vierkant beslaan om medische redenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:54

Ik doe toch rustig?
Beantwoord enkel jullie vragen aan mij.

Ik vind jou persoonlijk tegen mij zijn nu eigenlijk het minst net, gini :)

En ja mijn mening is luister naar de da die je paard heeft onderzocht.
Niet naar bokt of stal genoten
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-07-21 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:57

Ik ben blij dat ik ooit ben gaan twijfelen aan m'n toenmalige 'professionele' smid anders had ik nou nog een kreupel paard gehad met een vreselijke hoefstand (en dan had ik rontgenfoto's laten maken voor jan l*l want het lag gewoon aan zijn aanpak hoppa overal ijzers met zooltjes onderknallen dat lost alles op) je mag best verder kijken dan je neus lang is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:00

DuoPenotti schreef:
Ik doe toch rustig?
Beantwoord enkel jullie vragen aan mij.

Ik vind jou persoonlijk tegen mij zijn nu eigenlijk het minst net, gini :)

En ja mijn mening is luister naar de da die je paard heeft onderzocht.
Niet naar bokt of stal genoten

Je doet enorm veel aannames, terwijl dit topic eigenlijk nog heel gemoedelijk verliep met goede onderbouwde berichten. Jij trekt het in een of andere gekke karikatuur, met groepen naturals die religieus anti-ijzer zijn. Dat komt in dit topic helemaal niet voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:00

Gini schreef:
De mensen die zeggen dat ze er ijzers onder zouden laten slaan, op basis van welke informatie doen jullie dat?
Ik vind het eigenlijk best wel wat dat we niet echt weten wat het probleem is, maar dat we wel zeggen: Het is oké, TS, sla er maar ijzers onder. Met de info uit de openingspost valt daar door ons toch helemaal niets over te zeggen?

Op basis van het advies van de DA.

DuoPenotti

Re: vierkant beslaan om medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:01

Ik denk dat ik minder aannames doe dan jij eigenlijk gini :)

Uit de op is een hoop te halen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:02

Ah oei, dat is niet mijn bedoeling. Welke aannames doe ik?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:02

DuoPenotti schreef:
Staat toch in de op?
Ondanks alle nadelen van ijzers schrijft ze.

Ja welke nadelen dan?
Kijk eens bij van Nassau hoe krijgt die paarden door ijzers goed dan?
Spook verhalen doen het betreft dit onderwerp te goed.

Pfoe seg. Zit jij in het andere kamp dan? Ijzers hebben geen nadelen volgens jou? Want TS mag er zelfs niet over nadenken?

En mij heb je nooit horen zeggen dat je niks goed kunt doen met ijzers. Jij trekt het hier eerder de pro-ijzer kant uit terwijl niemand hier anti-ijzer was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:07

Ja Ts twijfelt door de anti ijzer mensen. Ik heb het toch nergens over bokkers?

Want door alle nadelen van ijzers... Ja noem ze eens? Slecht hoef mechanisme? Hoe kunnen paarden met ijzers dan opknappen?
Waarom kunnen top paarden dan goed presteren?

Ts twijfelt aan de deskundigheid van een arts door verhaaltjes van anti ijzer mensen. Anders zou ze zijn advies opvolgen. Was er geen topic.

Maar ik laat het er verder bij...
Je hebt duur advies ingewonnen. Doe er je voordeel mee...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-07-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:09

Daarom bespreek ik dit soort dingen alleen met mijn DA en met mijn smid. In dit geval Antoon van Nassau. Die weet wel waar hij het over heeft. :j Niet op Bokt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:16

Dat weet je niet: sommige mensen zijn gewoon heel erg van het sparren en meningen vragen, andere mensen gaan eerder meteen op het advies van de dierenarts af. En de meeste mensen doen beiden: de ene keer meteen het advies volgen en de andere keer toch eerst eens sparren met stalgenoten/andere professionals/Bokt/...

