Hoe ver ga je als pensionhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:52

kiki1976 schreef:
Delaja schreef:
Ik denk dat ik eigenlijk al teveel doe :))
De eigenaresse van de shetjes komt bijna nooit (betaalt wel netjes en regelt altijd voer), dus die heb ik laatst met de verzorgster van mijn pony samen staan poetsen omdat ik het zielig vond dat ze zo'n jeuk hadden van het verharen.
Toen het zo heet was afgelopen zomer heb ik de pony's meerdere keren per dag af staan spoelen (toen stonden de twee shets van nu en mijn eigen pony er nog niet, maar was er nog een shetjes dat bij de oude pony hoorde, dus ging het ALLEEN om haar pony's).
In de winter heb ik sneeuwklompjes uit de hoeven staan bikken en heb ik het oudje een deken van mijn pony gegeven omdat hij het toch niet warm
genoeg had met min heel veel en die vreselijk koude wind en sneeuw van toen. Vervolgens het telkens deken op en af doen toen het langzaam warmer werd ook voor mijn rekening genomen.
Dit soort dingen vind ik ook echt geen probleem om te doen, net zoals die tincturen drie keer per dag geven of wat langer wachten tot het oudje z'n eten op heeft. Maar dat de andere pony's te lijden hebben onder een aangepast beleid voor één gaat me te ver...

Wat is de reden dat de eigenaar zelf nooit komt?
Want op deze manier een pony houden die extra zorg nodig heeft is wel erg makkelijk zeg.
En dan nu nog het eisen pakket er bovenop, wat te kosten gaat van je eigen paardjes.

Heel simpel, als ze al die extra dingen wilt dan heeft ze een paar opties:
Zelf geven
Meer gras dagelijks, dan gaat ze dagelijks ergens met de pony grazen.

Volgens mij is de eigenaar van de shetjes die nooit komt een andere dan de eigenaar van de oude pony, althans zo lees is het.
En TS heeft zelf maar 1.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:07

Wat heb je aangeboden toen ze kwam en dan bedoel ik paddock, weidegang, mesten, voeren en evt. Verzoring?

Bij mij is het nu dat ik een schuur, grasland huur met daarin mestafvoer vanaf de mesthoop en hooi in de huurprijs.

Verder heb ik zelf stallen, omheining ed. geplaatst.

Ik voer zelf hooi zit dus bij de prijs in de rest van het voer koop ik zelf.
Zet ze zelf binnen en buiten als dat nodig is maar eigenlijk staat ze altijd buiten. Ik bepaal zelf de aantal uren weidegang

Mesten doe ik zelf hun voeren de mest wel af op hun andere stukken land.

Stalbedekking zit niet bij de prijs in, ik heb rubbermatten gelegd en de ene staat op vlas en de andere op stro dit koop ik dus zelf. Stro bij hun vlas haal ik zelf.

DUS WAT BIED JIJ AAN en als ze daarover niet tevreden zijn moeten ze iets anders zoeken of anders bij gaan voeren.
Ze hebben niks te eisen, ze kunnen met jou overleggen pf iets mogelijk is maar jij bepaalt of het wel of niet gebeurd.
Hoe meer jij meegaat en doet wat ze willen hoe meer eisen ze zullen gaan stellen.

Op de meeste pensionstallen bieden ze een pakket aan en wil je anders betaal je bij of als dat niet mogelijk is heb je pech en zullen ze zelf een andere oplossing moeten zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:03

Ik vind wel dat een pensioneigenaar mee mag gaan in andere voerbehoeften van het paard. Als mijn paard ouder wordt en daardoor speciaal voer nodig heeft, extra hooinetten, geweekt voer, weetikveelwat, dan hoop ik dat mijn stalhouder een steentje bijdraagt. Net zoals ik dat als paardeneigenaar uiteraard ook zou doen. Ik wil niet dan nog met mijn 30-jarige een andere plek moeten zoeken omdat de zorg niet aangepast wordt aan het paard.
Uiteraard betekent dit niet dat aan iedere gril en wens voldaan moet worden, maar als je zelf ook duidelijk ziet dat dit paard invalt en de paardeneigenaar uit zijn/haar zorgen daarover, dan vind ik een meedenkende en meehelpende staleigenaar een absolute meerwaarde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:06

