Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Pas wel op met alle opzoekwerk dat je niet in theoretische die-hard stromingen terecht komt zonder naar het paard zelf te kijken
Internet pusht je sowieso naar 24/7 buiten in kudde, met onbeperkt onverpakt hooi, alleen vitaminebrok en als er dan toch iets anders aan te pas moet komen, dan graanvrij, suikervrij, zetmeelvrij, GMO-vrij alleen uit slowfeeders en best nog een kruidenmat ernaast. Voor sommigen is het een hele levenswijze. Maar mijn ervaring hiermee is niets meer of minder dan dat het een amusante hype is.
ikke schreef:Poekkie schreef:Pas wel op met alle opzoekwerk dat je niet in theoretische die-hard stromingen terecht komt zonder naar het paard zelf te kijken
Internet pusht je sowieso naar 24/7 buiten in kudde, met onbeperkt onverpakt hooi, alleen vitaminebrok en als er dan toch iets anders aan te pas moet komen, dan graanvrij, suikervrij, zetmeelvrij, GMO-vrij alleen uit slowfeeders en best nog een kruidenmat ernaast. Voor sommigen is het een hele levenswijze. Maar mijn ervaring hiermee is niets meer of minder dan dat het een amusante hype is.
Op het hilarische af, ware het niet dat ze er niet voor terug deinzen andermans paarden de dood in te jagen.
Je leert uiteindelijk door het te doen. Theorie is nuttig maar alleen als je reflectie vanuit de praktijk krijgt.
Zonnetje97 schreef:Je vraagt om huiswerk. Er zijn vele zaken waar je je in kan verdiepen, maar voor alles geld, voor elk paard is het anders. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet, maar alvast inlezen kan geen kwaad.
Volgende punten kan je je in verdiepen:
*hoeven: hoefijzers, bekappen, natuurlijk bekappen, hoe werkt het, ziektes etc
*voeding: biks, muesli, slobber, hooi, stro, suplementen, weidegang (lees suiker in gras en hoefbevangenheid). Maar ook wat zit erin, mineralen, vitaminen, veel of weinig zetmeel etc
*huisvesting: vol pension, half pension, doe het zelf, schuilstal, of binnen stal, hoeveel uur naar buiten, dichte stalwanden of open, contact met andere paarden etc.
*ziektes: hoe te voorkomen en te genezen, zoals koliek, hoefbevangenheid, rhino etc.
Ik kan nog een hoop opnoemen. Vorig jaar mijn droom gekocht en heel veel lopen bikkelen, nog steeds. Is echt geen rozekleur en maneschijn, maar fantastisch om elke dag je eigen paard te zien staan. Ga ervan uit dat je veel tegenslag krijg, veel tijd kost en een hoop geld.
Die 500 euro klopt ongeveer als je alles hebt, maar geloof me dat eerste jaar ga je veel meer kosten maken als je geïnteresseerd bent ik heb een overzicht van mijn eerste jaar. Hou maar rekening met 700 gemiddeld..
En ja neem een verzorgpaard! Heb ik zoveel van geleerd.
Cowgirl schreef:En mensen die nog gewoon met beide benen op de grond stonden, en niet woonden in luchtkastelen.Als ik het hier zo lees zou ik er niet eens aan beginnen... mijn hemel....
Alsof je hele examens moet gaan maken, je planning voor over 15 jaar , veel tegenslagen moet verwachten en vooral niet teveel naar het PN vallen want dat is maar een hype.
Blij dat er in mijn begin periode geen internet was maar gewoon de bibliotheek en de Penny![]()
Als jij een paard wilt en je kan het betalen doe het dan gewoon.
Je teveel verdiepen kan ook averechts werken omdat er zoveel meningen zijn.
Basis is belangrijk: basis kosten, goede stalling, goede instructie en een paard waar je mee overweg kan. De rest leer je allemaal vanzelf....met vallen en opstaan.![]()
anjali schreef:Zonnetje97 schreef:Je vraagt om huiswerk. Er zijn vele zaken waar je je in kan verdiepen, maar voor alles geld, voor elk paard is het anders. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet, maar alvast inlezen kan geen kwaad.
Volgende punten kan je je in verdiepen:
*hoeven: hoefijzers, bekappen, natuurlijk bekappen, hoe werkt het, ziektes etc
*voeding: biks, muesli, slobber, hooi, stro, suplementen, weidegang (lees suiker in gras en hoefbevangenheid). Maar ook wat zit erin, mineralen, vitaminen, veel of weinig zetmeel etc
*huisvesting: vol pension, half pension, doe het zelf, schuilstal, of binnen stal, hoeveel uur naar buiten, dichte stalwanden of open, contact met andere paarden etc.
*ziektes: hoe te voorkomen en te genezen, zoals koliek, hoefbevangenheid, rhino etc.
Ik kan nog een hoop opnoemen. Vorig jaar mijn droom gekocht en heel veel lopen bikkelen, nog steeds. Is echt geen rozekleur en maneschijn, maar fantastisch om elke dag je eigen paard te zien staan. Ga ervan uit dat je veel tegenslag krijg, veel tijd kost en een hoop geld.
Die 500 euro klopt ongeveer als je alles hebt, maar geloof me dat eerste jaar ga je veel meer kosten maken als je geïnteresseerd bent ik heb een overzicht van mijn eerste jaar. Hou maar rekening met 700 gemiddeld..
En ja neem een verzorgpaard! Heb ik zoveel van geleerd.
