Pensionstal, wat doe je zelf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:39

Op pension mag je verwachten dat dat soort dingen wel in orde gemaakt worden. Best dom van de pensionhouder ook, zo verlies je klanten. Als de boel niet meer netjes of veilig is, overstijgt de maandprijs de accomodatie en dan gaan mensen weg.

Ik heb op pension gestaan met 11 stallen. 200€ en dan stonden ze in de winter 1 uur buiten met een ander paard in de paddock, dramatisch. Elke dag zelf mesten. Hooi werd gedaan maar veel te weinig. Zomer overdag in de wei en nacht op stal. Voor de rest wel goeie bak en poetsplaats met warm water. Geeen uitrijmogelijkheden.
Na de winter andere stal gezocht. Daar was mogelijkheid voor 24/7 buiten in grote weide met poel. Onbeperkt ruwvoer en je hoefde niks te doen. Echter slechte bak en geen uitrijmogelijkheden. Kwam er hooguit 1x per week doordat ik niks hoefde te doen en er was toch geen bak.onderhoud perceel werd gedaan maar de weides niet.
Daarna weer pension gegaan met 5 stallen. Slechte bak (1 plens regen en was daaaaagen een grote modderpoel, idem voor de paddock) en paarden gingen naar buiten wanneer het uitkwam. Zelf mesten maar ik betaalde extra om 3 dagen niet zelf te hoeven doen. Betaalde €250 en onderhoud van perceel werd gedaan. Alleen als je paard dekens had dan was er 1 sloper die alles kapot maakte en was je alsnog duur uit van alle dekens die je moest kopen. Halsters idem dito.
Weinig ruwvoer waardoor iedereen zelf ging bijpakken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:03

Lijkt een beetje op een vorige pensionstalling, ware het dat ik met m'n vriending een eigen stuk huurden en alles zelf deden, incl. voeren. Wij hadden dus verder geen klagen.
Ze voerden de pensionpaarden naar eigen inzicht hooi, naar hun smaak voldoende, maar waar de meningen nogal over uiteenliepen. Sommige paarden waren mager, en dan moest er maar Seniores of merriebrok in om bij te voeren. Wat meer hooi was te moeilijk denk ik. Er was veel achterstallig onderhoud, bak was zeer matig, afrastering brak en aan elkaar geknoopt, bij wat regen was het gelijk drek. Dekens wisselen begonnen ze ook niet aan. Het is dat de locatie dicht tegen een stad aan lag en buitenrijden ook nog kon want ik heb nooit goed begrepen waarom iemand daar zijn paard op pension zou zetten.
Bij onvoldoende vertrouwen in de betrouwbaarheid van een pensionhouder, achterstallig onderhoud, etc etc. wat anders zoeken en wegwezen. Het blijft toch irriteren als het niet goed is. Een bepaalde mate van nuchterheid is prima, het hoeft niet perfect allemaal maar de basis; goed hooi, genoeg naar buiten, een veilige afrastering, een frisse schone (eigen verantwoordelijkheid of niet) stal moet in orde zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:37

Poekkie schreef:
Tirama schreef:
Wat een verschillen zeg, ook in prijs en faciliteiten.
De eigenaar van de stal had van een paard niet in de gaten dat ze ontzettend was afgevallen, want ze kon niet door de deken kijken.
De eigenaar van het paard was ziek, dus kwam niet zo vaak. Die schrok zich een ongeluk toen ze haar paard zonder deken zag...

Ja maar dat vind ik heel logisch. Als dat niet is afgesproken ga ik ook niet ongevraagd dekens op en af doen. Dus wordt paardlief dan mager, ja dan kan je dat idd niet zien. Een eigenaar heeft nog wel enige verantwoordelijkheid ook.

Eigenlijk mee eens. De grotere, duidelijkere dingen (kreupel, koliek, grote wonde die gehecht moet worden,...) dat verwacht ik wel dat mijn pensionhouder opmerkt. Maar andere dingen, zoals een paard dat een drukplekje begint te krijgen door zijn deken, een paard dat wat begint in te vallen, een klein wondje, een lichte stijfheid in de benen, een beginnende mok,... , daar vind ik het toch wel de taak van de paardeneigenaar om het te zien en actie te ondernemen. In die zin dat het fijn is wanneer de stalhouder het wel opmerkt, maar dat het hem niet verweten kan worden wanneer dat niet is.

