrond, maar opvallend is wel dat er onwijs veel vraag naar is en dat er totaal niet op wordt ingespeeld (tot op heden). Paarden staan hier op bijna alle pensionstallen overdag op paddocks ter grote van hun stal, dus puur voor frisse lucht en vaak op stenen.

Heb wel het idee dat mensen steeds bewuster worden van hoe zij paarden willen houden en dat er een moment moet komen dat de pensionstallen deze noodzaak ook gaan inzien. Voor nu is de doorontwikkeling voor hun totaal onrelevant, omdat de meeste stallen gewoon vol staan.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:16

Ik heb het idee dat er heel veel vraag is naar stallen die veel vrije beweging bieden .... Totdat de pensionhouders potentiele klanten vertellen over het bijhorende prijskaartje. Dan is men plots minder happig. Kleigrond is een ramp voor pensionhouders om bij te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:32

Ik wil best 500-600+ in de maand betalen maar het is hier gewoon niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 17:59

Gaby schreef:
Ik heb het idee dat er heel veel vraag is naar stallen die veel vrije beweging bieden .... Totdat de pensionhouders potentiele klanten vertellen over het bijhorende prijskaartje. Dan is men plots minder happig. Kleigrond is een ramp voor pensionhouders om bij te houden.

Nou dat geldt voor mij toch echt niet. Ik wil best meer betalen als ik zeker weet dat ze echt hele dagen buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:11

Oooh ik snap jou zoooo goed hè!! Ik heb deze problemen jarenlang gehad met mijn 2 paarden. Al die valse beloftes, gek werd ik ervan. Had ik nóg zo goed doorgevraagd, maar eenmaal binnen bleek de praktijk toch weer anders. Inderdaad maar een paar uurtjes (zelfs dagen helemaal niet) naar buiten en veel te weinig ruwvoer of voerbeurten (laatste stal namelijk maar 1 keer per dag een énorme bult kuil, waar ze dus moddervet weg kwamen want geen netten toegestaan. En bovendien resulteerde dat ook in van sochtends tot savonds zonder eten staan want alles werd in één keer opgeschrokt)
Dus ja, ik ben super dankbaar dat ik ze nu thuis kan hebben en zou nooit vrijwillig weer terug gaan naar pension. :n

pientjuhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:34

Je kunt Stal verhoef proberen in Oosterwolde. Geen idee of ze nu plaats hebben maar gaan er altijd op weide ook in de winter. Staan buiten tot het donker wordt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 19:36

Kyno schreef:
Oooh ik snap jou zoooo goed hè!! Ik heb deze problemen jarenlang gehad met mijn 2 paarden. Al die valse beloftes, gek werd ik ervan. Had ik nóg zo goed doorgevraagd, maar eenmaal binnen bleek de praktijk toch weer anders. Inderdaad maar een paar uurtjes (zelfs dagen helemaal niet) naar buiten en veel te weinig ruwvoer of voerbeurten (laatste stal namelijk maar 1 keer per dag een énorme bult kuil, waar ze dus moddervet weg kwamen want geen netten toegestaan. En bovendien resulteerde dat ook in van sochtends tot savonds zonder eten staan want alles werd in één keer opgeschrokt)
Dus ja, ik ben super dankbaar dat ik ze nu thuis kan hebben en zou nooit vrijwillig weer terug gaan naar pension. :n

Dat kan ik me zó goed voorstellen!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 19:37

Bedankt voor alle tips iedereen! En ook voor alle herkenning en andere ervaringen.
We gaan eens rustig alles op een rijtje zetten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:25

Wij bieden sinds kort pensionstalling aan in de omgeving van Lemmer; we waren stomverbaasd dat het binnen no time vol was. We doen het echt kleinschalig ( 6 paarden + 3 van ons) en hebben nu al 2 mensen op de wachtlijst. Binnen en buitenbak, vlakbij bos, paarden dagelijks buiten ( 's zomers dag en nacht/ bij slechter weer nacht op stal/ winter zeker 6 uur in de wei en stallen met eigen uitloop. We voeren dan ook nog topkwaliteit ( vrijwel onbeperkt) Duits Kruidenhooi ( dus geen voordroog). Dit schijnt een uniek iets te zijn; er zijn zelfs mensen uit Leeuwarden ( ruim 45 minuten met de auto) komen kijken.
Wij vinden het niks bijzonders maar ik hoor inderdaad van paarden die maar 3 of 4 uurtjes buitenkomen in de zomer, 1 uur in de winter, alleen voordroog/ kuil, etc. We hebben dan wel het geluk dat we genoeg weide hebben en er komen nog paddocks met een stukje overdekt.

We gaan onze prijzen maar eens verhogen ;) ............

