Jaarling met bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:57

ja, dat klopt. maar deze ging ook al aardig dezelfde kant op. en ik mag ook best mijn mening geven over wat ik denk over dat biTTTTTT

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:58

daaaaaaaaaaaaaag cassidy of zoiets

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:58

je weet zelf vast wel hoe het werkt hier op Bokt.
Vertrouwen moet je wekken naar mijn idee.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:59

nou, dat hebbenjullie dus niet gedaan

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:00

ik ga ook slapen. de groeten he.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:00

Welterusten allemaal, en Carola, ik hoop dat ik hier een antwoord van je vind op mijn gestelde vragen (als de Moddies die topic open willen houden)

Cassie gaat tukken! Dromen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:01

carola1 schreef:
nou, dat hebbenjullie dus niet gedaan

*LOL* Schitterend dit ! Wie moet hier respect verdienen? Dat zijn WIJ niet!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:02

zullen jullie ook nooit krijgen zo

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:03

gezellig hier hahahaha. tot morgen he cas

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:05

Cheveyo schreef:
je krijgt het ook niet je moet het verdienen.

Arme Carola1....gaat nooit meer goedkomen Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:07

laten we nu maar verder gaan over het bit op 1.5 jarige leeftijd, dit was niet echt netjes naar de topicstartster

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:09

Humhum...Cheveyo, je hebt gelijk. Zou toch zonde zijn als hier een slotje op kwam...(al is het maar om de antwoorden te krijgen op mijn vragen Haha!)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:29

carola1 schreef:
...............(als je een beetje lef en veeeeel geduld hebt) ..................

...................en er is gelukkig nog nooit iets fout gegaan

Heel veel geduld hebben betekent niet bij een jaarling al een bit in zijn mond hangen, dan heb je geduld (zoals je zelf zegt te hebben) tot ie minstens 2,5 is!

En gelukkig is er nog nooit iets fout gegaan bij jou, maar eens kan de eerste keer zijn.

En als je zo stellig overtuigd bent van je eigen gelijk, waarom stel je dan uberhaupt hier een vraag? Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:37

Eh...Buitenzorg, vraag kwam van Misslono, en niet van Carola Lips are sealed

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:47

Cassidy schreef:
Eh...Buitenzorg, vraag kwam van Misslono, en niet van Carola Lips are sealed

OKe, dus deze ophefmaakster is niet eens de topicstarter? Verward Naja, laat mij verder maar lekker blonT zijn dan Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:11

Zullen we weer ontopic gaan.

En lief zijn tegen elkaar!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:16

ik zie ook het probleem niet in van een bitje in zn mond, als ik langs vip loop met een hoofdstel in mn handen houd ik het ook voor hem en pakt hij het bit zelf in zn mond, vind ie leuk. ik ga er dan niet aan lopen sjorren of sturen ofzo, laat hem gewoon lekker doen, hij vind het wel grappig. ook heb ik is het kopstuk over zn oren gedaan(zonder bit, gewoon zeg maar net als een halster maar dan niet vastgemaakt), vond ie ook geen probleem, heb ook wel is een sjabrakje op zn rug gedaan, ook geen probleem, verder kan die een bandage aan(moest een poosje een coolpack 10 min. om zn been en dus deden we daar dan een bandage over zodat wij niet al te moeilijk moesten doen..), ook geen probleem. zie er het probleem niet van in om een paardje al aan wat kleine dingetjes te laten wennen... vip kan trouwens ook al op de trailer, al vind ie het nu niet meer leuk aangezien we steeds naar de dierenkliniek in rozendaal moesten gaan, maar dat gaat (hoop ik) wel weer over...
en over het laat hem veulen zijn, 1. het is een jaarling Tong uitsteken en 2. hij kan het toch ook? hij kan lekker in de wei spelen en weet ik het allemaal... jonge paarden zijn nieuwsgierig dus laat ze dan is wat nieuws zien, in plaats van dat steeds maar weer het zelfde(dus wei in, spelen met vriendje, grazen, wei uit..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:19