700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt. De tip om voor een verzorgpaard is wel goed, maar die kun je niet zomaar "nemen".Wat je wel kunt proberen is een leasepaard. Dat is een meer zakelijke constructie waar je enorm veel van leert.Als hij dan heel goed bevalt kun je proberen hem\haar over te kopen.
anjali schreef:700 gemiddeld?? Zo erg is het echt niet. Tenzij je in een heel erg dure regio woont en dan ook nog eens heel veel pech hebt. De tip om voor een verzorgpaard is wel goed, maar die kun je niet zomaar "nemen".Wat je wel kunt proberen is een leasepaard. Dat is een meer zakelijke constructie waar je enorm veel van leert.Als hij dan heel goed bevalt kun je proberen hem\haar over te kopen.
Poekkie schreef:Goh, als je het eerste jaar een nieuw zadel, tuig, dekens en misschien nog 2 paar hoefschoenen koopt en je rekent dat mee in het gemiddelde, dan zal je daar wel aan komen hoormaar als standaard maandelijkse kost is het idd wel heel erg hoog.
axel_1997 schreef:@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee.![]()
@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.
@ Zonnetje97 Heb je een voorbeeld van een goede bron over bekappen? Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen heb ik tot nu toe alleen bij paardnatuurlijk.nl gezien. Maar dat is geloof ik zo'n die-hard stroming waar @ Poekkie voor waarschuwt. Ze zijn mij in elk geval te stellig in hun meningen. Wat ze schrijven is mooi verpakt en ook geen volstrekte onzin voor zo ver ik kan beoordelen. Maar de strekking lijkt wel te zijn: 'Natuurlijk is de enige juiste manier en alles wat er van afwijkt is fout!' Daar krijg ik dus geen compleet en eerlijk beeld van.
axel_1997 schreef:@ Lobke1998, @Zonnetje97, @Poekkie, Kijk dit zijn nou echt drie hele nuttige adviezen. Daar kan ik wat mee.![]()
@ Lobke1998 Dan ga ik wel kritisch kijken bij wat voor stal ik wil meelopen want ik heb geen wedstrijd of fok ambities. Dus de activiteiten van de stal moeten dan wel passen bij dat wat ik wil leren.
axel_1997 schreef:@ Zonnetje97 Heb je een voorbeeld van een goede bron over bekappen? Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen heb ik tot nu toe alleen bij paardnatuurlijk.nl gezien. Maar dat is geloof ik zo'n die-hard stroming waar @ Poekkie voor waarschuwt. Ze zijn mij in elk geval te stellig in hun meningen. Wat ze schrijven is mooi verpakt en ook geen volstrekte onzin voor zo ver ik kan beoordelen. Maar de strekking lijkt wel te zijn: 'Natuurlijk is de enige juiste manier en alles wat er van afwijkt is fout!' Daar krijg ik dus geen compleet en eerlijk beeld van.
Mkango schreef:Daarom vind ik dingen als bekappen ook typisch iets wat je vooral uit de praktijk moet halen en moet leren door veel, heel veel levende(!) paarden te zien. Plaatjes kijken van hoeven is één ding, eventueel dode hoeven bekappen is ook een ding, theorie lezen is een derde, maar beoordelen wat werkt voor een bepaald paard, leer je alleen in de praktijk. Je kijkt immers naar de beweging van het dier, niet puur naar de stand als het dier stilstaat, en dat oog ontwikkel je het beste in de praktijk.
ikke schreef:Is ook zo, maar omdat TS specifiek vroeg naar info over bekappen, haakte ik daar even op in.Mkango schreef:Daarom vind ik dingen als bekappen ook typisch iets wat je vooral uit de praktijk moet halen en moet leren door veel, heel veel levende(!) paarden te zien. Plaatjes kijken van hoeven is één ding, eventueel dode hoeven bekappen is ook een ding, theorie lezen is een derde, maar beoordelen wat werkt voor een bepaald paard, leer je alleen in de praktijk. Je kijkt immers naar de beweging van het dier, niet puur naar de stand als het dier stilstaat, en dat oog ontwikkel je het beste in de praktijk.
Maar dat geldt voor (bijna) alles. De theorie is een nuttige basis, maar alle nuances haal je uit de praktijk.
Mooi voorbeeld blijven de karakteranalyses van Linda Tellington Jones. De beroemde drie kruintjesmaar voor het gemak gaat men dan voorbij aan de volgende paragraaf in het boek: wat de rest van het gezicht en het lijf je verteld.
Wat daarin heel nuttig is: lees het boek GOED door. Pak een paard, analyseer wat je ziet en vraag feedback van de eigenaar. DAN krijg je inzicht in wat die drie kruintjes (bijvoorbeeld) je vertellen in het totale plaatje.
Dat kun je ook doen met hoeven, voeding, training, name it, het werkt zo.
KozieZ schreef:Ben flexibel is misschien ook een goede tip. Je kan je vooraf zo inlezen, voorbereiden, dingen bedenken, maar of het zo zal gaan is een 2e.
Zo was ik van plan om geen ijzers te willen, alleen een winterdeken als het koud werd en lekker wedstrijden rijden.
Ik kocht een paard met brokkelhoeven, dus uiteindelijk stond ze altijd vierkant op ijzers. Bleek het een enorme koukleum die zo goed als geen wintervacht aanmaakte en dus bijna het jaar rond onder dekens stond. Kreeg ik ernstige rugproblemen en kon ik die wedstrijden vergeten. 19 Hele mooie jaren samen gehad en heel veel lol gehad en hele fijne herinneringen aanZe was namelijk wel mijn soulmate.
Plannen kan je gelukkig ook aanpassen, als je daarvoor open staat.