Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Capriootje schreef:Eef_Bam schreef:Pavo fibrebeet voor bij de brok kan ook goed zijn, veel vezels en beter voor zijn maag, zit luzerne in en ook goed voor spieropbouw.Je kan/mag ongeveer 3/4 schep voeren per dag, met water erbij is dat wel meer volume. Dat zou ik voeren naast wat Havens gastro+ brok voor de energie. Als je meer dan 1,5 schep brok voert per dag hoeft daar niets bij, anders nog een vitaminekorrel.
Is dat ook smaakvol? De speedibeet lust hij echt niet, maar ik had nu de seniores hoog op mijn lijstje staan. Dit mag ik dinsdag even ophalen bij een vriendin om te kijken of hij het lust. Heb al zo vaak met 20 kg gezeten terwijl hij het niet eet en dat vind ik echt zonde.
Suzanne F. schreef:Ik zou zo’n paard zeker minimaal 2,5-3 kilo sportbrok voeren, schep muesli en een schep lucerne. Naast onbeperkt hooi maar dat deed je al. Dan keek ik dat een tijdje aan en anders verhoogde ik de sportbrok. Meeste paarden hebben daar genoeg aan. Sommige hele grote paarden hebben meer nodig maar meestal is dit wel oké. Vitamine E kan je over de muesli doen voor de spieren. Maar schraal blijven los je toch het beste op door de sportbrok te verhogen.
Suzanne F. schreef:En lust hij slobber?
Capriootje schreef:bigone schreef:Toch zorgen dat hij veel meer goed ruwvoer krijgt, kilo’s krachtvoer lost de schraalheid niet op.
Meer dan onbeperkt is een beetje lastig. Het ding bij hem is dat hij gewoon niet altijd wilt eten. Maar hij staat dus hele dagen in het gras en altijd hooi ter beschikking.
Capriootje schreef:ellepel schreef:de bodybuilder doe je dan bij je andere voer wat je al geeft.
wel even kijken of je dan niet te hoog in vitamine E komt te zitten.
maar het is zeker het proberen waard.
en ga ook even kijken naar de Havens endurance
https://www.paardenvoeders.nl/assortime ... prestatie/
De havens endurance staat hij op dit moment op inderdaad, deze lust hij gelukkig erg graag. Dus die heb je goed ingeschat!
Het is voor nu de biks die hij slecht eet en dus niet voldoende binnen krijgt helaas. Op alleen de endurance houd ik hem niet op gewicht tot nu toe helaas.
betadine schreef:Ik gebruik hiervoor bietenpulp+grasbrok. Ik zou eerder vitaminekorrel geven i.p.v. krachtvoer. Zelf van equifyt overgestapt naar equifyt graanvrij en hierna terug naar granen en nu vitalbix met in de winter bietenpulp+grasbrok. Was ook eindelijk mijn eerste winter met paard op fijn gewicht en genoeg energie zonder zenuwachtig te zijn. Met krachtvoer alleen kwam ik er niet en vond ik maar moeilijk een evenwicht tussen sloom en zenuwachtig.
Sky_As schreef:soja schroot zit volgens mij ook in Floriandat voerde ik ook voor de eiwitten...
Lobke1998 schreef:Ik heb hele goede ervaringen met de Vente Optisport xf70:
http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... port-xf70/
Veel energie, maar weinig suikers, zit magnesium in wat fijn is voor paarden die gevoelig zijn voor stress en ook nog Vitamine E voor de spieren.
Zelf gaf ik dit in het begin in combinatie met de Bodyboost XL om ze wat beter op gewicht te krijgen:
http://www.vente-paardenvoeding.nl/paar ... yboost-xl/
Dit mixte ik door elkaar en na 3 zakken Bodyboost XL kon ik deze al weglaten omdat ze er toen super goed uitzag.
Ik doe hier ook altijd nog wat bietenpulp doorheen.