Maar op het moment dat hij het bit niet meer uit wil doen, denk je dan niet dat het paard bang is om het los te laten? Omdat er iets zeer doet? Koud ijzer (of in dit geval hard ijzer) dat per ongeluk tegen tanden slaat (die misschien nog los zitten ook, de een is vroeger met wisselen dan de ander) kan erg zeer doen, ook al is het de bedoeling niet dat dat gebeurt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:22

Cassidy schreef:
Maar op het moment dat hij het bit niet meer uit wil doen, denk je dan niet dat het paard bang is om het los te laten? Omdat er iets zeer doet? Koud ijzer (of in dit geval hard ijzer) dat per ongeluk tegen tanden slaat (die misschien nog los zitten ook, de een is vroeger met wisselen dan de ander) kan erg zeer doen, ook al is het de bedoeling niet dat dat gebeurt.

ok, daar ben ik het mee eens, maar ik heb er zelf niks op tegen dat een jaarling een bitje proeft..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:33

Het probleem zal ook zijn dat het bitje voor de jaarling dat zal gaan zijn wat je op een volwassen paard indoet. Met andere woorden, het zal te breed zijn, en waarschijnlijk te dik. Te dikke trenzen kunnen ook bij een volwassen paard de reden zijn dat hij een aversie tegen het bit ontwikkeld, helemaal als hij zijn kaken niet kan sluiten, de kiezen niet op elkaar kan brengen en het bit ongewild in zijn gehemelte prikt. En dat is in het geval van een gewone mond, want misschien heeft die jaarling wel een hangend rooster of anderszins afwijkingen aan de kaak/tanden/kiezen/verhemelte. En ik kan het me in dit geval niet voorstellen dat er een speciaal smaller en kleiner bit is aangeschaft omdat de eigenaar wil dat die jaarling al kennis maakt met een bitje...Lips are sealed

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:53

carola1 schreef:
het kost een hele hoop geld, voor iets wat je eigenlijk echt zelf wel kunt. (als je een beetje lef en veeeeel geduld hebt) een ongeluk zit in een klein hoekje maar ja, dat kan ook met die prof. mensen gebeuren toch? en er is gelukkig nog nooit iets fout gegaan

Jij praat wel erg gemakkelijk over het inrijden van een paard
Het is ontzettend belangrijk dat dit op een goede manier wordt gedaan en er komt heel wat meer bij kijken dan "een beetje lef en veel geduld" Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:57

Ach ja, jeugdige onschuld. Met vier zelf ingereden paarden heb je natuurlijk de wijsheid in pacht ....Haha! Lips are sealed

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:57

Waarom ga je er niet gelijk mee rijden kan hij daar ook aan wennen, hoef je dat niet meer te doen als hij 3 is. Waarom hebben mensen soms totaal geen geduld, koop dan gelijk een 3 jarige. Een bit is niet gemaakt voor een jaarling, op deze manier zal hij al hard in zijn mond worden en wat ga je dan doen als je hem in gaat rijden en hij weet al hoe hij het bit tussen zijn kiezen moet pakken? Hoe meer je probeert te leren hoe meer je paardje dingen verzint om er vanaf te komen, zeker op zo'n jonge leeftijd. Laat ze lekker niks doen tot 3 daar heb je alleen maar profijt van.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:25

Er zit echt geen nut in, waarom een hoofdstel, je werkt er toch niet mee? Als ie 3 is is ie sowiso binnen no time gewent aan zo'n ding.
Mijn advies, niet doen, en gewoon leker zo min mogelijk mee bemoeien, het meest kan hij nu leren van zijn soort/ leeftijds genootjes...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:41

Waar het eigenlijk over gaat is het volgende: Het ONGEDULD van de MENS en zijn/haar verlangen het PAARD zo snel mogelijk te ONDERWERPEN aan de WIL van die MENS.

En dan de mond vol hebben over dierenliefde en paardvriendelijkheid.