Uiteraard Gini.
Dan zou ik mee gaan denken in senioren voer. Grasbrok, Suplementen of dat soort dingen. Op tijden dat de eigenaar er niet is en op die manier ontzorgen.
Maar, naast dat ineens vol op het gras onverstandig is, hoeven de andere paarden we niet onder te lijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:17

Klopt zeker. Ik wilde een beetje de berichten nuanceren die zeggen: dit is wat je aanbiedt en anders moet ze maar iets anders zoeken. Ergens mag daar wel een rek opzitten, dat is nu eenmaal als je met dieren werkt, daar is zelden een one size fits all.
Ineens vol op de wei is voor geen enkel paard goed, maar met opbouwen zijn er dan misschien toch mogelijkheden om de graastijd van deze pony te verlengen of op een andere manier groen/ruwvoer aan te bieden? Of zoals je zelf zegt en in dit topic zijn er daarrond ook al tips gegeven: het in het voer zelf gaan zoeken en daarin zorgen dat aan de specifieke behoeften van dit paard voldaan wordt.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:24

Gini schreef:
Ik vind wel dat een pensioneigenaar mee mag gaan in andere voerbehoeften van het paard. Als mijn paard ouder wordt en daardoor speciaal voer nodig heeft, extra hooinetten, geweekt voer, weetikveelwat, dan hoop ik dat mijn stalhouder een steentje bijdraagt. Net zoals ik dat als paardeneigenaar uiteraard ook zou doen. Ik wil niet dan nog met mijn 30-jarige een andere plek moeten zoeken omdat de zorg niet aangepast wordt aan het paard.
Uiteraard betekent dit niet dat aan iedere gril en wens voldaan moet worden, maar als je zelf ook duidelijk ziet dat dit paard invalt en de paardeneigenaar uit zijn/haar zorgen daarover, dan vind ik een meedenkende en meehelpende staleigenaar een absolute meerwaarde.

Maar speciaal voer kost vaak ook meer en dat hoeft een pensionhouder niet te betalen, dat extra moet je als eigenaar gewoon voor bijbetalen vind ik, op de stallen waar ik voorheen gestaan heb wilde verschillende ook meer hooi of meer stro en daar betaalde je dan ook extra voor ook voor brokken meer dan 3kg per dag betaalde je extra.

Meedenken oké dat doet ts ook als ik dat zo lees.
Zij bied een sobere stalling aan voor sober gehouden paarden en ze voert al ander hooi aan dit paard en de klant wil ook meer gras ed. Er is een grens natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:29

Gini schreef:

Nou hier in de buurt is dat niet te vinden.. ik mag nu eindelijk een slowfeeder in de box, moet hem zelf vullen. Ander voer? Zelf maar geven.

Het is erg luxe als je pensionhouder hier in mee gaat en echt niet vanzelfsprekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:42

CoRiNa1983 schreef:
Gini schreef:

Maar speciaal voer kost vaak ook meer en dat hoeft een pensionhouder niet te betalen, dat extra moet je als eigenaar gewoon voor bijbetalen vind ik, op de stallen waar ik voorheen gestaan heb wilde verschillende ook meer hooi of meer stro en daar betaalde je dan ook extra voor ook voor brokken meer dan 3kg per dag betaalde je extra.

