CoRiNa1983 schreef:Gini schreef:Dat geef ik zelf toch ook aan? Alleen ligt mijn grens misschien iets verder dan de meesten. Dat kan. Als mijn oude paard wat begint in te vallen, puur uit ouderdom, niks ernstigs, dan zou ik het fijn vinden als er in de basis veel mogelijkheden zijn om mijn paard op gewicht te houden, zonder meteen een duurdere factuur te krijgen. Als het dan een kwestie wordt van duur poedertje hier en nog duurder supplementje daar, dat is uiteraard niet meer voor rekening van de stalhouder.
Maar jij zegt dus als mijn paard meer moet hebben dan de basis moet mijn pensionhouder voor de kosten opdraaien?
Nou hier in de buurt zijn best wat stallen. Allemaal verschillend van duure sport tot goedkoop bij de boer maar ik ken er geen 1 die dit doet.
Er zijn zelfs stallen waar deken op of af of buiten zetten ed. allemaal extra kost.
Nee, het is mijn mening dat als je een paard in volpension zet dat je de verzorging van dat paard in de basis doorgeeft aan de pensionstalhouder. Je betaalt een persoon om de zorg voor je paard van je over te nemen. Een dienstlevering. Die dienstlevering gaat voor mij inderdaad verder dan blindelings bij ieder paard diezelfde schep basisbrok twee keer per dag in de bak kletsen en door. Sowieso houd ik ervan dat er meerdere voeren aangeboden worden. Nee, geen twintig verschillende voeren van evenveel verschillende merken, plus dat dure voer dat uit Amerika komt. Nee, tuurlijk niet. Maar als mijn paard moddervet wordt, heb ik inderdaad graag een stalhouder die dit (na bespreking) aanpast in voer. En als ik een paard heb dat wat invalt, dan heb ik graag een stalhouder die dat weet aan te passen in voer. Dat lijkt me toch niet zo een gekke verwachting wanneer je volpension staat?
En uiteraard, wanneer je paard enkel op gewicht blijft door middel van peperduur medicijn X of uit Amerika geïmporteerde alfa alfa, dat is niet aan de stalhouder om in te kopen, nee.
Kuggur schreef:Nee niet beslist. Er is een overeenkomst gesloten , en als die verandert wordt met als gevolg meer werk en kosten voor de pensioeneigenaar, dan moet je opnieuw onderhandelen.
En als de pensioeneigenaar aangeeft geen mogelijkheid (of zin) te hebben zulke extra diensten te leveren dan is dat zijn/haar goed recht.
Ik vind een paard zodanig voeren dat die in een acceptabele conditie is (niet al te dun, niet al te dik), geen extra dienst wanneer het over een volpensionstalling gaat.
DuoPenotti schreef:Gini
Op pensionstallen waar ik eerder stond waren altijd regels betreft extra voer.
Bijvoorbeeld 2 kilo brok per dag, de brok die de pensionstal voerde.
Meer of ander voer is voor rekening van de eigenaar.
Dat werd wel gegeven als het klaarstond, maar dat was het dan ook.
En dat is ook gewoon oké, zeker als dat op voorhand duidelijk vermeld wordt, dan weet je waar je je aan kan verwachten en dan kan een klant met die info beslissen om zijn paard daar te stallen of niet. Ik waarschijnlijk niet tenzij er andere voordelen zijn die dat -in mijn ogen- nadeel teniet doen. Of dat de pensionprijs zodanig is dat deze regel acceptabel is.
Mizora schreef:Op als stalhouder minimumloon te verdienen, moet je minimaal 10 euro per uur arbeid vragen. Een hooinet vullen en ophangen minimaal 5 minuten als dat niet in bulk gaat. Dat komt neer op 2.5 uur (= 150 minuten) per maand, dus 25 euro. Een extra voerbeurt is 3 minuten en onrust bij de rest, 1.5 uur = 15 euro, als je de extra mestkosten door de onrust bij de rest niet meetelt.
Een extra kg basisbrok a 0.50€/kg = 15 euro per maand.
Een extra portie hooi van 4kg a 0.20€/kg (200€/ton) = 24 euro per maand
Dus, een extra voerbeurt van 1kg basisbrok en daarnaast een hooinet vullen en ophangen als extra hooibeurt kost de stalhouder, voor minimumloon en onkostenvergoeding: 15 + 24 + 25 + 15 = 89 euro per maand, uitgaande van 30 dagen in een maand (bij 365/12 als maand = 90.24€) en geen extra mestafvoer, mestarbeid of strooiselverbruik gerekend.
Een pensionhouder hoeft enkel de afgesproken service en voer te leveren. Niet meer dan dat. De TS is dus al uiterst coulant door alle dingen die ze doet gratis te doen. Een pensionstalling is een bedrijf, dat er met dieren gewerkt wordt, betekent niet dat hij dus ook alle dieren zijn hobby moeten zijn. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier, ook als hij ouder wordt en exta zorg behoeft en ja, dat kost je extra geld. En nee, de pensionhouder hoeft dit niet voor je op te hoesten of gratis te komen (over)werken zodat jij gemak hebt.
Pensionhouders werken al voor veel te weinig loon voor het aantal uur dat ze werken. Dat hoeft niet nog verder verlaagd te worden. Natuurlijk, als jij 500-600 euro per maand betaalt aan stalling wordt het anders, maar dat is hier duidelijk niet van toepassing.
En wanneer in de zomer minder hooi gegeven wordt en minder tot geen hooinetten opgehangen moeten worden, doen we dan stalgeld naar beneden?
Zoals ik al zei vind ik een paard zodanig voeren dat die niet moddervet noch te mager wordt, geen extra service of dienst. Ik vind dat dat hoort bij de zorg die ik in een volpensionpakket kan verwachten. In de mate van het acceptabele, dat heb ik in ieder bericht al gemeld. Als je talloze supplementen en kruiden en poedertjes en muesli's wilt bijvoeren is dit uiteraard niet voor rekening van de stalhouder.
Dat een stalhouder gratis moet werken heb ik trouwens nergens gezegd, vind ik wel een hele radicale stelling. Je werkt met dieren, dan is er toch zelden een one size fits all? De ene wordt dik van lucht, de andere heeft aanleg om te mager te blijven. In de basis moet je daar als stalhouder toch mee om kunnen gaan? Als je financieel al je broek scheurt wanneer je 1 hooinet extra moet ophangen omdat je met een ouder paardje zit dat jammer genoeg wat meer ruwvoer nodig heeft, dan is het tijd om je prijsstelling te herbekijken.
Je kan als stalhouder ook nog altijd beslissen om halfpension of doe-het-zelf aan te bieden, dan heb je minder verantwoordelijkheid en bied je alleen de faciliteiten en/of minimale zorg aan. Dat kan ook. Maar in volpension verwacht ik in de basis inderdaad dat mijn paard naargelang haar behoefte gevoerd wordt. Dat is dus een van de dingen waar ik mijn stal op uitzoek. Zoals iemand anders een stal uitzoekt op basis van andere voorwaarden.