4-jarige met stang en trens rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:27

Suzanne F."]
[quote="Jetta schreef:
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig....?
Zie ook het toppic over jaarling met bit in de mond......
DIEPTRIEST.

Ik liet mn veullie ook al op een bitje kauwen hoor! Wat kan dat nou voor kwaad?
Volgens mij heb je nog een situatie aan de hand gehad dat het paard zo talentvol was dat de Z een eitje was.
[/quote]

Ik heb meerdere talentvolle paarden mogen berijden, er waren er zeker twee bij die al op jonge leeftijd hoog geklasseerd zouden kunnen zijn. Ik ben echter zeer zuinig op die getalenteerde paarden geweest. Een paard met zulke geweldige capaciteiten is uiteraard een enorme uitdaging. Zo'n paard is echter ook vaak zeer sensibel. Voorzichtig zijn en rustig aan is mijn advies en tevens mijn motto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:38

Suzanne F. schreef:
En Jippie: Het heeft geen toegevoegde waarde maar het aan laten wennen kan geen kwaad. Ik was van plan in januari of februari van dat aankomende jaar Z1 te gaan rijden en liet haar op 4,5 jarige leeftijd in november al een keer eraan wennen. Kan im mijn ogen echt geen kwaad (en trouwens, ze leeft nog steeds en heeft geen psychische of mentale problemen door of met een S & T)

Natuurlijk kan het geen kwaad als je weet waar je mee bezig bent. Maar nu lijkt het net alsof je met S&T bent gaan rijden omdat je je paard Z mocht starten. Dat lijkt me nu geen echt goed kriterium om er een S&T in te hangen of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:33

Ik zie de toegevoegde waarde niet van een vierjarige met stang en trens rijden!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:12

zo'n paard is dan op zijn 9e helemaal rijp voor de slacht...Ik vind het gewoon mishandeling :S

Eerst moet zo'n 4 jarige lang en diep gereden worden om zijn bespiering in de rug te ontwikkelen...

Ik vind 5 jaar zelfs nog te vroeg om Z te starten
Maar dat is mijn mening.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:37

anydale schreef:
zo'n paard is dan op zijn 9e helemaal rijp voor de slacht...Ik vind het gewoon mishandeling :S

Eerst moet zo'n 4 jarige lang en diep gereden worden om zijn bespiering in de rug te ontwikkelen...

Ik vind 5 jaar zelfs nog te vroeg om Z te starten
Maar dat is mijn mening.......

Ahum....er is geeneen naar de slacht gegaan hoor! Ik ga er verder geen woorden meer aan vuil maken, ieder zijn ding.
Beide zelf opgeleide paarden liepen op 5 jaar Z1 en ik ken er nog veel meer die nu GP lopen en echt niet versleten zijn. Bonfire was 7 in de GP he?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:15

Op wat voor manier gebruikten ze de stang-teugel dan? Ik zou niet willen oordelen als ik niet zou weten hoe met het paard getraind is. Is het paard reeds M dressuuur en laat men hem af en toe wennen aan de stang/trens (losse stangteugel) of is het verhaal net even iets anders? Heb je het paard zelf zien lopen en hoe rijdt de ruiter (en wat voor ruiter is het), zijn de Z oefeningen reeds bevestigend, wat zijn de capaciteiten van het paard, etc.? Wordt de stang misbruikt? Het paard zou bijna 5 zijn? Dan te bedenken dat men in 1 seizoen door het Z1 en Z2 kan zijn en dan het echte werk pas begint...is het misschien toch handig dat het paard niet steil achterover schiet omdat het geen stang/trens kent...?