Goh, ook hier maar tot op bepaalde hoogte mee akkoord. Paarden hebben zelden krak dezelfde behoeften. Het recreatiepaard doet het goed op een handje basismengeling, het sportpaard moet van de sportmix en dat ene recreatiepaard dat toch wel snel invalt moet een volledige schep basismengeling per keer. Toch betaalt iedereen dezelfde pensionprijs. Dat een paard qua basisvoer en ruwvoer datgene tot zich krijgt wat het nodig heeft om in een goede conditie te blijven, vind ik de verantwoordelijkheid van de stalhouder. Mijn paard is door langdurige stalrust moddervet geworden, mijn stalhouder is dus zo flexibel om het voer drastig naar beneden aan te passen. Ik betaal er geen euro minder voor. :D
Als je dan spreekt over supplementen, extra voer bovenop het basisvoer,... daar ben ik het mee eens dat dat voor rekening van de eigenaar is. Maar ook hier zal dan vast wel weer de flexibiliteit van de staleigenaar naar boven moeten komen als het gaat om een extra voerbeurt of voer dat geweekt moet worden of een extra hooinet dat opgehangen moet worden.
Als staleigenaar zal je gewoon altijd wel het effect voelen van een paard met andere voerbehoeften, tenzij je gewoon een stal of weiland te huur aanbiedt en de rest op basis van doe-het-zelf regelt. Maar van zodra je "verzorging" mee opneemt in het pakket zal je daar altijd tot op bepaalde hoogte in mee moeten gaan.
Pensionstallen met een one size fits all-mentaliteit waar je moet smeken voor een slowfeeder en waar een schep basisbrok het enige aanbod is, zijn inderdaad die pensionstallen die niet bij mijn mentaliteit passen en waar ik dus zeer onwaarschijnlijk klant zal worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:50

Ik vind dat je wel veel als vanzelfsprekend verwacht Gini.

Meestal bereken je je kosten op een max budget per paard. Dwz dat paard met onbeperkt hooi en dure sportbrok. En wie er minder verbruikt is mooi meegenomen of compenseert zo wat voor de extra arbeid (apart zetten, netten vullen, ...) .
Ieder paard ander voer en supplementen geven is al niet zo vanzelfsprekend. Wij doen dat hier wel, maar als ik er 10 had staan die ik een voor een moest gaan halen dan zou het me al niet meer lukken.

Extra voerbeurten enzo vind ik een onredelijke eis. Ik werk bvb fulltime, moet ik mijn job opgeven of iemand inhuren omdat ene eigenaar nog eens apart een voerbeurt wil? Nee, die geef je dan zelf hoor.

Hier ook zo’n oudje waar ik heel veel voor doe. Geweekt voer, ander voer, apart staan met kleine ponies zodat ze kan eten, supplementen, met extreem warm weer apart op plek met meer bomen en verser gras, ... maar er is een grens. Ik merk juist dat bij zo’n oudje de eigenaars wel veel eisen van de staleigenaar maar zelf niets doen, nergens ook maar een dagje willen inspringen of een euro willen bijleggen. Dan kan je ook niet van een stalhouder verwachten dat die zelf maar alle zeilen bijzet.

Zeedraakje

Re: Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:00

Ook ik vraag me af wat jullie hebben afgesproken voordat ze bij jullie kwam staan. Op de manege waar ik een paardje had staan, had je alleen verschil in prijs qua stalgrootte. Grotere stal voor een paard was tientjes duurder dan voor een stal voor een pony. Verder was dagelijks 2x biks en 1x hooi inbegrepen. Ik wilde 2x hooi, kostte 50 cent per dag extra. Buiten- en binnenzetten ook 50 cent per keer. Duidelijke regels. Nu heb ik eigen weiland. Zodra ik minder paardjes heb en iemand erbij neem, is het volledig op doe-het-zelf-voorwaarden. Dat ik veel bij de dieren ben en 2x per dag ga, wil niet zeggen dat ik de klusjes alleen ga doen of het paard van een ander verzorgen qua krachtvoer of weet ik wat. Maar dat komt ook allemaal duidelijk op papier te staan zodat het voor iedereen duidelijk is en ze dan uiteraard altijd alsnog kunnen kiezen voor een andere plek. Maar duidelijkheid voor alle partijen is zeer belangrijk!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:06

Poekkie schreef:
maar er is een grens.

Dat geef ik zelf toch ook aan? Alleen ligt mijn grens misschien iets verder dan de meesten. Dat kan. Als mijn oude paard wat begint in te vallen, puur uit ouderdom, niks ernstigs, dan zou ik het fijn vinden als er in de basis veel mogelijkheden zijn om mijn paard op gewicht te houden, zonder meteen een duurdere factuur te krijgen. Als het dan een kwestie wordt van duur poedertje hier en nog duurder supplementje daar, dat is uiteraard niet meer voor rekening van de stalhouder.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:12

Maar ook qua voer kan dat enorm oplopen. Die pony waar ik over spreek zitten we rond de 60 euro voor een grote C pony. En dan kan ik heel goedkoop aan voer geraken. Voor een paard is dat niet meer rendabel, dan leg je er op toe als stalhouder.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:16

Gini schreef:
Poekkie schreef:
maar er is een grens.