Het is toch niet omdat iemand wilt sparren over iets, dat die meteen de volledige deskundigheid van de dierenarts in twijfel trekt?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:16

Zo lang TS hier niet reageert weet je niet waarom ze twijfelt. En met die aannames maak jij van dit topic een traditioneel versus 'natural' verhaal, terwijl niemand daar baat bij heeft. Zo duw je de twee kampen (die er helaas inderdaad zijn) nog verder uit elkaar terwijl het interessant zou zijn als ze net wat dichter bij elkaar zouden komen. Waarmee ik voor alle duidelijkheid niet zeg dat de traditionele smeden moeten leren van de 'naturals', maar wel degelijk ook omgekeerd.

Succesverhalen van paarden met ijzers sluiten trouwens niet uit dat er nadelen aan zijn ;)

En tot zover mijn bijdrage.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:17

Gini schreef:
Dat weet je niet: sommige mensen zijn gewoon heel erg van het sparren en meningen vragen, andere mensen gaan eerder meteen op het advies van de dierenarts af. En de meeste mensen doen beiden: de ene keer meteen het advies volgen en de andere keer toch eerst eens sparren met stalgenoten/andere professionals/Bokt/...

Het is toch niet omdat iemand wilt sparren over iets, dat die meteen de volledige deskundigheid van de dierenarts in twijfel trekt?

Ik voor mijzelf weet dat wel. Ik zal dit met de DA en mijn smid bespreken. Wat anderen doen, moeten zij zelf weten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:18

Jij zult dus zelden tot nooit een topic op het medische gedeelte van Bokt openen. Dat is geen probleem. Net zoals het geen probleem is om dat wel te doen omdat je wel meningen/ervaringen wilt horen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:20

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk mag kritisch zijn naar je smid of da.
Ben ik ook.
En een natuurlijk bekapper heeft mijn paard zijn hoeven behoorlijk verkloot.
Na diverse keren vragen aan mijn kant is het geen schimmel kreeg ik telkens te horen, nee is het niet met een uitleg waarom niet.
Oke, onderbuik gevoel bleef, maar toch, hij zal het wel weten. Sla mezelf nog voor mijn kop waarom ik niet mijzelf heb geluisterd.

Tot ook een andere voet een scheur kreeg.
Andere smid erbij die ik altijd al vertrouwde maar door omstandigheden toen mijn 2 paarden er niet bij kon doen.
Toen gelukkig weer wel en mijn paard had dus wel schimmel.
Diepe kanaaltjes in de hoeven, waar je zomaar niet makkelijk bij kunt.
Het is ondertussen onder controle maar dat was ook niet in 1 bekapbeurtje opgelost.
En als zij nu zou zeggen ijzer er onder doe ik dat. Waar zij als reguliere smid als het niet noodzakelijk is ook geen voorstander van is, dus de verhalen smeden willen altijd maar beslaan gaat ook zeker niet op.
Maar uit een soort van religie roepen ijzers zijn slecht, nee, dat is ook niet waar. En kun je een paard ook echt te kort mee doen.

Dat is niet helemaal eerlijk. Er zijn hele goede bekappers en hele slechte.

Maar er zijn ook veel goede hoefsmeden en ook heel veel slechte hoefsmeden. Als je 1 slechte bekapper hebt gehad, zijn niet alle bekappers slecht. Net als je na 1 slechte hoefsmid weer wel een andere hoefsmid zoekt.

Ik ben geen natural en zit in geen 1 hokje. Maar je kan wel leren over anatomie en beweging. Het is 9 van de 10x niet dat mensen zomaar roepen dat alle ijzers slecht zijn. Maar we weten inmiddels wel dat er aan ijzers echt heel veel nadelen zitten.

We weten inmiddels ook dat ijzers soms een lapmiddel zijn en geen oplossing als je niks aan het totaal probleem doet. Heel veel mensen geven liever even geld uit voor rondom beslaan zodat ze weer snel kunnen rijden. Maar de oorzaak wordt vaak niet weggenomen.

Er zijn een aantal goede en zeer ervaren bekappers, soms ex hoefsmid, die inmiddels veel ervaring hebben met probleem gevallen. Die kan je volgen in hun traject met een probleem geval en dan zie je wat mogelijk is. Ook staan veel open om van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen.

