Hoeveel betalen jullie per maand aan hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Hoeveel betalen jullie per maand aan hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:44

Ongeveer €120 per maand voor een paard en een e-pony (quarter) in de winter, dat is ongeveer 1 grote baal per maand waarvan men hier op bokt vond dat dat veels te duur was :+
Desondanks ga ik dit jaar wel proberen rechtstreeks van het land te kopen, heb er nu ook de opslagruimte voor :)

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:14

Duke schreef:
Damoiseaux2 schreef:

Kan zijn dat er net een stukje van een overleden dier in de partij heeft gezeten. Ruiken wij niet zo zeer omdat het droog is, maar de paarden merken het direct. Hier ook al een keer gehad.

Goed hooi is ongelooflijk duur, omdat we een aantal hele warme droge zomers hebben gehad. Als ik hier rondvraag betaal je met gemak 120 euro voor een 400 kilo baal. Goedkoper vind je wel, maar dan gaat de kwaliteit hard achteruit.
Door het natte voorjaar nu is het gras hard gegroeid en zal er behoorlijk wat bij de eerste snede afkomen.
Wordt het daarna weer zo droog en warm, wordt een 2e snede weer een heel stuk lastiger en blijft de voorraad arm en het hooi duur..

Een dood dier! Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik had alle opties al bedacht. En eigenlijk maakt het ook niet uit, want heb het mogen ruilen, maar vond het zo vreemd. Omdat het prachtig hooi leek te zijn. En deze leverancier betrouwbaar is en juist zorgt dat het hooi geen troep bevat.

Ik maak mij sowieso zorgen over de hooi-voorraad. Volgens mij kan dit nog serieuze problemen op gaan leveren. Ik had altijd kleine baaltjes van een agrariër die ook een fouragehandel heeft, maar kleine baaltjes worden steeds minder geperst en zijn in verhouding ook veel duurder. En er is steeds minder van. Levering werd onbetrouwbaar dus overgestapt op een grote fouragehandel. Wel duurder, maar omdat ik nu grote balen inkoop, is het wel weer goedkoper dan de kleine baaltjes die ik eerst had. En hopelijk een wat betrouwbare garantie van voorraad. Maar het aantal paarden neemt best toe en grasland neemt af. En steeds meer grasland is ongeschikt door die JKK die overal opduikt.

Dat is waar ze nu zo om waarschuwen he. Dat boeren moeten opletten voor jonge dieren in het hoge gras. En soms heb je er een te pakken zonder dat je het merkt.. Hoe sneu het ook is, boeren kunnen er ook niet altijd wat aan doen helaas..

Hier is echt een hooi tekort. Onze hooileverancier heeft ook nog brand gehad, dus onze hele hooivoorraad was verbrand in januari.. Konden we op zoek naar ander tot hij weer hooi heeft. Nou dat was een partij lastig. Gelukkig nog aan goed hooi voor een redelijk bedrag kunnen komen.
We wonen aan de duitse grens, ook daar gevraagd voor hooi. Maar daar gewoon 120/130 euro voor een baal van 400 kilo. Met 10 paarden (7 in pension) ben je daar zo doorheen. En ineens 100 euro duurder worden qua stalling pikt men ook niet.. Gelukkig uit de brand voor nu. Maar hoop dat onze vaste hooileverancier voor aankomend jaar weer genoeg hooi heeft.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:28

Afgelopen jaar gemiddeld €150.- per maand voor 5 paarden (3 grote en twee pony’s). Maar in de zomer eten ze vrijwel alleen gras en in de overgangs maanden mogen ze nog deels op het gras als het droog genoeg is. Ik denk dat het neerkomt op zo’n €50 per paard per maand in de wintermaanden. Het is onverpakt hooi maar wordt in grote hoeveelheden (per hele vrachtwagen) geleverd.