Dat geef ik zelf toch ook aan? Alleen ligt mijn grens misschien iets verder dan de meesten. Dat kan. Als mijn oude paard wat begint in te vallen, puur uit ouderdom, niks ernstigs, dan zou ik het fijn vinden als er in de basis veel mogelijkheden zijn om mijn paard op gewicht te houden, zonder meteen een duurdere factuur te krijgen. Als het dan een kwestie wordt van duur poedertje hier en nog duurder supplementje daar, dat is uiteraard niet meer voor rekening van de stalhouder.

Maar jij zegt dus als mijn paard meer moet hebben dan de basis moet mijn pensionhouder voor de kosten opdraaien?
Nou hier in de buurt zijn best wat stallen. Allemaal verschillend van duure sport tot goedkoop bij de boer maar ik ken er geen 1 die dit doet.
Er zijn zelfs stallen waar deken op of af of buiten zetten ed. allemaal extra kost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:19

Maar alles ligt wel aan de vooraf gemaakte afspraken, type en grootte stal etc. Iemand met een ouder paard heeft waarschijnlijk speciaal voor kleinschalig gekozen en geen mega stal.

Het is wel extra werk en ook als het niet je eigen paard is toch een extra zorg. Je bent nou eenmaal niet van steen, ziet ze meer dan de eigenaren en dat vergeten mensen ook.

Maar denk dat in dit soort situaties communiceren echt alles is.

Heb er vast overheen gelezen, maar hoe vaak kwam de eigenaresse? En woont ze ver? Anders moet ze toch echt vaker zelf komen. Ik denk dat mensen in pension niet eens begrijpen dat extra werk ook echt extra werk is.

Maar verhuizen zou ik echt proberen te vermijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:24

Gini schreef:

Nee niet beslist. Er is een overeenkomst gesloten , en als die verandert wordt met als gevolg meer werk en kosten voor de pensioeneigenaar, dan moet je opnieuw onderhandelen.
En als de pensioeneigenaar aangeeft geen mogelijkheid (of zin) te hebben zulke extra diensten te leveren dan is dat zijn/haar goed recht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:29

Gini
Op pensionstallen waar ik eerder stond waren altijd regels betreft extra voer.
Bijvoorbeeld 2 kilo brok per dag, de brok die de pensionstal voerde.
Meer of ander voer is voor rekening van de eigenaar.
Dat werd wel gegeven als het klaarstond, maar dat was het dan ook.

Sommige mensen weten van gekkigheid niet te verzinnen in wat ze allemaal voeren, ook bij gezonde paarden.
Daar kun je niet in mee gaan op kosten van de pensioneigenaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:33

Gini schreef:
Poekkie schreef:
maar er is een grens.

Op als stalhouder minimumloon te verdienen, moet je minimaal 10 euro per uur arbeid vragen. Een hooinet vullen en ophangen minimaal 5 minuten als dat niet in bulk gaat. Dat komt neer op 2.5 uur (= 150 minuten) per maand, dus 25 euro. Een extra voerbeurt is 3 minuten en onrust bij de rest, 1.5 uur = 15 euro, als je de extra mestkosten door de onrust bij de rest niet meetelt.

Een extra kg basisbrok a 0.50€/kg = 15 euro per maand.
Een extra portie hooi van 4kg a 0.20€/kg (200€/ton) = 24 euro per maand

Dus, een extra voerbeurt van 1kg basisbrok en daarnaast een hooinet vullen en ophangen als extra hooibeurt kost de stalhouder, voor minimumloon en onkostenvergoeding: 15 + 24 + 25 + 15 = 89 euro per maand, uitgaande van 30 dagen in een maand (bij 365/12 als maand = 90.24€) en geen extra mestafvoer, mestarbeid of strooiselverbruik gerekend.