Wij hebben ook wat slechte hoeven weer goed gekregen, maar dan moet je het totaal plaatje aanpakken. Iedereen weet dat voeding en beweging dan mede bepalend is. Maar ook met regelmaat GOED bekappen. En daar gaat ook veel mis. Ik schrik hoe weinig paarden bekapt worden. Je kan je voorstellen dat als hoeven van kort naar lang gaan elke keer weer dat veel effect heeft op de hoef en de rest van het lijf.

Een hoefsmid opleiding stelt niet zo heel veel voor. Meesten lopen mee met een andere hoefsmid en leren daar ook uit de praktijk. Ze mogen vaak vrij snel bekappen en zijn dan verder afhankelijk van de denk en werkwijze van die hoefsmid.

Veel hoefsmeden zien (speciaal) beslag als oplossing voor van alles. En gek genoeg beginnen ze dan nooit over huisvesting, voeding, manier van trainen, ondergrond waar het paard op loopt etc. Terwijl het altijd een totaal pakket is.

Mensen hebben vaak zelf beperkt kennis en zien alleen de hoeven zoals zij gewend zijn. Bij problemen hoor je vaak dat als de hoefsmid alles heeft gedaan en het paard niet beter werd, het is ingeslapen na alles geprobeerd te hebben en dat is heel vaak echt niet waar. Maar je mag niks zeggen. Mensen drukken alles in een hokje of maken iets dat anders is zelfs belachelijk. Vaak maar aan de hand van 1 enkele ervaring.
Men wil vaak ook niet echt investeren in veranderingen. Mensen zijn bang om te veranderen en maken liever iets zwart dan eerlijk en open te gaan kijken wat kan, wat mogelijk is en hoe iets mogelijk is. Het is zo makkelijk om wat te roepen zonder verdere achtergrond.

Ik kom uit vele jaren traditioneel paarden houden, op allerlei manieren gevoerd en ook paarden op ( speciaal) beslag gehad. Ik ken van alle kanten wel veel voor-en nadelen. Maar met werk op stallen, lesgeven, eigen paarden en paarden van kennissen wel vaak kunnen vergelijken. En ook al hou je dan soms je mond dat iets echt anders of beter kan, weet je wel wat je hebt gezien, meegemaakt en ervaren.

Maar veel teveel mensen roepen wat over hoeven zonder dat ze ooit een hoef ontleed hebben, de anatomie kennen en begrijpen en ook uit alle hoeken ervaringen delen. Niet met tunnelvisie dat maar 1 manier goed is.
Net als mensen roepen dat nb niet goed is. Nee, 1x per 8 weken een nb'er laten komen geeft niet het gewenste resultaat..........Maar dat maakt die nb'er niet slecht. Het is een totaal pakket wat elke keer weer wordt uitgelegd. Waar mensen wel degelijk veel leren, bij leren en ervaringen op doen voor ze paarden van klanten gaan doen. Net als de gewone hoefsmid.

Een hoefsmid met voldoende klanten die goed kan bekappen, hoeft niet bang te zijn voor natuurlijke bekappers. Er is echt genoeg werk en de vraag is behoorlijk. Maar ontwikkel mee. Wees eerlijk over de nadelen van ijzers, kijk naar alle opties en durf wat te zeggen als zaken qua management niet in orde zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:21

Gini schreef:
Jij zult dus zelden tot nooit een topic op het medische gedeelte van Bokt openen. Dat is geen probleem. Net zoals het geen probleem is om dat wel te doen omdat je wel meningen/ervaringen wilt horen.

Precies. Daar is in beide gevallen geen probleem mee.
Het gevaar is wel, dat bij medische topics de pro's en de contra's in de clinch gaan met elkaar en dat de oorspronkelijke vraag ondersneeuwt. Ik zie dat steeds vaker gebeuren.
Of het maar blijven hameren op een ding. Tig keer dezelfde post, hetzelfde dringende advies door verschillende mensen. Ik wordt daar kriegel van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:24

Dat ben ik eigenlijk volledig met je eens. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn of haar ervaring te kunnen delen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:25

Ik ga niet mee met de gevoerde discussie.