Als je als paardeneigenaar door omstandigheden weet dat je niet dagelijks kan gaan checken, kan je iets regelen (bv. de stalhouder expliciet instrueren wat er moet gebeuren tegen een bepaalde meerkost, iemand aanduiden binnen je familie- of vriendenkring die de zorg van het paard tijdelijk overneemt,...).

Het is natuurlijk fijn als je een zo meedenkende en meelevende mogelijke stalhouder hebt, tuurlijk, maar soms vind ik dat er ook wel heel snel naar de stalhouder gekeken wordt en dat de paardeneigenaar zich nogal snel verongelijkt voelt. Meestal betaal je stalgeld voor goede en veilige faciliteiten en een goede basiszorg, niet om het volledige management van jouw paard tot in de puntjes te bepalen, regelen en aan te passen. Dat is nog altijd jouw taak als paardeneigenaar. Er zijn wel stallen waar ze dergelijk stikt management aanbieden, maar daar betaal je dan ook niet de gangbare pensionprijzen voor.

Annem84

Re: Pensionstal, wat doe je zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:25

Nou ik moet zeggen dat okze pensionhouder toch echt regelmatig even komt kijken als ik aan het poetsen ben hoe ze eruit ziet zonder deken.

Vindt hij toch belangrijk om te zien wat de behoeftes zijn per paard. De mijne wordt eerder te dik dan te dun. Maar de wat oudere paarden worden echt flink extra bijgevoerd als ze wat dunner dreigen te worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:34

Annem84 schreef:
Nou ik moet zeggen dat okze pensionhouder toch echt regelmatig even komt kijken als ik aan het poetsen ben hoe ze eruit ziet zonder deken.

Vindt hij toch belangrijk om te zien wat de behoeftes zijn per paard. De mijne wordt eerder te dik dan te dun. Maar de wat oudere paarden worden echt flink extra bijgevoerd als ze wat dunner dreigen te worden.

Ja dat wel. Dat doe ik ook, alhoewel ik van een eigenaar die komt poetsen wel enige feedback verwacht als er iets mis zou zijn. Maar TS zegt dat de eigenaar al lang niet meer geweest was. Dan ga je niet ongevraagd dekens af en op doen. Als er dan iets stoms gebeurt krijg je immers een zeiklading over je heen waarom je aan hun paard zat.
‘T zou anders zijn moest de eigenaar bellen of een berichtje sturen met de vraag hoe paardje er voor staat of om eens te kijken. Maar blijkbaar nam die die moeite ook niet. Dus nee, hierin mag je de stalhouder echt niets verwijten. Ik ben als stalmeisje uren per dag bezig, heb elk paard 2x per dag in de hand en sta altijd klaar voor suggesties of aangepaste verzorging, dekens afdoen, zalf, etc. maar aan dekens kom ik niet ongevraagd aan en ‘t dus kan perfect zijn dat - bij een afwezige eigenaar die niks vraagt - ze daar heel mager onder staan zonder dat ik het zie.

AnneliesHem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:39

Ik sta met mij trekpaardje voor 260 euro op een pensionstal/manege in de provincie Groningen.
Laatst bijgewerkt door AnneliesHem op 23-08-22 02:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:13

Ineke2 schreef:
Ik zou een andere plek gaan zoeken. Een pensioneigenaar die naar je paard kijkt en opmerkt dat je dier iets mankeert is een must.

Tevens is een veilige omgeving / stal terrein en een goed onderhouden bak / paddock van groot belang voor het behoud van je paard.
Dat betekent namelijk absoluut vele malen minder kans op dierenarts kosten.

Goed eten hoef ik toch eigenlijk niet over te vertellen? Dat zou prioriteit 1 moeten zijn. Samen met de buiten tijd van je paard, 5 uur in de winter en 10 uur in de zomer is ehm weinig.