Een pensionhouder hoeft enkel de afgesproken service en voer te leveren. Niet meer dan dat. De TS is dus al uiterst coulant door alle dingen die ze doet gratis te doen. Een pensionstalling is een bedrijf, dat er met dieren gewerkt wordt, betekent niet dat hij dus ook alle dieren zijn hobby moeten zijn. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier, ook als hij ouder wordt en exta zorg behoeft en ja, dat kost je extra geld. En nee, de pensionhouder hoeft dit niet voor je op te hoesten of gratis te komen (over)werken zodat jij gemak hebt.

Pensionhouders werken al voor veel te weinig loon voor het aantal uur dat ze werken. Dat hoeft niet nog verder verlaagd te worden. Natuurlijk, als jij 500-600 euro per maand betaalt aan stalling wordt het anders, maar dat is hier duidelijk niet van toepassing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:55

CoRiNa1983 schreef:
Gini schreef:

Maar jij zegt dus als mijn paard meer moet hebben dan de basis moet mijn pensionhouder voor de kosten opdraaien?
Nou hier in de buurt zijn best wat stallen. Allemaal verschillend van duure sport tot goedkoop bij de boer maar ik ken er geen 1 die dit doet.
Er zijn zelfs stallen waar deken op of af of buiten zetten ed. allemaal extra kost.

Nee, het is mijn mening dat als je een paard in volpension zet dat je de verzorging van dat paard in de basis doorgeeft aan de pensionstalhouder. Je betaalt een persoon om de zorg voor je paard van je over te nemen. Een dienstlevering. Die dienstlevering gaat voor mij inderdaad verder dan blindelings bij ieder paard diezelfde schep basisbrok twee keer per dag in de bak kletsen en door. Sowieso houd ik ervan dat er meerdere voeren aangeboden worden. Nee, geen twintig verschillende voeren van evenveel verschillende merken, plus dat dure voer dat uit Amerika komt. Nee, tuurlijk niet. Maar als mijn paard moddervet wordt, heb ik inderdaad graag een stalhouder die dit (na bespreking) aanpast in voer. En als ik een paard heb dat wat invalt, dan heb ik graag een stalhouder die dat weet aan te passen in voer. Dat lijkt me toch niet zo een gekke verwachting wanneer je volpension staat?
En uiteraard, wanneer je paard enkel op gewicht blijft door middel van peperduur medicijn X of uit Amerika geïmporteerde alfa alfa, dat is niet aan de stalhouder om in te kopen, nee.

Kuggur schreef:
Nee niet beslist. Er is een overeenkomst gesloten , en als die verandert wordt met als gevolg meer werk en kosten voor de pensioeneigenaar, dan moet je opnieuw onderhandelen.
En als de pensioeneigenaar aangeeft geen mogelijkheid (of zin) te hebben zulke extra diensten te leveren dan is dat zijn/haar goed recht.

Ik vind een paard zodanig voeren dat die in een acceptabele conditie is (niet al te dun, niet al te dik), geen extra dienst wanneer het over een volpensionstalling gaat.

DuoPenotti schreef:
Gini
Op pensionstallen waar ik eerder stond waren altijd regels betreft extra voer.
Bijvoorbeeld 2 kilo brok per dag, de brok die de pensionstal voerde.
Meer of ander voer is voor rekening van de eigenaar.
Dat werd wel gegeven als het klaarstond, maar dat was het dan ook.

En dat is ook gewoon oké, zeker als dat op voorhand duidelijk vermeld wordt, dan weet je waar je je aan kan verwachten en dan kan een klant met die info beslissen om zijn paard daar te stallen of niet. Ik waarschijnlijk niet tenzij er andere voordelen zijn die dat -in mijn ogen- nadeel teniet doen. Of dat de pensionprijs zodanig is dat deze regel acceptabel is.

Mizora schreef:
Op als stalhouder minimumloon te verdienen, moet je minimaal 10 euro per uur arbeid vragen. Een hooinet vullen en ophangen minimaal 5 minuten als dat niet in bulk gaat. Dat komt neer op 2.5 uur (= 150 minuten) per maand, dus 25 euro. Een extra voerbeurt is 3 minuten en onrust bij de rest, 1.5 uur = 15 euro, als je de extra mestkosten door de onrust bij de rest niet meetelt.