Maar ik las dat ze bij de achterbenen te hard doorzakt.

Ik denk dan dat ze door de kogels zakt? En de kogels te dicht naar de grond gaan staan?

Ik zou dan ook een echo van de pezen willen hebben. Misschien speelt er wel DSLD/ESPA mee in het klinisch beeld? (komt ook bij quarters voor helaas)
Helaas zijn veel dierenartsen hier niet mee bekend, wel is er 1 die er wél bekend mee is en waarmee ik dankzij een bokker in contact gekomen ben.
Je mag me gerust een pb doen.
Ik heb zelf een paard waarbij dit vermoed wordt, in stap zie je niets maar in draf en galop loopt hij wel mank. Kogels zakken ook steeds dieper.
Er is mogelijkheid tot speciaal ondersteunend beslag. Maar het is een ziekte die niet te genezen valt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:33

rien10 schreef:
Daarom bespreek ik dit soort dingen alleen met mijn DA en met mijn smid. In dit geval Antoon van Nassau. Die weet wel waar hij het over heeft. :j Niet op Bokt.

Dan ga je er dus vanuit dat er maar 1 persoon is met kennis? Ik weet namelijk ook genoeg mensen die niet zo happy zijn met van Nassau........

rien10 schreef:
Ik voor mijzelf weet dat wel. Ik zal dit met de DA en mijn smid bespreken. Wat anderen doen, moeten zij zelf weten.

Je weet ook dat er veeartsen zijn die niet zo heel goed zijn in hun vak en hoefsmeden zijn er nog meer die er een zooitje van maken.

Op Bokt zit een verzameling van paardenmensen en eigenaren die bijv met diverse veeartsen en klinieken en ook hoefsmeden ervaringen hebben.

Vaak blijkt dat verschillende veeartsen en klinieken ook verschillende denk en handels wijze erop nahouden. Dat weet je dus niet als je 1 veearts blind vertrouwd.

Door ervaringen te delen, weet je dus dat er soms meer is dan die ene manier van die ene veearts of hoefsmid.

Ook durven veeartsen en hoefsmeden niet altijd alles te zeggen.......Echt meegemaakt dat op een stal wel elke dag een veearts op de stoep stond, er regelmatig paarden ingeslapen werden en de veearts braaf bleef komen, lief lachte en leuk meekletste. Van een kliniek met goede naam in die regio.

Onze veearts paar keer meegemaakt dat die een paard zou afschrijven na onderzoek. Paard van iemand anders; zij koos ervoor om toch te behandelen bij een ander. Veearts 1 was een l*l toen. Jaar later, had een paard een jaar langer met pijn gestaan, ze was een hoop geld armer, maar paard moest ingeslapen. Veearts 2 was een held, want die had alles geprobeerd........

Ons paard gekregen van bekende, veearts zei; rijp voor de sloop, maar ze wilden hem zelf niet brengen. Wij vonden dat rot, dus zijn toch wat gaan proberen.
Verhuisd, tijdelijk nog in revalidatie gestaan, daar een kliniek gezien die er niet veel mee kon. Veearts hier kon er weinig mee.
Veearts van vorige eigenaren wilde van een afstand nog van alles voorschrijven en geven......En hij was zo een goede veearts. Waar wij inmiddels 4000 euro armer waren, 5 veeartsen in totaal hadden gezien in 5 maanden en het paard moesten laten gaan. Maar al die veeartsen waren veel minder dan die ene die maar medicatie wilde blijven voorschrijven.

2 veeartsen werkten bij een grote kliniek die hem zagen, onze eigen veearts toen en hier 2 veeartsen van hier. Die hadden wel allemaal een andere tijdelijke oplossing of iets om evt te proberen. Ze werken allemaal verschillend.