Ik betaalde 280 euro all in. Mijn paard stond in een paddock paradise met een grote schuilstal en onbeperkt goed hooi in een kudde. Dus altijd buiten en in het weide seizoen naast het onbeperkte hooi dan 2/3 uur per dag op de wei.

Er waren 2 goed onderhouden binnenbakken, 1 buitenbak met goede bodem, een Longeerbak / rondpenn die had een minder goede bodem snel nat. Een solarium, een aantal binnenpoetsplaatsen, 2 spuitplaatsen en altijd wel een box vrij voor als je paard iets mankeerde en niet buiten kon / mocht blijven. Het strand was op 3 km van stal over polderwegen en deels ruiterpad.
Dit was in Hellevoetsluis randstad in het westen van het land.

Paard is helaas verkocht, maar als ik weer een nieuw paard koop dan is goed eten, veel buiten en een veilige omgeving echt een vereiste.

Dat was Iron Horse zeker?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:55

Mijn paard en mini staan bij een boer in pensionstal. Is aan de overkant van ons huis.
Toen ik daar kwam staan was het korte tijd alleen.
Afspraak was boer zet binnen en buiten. Hooi en stro zit bij de prijs inbegrepen.
Is alleen stal, weiland en paddock.
Er heeft toen 2 jaar nog iemand bij gestaan. Daarmee afspraken gemaakt over binnen en buiten zetten.
Nu sta ik daar weer alleen, en doe alles zelf. Ik bepaal eigenlijk alles zelf.
Dus vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds donker buiten.
Ze hebben buiten de mogelijkheid om in een schuilstal te gaan staan als het slecht weer is.
Alleen als ik een keer niet kan, zet de boer ze buiten of binnen.
Stalprijs is € 175 per maand.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:35

Annem84 schreef:
Ik sta op een pensionstal met ongeveer 25 paarden incl die van de eigenaar.
Ik betaal 200 euro voor vol pension.
We hebben een verlichte buitenbak en longeercirkel. Stallen van ca 3x3. Maar het beste voor mij, de paarden komen jaarrond op de grasweide. Het land ligt hier hoog en de eigenaar heeft mega veel grond dus de weilanden blijven in goede conditie. Ze staat met een groepje van 4 in de wei. In de winter zo'n 8 uur per dag in de zomer tot het donker wordt s'avonds.

We staan hier aan een prachtig natuurgebied waar we vanaf stal meteen het bos in kunnen zonder over de weg te hoeven.

En de eigenaar is een echte paardenman die super voor zijn dieren zorgt. Dus voor mij is dit echt een lot uit de loterij!

Ik vrees dat je niet bij mij in de buurt staat :D Waar is het als ik vragen mag?
Klinkt als een nagenoeg ideale stal. Ik zou er ook meer voor betalen om dat te krijgen.
Ik vind alleen 3x3 een beetje klein, en ik mis een warm water wasplaats.

Amdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 15:55

@matheno en @vingino99 bij welke stallen staan jullie? Ik zag Kuinrebos, maar zijn daar meerdere? Antwoord mag evt via pb. Ben op zoek naar nw stalling ivm dat mijn huidige pensioneigenaar met pensioen gaat...

Gimme_Joy

Re: Pensionstal, wat doe je zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:54

Inmiddels weer terug op onze oude stal. 310,- voor 3x3,5. Alleen zelf mesten, rest wordt gedaan (en dat is voeren en binnen/buiten zetten). Winter 5 uur in de kudde op de paddock en zomers opbouwen tot 24/7 land. Heel veel land hier dus altijd fijn gras. Er is een 20×45 binnenbak met reiningbodem, 20×40 buitenbak, 2 grote paddocks en longeekraal. De stallen zijn heel ruim, goed geventileerd en licht. Qua uitrij heb je niet zoveel op stapafstand, maar 10 met de trailer en je zit in de duinen bij Castricum en op het strand. Een prachtig gebied!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de andere stal hebben we gemerkt dat Joy zich het fijnst voelt in een kudde, en dat heb je niet zo heel veel met de faciliteiten hier voor de prijs die we hier betalen.