Een extra kg basisbrok a 0.50€/kg = 15 euro per maand.
Een extra portie hooi van 4kg a 0.20€/kg (200€/ton) = 24 euro per maand

Dus, een extra voerbeurt van 1kg basisbrok en daarnaast een hooinet vullen en ophangen als extra hooibeurt kost de stalhouder, voor minimumloon en onkostenvergoeding: 15 + 24 + 25 + 15 = 89 euro per maand, uitgaande van 30 dagen in een maand (bij 365/12 als maand = 90.24€) en geen extra mestafvoer, mestarbeid of strooiselverbruik gerekend.

Een pensionhouder hoeft enkel de afgesproken service en voer te leveren. Niet meer dan dat. De TS is dus al uiterst coulant door alle dingen die ze doet gratis te doen. Een pensionstalling is een bedrijf, dat er met dieren gewerkt wordt, betekent niet dat hij dus ook alle dieren zijn hobby moeten zijn. Je bent verantwoordelijk voor je eigen dier, ook als hij ouder wordt en exta zorg behoeft en ja, dat kost je extra geld. En nee, de pensionhouder hoeft dit niet voor je op te hoesten of gratis te komen (over)werken zodat jij gemak hebt.

Pensionhouders werken al voor veel te weinig loon voor het aantal uur dat ze werken. Dat hoeft niet nog verder verlaagd te worden. Natuurlijk, als jij 500-600 euro per maand betaalt aan stalling wordt het anders, maar dat is hier duidelijk niet van toepassing.

En wanneer in de zomer minder hooi gegeven wordt en minder tot geen hooinetten opgehangen moeten worden, doen we dan stalgeld naar beneden?
Zoals ik al zei vind ik een paard zodanig voeren dat die niet moddervet noch te mager wordt, geen extra service of dienst. Ik vind dat dat hoort bij de zorg die ik in een volpensionpakket kan verwachten. In de mate van het acceptabele, dat heb ik in ieder bericht al gemeld. Als je talloze supplementen en kruiden en poedertjes en muesli's wilt bijvoeren is dit uiteraard niet voor rekening van de stalhouder.
Dat een stalhouder gratis moet werken heb ik trouwens nergens gezegd, vind ik wel een hele radicale stelling. Je werkt met dieren, dan is er toch zelden een one size fits all? De ene wordt dik van lucht, de andere heeft aanleg om te mager te blijven. In de basis moet je daar als stalhouder toch mee om kunnen gaan? Als je financieel al je broek scheurt wanneer je 1 hooinet extra moet ophangen omdat je met een ouder paardje zit dat jammer genoeg wat meer ruwvoer nodig heeft, dan is het tijd om je prijsstelling te herbekijken.
Je kan als stalhouder ook nog altijd beslissen om halfpension of doe-het-zelf aan te bieden, dan heb je minder verantwoordelijkheid en bied je alleen de faciliteiten en/of minimale zorg aan. Dat kan ook. Maar in volpension verwacht ik in de basis inderdaad dat mijn paard naargelang haar behoefte gevoerd wordt. Dat is dus een van de dingen waar ik mijn stal op uitzoek. Zoals iemand anders een stal uitzoekt op basis van andere voorwaarden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:58

Wat betreft gemaakte afspraken, dit is wat ik doe:
- Twee keer per dag voeren en nieuw voer klaarmaken voor de volgende voerbeurt (eigen voer, zelf betalen) en eventueel medicijnen geven
- Onbeperkt mager hooi
- Dekens of vliegenmaskers op- en afdoen
- uitmesten
- verweiden, gras opbouwen

Eigenlijk volpension dus, met uitzondering dat ze zelf moeten regelen dat er krachtvoer of slobber is.

De dames betalen mij alleen de onkosten en dat is prima. Zoals ik zei vind ik het heel belangrijk dat mijn pony vriendjes heeft en op deze manier kost het me geen geld en ik werk gewoon, dus ik hoef er ook niks aan te verdienen. De extra tijd die ik kwijt ben vind ik ook niet erg, ik vermaak me altijd wel tussen de paardjes, het is ook soort van mijn rustmomentje.