Mensen volgens ook hun gevoel en willen de weg in slaan die ze past of waar z evertrouwen in hebben en dat kan ook door ervaringen delen. Maar zelfs als ik 100 goede ervaringen met 1 hoefsmid of veearts deel, kan het voor jou anders aflopen.
En soms willen mensen alleen horen wat ze willen horen. Alleen een lapmiddel en zelf niet teveel moeite hoeven doen of teveel geld investeren. En als je ze daar op aanspreekt zijn ze boos. Tja, so be it.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:51

Superpony. Ik kies er voor geen medische zaken op Bokt te bespreken. Daarvoor hoef ik me niet te verantwoorden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:58

Die van mij heeft jaren ijzers gehad om dezelfde reden.
Hij is op de wei heel verdraagzaam en trapt eigenlijk nooit, daarom heeft dit in de kudde ook nooit voor problemen gezorgd. Er zijn stallen waar ze het niet willen, maar ik vind dat ze dit toch situatie per situatie en paard per paard zouden moeten bekijken. Het paard loopt al in de kudde en ik veronderstel dat dat goed gaat, waarom zou dat dan plots niet meer goed gaan.

Onlangs zijn bij mijn paard zijn ijzers verwijderd omwille van een hoefzweer, en ik heb voor nu om hem te helpen voor hoefschoenen gezorgd. Maar eerlijk? Dat vind ik geen lange-termijn oplossing. Is leuk voor even maar zodra het kan gaan er weer ijzers op

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:59

Hoe oud is het paard en wat voor werk heeft het paard gedaan?
Heeft het paard meerdere klachten naast kreupel zijn?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:15

Summerdreams schreef:
Ik ben blij dat ik ooit ben gaan twijfelen aan m'n toenmalige 'professionele' smid anders had ik nou nog een kreupel paard gehad met een vreselijke hoefstand (en dan had ik rontgenfoto's laten maken voor jan l*l want het lag gewoon aan zijn aanpak hoppa overal ijzers met zooltjes onderknallen dat lost alles op) je mag best verder kijken dan je neus lang is.

Tja, en zo zijn er ook mensen die door "professionele" natuurlijke "bekappers" hun paard kreupel zagen worden, inclusief vreselijke hoefstand, wat die "natuurlijke bekapper" niet zag.

Waarop een professionele, gediplomeerde smid die zijn diploma verdiend had, het weer op kon knappen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:56

Zoolgangster het gaat niet om hoefsmid vs bekapper hier.
Mijn punt is, dat je jezelf ook kunt inlezen en niet zomaar klakkeloos alle adviezen moet opvolgen. Als iets niet goed voelt, kun je best verder kijken dan je neus lang is.
Of dat nou om een bekapper of smid of dierenarts gaat maakt niks uit.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:36

De nadelen van een goed beslagen paard zijn echt heel minimaal. Het grootste nadeel is dat dit paard uit de kudde moet. Maar dat is meer het stalbeleid.
Ik denk wel dat je je verwachting bij moet stellen TS, als het om medische redenen is, en je paard zou met ijzer veel beter lopen, waarom zou je dan weer zonder willen? Een lichte gevoeligheid met rijden op straat kun je oplossen met hoefschoenen eventueel. Maar als ze op het zachte ook niet goed loopt, zou ik de ijzers houden. Overleg met een goede hoefsmid. Belangrijk is dat je paard pijnvrij kan lopen. Dan hou je zijn lijf gezond. Ga zelf eens lopen met een klein steentje in je schoen of te kleine schoenen. Je zult merken dat niet alleen je voeten, maar je hele lijf zeer gaat doen. En dan kunnen wij mensen nog zitten bijv. Een paard staat het grootste deel van de dag, én heeft een behoorlijk gewicht te sjouwen. Als dat met een ijzer op te lossen is, is dat een hele fijne 1e keus. Of dat ook bij jou paard is, kunnen enkel de profesionals om je heen beoordelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:26

Ik ben gestopt met lezen wat een aannames en wat een gezelligheid. Ts doe wat goed voor jou voelt. En probeer anders gewoon eens wat. Ik ben niet anti ijzer, vroeger altijd ijzers gehad nu alles blootsvoets of op hoefschoenen van renegades. Maar je moet kijken wat jij fijn vind en werkt voor je paardje. Succes