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 20:50

ElCid schreef:
Wij bieden sinds kort pensionstalling aan in de omgeving van Lemmer; we waren stomverbaasd dat het binnen no time vol was. We doen het echt kleinschalig ( 6 paarden + 3 van ons) en hebben nu al 2 mensen op de wachtlijst. Binnen en buitenbak, vlakbij bos, paarden dagelijks buiten ( 's zomers dag en nacht/ bij slechter weer nacht op stal/ winter zeker 6 uur in de wei en stallen met eigen uitloop. We voeren dan ook nog topkwaliteit ( vrijwel onbeperkt) Duits Kruidenhooi ( dus geen voordroog). Dit schijnt een uniek iets te zijn; er zijn zelfs mensen uit Leeuwarden ( ruim 45 minuten met de auto) komen kijken.
Wij vinden het niks bijzonders maar ik hoor inderdaad van paarden die maar 3 of 4 uurtjes buitenkomen in de zomer, 1 uur in de winter, alleen voordroog/ kuil, etc. We hebben dan wel het geluk dat we genoeg weide hebben en er komen nog paddocks met een stukje overdekt.

We gaan onze prijzen maar eens verhogen ;) ............

Ik snap dat wel :D :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:42

Gaby schreef:

Grappig dat je dat zegt, hier zijn juist de stallen die wel veel buiten aanbieden goedkoper dan de stallen die dat niet bieden.

En met veel buiten aanbieden ook met de winter periode de gehele dag buiten. Goed gedraineerde ruime paddock met schuilstal (zeg formaat 3x rijbak voor 4 paarden) en met de zomer 24/7 buiten.
Goed ruwvoer welke onbeperkt wordt aangeboden, bijna jaarrond op de weide (echt met extreem veel regen blijven ze in de paddock).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:25

Pantykous schreef:
Fly_high schreef:

Meeste duurdere sportpaarden op grote stallen komen wel degelijk buiten, zeker springpaarden. Tegenwoordig steeds vaker op blote voeten ook.

Maar goed, wat stel je dan voor? Want ik kan mijn paard hier in de buurt dus niet houden, en op ruim een uur afstand is met fulltime baan en 2 kinderen ook niet haalbaar.

Vind het wel bijzonder dat al die mensen met paarden hier in de regio blijkbaar niet op bokt zitten want ik lees er nooit over :D En ik ben inderdaad van mening dat als je moet kiezen tussen 20 uur stal of een pauper paddock paradise, je helemaal geen paard zou moeten hebben.

Zuid Holland is gewoon crap voor het houden van paarden, vieze natte klei.... en toch wil iedereen dat, en toch doet iedereen dat.... en dat dier mag dus als een hamster opgesloten zitten de rest van z'n leven (op de enkeling na die investeert in goede paddocks). Maar hij is erg gelukkig, want "hij hinnikt altijd heel blij wanneer hij me ziet!".

Wat bedoel je met pauper paddock paradise?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:35

Hier waar wij zitten hebben we ook vieze natte klei. Toen ik hier in de buurt een stalling zocht voor onze pony (de stallen thuis waren nog niet klaar) schrok ik van de prijzen bij de pensionstallen, ik dacht serieus dat het goedkoper zou zijn.

Nu dat we alles aan huis hebben en we bezig zijn met de bak weet ik waarom :+ .

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:50

Ninx schreef:
Zuid Holland is gewoon crap voor het houden van paarden, vieze natte klei.... en toch wil iedereen dat, en toch doet iedereen dat.... en dat dier mag dus als een hamster opgesloten zitten de rest van z'n leven (op de enkeling na die investeert in goede paddocks). Maar hij is erg gelukkig, want "hij hinnikt altijd heel blij wanneer hij me ziet!".

Wat bedoel je met pauper paddock paradise?

Ja en daar weiger ik dus in mee te gaan. Ik heb al 25 jaar eigen paarden maar hier gaat het helaas niet.

Met pauper paddock paradise bedoel ik die plekken waar paarden de hele winter in de natte drek staan en dan onder het mom van: het is zo goed want het is buiten. Dat vind ik ook waardeloos, net als 20 uur (of meer) op stal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:51

Vernieuwen en Onderhoud kost ook veel geld!
Plus een pension runnen geen 9 tot 5 baan is. Je bent van smorgens tm savonds in de weer. 7 dagen per week

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:53

Popstra schreef:
Vernieuwen en Onderhoud kost ook veel geld!
Plus een pension runnen geen 9 tot 5 baan is. Je bent van smorgens tm savonds in de weer. 7 dagen per week

:j
En hoe hard je ook je best doet er is altijd wel een klant die het te zeuren heeft :+

Ik vind het best knap hoor dat de pensionhouders het vol houden hoor.