De eigenaresse die niet komt is inderdaad de andere eigenaresse dan van de oude pony. Die is juist heel trouw en komt regelmatig om te kijken hoe het gaat. Haar verzorgster (ook het meisje dat rijdt of wandelt) komt echter heel onregelmatig. In het begin kwam ze drie keer per week, maar zodra het slechter weer werd, werd dit minder. Nu komt ze gemiddeld één keer per week en met mooi weer twee keer.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-04-21 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:00

Jij wilt dus gewoon een manegepaard Gini.
Alles wordt verzorgd jij hoeft alleen maar te rijden.

Nee zelfs bij volpension zitten er grenzen aan. Je hebt niet de verantwoordelijkheid voor 1 dier maar meerdere en tot een bepaalde hoogte kan je prima uitzonderingen maken voor dat ene dier, maar uiteindelijk raak je een plafond waardoor die ene uitzondering meer kost dan dat hij opbrengt.

Plus ook als eigenaar weet je dat je dier ouder wordt. Neem je verantwoording op welke manier dan ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:02

Onali schreef:

Auwtch, deze komt binnen. Je weet niet in welke situatie ik zit. Deze opmerking doet pijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:09

Gini schreef:
Onali schreef:

Auwtch, deze komt binnen. Je weet niet in welke situatie ik zit. Deze opmerking doet pijn.

Ja maar ze klopt wel.
Met de beste wil van de wereld zijn je eisen onredelijk van zodra het gaat om een paardje dat extra zorg behoeft.

Ik werk +/- 15-20 uur per week aan de paarden (6+ 2 shets), winter en zomer voor 400 euro winst per maand. Mag je gerust weten. Doe heel erg veel, maar jou eisen en verwachtingen zou ik nooit kunnen invullen noch van iemand mogen verwachten.

Ken ook geen enkele stal die eraan zou kunnen of willen voldoen, dus denk niet dat het alleen aan mij zou liggen.

In de zomer gaat ons stalgeld trouwens niet naar beneden en in de winter niet omhoog omdat er een gemiddelde kost doorheen het jaar wordt berekend. Kosten van mesthoop ophalen, kalken en hooi zijn trouwens allemaal in de zomer te maken he ;) over werk qua weideonderhoud etc nog gezwegen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 27-04-21 19:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 19:10

Ik heb de eigenaresse overigens gesproken vandaag. Ze blijft erbij dat hij niet ziek wordt van direct de hele dag op het gras, omdat het al jaren zo werd gedaan, maar ze begreep wel dat ik het niet wilde.
Ze gaat morgen proberen rijker hooi te halen, maar regelt het sowieso deze week. Vandaag en morgen (tot ze het hooi heeft) mag hij iets langer op de wei. Hij heeft er nou bijvoorbeeld bij elkaar 2 uur opgestaan (niet aaneengesloten, omdat ze hem ondertussen heeft gepoetst en medicijnen heeft gegeven), terwijl de andere pony's er na een half uur af gingen. Voor een paar dagen een paar uur extra vind ik ook geen probleem. Zoals hier al werd gezegd, moesten we toch ook naar een compromis zoeken en dat is dit geworden.
Zodra het andere hooi er is, gaat hij gewoon met de andere pony's mee. Zij denkt dat hij dat toch nog beter zal opnemen dan het magere hooi, omdat dat heel grof is en het nieuwe hooi een stuk fijner.
Verder heb ik jullie voeradviezen genoemd. Ze neemt morgen contact op met een in voer gespecialiseerde persoon (een vriendin van haar) en dan gaan ze samen kijken wat er eventueel kan worden toegevoegd of aangepast.

Over de PPID: ze zei dat hij dat had toen ze hem kocht, maar dat hij dankzij homeopatische middelen genezen is. Nou heb ik het genezen deel nog nooit gehoord, maar ik moet wel zeggen dat hij er niet uitziet als een typische PPID pony.

Even ter verduidelijking: ze is echt begaan met de pony, regelt alle zorg die hij nodig heeft en geeft bakken met geld uit aan voer en supplementen. Alleen kan ze daar wat kortzichtig in worden, al neemt ze ook geregeld tips van mij aan (zoals met het mestonderzoek ipv preventief ontwormen en de zandweg kuren). Ze doet dus echt op haar manier enorm haar best voor die pony.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-04-21 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:13

Delaja schreef:
Ik heb de eigenaresse overigens gesproken vandaag. Ze blijft erbij dat hij niet ziek wordt van direct de hele dag op het gras, omdat het al jaren zo werd gedaan, maar ze begreep wel dat ik het niet wilde.
Ze gaat morgen proberen rijker hooi te halen, maar regelt het sowieso deze week. Vandaag en morgen (tot ze het hooi heeft) mag hij iets langer op de wei. Hij heeft er nou bijvoorbeeld bij elkaar 2 uur opgestaan (niet aaneengesloten, omdat ze hem ondertussen heeft gepoetst en medicijnen heeft gegeven), terwijl de andere pony's er na een half uur af gingen. Voor een paar dagen een paar uur extra vind ik ook geen probleem. Zoals hier al werd gezegd moesten we toch ook naar een compromis zoeken en dat is dit geworden.
Zodra het andere hooi er is, gaat hij gewoon met de andere pony's mee. Zij denkt dat hij dat toch nog beter zal opnemen dan het magere hooi, omdat dat ook heel grof is en het nieuwe hooi een stuk fijner.
Verder heb ik jullie voeradviezen genoemd. Ze neemt morgen contact op met een in voer gespecialiseerde persoon (een vriendin van haar) en dan gaan ze samen kijken wat er eventueel kan worden toegevoegd of aangepast.

Over de PPID: ze zei dat hij dat had toen ze hem kocht, maar dat hij dankzij homeopatische middelen genezen is. Nou heb ik het genezen deel nog nooit gehoord, maar ik moet wel zeggen dat hij er niet uitziet als een typische PPID pony.

Even ter verduidelijking: ze is echt begaan met de pony, regelt alle zorg die hij nodig heeft en geeft bakken met geld uit aan voer en supplementen. Alleen kan ze daar wat kortzichtig in worden, al neemt ze ook geregeld tips van mij aan (zoals met het mestonderzoek ipv preventief ontwormen en de zandweg kuren). Ze doet dus echt haar stinkende best voor die pony.

Mooie houding ts :)
Zorg wel dat wat je extra biedt, ook iets is dat je effectief op lange termijn zou kunnen volhouden :)

Ppid is echter niet te genezen, wel te ondersteunen. Homeopathie kan verlichting geven maar geen langdurige genezing.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:14

Delaja schreef:
Wat betreft gemaakte afspraken, dit is wat ik doe:
- Twee keer per dag voeren en nieuw voer klaarmaken voor de volgende voerbeurt (eigen voer, zelf betalen) en eventueel medicijnen geven
- Onbeperkt mager hooi
- Dekens of vliegenmaskers op- en afdoen
- uitmesten
- verweiden, gras opbouwen

Eigenlijk volpension dus, met uitzondering dat ze zelf moeten regelen dat er krachtvoer of slobber is.

De dames betalen mij alleen de onkosten en dat is prima. Zoals ik zei vind ik het heel belangrijk dat mijn pony vriendjes heeft en op deze manier kost het me geen geld en ik werk gewoon, dus ik hoef er ook niks aan te verdienen. De extra tijd die ik kwijt ben vind ik ook niet erg, ik vermaak me altijd wel tussen de paardjes, het is ook soort van mijn rustmomentje.

De eigenaresse die niet komt is inderdaad de andere eigenaresse dan van de oude pony. Die is juist heel trouw en komt regelmatig om te kijken hoe het gaat. Haar verzorgster (ook het meisje dat rijdt of wandelt) komt echter heel onregelmatig. In het begin kwam ze drie keer per week, maar zodra het slechter weer werd, werd dit minder. Nu komt ze gemiddeld één keer per week en met mooi weer twee keer.

Sorry dan had ik dat verkeerd begrepen.

Gini ik vind het verbazend wat je verwacht van een pensionhouder.
Je kiest voor een stal waar schraal qua ruwvoer gevoerd wordt. Dat bv door ouder worden je paard andere behoeftes krijgt kan. Maar daar hoeft ze stalhouder dan toch niet voor op te draaien door naast rijker hooi ook nog eens extra bijvoeding te gaan verstrekken.
Zou wat wezen, zeker als er meerdere paarden staan. Kassa voor de stalhouder